Thursday, July 29, 2010

Laksamana Cheng Ho - Real Sindbad

Dengan tinggi tujuh kaki, maritim raksasa Cina yang dibawah kepimimpinan Laksamana Zheng He (Cheng Ho) telah memimpin armada terkuat di dunia, dengan 300 kapal dan sebanyak 30.000 tentEra di bawah komandonya.

Bulan depan, para arkeolog akan mulai bekerja di lepas pantai Kenya untuk mengidentifikasi sisa-sisa kapal yang terdampar yang diyakini milik seseorang yang beberapa sejaraHwan percaya seseorang tersebut telah mengilhami petualangan Sinbad si pelaut.

Arkeolog Cina, yang tiba di negara Afrika minggu ini, berharap bahAwa kapal karam itu bOLEH memberikan bukti adanya hubungan pertama antara Cina dan timur Afrika.

Kapal yang tenggelam dan karam diyakini menjadi sebahagian dari armada Zheng He, yang mencapai kota pesisir Malindi di tahun 1418.

Cina sendiri tampaknya yakin mereka akan menemukan kapal karam di dekat kepulauan Lamu, di mana potongan-potongan keramik dari era dinasti Ming banyak ditemukan.

Pemerintah Cina berinvestasi sebesar £ 2 juta (atau 3 juta dolar) dalam projek bersama selama tiga tahun, di mana Kenya sendiri mengatakan mereka berharap akan mendapatkan temuan penting tentang hubungan awal antara Cina dan Afrika.

Menurut mitos di Kenya, beberapa pelaut Cina dari armada Zheng He yang terdampar dan selamat, diizinkan untuk tinggal dan menikahi wanita setempat.

Tes DNA dilaporkan menunjukkan bukti adanya keturunan Cina dari beberapa warga Kenya dan salah seorang warga Kenya yang keturunan Cina itu adalah wanita muda bernama Mwamaka Shirafu, dia diberikan biasiswa untuk belajar perubatan Cina di China, di mana dia sekarang tinggal.

Menetapkan perlayaran lebih dari 600 tahun yang lalu, armada laksamana Zheng He membuat tujuh perjalanan epik, perlayarannya mencapai Asia Tenggara, Timur Tengah, dan sejauh pantai timur Afrika.

Ada yang mengatakan dia bahkan sampai ke Amerika - beberapa dekad sebelum penjelajah Eropa meyakini Christopher Columbus yang pertayamakali menjangkau benua Amerika- walaupun hal ini masih banyak diperdebatkan oleh para sejarawan.

Zheng He, dikenal sebagai Kasim laksamana Tiga-perhiasan, dirinya membawa hadiah dari Kaisar Cina dengan menaiki "kapal harta", yang membawa barang berharga termasuk emas, porselin dan sutra.

Barang-barang berharga ini ditukar di sepanjang laluan perdagangan dengan pedagang Arab, barang-barang berharga itu ditukar dengan gading, mur dan jerapah bahkan armada kapal Zheng He juga mempromosikan pengakuan dinasti baru Ming.

Tapi bertahun-tahun setelah kematiannya, kemunculan atas legenda laksaman Zheng He memudar dari kesedaran publik, dan selama berabad-abad legendanya telah dilupakan kerana Cina kembali pada dunia dan memasuki suatu periode panjang isolasi.

Zheng He - yang juga dikenal sebagai Cheng Ho - saat ini dipuji sebagai pahlawan nasional baru Cina; pemberian gelar pahlawan baru Cina ini dilakukan oleh Partai Komunis Cina.

"Munculnya Cina telah menyebabkan banyak rasa takut," kata Geoff Wade dari Institut Studi Asia Tenggara di Singapura.

"Zheng He digambarkan sebagai simbol keterbukaan Cina untuk dunia, sebagai utusan perdamaian dan persahabatan - dua kata ini terus bermunculan di hampir setiap referensi untuk Zheng He yang keluar dari Cina," kata Prof Wade.

Pelayaran Zheng He, katanya, membawa porselin, sutra dan teh daripada pelayaran yang menyebabkan terjadinya pertumpahan darah, menjarah atau kolonialisme baru - mengacu kepada tindakan kekerasan koersif yang digunakan oleh para penjajah Barat.

