Friday, June 5, 2009

Obama Jumpa Ikhwanul Muslimin

Demo aktivis Ikhwan di Mesir
Demo aktivis Ikhwan di Mesir
Beberapa sumber berita Mesir mengungkap adanya pertemuan rahsia antara delegasi organisasi sayap pembangkang Mesir al-Ikhwan al-Muslimun (Ikhwan) dengan Presiden Amerika Barack Obama.

Harian independen Mesir al-Mashri al-Yaum (AM, 4/6) menlaporkan, pertemuan tersebut terjadi pada dua bulan yang lalu di Washington untuk membahas beberapa agenda dan permasalahan politik.

Hadir dari pihak Ikhwan beberapa petinggi organisasi tersebut yang hidup di New York, serta beberapa petinggi lainnya yang tinggal di Eropa.

Dalam lansiran AM disebutkan, dalam pertemuan tersebut juga pihak Ikhwan mengajukan proposal sekaligus promisi tentang keberadaannya sebagai sayap moderat dan jauh dari api panggang ekstimisme Islam.

Ditambahkannya, justru Ikhwan tengah berupaya untuk meredam fenomena menyeruaknya ekestrimisme dan fundamenatalisme yang mengatasnamakan Islam. Ikhwan juga dikatakan boleh berkompromi dengan demokrasi dan sistem perselingan kepemimpinan.

Pemerintahan Mesir dikhabarkan mengetahui adanya pertemuan antara lawan politiknya dengan Obama baru-baru ini. Boleh diprediksikan, atas peristiwa ini pemerintahan Mesir akan melakukan langkah lain terhadap organisasi keagamaan dan kemasyarakatan terbesar di negeri itu.

Belum ada pengesahan dari Ikhwan sendiri kebenaran berita tersebut, seandainya berita ini benar maka Ikhwan telah menjadi semakin moderat dan semakin cair. Apakah ini tanda Ikhwan akan automatik berubah stigma nya dari daftar organisasi Teroris yang disematkan oleh Amerika kepadanya?? Wallahu A'lam(L2/am)

sumber

2 comments:

Bohemian Virtuoso. said...

saudara,
Gaya saudara mcm faham.
Tp bagi sy, saudara belom faham.

Atau,

Kalo dah faham, sengaja bias.

Hati-hati bile menuduh Arab saudi member ngan Israel. Sila tanggung fitnah "budak2 bajet matang" saudara tu.

Mohon terase, mohon hati saudara jd panas dgn kritikan sy dan salam padan muka.

ProfHussaini said...

Kita penyeru ke jalan Allah, bukan penghukum

Bukan prioritinya kini untuk berbahas mana gerakan islam yang paling betul

Mari selamatkan ummah

Itu yang paling utama

Tazkirah buat diri sendiri