Monday, April 27, 2009

Ashabul kahfi

Catatan gua ashabul kahfi di abu alanda

kenangan jelajah jordan bersama abg jimin dan tetamu mesir tahun lepas

Alhamdulillah, bulan lepas aku ada bawa seorang tetamu malaysia jalan-jalan di jordan.
Aku berkesempatan membawa makcik yg datang dari jauh ke gua ashabul kahfi di Amman.
Aku mmg suka sngt pergi ke ashabul kahfi coz banyak sejarah silam termaktub di gua ini.
kisah pemuda yang berusaha melarikan diri daripada raja yg zalim semata-mata ingin menjaga iman mereka yang telah dibentangkan dalam Surah Al-Kahfi bermula ayat 9-26

Apapun, ziarah aku kali ini mencatatkan satu sejarah juga coz aku tidak tersesat.
Aku dah banyak kali pg sini bawa org jalan asyik tersesat je.. termasuklah family aku.
tapi, alhamdulillah perjalanan kali ini lancar.
lagipun, kali ini aku menggunakan jalan highway.
tak masuk tengah bandar amman
so, bagi sesiapa yang blur-blur balad amman tu boleh guna jln highway ni
guna jalan nak ke airport, aqabah dan laut mati, jalan ni lebih mudah dan tidak sesak.

pelan ke gua ashabul kahfi

mengikut perbincangan aku dgn abg jimin berdasarkan bukti dari ayat Al-Qur'an
terdapat tiga ciri utama yang mengatakan gua ashabul kahfi di amman adalah tempat sebenar berlakunya kisah silam ini

3 ciri utama yang diberitahu dlm Surah Al-Kahfi adalah:-

1. Pencahayaan - ayat ke-7
2. Tempat ibadat - ayat ke-21
3. Kawasan lapang - ayat ke-7

gambar sekadar ilustirasi bagi memudahkan pembaca

pengkajian tempat berlakunya kisah ini tidak akan habis
namun yang lebih penting adalah pengajaran yg dapat kita ambil daripada kisah pemuda Ashabul Kahfi

"kami kisahkan kepadamu (Muhammad) cerita ini dengan benar. Sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambah pula untuk mereka petunjuk"

(Al-Kahfi:13)

cahaya matahari terbenam masuk melalui pintu utama

Apapun, bagi pengkaji sejarawan sepert abg jimin kita, teruskan usaha anda, kerana melalui pengkajian anda menyebabkan lebih ramai org umum dapat mengetahui kebenaran ayat Al-Qur'an..

dari atas bumbung gua cahaya matahari terbit masuk

semoga entry kali ini menyebabkan anda semua tidak jemu ke gua ashabul kahfi..hir3
wallahua'lam

sumber : senior munir

Ciksantun : Ashabul Kahfi adalah salah satu tempat yang menjadi tumpuan utama pelancong Jordan, namun saya sehingga kini belum pernah menjejakkan kaki ke sana.
Berjalanlah menikmati keindahan alam ciptaan Allah. Berjalan.. Melihat.. dan Mentafsir..

2 comments:

mUneer said...

salam

oh cik santun kena pg ni
dah 3 tahun duduk sini tak pi lagi kat tmpt utama jordan

nanti ada masa lapang
cuba-cubalah lawat

cik santun.. said...

wsalam..

InsyaAllah.. belum berkesempatan je untuk ke sana..