"Untuk hari ini, Zheng He masih dikenang sebagai duta persahabatan dan perdamaian," kata Wade.

Zheng He adalah seorang laksamana pada masa "kekaisaran" Cina era lampau, ketika belum ada pembatasan, tidak ada batas perbatasan, kata pakar tentang Cina Edward Friedman.

"Ekspedisi Zheng He adalah sesuatu kejadian yang nyata - dan itu merupakan prestasi yang luar biasa dari Zheng He dan sebuah keajaiban waktu," kata Prof Friedman dari University of Wisconsin-Madison.

Prof Geoff Wade, seorang sejarawan yang telah menerjemahkan dokumen dari era dinasti Ming yang berhubungan dengan perjalanan Zheng He, membantah penggambaran Zheng He seorang petualang yang sekedar bertualang.

Dia mengatakan, catatan sejarah menunjukkan armada harta karun Zheng He juga membawa persenjataan canggih dan berpartisipasi dalam setidaknya tiga aksi militer besar; di Jawa, Sumatra dan Sri Lanka.

International Zheng He Society di Singapura menyebut pernyataan Prof. Geoff Wade sebagai "pemikiran ala barat", dan mengatakan Zheng He terlibat dalam pertempuran dalam upaya untuk membersihkan banyaknya lanun laut.(fq/cnn)

sumber

Banjir di PAKISTAN, 150 Maut

MINGORA 29 Julai – Seramai 150 orang maut dalam banjir kilat dan cuaca buruk yang melanda Pakistan sejak minggu lalu.

Di wilayah Khyber-Pakhtunkhwa yang terletak sebelah barat laut negara itu, ribut petir dan banjir kilat telah menyebabkan 80 maut dan beribu lagi hilang tempat tinggal.

Sementara itu, seramai 70 orang maut di wilayah Baluchistan, barat daya negara ini yang turut menyebabkan 100,000 orang kehilangan tempat tinggal.

Menurut pegawai Jabatan Meteorologi Pakistan, Komisaris-Qamar Zaman, Khyber-Pakhtunkhwa menerima antara 250 milimeter dan 300 milimeter hujan dalam tempoh 36 jam terakhir, angka tertinggi yang dicatatkan dalam tempoh 35 tahun.

“Pihak kami menjangkakan hujan yang lebih lebat lagi akan terus melanda wilayah tersebut dalam tempoh 24 jam,” katanya lagi. – REUTERS

sumber

Wednesday, July 28, 2010

Lagi Kunjungan Rahsia Mossad ke SAUDI

Pimpinan Mossad--lembaga perisikan luar negeri Israel--Meir Dagan disebut-sebut baru saja melakukan kunjungan ke Arab Saudi. Laman WorldNetDaily yang memuatkan berita itu menyebutkan bahawa Dagan dan para pegawai tinggi intelijen Saudi melakukan pembicaraan tentang Iran dan program nuklear negara itu.

Meski tidak membuka hubungan diplomatik dengan Israel, terkait konflik Israel-Palestin, sejumlah laporan menyebutkan bahawa Arab Saudi secara diam-diam menjalin kerjasama dengan Israel, termasuk kerjasama dalam bidang pertahanan, utamanya terkait kemungkinan aksi militer terhadap Iran.

Sebelum informasi soal kunjungan Meir Dagan ke Saudi muncul, sejumlah informasi tentang pertemuan rahsia Saudi-Israel sudah disiarkan beberapa media. Dua bulan yang lalu, akhbar Times yang terbit di London melaporkan bahawa Arab Saudi mematikan sistem pertahanan udaranya selama beberapa jam untuk memberikan kesempatan bagi pesawat-pesawat tempur Israel yang melewati wilayah udara Saudi untuk menguji senario jika Israel jadi menyerang Iran.

Beberapa media Arab dan Iran juga pernah melaporkan tentang pesawat-pesawat tempur serta helikopter milik angkatan udara Israel yang mendarat di Arab Saudi untuk menempatkan peralatan militer mereka di negeri kaya minyak itu.

