Wednesday, September 30, 2009

KASHMIR- Jihad di Bumi Indah (slaid)

INDIA- 4 Askar 5 Mujahiddin Maut

KASHMIR (Arrahmah.com) - Empat askar musyrik India termasuk salah seorang mejar maut dan lima mujahidin syahid (Insha Allah) dalam dua pertempuran berbeza di Jammu dan Kashmir pada Rabu (23/9).

Pertempuran dengan mujahidin terjadi di Bandipora dan Rafiabad, Lembah Kashmir.

Berbalas tembak yang terjadi di Rafiabad dimulai pada 22 September lalu sekitar pukul 16.30, dua askar musyrik India termasuk seorang mejar tewas dalam baku tembak ini, beberapa lainnya mengalami luka-luka.

Dalam peristiwa berbeza, dua askar musyrik India lainnya maut dan lima mujahidin syahid (Insha Allah) di wilayah Gurez, sekitar 130 Km dari utara Srinagar.

Menurut sumber, tentara musyrik India segera melakukan operasi militer dalam rangka mencari para mujahidin setelah pertempuran terjadi. Mereka menangkap beberapa orang dari rumah-rumah warga yang mereka curigai sebagai "militan", namun hal ini belum terbukti.(haninmazaya/arrahmah.com)

sumber

2 Askar AS Maut di FILIPINA

MANILA (Arrahmah.com) - Dua orang 'askar salib' tentera laut AS dan seorang askar marin Filipina maut dalam satu ledakan tepi jalan di Filipina selatan. Menurut para pegawai , kemungkinan serangan dialukan oleh link al-Qaeda.

Untuk kedua kalinya askar AS terbunuh di Filipina selatan dalam akibat serangan mujahidin Abu Sayyaf sejak pasukan kontraterorisme Amerika dikerahkan ke wilayah tersebut pada tahun 2002, dan yang pertama selama tujuh tahun.

Jurucakap militer, Leftenan Kolonel Romeo Brawner mengatakan bahawa ledakan tersebut menyerang konvoi militer Filipina yang saat itu sedang bergabung dengan pasukan AS menuju desa Kagay, kota Indanan, Julu.


MaJor Jenderal Benjamin Dolorfino, panglima militer Filipina yang menangani 'kontraterorisme' mengatakan pasukan Amerika telah lama menjadi sasaran penyerangan di selatan, dan ledakan Selasa lalu kemungkinan besar tidak akan menyebabkan Washington mengubah tekadnya untuk mempertahankan pasukan di sana.

Dianggarkan 600 tentera AS saat ini ditempatkan di Filipina, terutama di operasi militer garis depan bahagian selatan Filipina yang memang diarahkan untuk menangani mujahidin Abu Sayyaf dan Jemaah Islamiyah. (althaf/ap/ansar/arrahmah.com)

sumber

Tuesday, September 29, 2009

Ahli Politik Wanita Denmark Tidak Berjabat Tangan

Ahli politik Muslimah dari parti-parti Islam sepertinya banyak belajar dari keistiqamahan pahli politik muslimah asal Denmark ini, meskipun menjadi seorang ahli politik - dirinya tetap teguh memegang prinsip bahawa bersalaman tangan dengan laki-laki yang bukan mahram adalah haram.

Bandingkan dengan beberapa ahli politik Muslimah dari parti Islam yang mungkin kita kenal yang dahulunya sebelum menjadi anggota dewan begitu 'keras' untuk urusan yang seperti ini, namun seiring perjalanan waktu sikap 'keras' mereka pun semakin lama semakin melunak dengan alasan 'tuntutan dakwah'.

Seorang politikus Denmark keturunan Palestin telah menjadi wanita pertama yang menghadiri pertemuan dewan setempat dengan mengenakan busanah Muslimah berupa jilbab.

Asmaa Abdul Hamid (27 tahun),ambil bahagian dalam sebuah pertemuan di kota Odense sebagai pengganti anggota "unity List", sebuah kelompok sayap kiri.

Asmaa telah menarik banyak perhatian orang kerana dengan percaya diri - dirinya memilih untuk mengenakan jilbab dan menolak berjabat tangan dengan laki-laki yang bukan mahram. Dia memimpin daftar voting untuk partinya pada pilihanraya tempatan tahun 2005.

"Saya ingin dinilai berdasarkan apa yang ada dalam kepala saya, bukan apa yang ada di atasnya, untuk politik yang saya bela, lihat pendapat saya dan bukan apa yang saya pakai atau bagaimana saya menyambut orang-orang," katanya kepada media besar yang berkesempatan mewawancarainya.(fq/pt)

sumber

Kelab Poligami dari Malaysia

Pelancaran sebuah kelab untuk mempromosikan poligami telah menghidupkan kembali perdebatan tentang isu panas dalam kalangan Muslim Malaysia (*sebenarnya kelab ini sudah wujud bertahun-tahun lalu). Para pendukung poligami mengatakan poligami berperanan untuk menolong para wanita dan menghindari adanya perzinaan sedangkan kubu yang kontra poligami mengatakan hal tersebut lebih merupakan sebuah perbuatan yang melanggar hak-hak perempuan.

"Kami ingin mengubah cara orang melihat poligami, sehingga poligami akan terlihat sebagai sesuatu yang indah dan bukan sesuatu yang menjijikkan," kata Hatijah Aam, pendiri dari "Poligami Club", kepada The Canadian Press pada hari Isnin lalu.

"Apa yang salah dengan berkongsi suami? Saya sudah melakukannya selama hampir 30 tahun. "

Kelab yang memiliki 300 suami dan 700 isteri, bertujuan untuk membantu para ibu tunggal, bekas pelacur dan wanita yang telah berumur namun belum menikah.

Pendiri berharap projek ini akan memberikan contoh rumah tangga yang bahagia untuk melawan aktivis hak-hak perempuan yang mengatakan beberapa pasangan dan anak-anak menderita dalam perkahwinan poligami.

"Beberapa orang memperlakukan poligami sebagai bahan tertawaan kerana mereka tidak sepenuhnya memahami hal itu," kata seorang suami Ikramullah Hatijah, yang berprofesi sebagai pengusaha.

"Tapi bagi sebuah komuniti yang mempraktikkan hal itu akan tahu bahawa hal tersebut bukanlah sesuatu yang aneh."

Kartini Maarof, seorang pengacara, percaya bahawa poligami dapat melayani seorang ibu yang bercerai dengan baik.

Satu dekad yang lalu, ia telah mengatur pernikahan suaminya dengan seorang kliennya yang telah bercerai, seorang ibu dengan tujuh orang anak.

"Tentu saja pada awalnya anda akan kehilangan suami anda dan ada perasaan berkompetisi dan kecemburuan yang mendalam," kata Kartini.

"Tapi setelah beberapa saat, anda mencoba untuk menjadi teman dan anda akan belajar bagaimana saling berkongsi masalah satu sama lain."

Poligami merupakan hal yang legal bagi umat Islam.

"(Poligami) adalah sebuah budaya yang tidak dianjurkan dalam masyarakat kami," kata Shahrizat Abdul Jalil, menteri perempuan Muslim yang bertanggung jawab atas kebijakan keluarga.

Oposisi

"Sisters in Islam", sebuah kelompok advokasi berkempen menentang poligami, sambil membantah argumen masyarakat yang pro-poligami.

"Jika orang memilih untuk monogami, ada cukup pria untuk setiap wanita," katanya dalam sebuah pernyataan.

Sharifah, 42 tahun, eksekutif bisnes, merupakan salah satu contoh.

Dia punya pengalaman peribadi dengan masalah poligami ketika suaminya 15 tahun yang lalu menceritakan berencana menikahi seorang ibu dari tiga yang telah bercerai.

"Saya merasa seperti dongeng saya telah berakhir," kata Sharifah, seorang ibu dari dua anak ini mengenang.

"Dia adalah belahan jiwaku ... Saya tak percaya hal itu terjadi. Lalu saya mulai berteriak kepadanya."

Suami akhirnya menyerah untuk memiliki isteri kedua setelah mengalami beberapa kaunseling perkahwinan.

"Perempuan harus tetap berdiri. Kita harus lebih progresif. Kita tahu hak-hak kita," kata Sharifah.

"Saya tidak akan masuk ke dalam perkawinan poligami. Saya tahu saya sepatutnya menerima yang lebih baik."

Islam melihat poligami sebagai jawaban yang realisti untuk beberapa kesengsaraan sosial seperti perkara perzinaan dan menyelamatkan kondisi hidup seorang janda atau seorang perempuan yang diceraikan.

Seorang Muslim yang mencari isteri kedua atau isteri ketiga bagaimanapun mesti dipastikan berusaha memperlakukan mereka semua secara adil dan setara.(fq/iol)

sumber

Masjid Terbesar Dunia di TAJIKISTAN (150,000 jemaah)

Dengan tujuan untuk menjadi pusat budaya dan sejarah Islam yang terbesar di Asia Tengah dan dunia, Tajikistan berencana untuk membangun salah satu masjid terbesar di dunia.

"Masjid ini diharapkan menampung sekitar 150.000 orang," kata seorang jurucakap presiden Tajikistan dalam sebuah sdang media yang dikutip oleh website The Financial pada hari Isnin lalu.

"Konstruksi bangunan ini diharapkan akan dimulai di Dushanbe pada bulan Oktober."

Didanai oleh negara Teluk Qatar dan Uni Emirat Arab, masjid direncanakan akan siap pada tahun 2014.

Masjid yang akan dibuat tersebut akan mencerminkan arkitektur tradisional Tajikistan, dan dibangun pada ruang sebesar 7.5 hektar (18,5 ecar) di tengah-tengah ibukota Dushanbe.

"Masjid akan dihiasi dengan sebuah menara megah, dengan tujuh kolom yang dicat, melambangkan tujuh langkah Allah menciptakan dunia dan tujuh gerbang ke surga, serta waduk air dan air mancur, yang akan menjadi saksi bahawa Tajikistan sebagai negara dengan air yang murni, "kata jurucakap kepresidenan.

Masjid ini juga akan memiliki dewan persidangan untuk pertemuan para bagi orang-orang penting. Serta akan memiliki sebuah muzium dan perpustakaan.

Mega projek ini juga mencakup pembangunan sebuah Universiti Islam selain masjid.

Tajikistan, salah satu dari lima negara Asia Tengah bekas Uni Soviet, memperoleh kemerdekaannya pada tahun 1991.

Umat Muslim merupakan hampir 90 peratus dari Tajikistan yang berpenduduk 7.2 juta jiwa, menurut CIA factbook.(fq/iol)

sumber

SAUDI Bersedia Bantu Israel Serang IRAN

Sebagai negara Muslim, Arab Saudi memang menyedihkan. Alih-alih membela sesama negara Muslim yang sedang dizalimi, Saudi malah memberikan fasiliti pada musuh-musuh Islam yang ingin menghancurkan negara-negara Islam.

Akhbar Inggeris Daily Express menurunkan laporan yang sangat memprihatinkan tentang pertemuan segitiga antara Britain-Israel-Arab Saudi yang dilakukan secara rahsia di kota London. Dalam pertemuan itu, Kepala Badan Intelejen Inggeris Sir John Scarlett, pejabat Intelejen Israel Meir Dagan dan pejabat intelejen negara Saudi membahas tentang kemungkinan pesawat-pesawat tempur Israel menggunakan wilayah udara Saudi jika negara Zionis itu jadi melakukan serangan sepihak terhadap fasiliti-fasiliti nuklear Iran.

Menurut akhbar itu, kemungkinan Israel melakukan serangan sendiri ke Iran meningkat secara signifikan setelah Iran mengumumkan akan meluncurkan fasiliti pengayaan uraniumnya yang kedua yang akan dibangun di kota Qom. Iran sudah memberitahukan rencana itu dalam surat rasmi yang dikirim ke badan nuklear dunia, IAEA pada Selasa (21/9) pekan lalu sesuai aturan transparansi pengembangan nuklear yang ditetapkan IAEA terhadap negara-negara anggotanya.

Rencana Iran itu membuat Israel 'kebakaran janggut'. Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu makin gencar melontarkan ancamannya untuk mengebom Iran dan menghancurkan fasiliti-fasiliti pengembangan nuklear negara Para Mullah itu.

Israel mendapat angin segar untuk menyerang Iran setelah mantan duta besar AS di PBB John Bolton baru-baru ini menyatakan pada sejumlah analis intelejen bahawa "Saudi sudah setuju jika Israel menggunakan wilayah udaranya untuk kepentingan menyerang Iran."

Bolton mendakwa sudah membahas masalah itu secara tertutup dengan para pegawai Saudi. "Tak seorang pun antara para pejabat Saudi itu yang bakal bicara secara terbuka tentang masalah ini. Tapi yang pasti, Saudi menyetujui jika wilayah udaranya digunakan Israel asalkan Israel tidak 'berisik' menyebutnya sebagai sebuah kejayaan besar," ujar Bolton terkait kesediaan Saudi membantu Israel menyerang Iran.

Informasi bahawa Saudi sepakat menyediakan wilayah udaranya untuk mempermudah serangan Israel ke Iran sebenarnya sudah merebak sejak bulan Julai lalu. Meski Saudi menerapkan kebijakan untuk tidak menjalin hubungan diplomatik dengan Israel, seorang sumber di Israel mengatakan bahwa agen-agen Mossad (badan intelejen Israel) diam-diam menjalin "hubungan kerjasama" dengan Saudi.

Terkait dengan Iran, Saudi selama ini terlibat perang dingin dengan Iran dan Saudi berambisi untuk "menghentikan" langkah maju Iran.

