Tuesday, June 22, 2010

Kelab Arsenal Pendukung Kuat Israel

Ada banyak cara yang boleh dilakukan dalam mengkempenkan boikot terhadap zionis Israel, salah satunya seperti yang dilakukan gadis cilik dari Palestin ini.

Fatima Zahrah, kanak-kanak perempuan Palestin yang baru berusia tujuh tahun menulis surat kepada para pejabat kelab bola sepak Inggeris Arsenal.

Dalam surat pendeknya tersebut, Fatimah Zahrah mengecam perilaku zionis Israel yang telah membunuh anak-anak Palestin.

"Israel telah membunuh anak-anak Palestin yang sedang bermain bola... mengapa anda mendukung Israel?" tanyanya dalam surat yang ditujukan kepada kelab bolasepak terkenal Arsenal.

Dalam surat yang dimuat oleh laman Boycott Israel (inminds.co.uk) itu, Fatima menyatakan bahawa dirinya adalah peminat Arsenal, namun memutuskan untuk tidak menyukai pasukan itu karena Arsenal mendukung Israel.

Di akhir suratnya, dia menulis "Arsenal is the best" namun dicoret. Dengan cara itu Fatima ingin menunjukkan kebenciannya terhadap seluruh lembaga pendukung rejim Zionis.

Kelab bola sepak Arsenal sendiri baru saja menandatangi kesepakatan (26 Februari) untuk mempromosikan Israel sebagai destinasi pelancongan.

Dengan nilai kontrak perjanjian sebesar 350,000 pound sterling Arsenal rasmi menjadi salah satu alat bagi Israel untuk mempromosikan tujuan pelancongan eksklusif ke wilayah Israel.

Israel akan ditampilkan pada papan perimeter digital dan LCD 450 dengan layar definisi tinggi di stadium Arsenal pada hari pertandingan bola sepak yang disertai Arsenal.

Kementerian paPelancongan Israel juga akan memiliki akses ke website rasmi Arsenal.com, database dan majalah untuk mempromosikan Israel sebagai tujuan pelancongan

Iklan televisyen akan menjangkau audiens hingga 700 juta orang dengan diperkirakan diputar di 198 negara, seperti dilaporkan laman Rohama.

Kementerian Pelancongan Zionis Israel juga akan menerima hak atas kekayaan intelektual, penggunaan logo tim dan hak untuk menggunakan foto-foto tim dan pemain di iklan mereka. Untuk biaya tambahan, pemain Arsenal juga akan muncul dalam iklanpelancongan Israel.(fq/rhm/inminds/irib)

2 comments:

fakhrul islam said...

Memang Arsenal FC pernah mempunyai perjanjian komersial dengan Kementerian Pelancongan Israel.

Namun, Perjanjian tersebut telah tamat beberapa tahun sudah.

Oleh itu, adakah Arsenal masih menyokong Israel?

Kita perlukan penjelasan ini kerana sekiranya Asenal FC sudah tidak lagi menyokong Israel, maka dakwaan ini merupakan satu fitnah kepada Arsenal FC.

Arsenal FC mempunyai beberapa pemain beragama Islam dan aktif dalam komuniti London Utara yang turut melibatkan komuniti Islam di North London.

Jika Arsenal FC sudah tidak lagi menyokong Israel, namun kita terus memboikot atas alasan Arsenal FC PERNAH menyokong Israel, perbuatan ini sangat tidak produktif.

Kita perlu menunjukkan kepada syarikat korporat bahawa kita hanya memboikot Israel, bukan hanya memboikot atas dasar assosiasi.

Sumber yang diberikan anda iaitu inminds.org.uk masih tidak mengupdate data mereka, oleh itu, anda juga mempunyai tanggungjawab untuk memastikan kesahihan fakta anda.

Zairie Husin said...

setuju dengan fakrul islam