Tuesday, February 12, 2008

Askar AS di Afghanistan Memeluk Agama Islam


Sersan Wallace Nelson, 31, seorang askar AS yang bertugas di Afghanistan mengambil keputusan untuk masuk Islam. Isnin (11/2), di sebuah tempat berhampiran perbatasan Afghanistan-Pakistan, Nelson mengucapkan dua kalimat syahadah.

Acara itu dihadiri oleh para pegawai pejabat distrik setempat, termasuk komandan wilayah militer Afghanistan dan para pemimpin suku kaum di wilayah itu. Nelson menerangkan kepada AFP tentang awal ketertarikannya pada Islam. Menurut Nelson, interaksinya dengan para peterjemahnya yang berasal dari orang-orang Afghan dan dengan penduduk Afghanistan, membuatkannya ingin memeluk agama Islam.

"Islam adalah satu-satunya agama yang paling masuk akal bagi saya, " kata Nelson.

"Saya sangat berharap segala sesuatu (perang) akan berhenti dan kami daqpat hidup bersama dan beroleh kebahagiaan, " sambungnya.

Selain Nelson, ada beberapa orang lagi askar AS yang bertugas di Afghanistan akhirnya memilih agama Islam, cuma fakta ini tidak banyak disebarkan oleh media. Media massa di Afghanistan pada bulan Julai tahun lalu melaporkan tentang dua orang tentera AS, seorang lelaki dan seorang perempuan yang bertugas di pengkalan udara AS di Parvan, wilayah provinsi Bagram, memeluk agama Islam dan mengubah nama mereka kepada nama Islami. Kedua-dua orang tentera itu kemudiannya bernikah, setelah bertugas selama lima tahun di Afghanistan. (ln/presstv)

sumber asal

1 comment:

Hamzah A said...

ALHAMDULILLAH..kasih Allah tidak terbatas...