Friday, November 12, 2010

PALESTIN - Video Israel Hancurkan Gaza Disiarkan

Seorang aktivis Israel telah menerbitkan video terbaru yang menunjukkan tentera Israel bergembira kerana telah menghancurkan rumah-rumah warga Palestin dalam serangan terhadap Jalur Gaza.

Video itu, dipost di internet pada Khamis semalam (11/11), menunjukkan askar Israel tertawa dan berteriak girang kerana mereka menyaksikan serangkaian ledakan yang menghancurkan tiga rumah warga Palestin, kantor berita Maan melaporkan.

Setelah dua rumah pertama meledak, salah seorang tentera Israel itu terdengar mengatakan, sesuai dengan subtitle berbahasa Inggeris, "Ini semua didokumentasikan. Ini semua ada kamera. Bagaimana dengan rumah ketiga? Tolong beri aku rumah ketiga [tertawa]."

Setelah ledakan ketiga, perajurit yang sama terdengar berkata, "Tidak ada yang seperti ini Bye, Gaza, bye. [Tertawa.] Wow, dude, apa itu!"

"Seberapa kecil kita. Kita begitu kecil dibandingkan dengan ini," katanya, pada saat kamera menampilkan perajurit yang berpura-pura tergeletak di tanah menjadi saksi kehancuran.

Aktivis Israel Assaf Kintzer mengatakan bahawa dia mendapatkan video itu dari seorang askar yang ditempatkan di Gaza selama serangan tersebut.

Militer Israel melancarkan serangan mematikan di Jalur Gaza pada pergantian tahun 2009, mengorbankan sekurang-kurangnya 1,400 warga Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak.(fq/mna)

No comments: