Wednesday, July 28, 2010

Lagi Kunjungan Rahsia Mossad ke SAUDI

Pimpinan Mossad--lembaga perisikan luar negeri Israel--Meir Dagan disebut-sebut baru saja melakukan kunjungan ke Arab Saudi. Laman WorldNetDaily yang memuatkan berita itu menyebutkan bahawa Dagan dan para pegawai tinggi intelijen Saudi melakukan pembicaraan tentang Iran dan program nuklear negara itu.

Meski tidak membuka hubungan diplomatik dengan Israel, terkait konflik Israel-Palestin, sejumlah laporan menyebutkan bahawa Arab Saudi secara diam-diam menjalin kerjasama dengan Israel, termasuk kerjasama dalam bidang pertahanan, utamanya terkait kemungkinan aksi militer terhadap Iran.

Sebelum informasi soal kunjungan Meir Dagan ke Saudi muncul, sejumlah informasi tentang pertemuan rahsia Saudi-Israel sudah disiarkan beberapa media. Dua bulan yang lalu, akhbar Times yang terbit di London melaporkan bahawa Arab Saudi mematikan sistem pertahanan udaranya selama beberapa jam untuk memberikan kesempatan bagi pesawat-pesawat tempur Israel yang melewati wilayah udara Saudi untuk menguji senario jika Israel jadi menyerang Iran.

Beberapa media Arab dan Iran juga pernah melaporkan tentang pesawat-pesawat tempur serta helikopter milik angkatan udara Israel yang mendarat di Arab Saudi untuk menempatkan peralatan militer mereka di negeri kaya minyak itu.

Tiga minggu yang lalu, juga santer diberitakan bahawa Duta Besar Uni Emirat Arab di Washington dalam sebuah konferensi mengatakan bahawa Iran lebih berbahaya dari Israel jika Negeri Para Mullah memiliki senjata nuklear.

Pernyataan Duta Besar Emirat Arab itu menunjukkan bahawa negara-negara Arab dan Teluk, meski menolak membuka hubungan diplomatik dengan Israel, diam-diam "selingkuh" dan menjalin kerjasama yang intensif dengan rezim Zionis itu, terutama untuk menghadapi Iran. (ln/hrz)

sumber

1 comment:

Nur Misnan said...

salam..
Membantu orang kafir memusuhi Islam - Perbuatan menolong golongan kafir untuk menyerang masyarakat Islam, atau memusuhi umat Islam, berpakat dengan golongan kuffar, adalah perbuatan murtad, atau riddah, yang menjadikan pelakunya murtad

bagaimana Arab Saudi sanggup bekerjasama dengan silaknatullah ini.. ribut pasir masih lagi tidak membuka mata mereka.. kasihan