Tiga minggu yang lalu, juga santer diberitakan bahawa Duta Besar Uni Emirat Arab di Washington dalam sebuah konferensi mengatakan bahawa Iran lebih berbahaya dari Israel jika Negeri Para Mullah memiliki senjata nuklear.

Pernyataan Duta Besar Emirat Arab itu menunjukkan bahawa negara-negara Arab dan Teluk, meski menolak membuka hubungan diplomatik dengan Israel, diam-diam "selingkuh" dan menjalin kerjasama yang intensif dengan rezim Zionis itu, terutama untuk menghadapi Iran. (ln/hrz)

sumber

6 Askar Israel Mampus, Heli Terhempas

Enam askar Israel dan seorang warga Romania mampus pada Isnin lalu (26/7) ketika sebuah helikopter militer jatuh di pusat kota Romania, media setempat mengatakan, mengutip dari sumber-sumber pertahanan.

Kementerian pertahanan Romania mengatakan enam askar Israel dan satu Romania berada di dalam helikopter, namun tidak mengesahkan kematian mereka.

Laporan awal media mengatakan bahawa personel militer AS juga berada di dalam helikopter nahas tersebut.

Helikopter transpot Israel jenis CH-53 terbang di ketinggian rendah dan dilaporkan hilang kontak radio pada petang hari Isnin kemarin.

Romania dan pasukan Israel ambil bagian dalam Blue Sky 2010, pelatihan penerbangan selama 11 hari bersama di mana pasukan dilatih untuk terbang di ketinggian rendah yang nanti akan digunakan dalam pencarian, penyelamatan dan latihan evakuasi medik.

Pada tanggal 18 Julai lalu, kementerian pertahanan mengatakan sebuah helikopter CH-53 Israel yang mengambil bahagian dalam pelatihan telah melakukan pendaratan darurat setelah "merasakan kegagalan mesin helikopterl." (fq/aby)

sumber

Kapal Bantuan AS Akan ke Gaza

Obama menandatangani bukunya yang berjudul "The Audacity of  Hope"Obama menandatangani bukunya yang berjudul "The Audacity of Hope"

Sebuah kelompok pro-Palestin Amerika dilaporkan telah memulakan kempen kemanusiaan untuk berlayar dengan sebuah kapal bantuan ke Jalur Gaza yang disekat Israel.

"US Boat to Gaza" (Kapal AS ke Gaza) telah mulai menarik dana untuk pembelian kapal, lapor akhbar Israel The Jerusalem Post pada hari Isnin lalu (26/7).

Kapal - yang mampu membawa 40-60 awak kapal - diharapkan untuk berangkat pada musim gugur depan dengan tujuan akhir menantang pengepungan Israel selama empat-tahun lamanya di Jalur Gaza.

"....bersama-sama kita akan memberikan kontribusi pada usaha besar untuk mengakhiri sekatan Gaza dan pendudukan ilegal Israel terhadap Palestin", kata pihak panitia di laman mereka.

Kapal dilaporkan diberi nama "The Audacity of Hope," identik dengan buku popular karangan Presiden Barack Obama.

sumber

LEBANON Tangkap Perisik Israel lagi

Pasukan keamanan Lebanon telah menangkap seorang insinyur Jerman atas dakwaan menjadi mata-mata untuk layanan intelijen terkenal Israel, Mossad.

Yang disyaki, yang diidentifikasi sebagai Manfred Peter Mog, ditangkap di kota Lebanon timur Talia pada hari Isnin lalu, seorang koresponden Press TV melaporkan dari Beirut.

Lelaki yang merupakan orang asing pertama yang ditangkap atas tindakan spionase, bekerja di kilang susu Liban Lait Lebanon.

sumber

Bantuan Selangor ke Gaza Ramadhan Ini

SHAH ALAM, 27 Julai: Kerajaan Negeri Selangor akan menyediakan peruntukan khas untuk membangunkan dan membantu rakyat Palestin di Gaza.

Antaranya kerajaan negeri melancarkan Tabung Amanah Ramadhan di Gaza atas nama kemanusiaan, kebebasan dan keadilan sejagat.

"Peruntukan khas akan disediakan untuk membantu rakyat di Palestin," kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Sehubungan itu juga, seramai 40 delegasi terdiri daripada aktivis kemanusiaan, pasukan perubatan dari Selangor akan berlepas ke negara Timur Tengah itu 6 Ogos ini.

Menteri Besar juga turut melancarkan Tabung Amanah Ramadhan di Gaza yang diadakan di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) di sini, pagi ini.

Sebelum itu Menteri Besar turut menyampaikan rumusan pada Dialog Bajet 2011 di sini antara lain menyentuh mengenai perancangan tiga tahun untuk memajukan ekonomi negeri di bawah konsep "Merakyatkan Ekonomi Selangor".

Empat bidang yang menjadi tumpuan ialah ialah perumahan dan kerajaan tempatan, kemiskinan dan kebajikan, pelaburan dan menjana hasil baru, untuk kesejahteraan rakyat negeri berkenaan.

sumber

SERBIA Tak Mahu Iktiraf KOSOVO

BELGRADE 27 Julai - Parlimen Serbia menyokong langkah kerajaan untuk mengadakan rundingan baru di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berhubung kedudukan Kosovo, wilayah yang mengisytiharkan kemerdekaan daripada Serbia dan kini diiktiraf oleh hampir 70 buah negara.

Selepas berbahas selama 12 jam bagi membincangkan keputusan Mahkamah Keadilan Antaraangsa (ICJ) mengesahkan deklarasi kemerdekaan Pristina - Parlimen Serbia semalam menerima 192 undi menyokong langkah kerajaan itu, manakala 26 yang lain menentang dan dua berkecuali.

Parlimen memanggil sidang luar biasa iu selepas ICJ pada minggu lepas memutuskan bahawa deklarasi kemerdekaan Kosovo pada 2008 dari Serbia tidak melanggar undang-undang antarabangsa.

"Parlimen memikirkan adalah perlu untuk melalui rundingan damai bagi mencapai penyelesaian, terus kekal dan saling menerima penyelesaian untuk Kosovo, sesuai dengan Perlembagaan Serbia.

"Menurut teks itu, Parlimen mengesahkan Serbia tidak akan secara jelas atau tersirat mengiktiraf tindakan satu pihak sahaja mengisytiharkan kemerdekaan Kosovo," kata teks pergerakan itu.

Menteri Luar Serbia, Vuk Jeremic meminta penggubal undang-undang menyokong posisi kerajaan yang memerlukan rundingan, untuk tiba pada satu penyelesaian yang dapat diterima oleh semua dan berdasarkan kepada Perlembagaan Serbia.

"Ia adalah satu proses yang panjang dan sukar di mana kita tidak boleh berputus asa dan sangat penting bagi kita untuk mencapai kesatuan," kata Jeramic.

Serbia menegaskan bahawa Kosovo masih lagi sebagai wilayahnya dan Presiden Boris Tadic yang hadir pada sesi Parlimen semalam berkata, negara ini tidak akan mengiktiraf kemerdekaan Kosovo.

Semasa perbahasan, parti pembangkang Serbia mengutuk kegagalan polisi terhadap Kosovo dan menggesa pemimpin-pemimpin kanan supaya meletakkan jawatan, termasuk Tadic dan Jeramic.

Ketika berucap kepada perwakilan sebelum pengundian, Tadic memberi amaran bahawa keputusan ICJ adalah pukulan serius terhadap Serbia. - AFP

sumber

Tuesday, July 27, 2010

Rahsia AS Bocor, Rumah Putih Pening Kepala

Kebocoran dokumen yang terjadi awal minggu ini, disiarkan telah membuat keraguan lebih dalam lagi tentang perang Afghanistan bagi Amerika Syarikat. Kebocoran dokumen itu sendiri menyebabkan gesekan baru dengan Pakistan atas tuduhan sehubungan agen mata-mata dan menimbulkan pertanyaan di seluruh dunia tentang kemampuan Washington dalam melindungi rahsia militernya.

Rumah Putih menyebut kebocoran itu sebagai sesuatu yang "mengkhuwatirkan."

Lebih dari 91,000 dokumen rahsia saat ini memang bocor, dan menjadi salah satu kebocoran terbesar dalam sejarah militer. Kebocoran itu memperlihatkan bahawa AS menjalani perang bukan hanya di luar negeri saja, tetapi juga di "rumah sendiri." Salah satu materi dokumen itu memperlihatkan penentangan perang di Kongres dan ini telah berjalan buntu.

Jajak pendapat menemukan bahawa mayoriti rakyat Amerika tidak lagi berfikir bahawa perang (Afghanistan) layak untuk diperjuangkan. Oposisi di pemerintahan Amerika melihat bahawa Afghanistan adalah sebuah rawa yang tak mungkin dimenangkan.

Kaum Demokrat di Rumah Putih saat ini dipastikan tengah pusing tujuh keliling, kerana dengan adanya keputusan meninggalkan pasukan dalam kesusahan di zon perang di luar negeri merupakan bunuh diri politik, sedangkan mereka akan menghadapi liburan politik selama enam minggu lamanya.

Pentagon juga melihat berbagai kerosakan di Afghanistan.

"Seseorang tidak sengaja atau sengaja memberikan daftar baru musuh mereka kepada Taliban,'" kata Jane Harman, yang mengatakan GRumah Putih menunjukkan kompromi akan Afghanistan.

Juru cakap Gedung Putih, Robert Gibbs menegaskan bahawa dokumen-dokumen itu sebenarnya ada pada periode sebelum Obama meningkatkan pasukan Amerika di Afghanistan, dan pemerintah membantah mereka akan menyebabkan perubahan tindakan dalam perang melawan pejuang Taliban.

Namun, informasi dalam dokumen itu tidak mengungkapkan masalah dan solusi baru dalam usaha melawan perang. Para perwira militer, baik yang sekarang masih bertugas dan ataupun yang sudah bersara, menggambarkan dokumen itu sebagai laporan yang hanya meliputi laporan taktis, termasuk dugaan tentang kemungkinan tersangka bom dan plot yang tidak boleh diverifikasi. (sa/yahoonews)

sumber

Israel Serang Terowong PALESTIN

GAZA CITY 26 Julai - Pesawat pejuang Israel melancarkan peluru berpandu ke arah beberapa sasaran di Genting Gaza hari ini, merosakkan rangkaian terowong di sepanjang sempadan antara wilayah Palestin itu dengan Mesir.

Pegawai keselamatan Palestin berkata, Israel melancarkan empat serangan awal pagi ini iaitu dua di kawasan sempadan, satu di tengah Gaza dan satu lagi di utara.

Tiga terowong penyeludupan rosak teruk dalam serangan itu, walaupun tiada sesiapa cedera dalam bedilan tersebut, kata pegawai keselamatan Hamas.

Pesawat pejuang Israel turut membedil sebuah rumah kosong di Beit Hanun, utara Gaza serta sebuah kawasan lapang di Nusseirat, ke selatan bandar ini.

Tentera Israel dalam kenyataannya berkata, serangan-serangan itu ditujukan ke atas sebuah bengkel membuat senjata di utara Gaza dan dua terowong penyeludupan senjata di selatan wilayah itu.

Serangan tersebut dilancarkan selepas pejuang Palestin di Gaza melancarkan empat roket ke arah selatan Israel pada hujung minggu lalu.

Angka yang dikeluarkan oleh tentera Israel menunjukkan lebih 100 roket atau tembakan mortar dilepaskan ke arah wilayah Israel sejak awal tahun ini.

Pada Disember 2008, Israel melancarkan perang selama 22 hari ke atas Gaza dalam usaha menyekat tembakan roket Hamas dari wilayah itu. Perang itu meragut nyawa 1,400 penduduk Palestin dan 13 rakyat Israel.

Sejak perang itu berakhir, pejuang Palestin telah melancarkan lebih 350 roket atau peluru mortar ke Israel, menurut tentera. - AFP

sumber

Guru DG41-DG48 Dibenarkan Berpolitik

KUALA LUMPUR 27 Julai - Bermula 1 Ogos ini, pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah Gred DG41 hingga DG48 akan dibenarkan melibatkan diri dalam politik, demikian diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Menurut Mohd Sidek, langkah itu berlandaskan hakikat bahawa guru suatu masa dahulu memain peranan penting dalam memimpin masyarakat dalam senario politik negara.

