Thursday, December 9, 2010

PALESTIN - Penderitaan Keluarga Nelly al-Safadi

Tadamun, sebuah yayasan bagi hak asasi manusia antarabangsal, mengatakan bahawa pengadilan militer Israel di Salem mengeluarkan hukuman penjara 20 bulan terhadap tahanan wanita Palestin dari kota Nablus, Nelly Al-Safadi, 34. Pengadilan Israel juga memerintahkan perempuan itu untuk membayar denda 2, 000 shekel.

Yayasan ini mengatakan bahawa Nelly diculik dari rumahnya pada tanggal 12 November 2009 dan suaminya juga dipenjarakan Israel selama lebih dari tujuh tahun, dan menjalani hukuman lebih dari 11 tahun.

Suami Nelly menjadi buta di penjara dan menunggu sidang lain yang akan diadakan terhadapnya untuk memperpanjang hukuman penjara. Ia dituduh terlibatan dalam kegiatan terlarang di penjara.

Penderitaan Nelly tidak terbatas pada penahanannya di penjara Israel, di mana salah seorang saudaranya, Farid, dibunuh pada tahun 1996 dan empat saudara lainnya, Fuad, Saleh, Ma'moun dan Hasan, entah diculik atau cedera oleh tembakan Israel .

Ayahnya juga meninggal kerana serangan jantung ketika melihat pasukan Israel membunuh salah satu saudara laki-laki Nelly pada tahun 2007. (sa/pic)

sumber

1 comment:

Dine Srawwack said...

..sungguh menyedihkan penderitaan yg beliau lalui