Thursday, April 29, 2010

Gambar2 Pertempuran Terbaru di PALESTIN

Rakyat Palestin melemparkan batu ke arah pasukan Israel di Jerusalem Timur pada Selasa, 16 Mac, sebagai sebahagian dari protes, di mana Israel tidak mahu membatalkan rancangan kontroversial mereka membangun 1,600 unit rumah baru. Palestin tak pernah berharap menjadikan Jerusalem Timur sebagai ibukota mereka.

Para demonstran Palestin menolak sebuah kontainer sampah yang mereka gunakan sebagai pelindung selama pertempuran. Lebih dari 40 warga Palestin cedera dalam pertempuran tersebut, dan hanya sembilan orang Israel, menurut Haaretz.

Pasukan polis mengejar seorang demonstran Palestin. Rakyat Palestin juga bereaksi terhadap pembangunan Sinagog Hurva di Yahudi di Kota Lama Jerusalem . Pembangunan ini menurut rakyat Palestin sangat membahayakan Masjid Al-Aqsha berhampirannya.

Seorang polis Israel yang menyamar, menawan seorang remaja Palestin. Beberapa Anggota Arab Israel di Knesset mengecam rancangan bangunan Israel. MK Jamal Zahalka berkata, "Siapapun yang membangun permukiman di Jerusalem sama saja dengan menggali kuburan untuk perdamaian."

Polis perbatasan Israel menangkap seorang pemuda Palestin sewaktu demo di kem pelarian Shufat. Israel memperketat pembatasan terhadap warga Palestin yang akan mengunjungi Temple Mount.

Lihatlah bagaimana mereka, tentara Israel itu memperlakukan rakyat Palestin, pemilik asli tanah yang mereka rebut dan duduki sekarang ini.

Seorang anak Palestin berjalan melewati pasukan Israel selama pertempuran. Jika tidak ada kamera media internasional, anak ini tidak mustahil akan menjadi sasaran juga. (sa/time)

sumber

1 comment:

Umar Zakir Abdul Hamid said...

Assalamualaikum
sedih lihat gambar-gambar ni.

http://baikiminda.blogspot.com/2010/04/kita-selesa-kerana-kita-tidak-nampak.html

saya ada buat artikel berdasarkan artikel saudara ini

Teruskan menulis.Semoga dirahmati Allah.

Assalamualaikum.