Lantas, apa jadinya jika Israel benar-benar menyerang Iran? Sebuah kajian yang dilakukan Center for Strategic and International Studies menyebutkan, perang ini kemungkinan akan menelan korban sebanyak 6 juta jiwa. Sebuah perang yang dikobarkan kerana kebencian dan ambisi syaitan, haruskah mengorbankan jutaan manusia tak berdosa? (ln/prtv)

sumber

Sunday, September 27, 2009

Jumaat -Kejayaan Mujahiddin AFGHANISTAN

AFGHANISTAN (Arrahmah.com) - Jumat petang sekitar pukul 3.00, mujahidin Imarah Islam Afghanistan menyerang konvoi tentera penjajah NATO ketika mereka berpatroli di daerah Ali Zai, kota Pul Alam, provinsi Logar. Dalam serangan yang meletuskan berbalas tembak selama hampir satu setengah jam ini, tiga tentera penjajah NATO tewas dan tiga lainnya mengalami luka-luka. Kubu mujahidin tidak terdapat korban.

Jumaat pagi sekitar pukul 11.00, mujahidin Imarah Islam Afghanistan menyerang patroli tentara boneka Afghan di daerah Naw Abad, distrik Charbolak, provinsi Balkh. Dalam serangan ini, mujahidin berhasil membunuh enam tentera teroris dan menghancurkan sebuah kendaraan militer, mujahidin juga merampas senjata dari para tentera yang tewas.

Jumaat tengah malam, mujahidin Imarah Islam Afghanistan menyerang tentera boneka Afghan ketika mereka berpatroli di distrik Dil Aram, provinsi Farah. Dalam serangan kali ini, lima tentera boneka Afghan maut dan beberapa lainnya mengalami luka-luka.

Khamis petang, mujahidin melalui pengendali meledakan bom ranjau ketika tentera penjajah Amerika melakukan konvoy di daerah Memla, distrik Khogiani, provinsi Nangarhar. Ledakan ini berhasil menghancurkan sebuah tank dan membunuh seluruh tentera teroris yang berada di dalamnya. (haninmazaya/tum/arrahmah.com)

sumber

Gaza Diserang Jet Pada Aidil Fitri

Pesawat-pesawat tempur Israel melakukan pengeboman terowong sepanjang Jalur Gaza selatan perbatasan dengan Mesir selama Idul Fitri, kata sebuah pejabat berita Palestin.

Perekonomian di Gaza sangat tergantung pada terowongan-terowongan bawah tanah tersebut, yang semakin hari selalu diserang oleh pasukan Israel dan Mesir. Puluhan orang telah maut dalam terowongan bawah tanah itu selama bulan, dan masih banyak lagi selama hampir tiga tahun pengepungan terhadap jalur Gaza. Terowongan bawah tanah yang menghubungkan Gaza dan perbatasan Mesir telah menjadi industri bagi sebahagian warga Gaza dan hal industri inilah satu-satunya kesempatan kerja yang tumbuh di Gaza.

Penduduk setempat mengatakan kepada pejabat berita Ma'an bahawa jet-jet tempur Israel menembakkan empat roket, menyebabkan kerusakan namun tidak ada korban jiwa, kata pejabat berita Maan.

Jurucakap militer Israel mengatakan bahawa angkatan udara telah mensasarkan tiga terowongan di Rafah.

Serangan udara datang beberapa jam setelah pasukan Israel menembak mati dua pejuang Palestin yang mendekati perbatasan utara Gaza pada Sabtu malam.

Rata-rata luas terowongan di Jalur Gaza selatan digunakan untuk mengimport makanan, bahan bakar, dan barang-barang konsumen dari Mesir. Sejumlah kecil digunakan untuk menyeludupkan senjata.

Warga Gaza hidup di bawah pengepungan Israel yang berat untuk waktu yang lama dan pemerintah Mesir masih bersikap keras untuk tidak membuka perbatasan Gaza walaupun terpaksa mendapat kutukan dan kecaman dari umat Islam seluruh dunia yang memprotes sikap Mesir yang lebih membela Israel, warga Gaza tanpa putus asa mencuba menggali terowongan bawah tanah dan walau harus mengambil risiko hidup mereka.(fq/mna)

sumber

Pangeran Terakhir Uthmaniyyah Meninggal

Masyarakat Turki memberikan penghormatan terakhir mereka pada hari Sabtu lalu (26/9) kepada pangeran terakhir yang lahir di Istana dari dinasti Utsmani yang juga merupakan cucu dari Khalifah terakhir Sultan Abdulhamid II - di sebuah pemakaman di Istanbul, yang turut dihadiri oleh para menteri pemerintahan Turki.

Ratusan orang memenuhi halaman Masjid Biru di pusat sejarah kota terbesar di Turki dan berbaris memberikan penghormatan terakhir terhadap jenazah Osman Ertugrul Osmanoglu Effendi yang ada di dalam peti mati, yang terbungkus dalam bendera Turki.

Tiga menteri menghadiri pemakaman Osman Ertugrul Osmanoglu Effendi, yang datuknya Sultan Abdulhamit II merupakan Sultan ke Khalifahan Utsmaniyah terakhir yang memerintah dengan kekuasaan mutlak.

Osman Ertugrul Osmanoglu Effendi, yang dijuluki "The Last Ottoman" oleh media Turki, meninggal di sebuah rumah sakit Istanbul akibat sakit gagal ginjal pada hari Rabu yang lalu pada usia 97.

Perdana Menteri Tayyip Erdogan memberikan kewarganegaraan Turki kepada Osman Ertugrul pada tahun 2004.

Osman Ertugrul, lahir pada tahun 1912 di sebuah istana Istanbul, dan anggota keluarganya dibuang ketika Kekhalifahan Utsmaniyyah runtuh dan digantikan oleh Republik Turki pada tahun 1923.

Dia menghabiskan sebagian besar hidupnya di Amerika Serikat dan datang ke Turki pada tahun 1992 di bawah amnesti.

Doa pemakaman bagi dirinya dilakukan di Masjid Biru.(fq/wb)

sumber

Media INDON Puji PAS Tolak Beyonce

Sekali lagi Parti Islam Malaysia (PAS) patut ditiru oleh parai-parti yang membawa nama-nama Islam di Indonesia - atas sikap konsisten mereka untuk menentang konsert-konsert muzik yang lebih banyak membawa kemaksiatan dan merosakkan moral anak muda.

Parti Islam Semalaysia (PAS) baru-baru ini telah berusaha untuk melarang pemenang Grammy Award - Beyonce untuk mengadakan konsert di Malaysia pada tanggal 25 Oktober akan datang.

Beyonce yang terkenal dengan hit singleya seperti "Naughty Girl," telah rasmi menjadi target baru untuk di sensor dan ditolak kedatangannya oleh kelompok Islam seperti PAS.

"Kami melawan dan menentang hiburan dari barat yang mempromosikan hedonisme. Kami tidak ingin anak-anak muda kami akan disesatkan dan tersesatkan," kata Ahmad Sabki, wakil presiden dari Pemuda PAS, seperti dipetik akhbar mingguan New Straits Times.

"Penampilan Beyonce tidak sesuai untuk umat Islam, dengan pakaian panggung yang membuka aurat dan perilaku yang tidak bermoral."

Sebelumnya Beyonce telah membatalkan konsert di negara Muslim berpopulasi 27 juta orang ini dua tahun yang lalu Karena protes serupa oleh PAS.

Beberapa bulan yang lalu Muslim Malaysia dipelopori oleh PAS telah melarang umat Islam Malaysia untuk menghadiri konsert band hip-hop asal AS - Black Eyed Peas, yang ditaja oleh Guinness, salah satu perusahaan minuman keras yang dimiliki kelompok dagang Diageo.(fq/aby)

sumber

Syeikh JORDAN Ketuai Organisasi Poligami

Boleh jadi, kisah Syeikh Nashri Abou Gholus tampak unik dan "khayali", namun ternyata begitulah kenyataannya yang terjadi pada seorang syeikh asal Jordan berusia 58 tahun itu. Selama hidupnya, Gholus menikah dengan 15 orang perempuan dan dari pernikahannya itu dia dikurniakan 31 orang anak.

Gholus sendiri memegang jawatan sebagai wakil ketua organisasi poligami (Jam'iyyah Ta'addud az-Zawjat). Jabatan tersebut tertulis dengan sangat jelas pada kad namanya. Selain itu, Gholus juga menggelarkan dirinya sebagai "juru dakwah untuk menyelamatkan gadis-gadis Muslimah" (ad-da'i ila sitr banat al-muslimin).

Di atas kad namanya, tertera ayat suci Al Qur'an "”Nikahilah perempuan-perempuan yang kamu cintai, dua, tiga atau empat", dan di sudut kirinya terdapat gambar bulan sabit yang dihiasi empat buah bintang yang berbeda warna.

Kepada saluran berita raksasa Timur Tengah, Aljazeera (25/9), Gholus menjelaskan jika, "Bulan itu adalah simbol lelaki, sementara keempat bintang itu adalah simbol perempuan yang telah dihalalkan Allah untuk kita para lelaki".

Ditambahkannya, "Saya sengaja memberikan simbol keempat bintang itu dengan warna yang berbeza-beza, kerana memang perempuan itu tidaklah sama".

Berkaitan organisasi "poligami" yang diterajuinya, Gholus mengaku dirinya hanya sebagai wakil dari seorang Syeikh asal Saudi Arabia yang beristeri lebih banyak daripadanya. "Dia memiliki 20 isteri, dan dari semua itu ia dikurniakan 60 anak".

Gholus, yang bekerja sebagai penjual ubat-ubatan di ibu kota Amman, menjelaskan bahawa dalam ajaran Islam, poligami adalah asas dan asal utama ajaran. Sedangkan beristeri satu adalah "pengecualian" yang tidak dianjurkan oleh syariat Islam.

Wah, wah, jika ada model pemikiran seperti Syaikh Gholus ini di Indonesia, bagaimana ya kira-kira? (L2/jzr)

sumber

Friday, September 25, 2009

Muslim Britain Beraya di Gereja

Di beberapa negara Muslim umumnya, umat Islam merayakan hari raya Aidil Fitri di masjid-masjid atau di tempat-tempat umum lainnya yang layak. Namun tidak demikiannya bagi umat Muslim di London. Ahad (20/9) lalu, ratusan umat Muslim di ibu kota United Kingdom itu merayakan Aidil Fitri di tempat yang terbilang asing- gereja.

Tradisi merayakan Aidil Fitri dengan menyewa gereja oleh Muslim London telah berlangsung setidak-tidaknya sejak 6 tahun kebelakangan ini. Mereka terpaksa menyewa gereja kerana jumlah masjid yang ada di London sangat sedikit, dan tak terlalu besar, hingga tak mampu menampung jumlah banyaknya keluarga Muslim yang ingin merayakan lebaran bersama-sama.

Di samping itu, sangat susah sekali untuk menyewa gedung-gedung serba guna, kerana kebanyakan sudah penuh dibooking, selain harga sewanya yang sangat mahal.

Laman Islamonline menelusuri fenomena berlebaran umat Muslim London ini, dan menemui beberapa keluarga Muslim yang tengah merayakan Aidil Fitri di salah satu aula gereja. Salah satu keluarga itu, Umaimah Zulfi, yang bekerja sebagai kepala penitipan anak-anak dan pengelola acara-acara massal, menyatakan tradisi menyewa gereja untuk merayakan lebaran ini telah berlangsung selama enam tahun.

"Di tahun-tahun pertama, jumlah keluarga yang bergabung untuk merayakan lebaran di gereja sangat sedikit, tapi terus mengalami peningkatan setiap tahunnya. Tahun ini, ada sekitar 22 keluarga yang ikut merayakan lebaran bersama kami di gereja ini," terang Zulfi.

Ditambahkan oleh Zulfi, ketika dirinya dan rakan-rakan lainnya berencana untuk merayakan lebaran bersama-sama, mereka harus terlebih dahulu mencari tempat.

"Tempat-tempat umum yang biasanya di pakai untuk even-even harganya melonjak tinggi," kisah Zulfi.

Mengapa pada akhrinya pilihan itu jatuh kepada gereja, diakui Zulfi, kerana harga sewanya yang sangat murah sekali. Mulanya, Zulfi khuatir pihak gereja akan melarang umat Muslim untuk merayakan lebaran di tempat ibadah umat Kristian itu, terlebih lagi pihak perempuan Muslimah memakai jilbab dan cadar. Namun ternyata, pihak gereja menyambut baik. (L2/iol)

sumber

Sepanyol Memperingati 400 Tahun Pengusiran Muslim

Pada 2 September 1609, rejim Raja Sepanyol Philip III telah melancarkan program pengusiran terhadap 300.000 Moriscos (sebutan untuk Mualaf Sepanyol - red), dari negeri Sepanyol.

Perintah pengusiran yang pertama memberikan kesempatan terhadap para Moriscos dari wilayah timur Valencia selama tiga hari untuk sampai ke pelabuhan terdekat, dengan tidak membawa barangan lain selain apa yang mampu mereka bawa (sehelai sepinggang), setelah terjadi penundaan yang hukumannya akan berakibat kematian terhadap mereka.

Sepanyol menandai peringatan 400 tahun peluncuran pengusiran massal kaum Moriscos pada hari Selasa lalu, hal ini secara luas dianggap sebagai contoh awal pembersihan etnik dan sebagai kerugian yang besar sehingga menunda perkembangan negara. Pemerintah Sepanyol, bagaimanapun, memperingati peristiwa ini secara tidak rasmi dan mereka merasa "kurang nyaman" untuk memperingatinya secara terang-terangan.

Umat Islam Sepanyol dikenal sebagai kaum Moor menguasai bahagian Semenanjung Iberia dari ke-8 ke abad ke-15. Berlawanan dengan keyakinan yang tersebar selama ini ternyata sebahagian besar Muslim penakluk dan pemukim bukanlah orang Arab, tapi orang Afrika Utara Berber (Amazigh), dan banyak pribumi asal Sepanyol juga masuk Islam. Muslim Sepanyol, yang dikenal dengan nama Al-Andalus adalah sebuah mercusuar bagi sebuah kebudayaan yang tinggi pada abad pertengahan Eropah, dengan puncak peradabannya pada abad ke-10.

Akibat melemahnya dan perpecahan di antara kerajaan-kerajaan Moor di Sepanyol, umat Kristian di bawah kepemimpinan raja Katolik Ferdinan dan Ratu Isabella merebut kembali negara itu pada tahun 1492.

Pada tahun yang sama, kedua pasangan raja dan ratu Katolik ini mengusir semua orang Yahudi dari kerajaan mereka dan mereka berkeinginan bersatu di bawah homogenitas identiti Kristen.

Awalnya umat Islam Sepanyol diberitahu bahwa mereka dapat terus tetap dengan keyakinan Islam mereka, tetapi janji itu hanya terjadi beberapa tahun saja. Pada abad ke-16, bukan hanya umat Islam dipaksa untuk masuk agama Kristian, tapi mereka juga dipaksa untuk meninggalkan bahasa Arab, pakaian muslim, adat, dan semua jejak budaya asli mereka.

Namun banyak kaum Moriscos terus menerapkan Islam secara rahsia dan diam-diam, Atas keraguan mereka tentang ketulusan terhadap iman Kristiani membuat mereka mengalami penyiksaan dan inquisisi (pembantaian). Ada juga keraguan tentang kesetiaan mereka kepada raja, dan Raja Philip III takut mereka mungkin akan meminta bantuan invasi kepada kekhalifaan Ottoman ke Sepanyol. Akhirnya, ketika raja Philip III menderita kekalahan de-facto dalam perang melawan Protestan di Belanda 1609 dan untuk mencegah adanya perlawanan atas musuh internal, kaum Moriscos diperintahkan untuk pergi dan diusir dari Sepanyol.

Pengusiran dimulai di Valencia, di mana 30 peratus pendudukya merupakan Mualaf. Pengusiran kaum Moriscos dari Sepanyol, yang berlangsung 1609-1614, merupakan salah salah satu yang terbesar dalam sejarah negara itu.

Penghijrahan terjadi dalam keadaan yang brutal, hingga menyebabkan lebih dari 12.000 orang mati dalam proses pengusiran.

Sebahagian besar Moriscos dikapalkan ke Afrika Utara, di mana mereka menciptakan kekayaan dan memberikan kontribusi kepada budaya Maroko, Aljazair dan Tunisia. Beberapa bahkan menyeberangi Sahara ke Mali atau Benin. Sebahagian yang lain meninggalkan Sepanyol untuk pergi menuju Perancis dalam rangka melakukan perjalanan ke Istanbul, sementara beberapa pergi ke Amerika Latin.

Sebahagian dari kaum Moriscos terpaksa menggunakan strategi berbeza untuk tetap tinggal di Sepanyol, seperti menggunakan suap, menikah dengan orang Kristian, memasuki gereja atau melakukan pemberontakan yang mana memaksa mereka harus ditekan dan dibantai.(fq/earthtimes)

sumber

Ustaz di Mesir Ajak Menyembah Api

Keastuan keamanan kota Ismailiyah, Mesir, menangkap HA (35) seorang guru (ustaz) bahasa Arab di desa Sarabium, Ismailiyah, kerana diduga melakukan ajakan massal untuk menyembah api, juga menebarkan keraguan atas agama Islam dan Rasulullah. Demikian dilaporkan akhbar Mesir al-Yaum as-Sabi (22/9).

Pihak keamanan kota Ismailiyah sebelumnya telah menerima beberapa pengaduan dari penduduk desa yang merasa resah oleh keberadaan dan ajaran aneh HA. Dalam pengaduannya, masyarakat menyatakan jika HA mengajak untuk keluar dari Islam, menebarkan keraguan akan Islam, Al-Qur'an, dan Rasulullah, serta mengajak untuk menyembah api.

HA tidak sekedar menyebarkan ajaran anehnya itu kepada anak-anak didiknya yang masih di bawah umur, tetapi juga kepada masyarakat sekitar dengan menyebarkan pamplet-pamplet dan semi buletin yang berisi ajaran-ajarannya.

Beruntung, tak ada satu siswa dan warga pun yang mengikuti HA, mengakuinya saja pun tidak. Hingga akhirnya, beberapa hari yang lalu, kesatuan keamanan kota Ismailiyah mengepung rumah HA dan menangkapnya.

Kasus munculnya "ajaran aneh" dan "Nabi baru" sebagaimana yang sering mencuat di Indonesia terbilang sangat minimum dan sedikit sekali terjadi di Mesir. Dalam masyarakat Mesir, kontrol keagamaan, utamanya dari Al-Azhar, terhitung masih kuat, di samping kesadaran dan kapasiti pemahaman keagamaan masyarakatnya yang tercatat 'lumayan' baik. (L2/ys)

sumber

Rasul Melayu Mengaku Bersalah

Ketua ajaran sesat "Rasul Melayu", Abdul Kahar Ahmad menukar pengakuannya kepada bersalah terhadap lima pertuduhan pindaan mengikut Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor 1995 di Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam petang ini.

Hakim Syarie Abu Zaky Mohammad bagaimanapun menetapkan 2 Okt untuk mendengar rayuan peguam bela tertuduh, Musa Awang dan hujahan pendakwaan yang diwakili Ketua Pendakwa Syarie Selangor Abdul Shukor Abd Hamid serta pegawai pendakwa daripada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) Muhamad Nazri Basrawi kerana mahkamah kesuntukan masa berikutan waktu pejabat berakhir pada pukul 5 petang.

Abu Zaky turut membenarkan permohonan Musa supaya Abdul Kahar, 59, dibebaskan dengan jaminan RM10,000 serta 10 penjamin penjawat awam Jusa C bagi kelima-lima pertuduhan berkuatkuasa petang ini dan sekiranya gagal membayar jaminan, tertuduh akan terus ditahan di Penjara Sungai Buloh.

Berhubung isu jaminan itu, Abu Zaky berkata mahkamah mengambil kira bahawa tertuduh sebelum ini pernah diikat jamin dengan dua penjamin penjawat awam tetapi dia tetap gagal hadir ke mahkamah untuk perbicaraan kesnya tanpa sebarang alasan.

"Mengenai faktor anak-anak tertuduh yang sanggup menjamin bapanya dan bertanggungjawab terhadap kehadiran tertuduh pada tarikh seterusnya, mahkamah memutuskan anak-anak tertuduh sepatutnya memberi kerjasama pada peringkat awal semasa kes bermula agar tertuduh hadir di mahkamah, tetapi mahkamah berpendapat tiada kerjasama diberikan.

"Kalau dibenarkan ikat jamin risikonya amat tinggi dan dibimbangi akan menimbulkan persepsi negatif terhadap mahkamah dan kepada institusi agama sendiri.

"Bagaimanapun mahkamah benarkan tertuduh diikat jamin RM2,000 dengan dua penjamin penjawat awam Jusa C bagi setiap pertuduhan berkuatkuasa petang ini. Kalau gagal (bayar jaminan) tertuduh hendaklah ditahan di Penjara Sungai Buloh," katanya.

Pertuduhan terhadap Abdul Kahar menyebut, dia didapati telah menjelaskan doktrin palsu dengan menyatakan bahawa sembahyang hanya cukup sekadar mencegah daripada membuat perkara keji dan mungkar sahaja dan ibadah Haji sekarang ini sia-sia dan merugikan.

Tertuduh juga didapati mengisytiharkan diri sebagai Rasul orang Melayu sedangkan pengisytiharan itu adalah palsu serta bertentangan dengan ajaran Islam.

Bagi tuduhan ketiga Abdul Kahar didapati menyebarkan pendapat yang bertentangan dengan fatwa iaitu mengaku dirinya Rasul yang diutuskan oleh Allah untuk orang Melayu, menyatakan bahawa sembahyang lima waktu tidak wajib memadai hanya melakukan kebaikan dan menjauhi kemungkaran dan menyatakan bahawa ibadah Haji itu tidak perlu ditunaikan di Mekah serta boleh dikerjakan di mana-mana sahaja di bumi Allah.

Pertuduhan keempat menyebut, tertuduh didapati menghina pihak berkuasa agama dengan mengingkari dan melanggar arahan Mufti yang mana dia masih menjelaskan amalan serta mengajar ajaran Kahar Bin Ahmad di hadapan tiga orang bernama Hanif Taslin, Nurhelmi Ikhsan dan Mohammad Nabil Abu Naim yang difatwakan pada 23 Mei 1991 sebagai menyeleweng daripda ajaran agama Islam.

Bagi pertuduhan terakhir, Abdul Kahar didapati mempersendakan dengan perkataan amalan yang berhubung dengan Agama Islam iaitu menyatakan: "Sekiranya ada orang yang berbuat mungkar barulah boleh solat, mencegah kemungkaran ini adalah rukun, mentaati Allah itu adalah sujud, tidak perlu tonggang-tonggek dan membebel seorang-seorang."

Tertuduh yang tidak bekerja didakwa melakukan kesemua kesalahan itu di sebuah rumah beralamat No.44, Jalan Bunga Ros, Kampung Kemensah, Ulu Klang, Ampang, Gombak, antara 19 Mei dan 23 Jun 2005.

Kesemua pertuduhan mengikut Seksyen 8(a), 7 (1), 12(c), 10(b) dan 13 (1) enakmen itu membolehkan Abdul Kahar didenda RM21,000 dan dipenjara selama 13 tahun dan disebat.

Fakta kes menyebut tertuduh yang mendapat pendidikan sehingga darjah lima di sekolah Melayu, ditangkap pada 23 Jun 2005 oleh pegawai penguatkuasa JAIS berhubung semua kesalahan itu dan dia didapati telah menyebarkan pendapat serta ajaran yang bercanggah dengan ajaran Islam, lebih-lebih lagi ajaran 'Kahar Bin Ahmad' telah diwartakan sebagai ajaran salah oleh Mufti Selangor pada 23 Mei 1991.

Pada 8 April 1991, Abdul Kahar pernah didakwa mengikut Seksyen 150 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 1952 kerana tidak bersolat Jumaat dan dikenakan denda RM300 atau dua bulan penjara.

Tertuduh yang merupakan bekas pekerja Zoo Negara, pertama kali dihadapkan ke mahkamah pada 17 Ogos 2005 serta dibebaskan dengan ikat jamin RM8,000 dan sepatutnya dibicarakan pada 21 Sept 2005.

Dia bagaimanapun beberapa kali gagal hadir untuk dibicarakan pada tarikh-tarikh yang ditetapkan walaupun waran tangkap dikeluarkan, sehinggalah pada 16 Sept lepas apabila dia ditahan pasukan penguatkuasa Jais kira-kira pukul 9.45 pagi, di tempat persembunyian barunya di Sungai Long, Kajang sebelum dibawa ke mahkamah untuk mendapat perintah tahanan ke atasnya. BERNAMA

sumber

Tuesday, September 22, 2009

Ulama Besar Kaukasus Dibunuh Pada Aidil Fitri

Seorang ulama terkemuka ditembak mati dalam keretanya di selatan Rusia pada hari Ahad yang lalu pada hari pertama Idul Fitri, kata seorang penyelidik negara.

Lelaki bersenjata menembak mati Bostanov Ismail, ulama paling senior kedua di daerah Karachayevo-Cherkessia, sewaktu kenderaannya tiba di ibu kota regional Cherkessk, kata penyelidik Vyacheslav Taranenko.

Bostanov merupakan wakil ketua dewan rohani Muslim selama lebih dari 20 tahun dan telah memimpin Institut Islam selama lebih dari sepuluh tahun. Pada Disember 2006, telah ada usaha menghabisi hidupnya: tiga penyerang bertopeng bersenjata menyerbu masuk ke rumahnya di Cherkessk, ia ditikam dan juga terluka oleh tembakan senjata api.

Selama ini tingkat pemberontakan masih rendah di negara-negara muslim Kaukakus dan terus dikuasai oleh Rusia setelah perang Chechnya yang menyatakan adanya dua Independensi setelah runtuhnya Uni Soviet pada tahun 1991 namun diserang oleh pasukan Rusia dalam dua perang sejak pertengahan 1990-an.

Karachayevo-Cherkessia merupakan adegan pemberontakan di antara Muslim daerah Kaukasus Utara yang berada di bawah kekuasaan Rusia.

Seorang petugas polis dan dua saudaranya ditembak mati dalam serangan terpisah di Ingushetia pada hari Minggu, kantor berita Interfax melaporkan, mengutip juru cakap polis.(fq/agencies)

sumber

Jenayah China Rudumkan Ekonomi Turkistan Timur


Gambar fail bertarikh 3 September, 2009 merakamkan penduduk etnik Han (kiri) merempuh pasukan keselamatan ketika mengadakan tunjuk perasaan di pinggir bandar Urumqi, wilayah Xinjiang, China. - AFP


BEIJING 21 Sept. - Kerajaan China mendakwa keganasan dan kekacauan yang dicetuskan oleh puak pemisah Islam di Xinjiang telah menjejaskan pembangunan ekonomi di wilayah barat China itu.

Xinjiang yang kaya dengan sumber tenaga serta menjadi tanah air bagi penduduk Islam Uighur dan memiliki kedudukan strategik di Asia Tengah, sejak beberapa tahun kebelakangan ini bergolak dengan kejadian letupan bom, serangan dan rusuhan yang didakwa oleh Beijing sebagai angkara puak pemisah Uighur yang menuntut kemerdekaan sebuah 'Turkistan Timur' bagi wilayah itu.

Ketegangan di ibu kota Xinjiang, Urumqi belum reda sejak kekacauan itu.

Pada awal bulan ini, penduduk etnik Han mengadakan tunjuk perasaan untuk menuntut setiausaha parti komunis wilayah itu meletakkan jawatan selepas dakwaan polis mengenai serangan dengan jarum suntikan mencetuskan panik di Urumqi.

"Kumpulan pemisah 'Turkistan Timur' telah menjejaskan pembangunan ekonomi Xinjiang dengan teruk.

"Mereka merosakkan suasana pelaburan, dibuktikan oleh pengurangan mendadak pelaburan dengan bahagian lain negara ini," menurut kerajaan dalam satu kertas dasar.

Namun pengkritik dasar China di Xinjiang berkata, terlalu sedikit pelaburan di sana yang membawa faedah kepada penduduk Uighur dan ketidakadilan itu memarakkan permusuhan antara kedua-dua etnik.

Pendapatan purata pada tahun lepas bagi sebuah keluarga di kawasan luar bandar di Xinjiang - kebanyakan penduduk Uighur tinggal di luar bandar - ialah sebanyak 3,503 yuan (RM1,796), berbanding dengan pendapatan purata nasional sebanyak 4,761 yuan (RM2,440) dan 11,440 yuan (RM5,865) di pusat kewangan, Shanghai.

Kerajaan telah membelanjakan berbilion-bilion yuan sejak beberapa dekad lalu untuk membina jalan, landasan kereta api, sekolah, hospital dan infrastruktur lain, namun kertas dasar itu melaporkan perbelanjaan untuk tujuan keselamatan memaksa 'sumber berharga' digunakan. - Reuters

sumber

Sunday, September 20, 2009

2 Juta Berhimpun di Makkah Sempena Khatam Quran

Lebih dari dua juta umat Islam memenuhi Masjidil Haram di Makkah untuk menghadiri doa khusus yang menandakan selesainya bacaan (Khatmul Quran) dari Al Qur'an selama solat tarawih pada malam-malam bulan Ramadhan.

Kompleks masjid dibanjiri dengan ribuan jemaah yang bersaf-saf di pekarangan dan jalan sekitar masjid untuk bergabung dalam doa khatmul Quran.

Syeikh Abdul Rahman Al-Sudais, yang memimpin doa, memohon dan meminta kepada Allah untuk mengakhiri penderitaan umat Islam di seluruh dunia.

Penjaga Dua Masjid Suci Raja Abdullah, Wakil II Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri Pangeran Naif, para pangeran dan menteri berada di sekitar Makkah untuk memantau pelayanan yang diberikan kepada para jemaah.

Letjen Saeed Al-Qahtani, Direktur Jenderal keamanan publik, mengatakan pihaknya telah mengerahkan pasukan tambahan untuk mengurus kerumunan jemaah yang jumlahnya mencapai jutaan tersebut.

Saluran TV Saudi maupun saluran-saluran asing setiap tahun menyiarkan secara langsung acara ini untuk penonton di seluruh dunia.

Pasukan pertahanan awam mengatur perencanaan untuk memenuhi segala situasi darurat dan lebih dari 4200 petugas disebarkan memberikan bantuan peralatan dan operasi penyelamatan terhadap para jemaah. Kota Makkah juga telah mengerahkan sekitar 4600 pekerja untuk tetap menjaga kawasan pusat kota Makkah tetap rapi dan bersih.

Pemerintah telah membuat pengaturan khusus untuk melindungi para jamaah dari virus flu babi dan penyakit menular lainnya. Sekitar 200 doktor dan perawat bertugas di klinik di dalam dan di luar masjid.(fq/an)

sumber

FILIPINA- Amaran Terakhir MILF

SULTAN KUDARAT, Filipina 19 Sept. - Pengerusi Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), Murad Ibrahim hari ini memberi amaran, rundingan damai akan datang mungkin menjadi peluang terakhir untuk menyelesaikan konflik dengan kerajaan Filipina secara aman.

Murad juga memberi amaran 'huru-hara' akan meletus jika kerajaan gagal memeteraikan perjanjian damai dengan pertubuhannya.

"Jika siri rundingan kali ini tidak berjaya, saya tidak nampak kemungkinan satu siri lagi akan diadakan. Kami merasakan huru-hara boleh meletus jika rundingan kali ini tidak mencapai kemajuan," katanya kepada AFP.

Kegagalan itu boleh membawa kepada situasi di mana gerila MILF tidak lagi dapat dikawal, tegas beliau.

"Keadaan sedemikian akan berlarutan daripada generasi ke generasi," katanya, sambil menambah kata, kebanyakan pejuang MILF, kini berusia antara 30-an hingga 40-an, membesar semasa kemuncak pertempuran dan mereka kini 'lebih berani dan lebih radikal'.

Beliau menuduh kerajaan hanya berpura-pura menyokong proses damai dan menggunakan proses itu sebagai sebahagian pelan antipemberontakan, bukan sebagai cara untuk mencapai perdamaian.

Menurut Murad, MILF akan menerima apa sahaja yang dapat mereka tuntut dalam rundingan di bawah kerajaan Presiden Gloria Macapagal Arroyo tetapi 'yang penting ialah kami memperlihatkan kejujuran kami'.

Pengerusi itu turut menegaskan bahawa MILF tidak akan menyerahkan dua komandernya kepada kerajaan, sekalipun mereka melancarkan serangan berdarah pada tahun lepas.

Beliau yang bercakap di sebuah kem MILF di pinggir bandar Cotabato, selatan Filipina hari ini berkata, MILF tidak akan tunduk kepada tuntutan supaya mereka menyerahkan Ameril Umbrakato dan Abdulrahman Macapaar yang didakwa melancarkan serangan ke atas perkampungan majoriti penduduk Kristian di pulau Mindanao pada Ogos 2008.

"Tidak mungkin kami menyerahkan mereka. Kerajaan telah memfailkan kes terhadap mereka tetapi kami tidak mengiktiraf kes itu," katanya kepada AFP.

Menurut Murad, siasatan mengenai insiden tersebut perlu dijalankan oleh pihak ketiga dan jika kedua-dua mereka didapati melanggar undang-undang tertentu, 'maka kami perlu menghukum mereka berdasarkan undang-undang kami'.

Beliau memberi amaran, 'keyakinan dan kepercayaan hancur sama sekali' selepas Mahkamah Agung Filipina pada tahun lepas membatalkan draf perjanjian damai dengan MILF ekoran bantahan meluas daripada masyarakat Kristian.

Tindakan mahkamah itu mendorong Ameril dan Abdulrahman melancarkan serangan yang menyebabkan berpuluh-puluh orang maut dan lebih setengah juta penduduk terpaksa melarikan diri.

MILF menandatangani perjanjian dengan kerajaan Filipina di Malaysia pada Rabu lalu bagi membenarkan perantara damai antarabangsa menyertai rundingan untuk menamatkan pemberontakan di selatan negara ini sejak puluhan tahun lalu. - AFP

sumber

Saturday, September 19, 2009

DEBU, Kumpulan Nasyid Sufi di Indonesia

DEPOK, Indonesia 18 Sept. - Dengan berambut perang, sebuah kombo nasyid, Debu, membuat penampilan di atas pentas mengadakan persembahan dengan mendendangkan lagu nasyid, sambil memuji dan menyebut 'Allah, Allah' di sebuah pusat membeli-belah di tengah bandar Indonesia.

Dianggotai sekumpulan adik-beradik warga Amerika, kumpulan yang menyokong tasawuf Islam itu tidak putus-putus mendapat perhatian ramai sepanjang Ramadan ini di negara yang mempunyai penduduk Islam terbesar di dunia.

Kumpulan itu yang tinggal di selatan Jakarta di bawah jagaan seorang guru Sufi berusia 60 tahun berasal dari California, sering mencetuskan kekeliruan antara Barat dengan Islam di kalangan orang ramai.

Pada tahun lepas ketika kumpulan itu melawat Iran telah muncul membuat persembahan di televisyen bersama Presiden Mahmoud Ahmadinejad, meskipun peraturan birokrasi menghalang mereka mengadakan persembahan secara langsung kerana mereka memegang pasport AS.

"Salah satu perkara yang membuatkan mereka terkejut ialah terdapat sekumpulan warga Amerika dan wanita memakai hijab menyanyi di dalam bahasa Indonesia," kata penyanyi utama, Mustafa Daood, 28, dalam loghat Amerika serta berambut panjang berwarna perang kepada AFP.

"Atau di Turki, kami menyanyi dalam bahasa Turki, jadi mereka tidak ada idea di mana hendak meletakkan kami," kata Daood sambil ketawa.

Ketika ditanya pandangan mereka mengenai Ahmadinejad, Daood yang teragak-agak kemudian berkata, dalam satu pertemuan singkat kumpulan itu dengan Presiden Iran itu pemimpin yang sering menerima kutukan di negara Barat itu dilihat sebagai 'seorang yang baik'.

Debu yang membawa maksud 'habuk' dalam bahasa Indonesia, ditubuhkan pada 2001 dan memain alat muzik daripada 'oud', sejenis kecapi dari Asia Barat, gendang tabla, gitar flamenco dan kepada bass elektrik.

Daood berkata, bunyi-bunyian itu telah membuatkan album mereka terjual sebanyak 200,000 di Indonesia, selain mereka berjaya memiliki program sendiri yang disiarkan setiap hari di televisyen tempatan sebelum solat Zuhur sepanjang bulan Ramadan ini.

Namun, apabila kumpulan yang dianggotai oleh 12 orang itu termasuk seorang warga Indonesia dan Britain, menyanyikan lagu-lagu kerohanian, mereka dilabel sebagai alim. - AFP

sumber

Friday, September 18, 2009

Umat Yahudi Sedikit, Tapi...

Berapa sebenarnya jumlah orang Yahudi saat ini? Ternyata bangsa Yahudi masih menjadi kaum minoriti di dunia. Dalam laporan yang dikeluarkan oleh Lembaga Kajian Perencanaan Bangsa Yahudi disebutkan bahawa pertumbuhan Yahudi secara alami sangat terbatas. Tahun 1970, jumlah mereka 12, 633 juta, dan saat ini baru mencapai 13,100. Laporan ini diketuai oleh Dennis Roos.

Masalah ini masih menjadi bahan pemikiran Yahudi baik di dalam atau di luar Israel. Pernah disinggung oleh politikus kiri tersohor, Yosi Beilin beberapa tahun lalu dalam bukunya soal realiti Yahudi di dunia. Ia fokus ingin menghilangkan penghalang ini dengan cara redefinisi Yahudi dan menganggap kelahiran dari ayah Yahudi dan ibu non-Yahudi disebut Yahudi juga. Bukan mereka yang lahir dengan ibu Yahudi tanpa mempedulikan agama ayahnya sebagaimana yang biasa diterapkan kini di kalangan bangsa Yahudi.

Pertimbangan baru menurut Beilin yang diikuti oleh banyak kalangan seperti yang disebutkan dalam laporan ini akan menambahkan jutaan orang ke dalam bangsa Yahudi. Terutama prosentase perkawinan campuran antara Yahudi Amerika dan Eropa mencapai 55% dari total jumlah Yahudi.

Laporan tersebut mengisyaratkan dimensi lain soal jumlah Yahudi di negara Israel dan menurunnya rata-rata penghijrahan Yahudi ke sana selama tahun-tahun terakhir dengan jumlah 5.4 juta sementara di Amerika Syarikat jumlah Yahudi mencapai 5.25 juta.

Namun jumlah Yahudi secara keseluruhan ini ternyata tidak sama dengan jumlah orang Yahudi yang berhasil duduk di parlimen yang cenderung meningkat setiap tahunnya. Di Britain, jumlah anggota parlimen mencapai 52 anggota, padahal jumlah warga Yahudi di sana tidak lebih dari 300 ribu orang. Sementara kaum muslimin yang jumlahnya mencapai lima kali lipat dari Yahudi hanya memiliki satu orang perwakilan di parlimen Britain.

Di AS jumlah anggota Kongres Amerika dari Yahudi berjumlah 13 orang dari 101 total anggota Kongres Amerika. Padahal peratus Yahudi di sana di bawah 2%. Sementara di parlimen Amerika Yahudi memiliki perwakilan 30 orang. Dan jangan tanya berapa banyak mereka yang loyal kepada Yahudi dan kepentingannya.

Di Perancis, Yahudi memiliki 18 kerusi di parlimen padahal jumlah warga Yahudi di sana tidak melebihi 1% penduduk. Demikian halnya di Ukraine. Angka-angka di atas memberikan kesimpulan betapa besar lobi Yahudi di negara-negara besar. (sa/simpletoremember)

sumber

Haniyah-Qardhawi Bincang Isu Palestin

Perdana Menteri Pemerintahan Palestin, Ismail Haniya, di kota Gaza, memberikan penjelasan kepada Sekjen Organisasi Ulama Dunia, Dr. Yusuf Qardhawi di kota Gaza tentang ancaman penjajah Zionis-Israel yang membahayakan bagi Jerusalem.

Haniya memberikan informasi kepada Qardhawi melalui telefon tentang situasi Jerusalem dan Masjidil Aqsa yang dalam ancaman Israel. Hal itu disampaikan Haniya, Isnin lalu, melalui pembicaraan melalui telefon, terutama adanya langkah-langkah perluasan wilayah pemukiman Yahudi, dan yahudisasi terhadap wilayah-wilayah yang dikuasai Israel, seperti penghancuaran rumah milik warga Arab-Palestin, dan larangan penduduk Palestin melakukan solat di Masjidil Aqsa.

Haniya juga menjelaskan kondisi yang buruk yang dialami penduduk Gaza, akibat tidak adanya penerangan, serta diberlakukannya embargo oleh Israel, selama tiga tahun terakhir ini.

Situasi di Tebing Barat dan Jerusalem, terutama terhadap Masjidil Aqsa benar-benar dalam bahaya, akibat langkah-langkah pemerintahan Partai Likud yang dipimpin Perdana Bunyamin Netanyahu, yang sengaja melakukan reduksi dan likwidasi terhadap penduduk Arab Palestin, yang ada di wilayah itu, meskipun masyarakat dunia menolak langkah Israel itu. (pic/'m)

sumber

Hampir Semua Negara Sambut 1 Syawal Ahad

Tidak seperti di Indonesia yang masih saja ada polemik tentang tarikh jatuhnya 1 Syawwal 1430 atau Idul Fitri tahun ini, hampir semua negara telah mengumumkan keputusan bahawa Idul Fitri akan jatuh pada Ahad, 20 September 2009.

Tercatat mulai dari Afghanistan, Albania, Algeria, Bahrain, Benin, Brunei, Chad, Pantai Gading, Djibouti, Mesir, Eritrea, India, Iran, Iraq, Jordan, Kenya, Kuwait, Lebanon, Libya, Malawi, Malaysia, Mauritania, Maghribi, Nigeria, Oman, Pakistan, Filipina, Qatar, Saudi Arabia, Singapura, Sri Lanka, Sudan, Syria, Tajikistan, Trinidad dan Tobago, Tunisia, Uni Emirat Arab, Turki, Turmeknistan, Uzbekistan, dan Yaman.

Dengan ini, hampir pasti bahwa Idul Fitri tahun ini sepertinya akan benar-benar jatuh pada hari Ahad, 20 September. Bezanya di negara-negara itu, tak ada polemik perbezaan antara satu dengan yang lainnya kerana dalam hal ini, perhitungan bulan dan tanggal sudah jelas. (sa/washingtondplmat)

sumber

ISRAEL Nafi Lakukan Jenayah Perang

BAITULMAQDIS, 18 Sept. – Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu hari ini menolak laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menuduh mereka melakukan jenayah perang dalam serangan ke atas Genting Gaza pada Disember lalu.

Netanyahu, turut memberi amaran kepada pemimpin-pemimpin dan pasukan tentera dunia lain bahawa mereka turut akan didakwa atas tuduhan yang sama.

Katanya, laporan PBB yang dikeluarkan minggu ini telah mengendahkan pengeluaran Israel dari Genting Gaza pada 2005 dan serangan roket bertahun-tahun ke atas Yahudi.

Bercakap kepada Channel 2 News, Netanyahu meminta supaya pemimpin dunia menyokong `hak mereka untuk mempertahankan negara’. – AP

sumber

Thursday, September 17, 2009

Jom Tengok Sambutan Raya di Seluruh Dunia


Umat Islam China mendengar khutbah Aidil Fitri


suasana di Beijing selepas solat raya

Solat raya di Southfield, London pada tahun 1922 (wallahualam). Kelihatan para muslimah turut bersolat walaupun tidak menutup aurat dengan sempurna.
http://www.youtube.com/watch?v=MZBg8j4I4CE


Ramadhan dan Aidil Fitri di Moscow, Russia


Solat raya di Korea

China Eksport Jeans Bertulis Bismillah ke Iran

Polisi menangkap pengimport dan merampas seluar jeans import yang dipandang sebagai penghinaan terhadap kaum Muslimin.

Sebuah pengusaha pakaian China mungkin mengira mereka akan menjadi pemenang dengan mengeskport seluar jean yang mengekspresikan kata-kata Islam dengan tulisan "Bismillahirahmanirrahim" pada produk mereka yang dieksport ke Iran.

Namun frasa "Bismillahirahmanirrahim" merupakan kalimat yang ada dalam setiap surat yang ada di Al-Quran - ditampilkan dengan secara jelas pada poket belakang seluar made in China tersebut, yang hal tersebut merupakan sesuatu yang tidak sepatutnya dan penghinaan terhadap Islam.

Peristiwa ini pertama kali dilaporkan oleh media di Iran, media telah mendesak jawapan tegas dari pemerintah untuk mengumunkan bahawa mereka telah menangkap dan menahan produk garmen asal China tersebut serta telah menahan tiga orang pengusaha yang mengimportnya.

Menurut laman Asriran - seluar tersebut dirancang untuk wanita, telah terjual seharga sekitar £ 6 - £ 7 di Teheran selatan dan distrik timur dan menggunakan label Made In China.

Laman Asriran menuduh China telah menyerang umat Islam lewat simbol-simbol suci Islam dengan cara yang paling ofensif.

Lamantersebut menambahkan bahawa : "Dalam Islam, Bismillahirrahmanirrahim adalah sebuah kalimat yang mesti dihormati, anda mesti mengucapkan kalimat tersebut sebelum berwudhu. Dan sekarang kalimat tersebut di sulam di bahagian punggung sebuah seluar jeans. Lebih parahnya lagi, mereka telah menjualnya di Iran.(fq/grdn)

sumber

Wednesday, September 16, 2009

Pelempar Kasut ke Muka Busah Dibebas

Muntahar Al-Zeidi, wartawan Iraq yang melemparkan kasut kepada Presiden AS George W. Bush,dibebaskan dari penjara pada hari Selasa (15/9). Al-Zeidi dihukum tiga tahun penjara namun hukuman itu kemudian dikurangkan menjadi satu tahun.

"Hari ini saya bebas lagi tapi rumah saya masih seperti penjara," katanya kepada wartawan tidak lama setelah pembebasannya.

Al-Zeidi mengatakan dia disiksa setelah ditahan. Dia mengatakan penjaga memukulnya dengan kabel, logam tabung dan memberinya kejutan elektrik. Al-Baghdadiya menunjukkan cuplikan ketika Al-Zeidi tiba di stesen. Dia dikelilingi oleh para pengawal. Dia beselimut dalam bendera Iraq dan mengenakan kacamata hitam. Pada saat tiba, para staf di stesen TV-nya menyembelih setidaknya tiga ekor kambing untuk menghormatinya.

"Penjajahan dengan dalih pembebasan. Itu memisahkan saudara, tetangga kami, membuat rumah-rumah kami terpisah. " tambahnya.

Jutaan orang di seluruh dunia melihat secara online atau tayangan televisyen Al-Zeidi ketika dia melemparkan kasut kepada Bush.

Banyak pemirsa, termasuk di Amerika Syarikat, memuji keberanian sang wartawan. Presiden Venezuela Hugo Chavez memberinya pujian. Sebuah kelompok yang dipimpin oleh putrid pemimpin Libya Muammar Qaddafi memberinya penghargaan. Selain itu banyak juga keluarga yang menawarkan anak perempuan mereka sebagai sebagai isteri Al Zaidi. (sa/arabnews)

sumber

Pada tanggal 16 September, umat Islam kehilangan salah satu sosok besarnya dalam memperjuangkan keyakinan ini dengan teguh. Dia adalah Omar Mukhtar.

Selama ini di dunia antarabangsa yang didengung-dengungkan oleh Barat, Libya adalah negara pengganas dengan Ghadafi sebagai dalangnya. Dan Itali dianggap sebagai negara bolasepak paling berkhidmat di dunia dengan Lega Calcio-nya. Tapi jika dihubung-hubungkan, antara Itali dan Libya bakal bertemu di satu titik yang bernama Omar A-Mukhtar.

Bagi Italia, nama Omar Al-Mokhtar adalah sejarah kelam. Bagaimana tidak? Ia memang dipandang sebagai simbol perlawanan terhadap penjajahan Itali bagi rakyat Libya. Bayangka saja, sejak negara yang terkenal dengan Menara Pisa-nya itu bercokol di bumi Libya pada Oktober 1911, tidak sebentarpun Omar Mukhtar diam. Malah ia jadi pionir untuk membakar semangat dan bara perjuangan rakyat Libya. Pionir kerana setelah kemunculannya itulah, muncul mujahid-mujahid Islam Libya lainnya seperti Ramadan As-Swaihli, Mohammad Farhat Az-Zawi, Al-Fadeel Bo-Omar, Solaiman Al-Barouni dan Silima An-Nailiah.

Ketika Itali menguasai Libya, tak ada bezanya ketika Belanda menjajah Indonesia dahulu. Yang namanya penjajah, kejam itu luar biasa di mana-mana. Itali menguasai kota-kota pantai seperti Tripoli, Benghazi, Misrata dan Derna secara beruntun.

Penduduk dan mujahid Libya yang akhirnya sedikit demi sedikit mesti tersingkir dari tanahnya sendiri, akhirnya mulai sedar ketika suatu kali Omar mengumpulkan kembali mujahidin di The Green Mountain (Aj-Jabal Al-Akdar), bahagian Tenggara Libya. Hal itu terjadi setelah Perang Dunia I ketika Itali berfikir telah mampu meredam sepenuhnya penentangan rakyat Libya.

Penentangan yang kembali mencuat membuat otoriti Italia merasakan bahaya yang mengancam. Mereka tak mahu membiarkan perlawanan semakin bermerajalela. Lalu pemerintah pusat Itali Badolio yang terkenal haus darah meredam bara perlawanan tersebut.

Ia tak hanya mendapatkan tugas memimpin pertempuran untuk menumpas Omar Al-Mokhtar dan pasukannya. Bahkan ia pun diizinkan untuk membunuh rakyat jelata yang hidup tenang baik di desa maupun pegunungan hanya karena dianggap membantu para mujahidin.


Beberapa saat kemudian, sang diktator, Musolini, juga mengirim komandan yang berperilaku seperti Badolio. Ia mengemban tugas yang sama untuk mengenyahkan nyawa-nyawa orang yang tak berdosa. PR lainnya sama: menumpas gerakan mujahidin.

Di luar kem konsentrasi, mujahidin yang bertahan di daerah pegunungan terus berjuang melawan penjajahan Italia. Namun pada 1931 mujahidin kehabisan bahan pangan dan amunisi. Pimpinan mujahidin, Omar Al-Mokhtar, sakit-sakitan dan banyak mujadihin memintanya untuk berhenti dan meninggalkan negeri tersebut. Namun tawaran itu jelas ditolak mentah-mentah. Hebatnya, dalam kondisi yang seperti itu, Omar Mukhtar masih sempat mengajari anak-anak kecil belajar mengaji dan memperdalam Alquran.

Atas kegigihannya melawan penjajahan Italia tak hairan jika ia dijuluki sebagai 'Singa Padang Pasir'. Meskipun akhirnya, usia senja tak mampu membuatnya bertahan untuk memanggul senjata. Ia ditangkap dan dijatuhi hukuman gantung. Eksekusi tetap dilakukan tanpa mempertimbangkan kerentaan Omar Al-Mokhtar dan undang-undang antarabangsa.

Di usia tuanya, tiang gantungan menjerat leher Omar Al-Mokhtar. Singa Padang Pasir itu, berpulang ke Rahmatullah, pada 16 September 1931 di Kota Solouq. Usai sudah perjuangannya melawan penjajahan Italia. Tapi semangatnya tak pernah mati ataupun padam bahkan sampeai sekarang. (sa/ind/khf)

sumber

'Rasul Melayu' Ditangkap

SHAH ALAM 16 Sept. - Pengamal ajaran sesat yang mengaku dirinya 'Rasul Melayu', Kahar Yahaya ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di Kajang, pukul 8 pagi ini.

Suspek kini berada di Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang dan akan dituduh di Mahkamah Tinggi Shah Alam, di sini hari ini juga. -Utusan

sumber

SHAH ALAM 16 Sept . - Selepas tiga tahun menghilangkan diri, Abdul Kahar Ahmad yang mendakwa dirinya sebagai rasul Melayu dan menghadapi tuduhan menghina Islam serta menyebarkan ajaran sesat akhirnya berjaya ditangkap dan dibawa ke Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini.

Abdul Kahar akan ditahan di Penjara Sungai Buloh sehingga perbicaraan pada Oktober ini selepas Hakim Syarie, Abu Zaki Mohammad memerintahkan waran tahanan dikenakan terhadapnya selepas tertuduh gagal hadir ke mahkamah sejak Jun 2006.

Dia yang ditahan ketika sedang berkemas untuk berpindah pada pagi ini memberi alasan menerima ugutan bunuh serta wujud cubaan membunuhnya sebagai sebab tidak hadir serta mahu dibebaskan dengan jaminan.

Kes Abdul Kahar akan disebut semula pada 24 September ini untuk membolehkan waran tahanannya diperbaharui. - Utusan.

sumber

Monday, September 14, 2009

Haniyyah Imam Tarawih Kegemaran Ramai di Gaza

Luar biasa sosok Perdana Menteri Palestin Ismail Haniyyah ini. Peribadinya benar-benar hadir, dekat, dan dicintai sepenuh hati oleh rakyatnya. Tak hanya itu saja, Haniyyah juga menjadi imam tarawih kegemaran bagi masyarakat Gaza selama bulan Ramadhan.

Banyak masyarakat Gaza yang sengaja mengikuti solat tarawih dengan pergi ke masjid yang diimami oleh Abu al-'Id Ismail Haniyyah, sang Perdana Menteri. Seperti halnya Abu Adham (42), salah satu penduduk Gaza, yang mengaku setiap malam-malam Ramadhan selalu berusaha untuk mengikuti solat tarawih yang diimami oleh Haniyyah.

"Saya suka bacaan al-Qur'annya yang tartil dan indah, meresap ke dalam hati," aku Abu Adham.

Sejak Haniyyah menjawat sebagai Perdana Menteri sejak 2006 silam, dirinya memang sering mengimami solat, termasuk solat tarawih. Aktiviti mulia ini tidak ia tinggalkan meski pun dirinya sudah menjadi PM Palestin. Bahkan, masyarakat Palestin, khususnya Gaza, sangat senang bila yang menjadi imam solat mereka adalah Haniyyah.

"Semua orang sangat suka berjemaah di belakangnya, mulai dari anak-anak, pemuda, kaum wanita dan para orang tua. Suaranya khidmat," aku Mu'adz, pemuda Gaza yang juga selalu "berburu" tarawih yang diimami oleh Haniyyah.

Jika PM Haniyyah mengimami jemaah di sebuah masjid, maka dapat dipastikan jama'ahnya sangat banyak, melimpah hingga ke luar dan jalan-jalan.

"Meski sesak dan penuh, tapi saya sangat suka diimami oleh Haniyyah. Saya suka suaranya yang mampu menghadirkan nuansa khidmat dan damai," aku Haji Abu Sa'd (72).

PM Haniyyah memang fasih dan bagus bacaan al-Qur'annya. Ia mendapatkan ijazah qira'ah Imam Hafsh dari Ashim dari Rasulullah dari Syaikh para Qari' Palestin di Gaza Abdur Rahman al-Jamal, yang juga meraih gela]r doktor qira'at dari Makkah al-Mukarramah. (L2/iol)

sumber

MESIR- Gamal Abd Nasir Sebenarnya Diracun?

Seorang penyair dan penulis Mesir Ahmad Fuad Najm menyatakan bahawa mendiang Presiden Mesir Gamal A. Nasser mati diracun. Najm bahkan mengaku dirinya bertemu dengan pembunuh Nasser semasa kedua-duanya berada di dalam penjara, dan si pembunuh itu membuat pengakuan secara lisan di hadapan Najm.

"Saya katakan mendiang presiden Nasser mati diracun. Saya sendiri bertemu dengan pembunuh dan peracun itu, semasa kami berada di satu penjara. Dia sendiri yang mengaku dan menceritakannya di hadapan saya," ungkap Najm.

Pernyataan Najm itu pun dengan cepat mencetuskan badai kontroversi dan kecaman di publik Mesir. Para pemimpin negara dan pejabat militer menolak pernyataan Najm dan mengatakannya sebagai khabar dusta yang mengada-ada.

Amin Huwaidi, mantan kepala dinas intelejen Mesir, membantah pernyataan Najm dengan mengatakan hal tersebut tidak benar adanya. Dikatakannya, Nasser meninggal dunia akibat sakit yang dideritanya, sebagaimana khabar yang selama ini beredar di publik Mesir.

Beberapa bulan lalu, sempat juga beredar berita yang mengatakan bahawa Nasser meninggal dunia oleh sebab sihir hitam Rabbi Yahudi Israel. (L2/rayah)

sumber

MALAYSIA- Nenek 71 Tahun Bela 10 Cucu


KAMSIAH Abd. Rahman bersama salah seorang daripada 10 cucunya, Nursyafika Mohd. Haris,10, di hadapan rumah usangnya di Lenggeng, Negeri Sembilan.


Berbekalkan sisa-sisa tenaga yang ada dan tanpa sumber pendapatan tetap, seorang nenek berusia 71 tahun terus membesarkan 10 cucunya.

Lebih menyedihkan, sudah 14 tahun dia menggalas tanggungjawab tersebut. Bagi cucu-cucunya yang berusia antara tujuh dan 16 tahun, nenek mereka adalah ayah dan ibu.

Dalam kesempitan hidup di bawah bumbung rumah usang satu bilik, warga emas bernama Kamsiah Abd. Rahman cekal memelihara kesemua cucunya yang masih bersekolah.

Rumah usangnya itu terletak di Lenggeng, Negeri Sembilan.

Kamsiah dikurniakan tujuh cahaya mata, malangnya anak-anak dan menantunya hilang tanpa khabar berita meninggalkan zuriat mereka bersama warga emas itu.

Bagaimanapun dia tidak pernah menyalahkan anak-anaknya jauh sekali menganggap cucu-cucunya sebagai beban lantaran sedar mereka juga dibelenggu kesempitan hidup.

Kamsiah kini cuma menerima bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM400 sebulan bagi menyara cucu-cucunya.

sumber

Saturday, September 12, 2009

H.O.W - Pertubuhan Rahsia yang Mahu Kuasai Dunia

Organisasi rahasia yang berpusat di Washington ini sebenarnya sudah ada sejak lama. Organisasi yang beranggotakan tokoh-tokoh dan orang-orang berkuasa di Amerika Syarikat ini dicurigai sebagai kelompok rahsia orang-orang Kristian yang punya misi khusus untuk mengambil alih kekuasaan dunia.

Situs Newsweek edisi Selasa (8/9) menurunkan tulisan panjang tentang organisasi rahsia yang disebut "House of Worship" itu. Disebutkan, kelompok ini pandai menyembunyikan jati diri dan misinya sehingga mereka mendapat banyak dukungan dan pembelaan. Mereka juga berhasil meyakinkan banyak orang bahawa House of Worship bukan "perkumpulan rahasia" tapi "perkumpulan biasa" seperti perkumpulan sesama teman yang disatukan oleh rasa cinta secara umum.

Para tokoh organisasi rahasia ini memang lebih senang menyebut organisasi mereka sebagai "persekutuan" dan menolak dikait-kaitkan dengan agama Kristian. Selain melakukan pertemuan rutin, "perkumpulan" ini juga sudah membuat laman rasminya, namun tidak mencantumkan apa misi perkumpulan itu, siapa saja jajaran kepengurusan mereka, siapa saja anggota perkumpulan yang berasal dari hampir seluruh dunia itu dan tidak menyebutkan sekitar 200 perusahaan yang ikut membiayainya.

Eksistensi "perkumpulan ini" sebenarnya sudah pernah diungkap oleh seorang wartawan bernama Jeff Sharlet. Tahun 2008, Sharlet menerbitkan buku berjudul "The Family: The Secret Fundamentalism at the Heart of American Power" tentang pengalamannya mengungkap "perkumpulan" ini. Dalam buku itu Sharlet menulis bahawa House of Worship adalah perkumpulan rahsia yang ingin mengkonsolidasikan kekuatan dari para pemimpin dunia atas nama Jesus. Buku Sharlet memberi peringatan bahawa ada konspirasi Kristian yang bertujuan ingin menguasai dunia.

Perkumpulan rahsia itu dipekirakan sudah ada sejak era tahun 1940-an. Pelopornya adalah seorang metodis bernama Abraham Vereide. Ia memulai perkumpulan ini dengan membentuk kelompok-kelompok doa di kalangan anggota legislatif AS di Washington dengan dalin untuk memukul mundur apa yang disebutnya ancaman dari komunis. Presiden AS, Dwight D. Eisenhower mulai ikut dalam perkumpulan ini pada tahun 1953 dan sejak itu ditetapkan semacam tradisi pengangkatan anggota dalam sebuah acara yang mereka sebut National Prayer Breakfast, acara ini masih berlangsung hingga sekarang.

Tahun 1969, kepemimpinan House of Worshinp dipegang oleh Doug Coe, seorang lelaki biasa asal Oregon yang oleh teman-temannya dikenal berperilaku baik dan karismatik. Para anggota perkumpulan, hingga saat ini masih menjalankan ritual yang disebut "relational evangelism" sebuah ritual untuk menunjukkan kecintaan pada Jesus dengan cara hubungan personal dan pengorbanan diri. Ritual ini oleh kalangan evangelis konservatif dinilai sebagai ritual kaum fundamentalis evangelis. Meskipun demikian, perkumpulan yang hingga kini beranggotakan tokoh-tokoh legislatif AS baik dari kalangan demokrat dan republikan ini tetap melaksanakan ritual kelompok doa di gedung parlimen AS, Capitol Hill dan melebarkan kegiatannya dengan membangun rumah-rumah sakit, pusat rehabilitasi dan membangun sekolah-sekolah di seluruh dunia.

Ditanya mengapa perkumpulan ini terkesan rahsia, sejumlah anggota perkumpulan itu mengatakan bahwa kerahsiaan sangat penting untuk melindungi orisinalitas perkumpulan. "Kerahsiaan menjadi sangat vital bagi kelompok ini. Bagaimana anda bisa memberikan bantuan jika posisi kami rentan dalam pandangan publik?" kata Tony Hall, mantan anggota Kongres AS asal Ohio.

Tony Hall dan tokoh-tokoh berpengaruh di AS yang menjadi anggota perkumpulan ini, sah-sah saja mendakwa bahwa House of Woship cuma perkumpulan doa, kumpulan orang-orang yang ingin lebih mendekatkan diri pada Tuhan. Pertanyaan besarnya, mengapa perkumpulan ini bersifat tertutup dalam menjalankan misi dan metode yang dilakukannya. Apalagi setiap tahun, perkumpulan yang sudah berusia 75 tahun ini, mengadakan semacam pertemuan yang disebut National Prayer Breakfast yang dihadiri oleh sekitar 3.000 orang dari seluruh dunia. Mereka yang hadir tak segan-segan membayar ratusan dollar untuk membeli tiket agar dapat berdoa bersama dengan presiden perkumpulan tersebut.

Sampai sekarang, House of Worship menjadi salah satu perkumpulan rahsia Kristian yang kuat dan cukup berpengaruh, terutama di AS. (ln/NW)

sumber

Lelaki Buta PALESTIN Hafal 80,000 Nombor Telefon

Jika anda tinggal di Ramallah kemungkinan Mohamed Hashem akan tahu nombor telefon anda. Operator telefon di Kementerian Urusan Sosial yang buta ini telah hafal lebih dari 80,000 nomor telefon dan merupakan salah satu karyawan yang paling terpercaya, terutama setelah dirinya dapat mencegah terbakar habisnya sebuah bangunan.

Selama empat tahun Hashem telah bertugas untuk memindahkan semua panggilan telefon yang ditujukan ke kementerian sosial dan telah dipercayakan untuk menyimpan kunci kementerian, atas dedikasi dan tanggung jawabnya tersebut dirinya menerima penghargaan dan kepercayaan dari rakan-rakannya.

Hashem mengatakan bahawa dirinya mempelajari dan menghafal nombor-nombor tersebut dari hati - yang telah menjadi hobinya sejak masih kecil. Sehingga dia dapat dengan mudah untuk menghafal semua angka yang diperlukan dalam bekerja tanpa mendapatkan bantuan dari direktori telefon.

Salah satu koleganya yang bernama Arafat, mengatakan bahawa Hashem juga dikenal kerana keberaniannya setelah ia dapat menyelamatkan bangunan dari jilatan api yang mematikan.
"Salah satu karyawan lupa mematikan rokok dan akhirnya bangunan terbakar," kata Arafat kepada Al Arabiya. "Seluruh bangunan akan berubah menjadi abu jika Hashem tidak bertindak cepat dan berani."

Keramah-tamahan dan rasa humor Hashem juga telah membuatnya menjadi popular dikalangan penelefon biasa. Bahkan orang-orang menelefon untuk pertama kalinya yang telah mendengar tentang dia, sangat ingin berbicara dengannya.

Kehidupan Hashem tidaklah mudah. Dia tinggal di dalam desa al-medeya, 35 kilometer (22 mil) dari tempat ia bekerja, sebuah rumah sederhana dengan hanya memiliki perabot untuk keperluan sehari-hari yang asas.

Kebutaannya itu disebabkan dari kekeringan mata sederhana ketika dia berusia tiga bulan. "Ketidaktahuan dan kurangnya perawatan medik membuat saya buta," katanya kepada Al Arabiya. "Doktor memebritahudirinya mendapatkan kes yang tidak ada harapan, tapi saya sendiri tidak pernah akan kehilangan harapan untuk mendapatkan kembali penglihatan saya."
Hashem bersekolah di sekolah khusus untuk anak-anak buta di Betlehem hingga tahun 1990 dan kemudian ditukar ke sekolah umum di desa Naleen, di mana akhirnya ia dapat menyelesaikan pendidikan SMA-nya.

Hashem telah cuba melamar 13 gadis dari desanya dan desa-desa tetangga, namun mereka semua menolaknya. Dia akhirnya menikahi sepupunya yang bernama Sabreen.

"Dia berpendidikan dan intelektual dan tidak memiliki rasa canggung terhadap orang cacat. Dia tidak merasa malu untuk menikah dengan orang buta."

Hashem menambahkan bahwa isterinya hamil baru-baru ini yang membawa dirinya penuh sukacita yang tak terlukiskan.(fq/aby)

sumber
Ternyata, kesan telepon selular tidak mengenal tempat, terjadi di mana-mana. Di negara kita, di masjid-masjid, ketika diadakan solat berjemaah—baik solat hari raya Jumaat ataupun solat berjemaah lima waktu—banyak saja orang yang masih menghidupkan dan memainkan telefon selularnya alias HP. Begitu pula dengan di Kakbah, Makkah.

Di tengah suasana syahdu mendekatkan diri pada Allah swt, ternyata banyak jemaah di Kaabah yang asyik bermain dengan HP-nya, tertawa, berbincang-bincang dengan seseorang melalui HP, atau bermain game. Hal ini diungkapkan oleh arabnews.com.

Tentu saja ini sangat menganggu jemaah yang lainnya. Ahmad Alya, seorang jemaah, mengatakan, sepatutnya pihak keamanan bertindak tegas ke atas orang-orang yang menganggu kelancaran dan kekhusyuan beribadah di Kaabah. “Suatu kali saya melihat seorang laki-laki, ketika tawaf, ia berbicara melalui HP-nya dengan suara yang keras, dan tertawa-tawa. Perbuatan seperti itu tak boleh kita tolak ansur,” sungutnya.

Bara Salah, jemaah lain, berkomentar, “Keamanan Kaabah mesti bertindak dalam hal ini. Saya mendengar orang di sebelah saya mendiskusikan tentang harga real estate melalui HP. Saya katakan kepadanya untuk berhenti dan supaya fokus agar dia tidak mengganggu jemaah lain. Eh, dia malah merenung saya dan terus saja berbicara seperti itu.”

Padahal menurut Salah, berjalan selama tawaf untuk memohon ampunan Allah swt lebih utama daripada mengirim pesan pendek atau apalagi berbicara melalui HP. Malah ada juga yang membawa kamera dan kemudian merakamnya. Bahkan ada juga yang buat temujanji di satu sudut setelah tawaf dan kemudian mengobrol seenaknya saja.

Ketua Komisi Promosi Makkah sendiri, Syeikh Ahmad Al-Ghamdi sudah mengatakan bahwa hal-hal itu tak diperkenankan. “Seorang Muslim harusnya sibuk dengan ibadahnya (ketika berada di tempat ibadah).”Seseorang di tempat ibadah jangan sampai melihat HP-nya untuk mengecek siapa yang menelepon, atau kemudian bericara dan menganggu perhatian orang lain.”

Nah, bagaimana dengan anda? Sekarang pula musim itikaf. Sebaiknya, mulailah membuat silence-mode HP Anda ketika berada di masjid, sebagai latihan bila suatu saat pergi ke Makkah nanti. Amiin. (sa/arabnews)

sumber

PALESTIN - Bantuan Kewangan Mahukan Balasan

Perdana Menteri Palestin dari Hamas, Ismail Haniya berjanji akan membangunkan kembali semua rumah dan masjid yang r0sak akibat agresi brutal Israel ke Jalur Gaza bulan Januari lalu.

Haniyah mengungkapkan hal tersebut dalam satu pertemuan dengan para keluarga syuhada, keluarga yang kerabatnya mengalami kecederaan dan keluarga para tahanan di utara Gaza. Pada kesempatan itu, ia meminta warga Gaza untuk tetap teguh, bertahan dan patuh kepada pemerintahan Hamas dalam menghadapi agresi Zionis Israel.

Haniyah mengkritik konferensi internasional yang digelar dengan dalih menggalang bantuan dana untuk rakyat Gaza. Dia mengingatkan, dukungan dana itu pada akhirnya akan disalurkan ke pihak-pihak yang sebenarnya jauh dan tidak merasakan penderitaan warga Gaza.

Menurut Haniyah, dukungan finansial cuma tipuan politik kerana akhirnya mesti ada konsesi yang terpkasa dibayar oleh rakyat Palestin berupa tanah, kedaulatan Palestin dan kota Jerusalem. "Kita memang cuma punya sedikit wang, tapi kita punya martabat dan harga diri yang tinggi. Kita juga punya orang-orang yang mampu memindahkan gunung-gunung jika mereka mahu," tegas Haniyah. (ln/pic)

sumber

2 Roket dari LEBANON Hentam Israel

BEIRUT 12 Sept. – Pegawai kanan tentera Lebanon hari ini berkata bahawa dua serangan roket telah di lancarkan ke Israel dari negara ini.

Menurut pegawai itu, roket dilancarkan dari pekan Qlaileh, berhampiran bandar pelabuhan Tyre.

“Jelas menunjukkan roket itu telah mengenai wilayah Israel,” katanya sambil enggan dikenali.
Sementara itu, jurucakap polis Israel, Micky Rosenfeld berkata, mereka mendapati salah satu daripada serangan roket dikesan berhampiran pekan Nahariya, utara Israel.

Bagaimanapun, tiada laporan kecederaan atau kerosakan dilaporkan.

Kumpulan yang melancarkan serangan itu juga masih belum dikenal pasti, tetapi puak radikal Palestin di Lebanon disyaki adalah dalangnya. – AP

sumber

Wednesday, September 9, 2009

IRAN-ISRAEL Buat Pertemuan Rahsia?

Khabar angin akan adanya hubungan gelap dan perselingkuhan diam-diam antara Iran dengan Israel rupa-rupanya berhembus semakin kencang. Sebuah laman berita independen Iran, Jihan News, baru-baru ini memuatkan foto terkait isu panas yang kemudian menyulut kontroversi di khalayak luas Iran pasca pemuatannya.

Dalam foto tersebut, tampak mantan Menteri Ilmu Pengetahuan Iran era Presiden Ahmadinejad, Muhammad Mahdi Zahiri, sedang duduk berdampingan dan terlihat "rukun" dan "mesra" di samping seorang menteri Israel Ragib Mujadalah.

Banyak pihak yang dibuat bingung dan berpikir ulang dengan tersebarnya foto tersebut. Pasalnya, masa kepemimpinan Ahmadinejad terkenal dengan retorikanya yang keras dan menghujam di hadapan Israel.

Para pejabar Iran, pasalnya, hampir setiap kali selalu menyatakan bahwa mereka tidak akan sudi berkawan dengan negara Zionis Israel, apalagi mengadakan pertemuan dengan pejabat-pejabat negaranya.

Isu dimuatnya foto tersebut kian menjadikan hawa dalam negeri Iran kian memanas. Pasalnya, dalam hari-hari ini, Ahmadinejad telah membuat struktur kabinet barunya, dan dalam prosesi pengangkatan menteri-menterinya, Ahmadinejad "memangkas" beberapa nama (kebanyakan dari kubu reformasi) yang tak disukai oleh kubu konservatif.

Diterangkan oleh Jihan News, foto antara kedua menteri Iran dan Israel itu diambil pada medio 2008 lalu, iaitu ketika keduanya bertemu di konferensi Sazami yang diadakan di Jordan.

Beberapa pegawai Iran memberikan catatan terkait beredarnya foto terebut. Dikatakannya, dalam foto tersebut jelas antara meneri Iran dan Israel tidak sedang berdua-duaan, melainkan banyak pegawai negara lain yang juga berada di samping keduanya. (l2/aby)

sumber

XINJIANG - China Mau Roboh 3 Bangunan Rebiya


BANGUNAN Pusat Dagangan Kadeer (tengah) dan Pusat Dagangan Akida (kanan) di Urumqi yang menjadi sasaran kerajaan China untuk menghapuskan pengaruh Rebiya Kadeer. – AFP


URUMQI 8 Sept. - Tiga bangunan milik keluarga pemimpin Uighur dalam buangan, Rebiya Kadeer di sini akan dirobohkan dalam usaha kerajaan China bagi meningkatkan penguasaannya ke atas bandar ini yang berpecah-belah akibat perbezaan etnik.

Agensi berita rasmi Xinhua berkata, Pusat Perdagangan Akida, sebuah bangunan yang penuh dengan kedai-kedai Uighur milik Syarikat Industri dan Perdagangan Akida yang diasaskan oleh Rebiya telah diputuskan untuk dirobohkan, ekoran keretakan dinding dan pemendapan, sekaligus mengesahkan laporan Persatuan Uighur Amerika (UAA) bertarikh 19 Ogos lalu mengenai cadangan untuk merobohkan bangunan tersebut.

Lebih 30 ahli keluarga Rebiya termasuk adik-beradik, anak-anak dan cucunya menetap di tingkat atas bangunan tersebut, kata UAA.

Bangunan syarikat Akida dan Tuanjie atau teater Unity yang turut dimiliki oleh Rebiya dan keluarganya juga akan dirobohkan, tambah Xinhua.

Sekurang-kurangnya dua daripada anak lelaki Rebiya masih ditahan di penjara China, manakala anak perempuannya menjalani tahanan di rumah. Anak sulung lelakinya menguruskan perniagaannya di China.

Kerajaan mengarahkan kedai-kedai dan perniagaan di pusat Urumqi ditutup awal semalam, menyebabkan merebaknya khabar angin tentang kemunculan semula kekacauan di antara penduduk yang dicemaskan oleh serangan-serangan jarum misteri.

Polis menerima 77 lagi laporan serangan jarum antara malam Ahad hingga malam tadi, meskipun telah mengancam akan mengambil tindakan terhadap penyerang dan penyebar khabar angin, kata Xinhua.

Sementara itu, sekumpulan penduduk berketurunan Han telah cuba membelasah seorang penduduk Uighur semalam ekoran tuduhan serangan jarum.

Malam tadi, jalan-jalan raya kosong dan diletakkan di bawah kawalan keselamatan yang ketat.

Ribuan penduduk berketurunan Han mengadakan tunjuk perasaan di Urumqi pada minggu lepas, menggesa penyingkiran setiausaha parti Wang Lequan ekoran kegagalannya memastikan keselamatan serta tindakannya tidak meneruskan perbicaraan ke atas penunjuk perasaan yang ditangkap semasa tunjuk perasaan pada 5 Julai lalu, yang menyebabkan 197 orang terbunuh.

Dua lagi pegawai telah dipecat. - Reuters

sumber

Serangan Kurdish- 5 Askar Turki Maut

DIYARBAKIR, Turki 9 Sept - Lima anggota tentera Turki terbunuh manakala lima yang lain parah dalam serangan hendap pemberontakan puak pemisah Kurdis di bandar Eruh, wilayah tenggara Siirt, kata sumber keselamatan.

Menurut mereka, lima puak pemberontak turut terbunuh dalam berbalas serangan itu.

Serangan tercetus ketika kerajaan bersiap sedia mengumumkan langkah-langkah bagi mengurangkan masalah keganasan kalangan penduduk Kurdis di Turki yang berlarutan bertahun lalu.

- REUTERS

sumber

Tuesday, September 8, 2009

Seruan dari GAza

Oleh: Imran al-Malizi

Pada 9 Ramadan yang lalu, di Masjid Universiti Sana’a setelah 4 rakaat solat tarawih, seorang lelaki bangun lalu menuju ke mihrab dan mencapai mikrofon. Saya sangkakan dia akan memberikan khatirah (tazkirah) pada malam itu.

Setelah memberi salam, tiba-tiba dia mengeluarkan telefon bimbit, lalu memaklumkan bahawa seorang ulama dari Gaza-Palestin, Syeikh Mohammed Mansour al-Barra akan menyampaikan ucapan melalui talian telefon dari bumi ribat itu.

Talian disambungkan dengan pembesar suara. Lalu dia mempersilakan Syeikh al-Barra berucap. Berikut saya memetik beberapa isi penting ucapan beliau.

Setelah memuji-muji Allah Ta’ala dan berselawat ke atas junjungan Nabi s.a.w, Syeikh al-Barra memetik satu ayat di dalam al-Quran.

Firman Allah Ta’ala (yang bermaksud): “Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.

Jika kamu (pada perang Uhud) mendapat luka, maka sesungguhnya kaum (kafir) itupun (pada perang Badar) mendapat luka yang serupa dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu kami gilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran); dan supaya Allah membezakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang kafir), supaya sebahagian kamu dijadikan-Nya (gugur sebagai) syuhada dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim.

Dan agar Allah membersihkan orang-orang yang beriman (dari dosa mereka) dan membinasakan orang-orang yang kafir. Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di kalangan kamu dan belum nyata orang-orang yang sabar.” (Ali Imran: 139-142)

Beliau menyorot kemenangan penduduk Gaza yang bersabar dengan ujian Allah sehingga tentera-tentera Israel terpaksa berundur walaupun mereka telah berusaha bermati-matian untuk menghancurkan wilayah yang menjadi kubu kekuatan HAMAS itu.

Serangan udara yang bermula pada pagi Sabtu, 27 Disember 2008 dan berakhir 22 hari kemudiannya menyaksikan beribu-ribu penduduk Gaza termasuk kanak-kanak yang gugur sebagai korban dan syuhada.

Sesungguhnya Allah Ta’ala yang memilih dari kalangan mereka yang terkorban itu sebagai syuhada. Mengambil pelajaran daripada ayat al-Quran tersebut, walaupun ramai kaum muslimin yang gugur, namun di pihak musuh juga ramai yang terkorban.

Melalui peristiwa ini, Allah Ta’ala Maha Melihat siapakah yang benar-benar beriman dan berjihad pada jalanNya. Allah Ta’ala Maha Mengetahui siapakah dari kalangan umat Islam ini yang bersama-sama merasai penderitaan saudara-saudara mereka di bumi Gaza .

