Friday, October 8, 2010

Korban Askar Asing di IRAQ Melebihi Perang VIETNAM

Amerika tidak mungkin DAPAT melupakan jumlah korban tentera mereka yang maut dalam Perang Vietnam. Di Vietnam War Memorial, Washington DC saat ini tercatat ada 58,195 nama yang gugur di Vietnam.

Beberapa orang tentera mati di hutan Vietnam sementara yang lain maut dalam unit Medivac atau rumah sakit di Jepun dan Amerika. Dalam perang Vietnam, seorang tentera boleh dan bersedia mati di mana saja.

Tapi sesuatu yang aneh terjadi dalam Perang Iraq. Masalahnya pemerintah AS disiarkan hanya melaporkan kematian perang di Iraq hanya jika seorang perajurit mampus dalam situasi tempur.

Apa bezanya, Anda mungkin bertanya?

Pertempuran di Vietnam terjadi di wilayah pedalaman, jauh dari pusat pengubatan medis. Tentera yang terluka dirawat oleh juru medis. Kebanyakan meninggal di lokasi pertempuran sebelum mereka dapat dievakuasi. Banyak yang mati dalam sebuah rute atau dinyatakan meninggal di fasiliti perawatan medis. Situasi di Iraq sangat berbeda.

Pertempuran di Iraq terutama terjadi di wilayah bandar. Perajurit yang terluka dengan cepat dievakuasi dengan kenderaan berperisai atau helikopter. Ini adalah sistem yang jauh lebih efisien daripada apa yang mungkin terjadi di Vietnam, tetapi untuk mereka yang terluka parah berarti kematian terjadi dalam perjalanan atau di fasiliti perawatan.

Di bawah sistem pelaporan baru, kematian yang terjadi dalam perjalanan atau evakuasi tidak dihitung sebagai kematian dalam peperangan. Inilah sebabnya mengapa jumlah perang Iraq tampaknya sangat rendah.

The Department of Veterans Affairs, pada Mei 2007, melaporkan sesuatu yang mengejutkan dalam Gulf War Veterans Information System:

- Jumlah Kematian Militer AS dalam Perang Teluk: 73,846 orang

- Gugur dalam tugas: 17, 847 orang

- Gugur dalam non-tugas: 55,999 orang
-
Stastiks untuk kes cedera tidak -mematikan juga mengejutkan:

- Total "Penyakit Tidak Terdiagnosis " (UDX): 14, 874 orang
-
- Jumlah total klaim cacat: 1,620,906 orang

- Cacat dalam tugas: 40,7911 orang

- Cacat dalam non-tugas: 1,212,995 orang

(sa/viewzone)

sumber

No comments: