Tuesday, June 30, 2009

Pesta Gay di Iraq (Baghdaddy's Pub)

Baghdad sekarang memang sudah benar-benar berubah. Dan perubahan itu tak lepas dengan keberadaan kedutaan besar AS di negara Iraq tersebut.

Pada awal Jun lalu, diberitakan kedutaan besar AS mengadakan pesta gay di Baghdaddy’s, pub yang biasa dikunjungi oleh pegawai dan petugas kedutaan besar AS.

Tema pesta itu tidak tanggung-tanggung dan tidak malu-malu lagi, iaitu Gay Pride (atau kurang lebih Bangga Menjadi Gay). “Ayoh datanglah dan rayakan musim panas kita dengan penuh warna… Termasuk kostum pesta Anda.” Begitu undangan pesta tersebut.

Dress code dalam undangan itu adalah apapun asal menunjukan sebagai ikon gay. Pesta ini terbuka untuk umum. Undangannya sendiri disebar melalui e-mail. Undangan itu menyebutkan bahawa peserta pesta nantinya akan mendapatkan hadiah dari dua buah pertandingan yang akan diadakan dalam majlis itu, iaitu Ikon Gay Berpakaian Terbaik, dan Penampil Lip Synch Terbaik (pertandingan menyanyi). Salah satu akhbar terbesar Baghdad, Tigris, bahkan ikut dalam membiayai kegiatan ini.

Juru cakap kedutaan besar AS mengeluarkan pernyataan, “Kegiatan ini dibiayai oleh sekelompok petugas kedutaan besar. Kerana kurangnya tempat-tempat untuk menyelenggarakan pertemuan seperti ini di Baghdad, maka kedutaan besar mengizinkan kelompok ini mengunakan fasiliti sosial dengan ketentuan siapa yang datang dahulu, maka dilayani lebih dahulu.”

Pesta gay di Iraq, sesuatu yang tak akan pernah terjadi di zaman Saddam Hussein. Menangislah umat Muslim di Iraq sekarang. (sa/wkngslm)


sumber

1 comment:

Saichou said...

sgt2 menakutkan apa yg tjadi...