Syeikh al-Barra seterusnya merakamkan ucapan terima kasih atas segala bantuan yang dihulurkan dan doa yang dipanjatkan kepada Allah Ta’ala untuk kemenangan penduduk Gaza mengatasi kezaliman musuh-musuh mereka.

Beliau juga mengesahkan bahawa bantuan-bantuan yang dihantar dari Yaman telah pun selamat diterima dan disalurkan kepada keluarga-keluarga mangsa serangan tentera Israel di Gaza.

Namun menurut beliau, perjuangan masih belum berakhir lagi. Katanya, “Wahai saudara-saudara kami di Yaman yang dikasihi lagi dimuliakan Allah sekalian, Janganlah kamu sekalian berasa keadaan kami telah aman setelah serangan itu berlalu.

Perjuangan ini tidak akan berhenti sehinggalah kita dapat membebaskan kembali Masjid al-Aqsa dan bumi di sekitarnya yang diberkati oleh Allah S.W.T.

Firman Allah: “Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari al-Masjid al-Haram ke al-Masjid al-Aqsa yang Telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Al-Israk: 1 )

“Wahai saudara-saudara di Yaman, kamu berpuasa pada waktu siang dan mendirikan malam Ramadan dengan penuh keimanan. Teruskanlah berdoa untuk saudara kamu di Gaza . Ketahuilah bahawa bagi orang-orang yang berpuasa itu terdapat doa yang tidak ditolak.

Doakanlah untuk kami semasa kamu sedang berpuasa, doakanlah untuk kami semasa kamu berbuka puasa. Ambillah peluang di saat doa-doa kamu mustajab.

Yakinlah kemenangan pasti akan tiba kelak. Kamu telah menyaksikan kekuatan senjata kita sebagai orang-orang yang beriman iaitu berdoa kepada Allah dalam serangan yang lalu. Lalu Allah mendatangkan pertolonganNya.

Wahai saudara-saudara kami di Yaman! Ketahuilah, sebagaimana keikhlasan kamu mendoakan kemenangan kami, demi Allah kami begitu juga berusaha mendidik anak-anak kami agar kelak dapat membebaskan tanah air ini daripada penjajahan. Bumi Palestin ini adalah milik seluruh umat Islam. Kami akan terus mempertahankannya dan kami tidak akan mensia-siakan sokongan kamu semua selama ini.

Akhir sekali, saya mewakili seluruh penduduk Gaza mengucapkan terima kasih kepada saudara-saudara kami di Yaman kerana memberikan bantuan untuk kami membantu dan menampung keperluan anak-anak yatim dan anak-anak para syuhada."

Pada malam itu, Masjid Universiti Sana'a mengumpulkan kutipan derma jihad setelah selesai solat witir. Saya segera pulang dan tidak pasti berapakah jumlah kutipan yang dapat dikumpulkan.

Sememangnya, pada bulan Ramadan ini kita digalakkan untuk memperbanyakkan infak dan bersedekah. Maka usahakanlah untuk membantu saudara-saudara kita di Palestin yang memerlukan melalui apa sahaja saluran yang terhampir dengan kita.

Gaddhafi: Eropah Akan Jadi Benua Islam

Sekelompok ulama yang didanai oleh Kolonel Gaddafi pemimpin Libya akan melaksanakan ceramah di tiga masjid Midland Britain.

Sebelas penceramah yang ditajaoleh World Islamic Call Society (WICS), yang didirikan, dipimpin dan didanai oleh pemimpin Libya Moamar Gaddafi, akan mengadakan acara di Birmingham, Leicester dan Nottingham selama bulan Ramadhan.

Kegiatan ceramah tersebut datang hanya sebulan setelah dibebaskannya pengebom Lockerbie Ali Al Megrahi Abdelbasset yang disambut bak pahlawan sekembalinya ke Tripoli. Dan dalam sebuah pidatonya baru-baru ini, Kolonel Gaddafi mengatakan bahwa tujuan WICS adalah untuk mengubah seluruh Eropah menjadi Islam.

Dia berkata: "Agama ini akan mengalahkan semua agama-agama lain sebelumnya. Waktu bagi mereka (agama-agama lain) telah pergi. Ini adalah janji-Nya, agama Allah ini akan menang atas yang lain.

"Ada puluhan juta umat Islam di benua Eropah dan jumlah ini akan terus meningkat. Sedangkan jumlah penduduk asli Eropah menurun drastik.

"Ini adalah indikasi yang jelas bahawa benua Eropah akan masuk Islam. Eropah suatu saat nanti menjadi benua Islam."

WICS telah membangun reputasi yang moderat dalam beberapa tahun terakhir, dengan mengorganisir pertemuan antara tokoh Muslim dan tokoh agama lain termasuk Paus.(fq/sm)

sumber

Monday, September 7, 2009

Kontro Qardhawi- Wanita Boleh jadi Presiden

Syaikh Yusuf al-Qardhawi kembali mengeluarkan pernyataan aneh dan kontroversial, setelah sebelumnya dirinya mengecop Sayyid Quthb bukan Ahlus Sunnah Wal Jamaah sehingga menimbulkan gonjang ganjing dalam kalangan Ikhwan dan sekarang dia memfatwakan fatwa yang bertentangan dengan majoriti pendapat ulama-ulama besar baik ulama salaf maupun khalaf yang juga membuat Ikhwanul Muslimin kembali gonjang ganjing atas pendapatnya itu.

Baru-baru ini, ulama terkemuka yang juga ketua Persatuan Antarabangsa Ulama Muslim, Syaikh Dr. Yusuf al-Qardhawi, mngeluarkan fatwa yang menegaskan bolehnya pencalonan seorang perempuan dan seorang Koptik (unsur non-Muslim) pada pemilihan presiden.

Kontan saja fatwa yang dikemukakan ulama kharismatik asal Mesir itu menuai kontroversial di dunia Islam, khususnya di jagat perpolitikann Mesir dan juga di dalam kalangan Jama'ah al-Ikhwan al-Muslimun (Ikhwan) yang merupakan organisasi binaan Qardhawi.

Selama ini, Ikhwan memiliki prinsip dan pandangan yang sama sekali bertentangan dengan fatwa Qardhawi tersebut. Pendapat rasmi Ikhwan menyatakan jika seorang non-Muslim dan perempuan tidak boleh didukung untuk menjadi calon presiden.

Sementara itu, dalam fatwanya, Qardhawi menyatakan jika seorang perempuan memiliki hak untuk menduduki pelbagai jabatan kenegaraan semisal anggota parlimen, menteri, bahkan menjadi presiden, dan juga jabatan pada dewan fatwa.

"Logik Islam dalam kes ini berdiri di atas prinsip jika perempuan adalah entiti masyarakat yang juga paripurna, mereka memiliki hak sebagaimana lelaki," terang Qardhawi.

Dalam acara bertajuk "Fikih Kehidupan" (Fiqh al-Hayat) yang disiarkan oleh siaran televisyen "Ana" pada jaringan televisi satelit Timur Tengah Nilesat, Qardhawi menegaskan pihaknya lebih condong kepada pendapat fikih yang menyatakan seorang perempuan boleh menduduki jabatan kehakiman (qadha).

"Tapi tentu saja ada syarat-syarat kapabiliti yang ketat yang harus dipenuhi terlebih dahulu oleh perempuan tersebut, tidak sembarangan," terang Qardhawi.

Ditambahkan oleh Qardhawi, benar bahwa mayoriti ulama fikih tidak membolehkan perempuan untuk menduduki jabatan khalifah besar atau khalifah 'ammah, atau imamah uzhma, yaitu jabatan tertinggi kekhalifahan umat Muslim.

"Tetapi, masalahnya, apakah jawatan presiden yang hanya memerintah dan menguasai sebuah negara termasuk pada pembahasan khilafah? Atau, apakah hal ini boleh diqiyaskan sebagai pemimpin iqlim (wilayah bahagian) pada zaman dulu? Saya katakan, ya, tidak ada penghalang dalam agama bagi seorang perempuan yang mampu untuk menduduki jawatan presiden," jelas Qardhawi.

Sebagai reaksi atas fatwa dan pernyataan Qardhawi di atas, pucuk tertinggi pimpinan Ikhwan, Mahdi Akif, menegaskan jika Ikhwan tidak akan berubah pikiran terkait pendapatnya.
Akif menegaskan, pihaknya berada pada posisi tetap memuliakan dan menghormati Qardhawi dalam fatwanya. Tetapi, terkait hal ini, Akif lebih merujuk kepada fatwa dan pendapat ulama fikh lain yang dipandang lebih selaras dan sejalan dengan konsep dan manhaj jama'ahnya.
Hal serupa juga ditegaskan oleh Muhammad Habib, wakil pertama Ikhwan. Dikatakan Habib, pihaknya masih belum menyetujui opsi pencalonan perempuan dan Koptik untuk menjadi presiden.

Meski demikian, tanggapan bernada lain diungkapkan juru cakap masalah politik pada jema'ah Ikhwan, Dr. Isham Uryan. "Fatwa Syaikh Qardhawi akan menjadi masukan bagi kami. Dan memang sudah seharusnya kami melakukan banyak pembenahan ke depan," terang Uryan.
Tampaknya fatwa kontroversial Qardhawi ini bisa jadi bakal dipakai oleh parti-parti Islam khususnya Indonesia untuk melegitimasi syahwat kekuasaan mereka, belum ada fatwa seperti inipun mereka telah menganggap "tidak masalah" dengan presiden perempuan.(L2-AGS/db)

sumber

SATU UMAT: Bersamalah dengan 'jamaah'...

SAUDI Perangi Seluar Jeans

Arab Saudi nampaknya serius menjalankan kempen perbaikan moral. Setelah melarang segala jenis macam pertunjukan hiburan, kali ini pemerintah Saudi tidak segan-segan menangkap satu hal lagi yang dianggap mengancam penurunan moral di negara itu: pemakai blue jeans!

Agak menggelikan memang, tapi memang begitulah adanya.

Dalam beberapa bulan belakangan ini, ulama dan penguasa Saudi sering sekali mengeluarkan “razia”. Mulai dari pesta, pertunjukan muzik, pemutaran filem, sampai anak muda yang memakai seluar panjang pas waktu solat di masjid. Sasarannya memang anak muda terus, dan sekarang anak muda yang memakai jeans.

Bulan lepas saja, pemerintah Saudi menangkap sekurang-kurangnya 807 anak muda yang memakai jeanns dan berdandan “tak karuan.” Mengapa pemerintah Saudi melakukan hal ini?
Menurut salah seorang professor sosiologi Saudi di situs al-Hayat, semua itu adalah fenomena sosial negatif dari Revolusi Peranchis pada tahun 1789, yang terus berimbas hingga sekarang dan diperkirakan tidak sesuai dengan sosio-kultur Saudi itu sendiri.

Berbeza misalnya di Gaza, Palestin. Para pemuda Gaza kebanyakannya memakai jeans, kerana seperti diketahui, jeans kuat tahan dipakai berhari-hari dan kuat membungkus tubuh. Di tengah krisis dan boikot yang menghantam Gaza, tidak hairan jika jeans menjadi pakaian pilihan untuk Gaza. (sa/baab)

sumber

Sunday, September 6, 2009

Pesawat NATO Bunuh 100 Orang Awam AFGHANISTAN

Senjata-senjata pembunuh milik pasukan koalisi AS tak henti-hentinya melakukan keganasan dan meragut nyawa warga awam di Afghanistan. Dalam serangan ke Provinsi Kunduz, utara Afghanistan, Jumaat (4/9), pesawat-pesawat militer NATO membunuh sekurangkurangnya 100 orang Afghan tak berdosa.

Dalam keterangannya, NATO berdalih bahawa sasaran serangan itu sebenarnya adalah dua kereta tanker yang dicurigai digunakan oleh kelompok Taliban. Menurut saksi mata, serangan tersebut menyebabkan ledakan hebat dan menyebabkan banyak korban jiwa di kalangan warga awam.

Gabenor Kunduz, Mohammad Omar membenarkan insiden tersebut dan mempekirakan jumlah korban 90 orang lebih. Ketua Polisi di daerah Kunduz mengungkapkan, korban akibat roket-roket yang dimuntahkan oleh pesawat-pesawat tempur pasukan asing di wilayah itu sedangkan kereta tanker yang didakwa digunakan Taliban oleh militer AS terperosok ke sungai. Warga yang menjadi korban serangan itu dilarikan ke hospital provinsi Kunduz.

Sudah terlalu biasa militer AS bersama pasukan NATO-nya melakukan serangan yang menyebabkan jatunya korban di kalangan rakyat Afghanistan. Awal bulan Mei lalu, AS beberapa kali melakukan serangan udara ke wilayah barat provinsi Farah. Lebih dari 140 warga warga awam Afghanistan terkorban akibat serangan-serangan itu.

Laporan PBB menyebutkan, kononnya menggempur Taliban, serangan udara AS telah membunuh lebih dari 1.000 warga awam di seluruh wilayah Taliban selama enam bulan kebelakangan ini. Dalam laporannya, PBB juga menyatakan bahawa jumlah korban awam yang tewas akibat konflik di Afghanistan meningkat 24 peratus sepanjang tahun ini.

PBB mengingatkan, tindakan AS menambah jumlah pasukannya di Afghanistan akan mencetuskan lebih banyak korban jiwa. Saat ini, jumlah pasukan AS di Afghanistan mencapai 101,000 askar. Namun sampai saat ini, militer AS masih belum mampu meredakan perlawanan Taliban, bahkan tambah sukar menghadapi Taliban. (ln/prtv)

sumber