Friday, October 23, 2009

Pertemuan Rahsia IRAN-Israel

Dimana sebenarnya konflik Israel dan Iran? Setelah sebelumnya kedua negara selalu dikaitkan dengan berita perseteruan dan akan saling serang, kini banyak terungkap sesuatu yang menunjukkan sebaliknya.

Khamis (22/10), seorang pegawai Israel mengakui bahwa telah terjadi pertemuan rahsia antara negaranya dengan Iran. "Ada beberapa pertemuan antara wakil dari komisi kami dan pegawai Iran dalam konteks regional," Yael Doron kepada AFP. "Ini pertemuan yang diadakan di balik pintu tertutup."

Iran membantah laporan ini. "Ini kebohongan, semacam operasi psikologi yang dirancang untuk mempengaruhi keberhasilan diplomasi Iran di pertemuan Geneva dan Wina," ujar Ali Shirzadian jurucakap organisasi.

Akhbar Israel mengatakan Meirav Zafary-Odiz, direktur kebijakan dan pengawasan senjata nuklear bagi Israel, dan Ali Asghar Soltanieh, delegasi Iran ke Badan Energi Atom Internasional, bertemu beberapa kali di Kaherah pada akhir September lalu.

Jika berita ini benar, akan menjadi semakin menarik. Minggu lalu, sebuah harian Inggeris sudah menurunkan berita yang menyatakan bahawa Ahmadinejad mempunyai garis keturunan dari Yahudi. (sa/aby)

sumber

1 comment:

ummah protector said...

hentikanlah berita2 yg tiada sohihnya ini.

ana dah cari di arkib AFP, tidak ada satu berita pun mengatakan adanya kerjasama antara iran dgn israel.

hentikan fitnah atau kamu ke neraka!