Saturday, October 24, 2009

Al-Aqsa Akan Diserbu Lagi Ahad Ini!

Kelompok-kelompok fundamentalis di Israel kembali menyerukan para pendukungnya untuk "menyerbu" kompleks Masjid Al-Aqsa dalam beberapa hari ini. Kelompok itu menyerukan pemukim Yahudi untuk menyerbu masuk ke kompleks Masjid Al-Aqsa untuk melakukan ritual keagamaan mereka yang rencananya akan diadakan hari Minggu (25/10) petang.

Lembaga Al-Aqsha Foundation dalam kenyataannya hari Khamis lalu menyatakan, kaum Yahudi fundamentalis itu akan memperingati Hari "Temple Mount" di lokasi kompleks Masjid Al-Aqsa, masjid suci ketiga bagi umat Islam se-dunia dan menjadi hak kaum Muslimin di Palestin.

Seruan mereka agar para pemukim Yahudi "menyerbu" ke dalam kompleks masjid mendapat dukungan dari sejumlah ahli politik dan kelompok-kelompok knceroboh masuk ke kompleks Masjid Al-Aqsa untuk melaksanakan ritual keagamaannya yang kadang berakhir dengan pergaduhan antara mereka dan warga Muslim Palestin.

Sejak aksi penyerbuan kaum Yahudi ekstrimis seminggu lalu ke kompleks Masjid Al-Aqsa, sejumlah Muslimin Palestin banyak yang bergantian tinggal di masjid untuk melindungi Al-Aqsa dari serbuan dan aksi perosakan yang dilakukan pemukim-pemukim Yahudi di Jerusalem Timur. (ln/imemc)

sumber

1 comment:

Reformismuda2009 said...

Semuga kita prihatin terhadap umat Islam palestin...sesiapa yang tidak mengambil berat terhadap orang islam dia bukan dikalangan umatku kata Nabi s.a.w - boleh copy paste artikel