"Masanya sudah tiba mereka dibenar aktif semula dalam politik,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Bagi tujuan itu, beliau berkata, pindaan Peraturan 21 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 telah diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Tindakan sedang diambil untuk mewartakawan pindaan peraturan tersebut, tambahnya.

Sebelum ini, Peraturan 21(2) tersebut menetapkan hanya pegawai dalam Kumpulan Sokongan boleh bertanding atau memegang jawatan atau dilantik ke dalam apa-apa jawatan dalam suatu parti politik dengan syarat terlebih dahulu mendapat kelulusan bertulis Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam atau Ketua Setiausaha kementerian berkenaan.

Di bawah peraturan baru ini, pegawai pendidikan, selain pengetua atau guru besar di institusi pendidikan dan pegawai yang memegang apa-apa jawatan pentadbiran dalam mana-mana agensi kerajaan, perlu mendapat kebenaran bertulis daripada Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran terlebih dahulu.

"Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran tidak boleh mewakilkan kuasanya untuk memberikan kelulusan bertulis itu kepada mana-mana orang lain dan apa-apa keputusan Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran adalah muktamad,” kata Mohd Sidek.

Beliau berkata, syarat-syarat ketat akan dikenakan agar tugas dan fokus utama golongan itu iaitu mendidik tidak terjejas dengan penglibatan mereka dalam politik.

Katanya, mereka yang dibenarkan terlibat dalam politik kelak hendaklah mematuhi sepenuhnya Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, termasuk batasan tugas mereka sebagai pegawai perkhidmatan pendidikan dengan aktiviti dalam politik. - Bernama

sumber

Monday, July 26, 2010

3 Aktivis Flotilla Ambil Tindakan Undang2

Dua aktivis dan seorang wartawan asal Sepanyol mengajukan tindakan undang-undang terhadap Israel ke pengadilan Sepanyol atas insiden seranga ke kapal Mavi Marmara--salah satu kapal rombongan Freedom Flotilla--yang terjadi akhir Mei lalu.

Laura Arau, Manuel Tapial dan David Segarra--tiga orang warga negara Sepanyol yang berada di kapal Mavi Marmara--menggunggat Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu, enam menteri kabinet Israel dan komandan Angkatan Laut Israel dengan tuduhan telah melakukan penahanan tidak sah, penyeksaan dan deportasi.

Ketiga aktivis kemanusiaan Sepanyol tersebut mengatakan bahawa pasukan Israel telah melanggar undang-undang antarabangsa, kerana menangkap mereka di perairan internasional, melakukan kekerasan dan mendeportasi mereka secara paksa ke Turki. Belum diketahui apakah pengadilan Sepanyol akan menerima gugatan hukum ketiga warga negaranya itu.

sumber

Imam ALGERIA Tak Boleh Panjangkan Terawih

Laporan meida Algeria mengungkapkan bahawa menurut sumber-sumber informasi dari kemnetrian agama dan waqaf Aljazair, telah membuat sebuah ultimatum yang akan menghukum dengan hukuman yang berat bagi imam solat terawih di bulan Ramadhan yang memperpanjang solatnya.

Menurut akhbar Asysyuruq, kementerian agama dan waqaf Algeria telah menerbitkan petunjuk untuk seluruh departemen yang berhubungan dengan keagamaan menjelang masuknya bulan suci Ramadhan, yang berisi tuntutan kepada seluruh imam masjid agar tidak memperpanjang solat terawih, dengan alasan suhu yang sangat tinggi pada musim panas kali ini.

Kementerian Agama Aljazair - menurut laporan dari akhbar- menyatakan bahawa untuk tidak membebani dan menyusahkan para jemaah solat terawih, para imam diharapkan untuk tidak memperpanjang bacaan Al-Quran dalam setiap rakaat terawih dan terawih dianjurkan dilakukan dengan lapan rakaat, dengan teknik empat rakaat satu salam.

Akhbar itu menunjukkan bahwa Kementerian agama dan waqf memberikan peringatan bagi semua imam, termasuk pihak penyelenggara terawih, yang melanggar aturan yang berlaku dan ditetapkan, dengan menjanjikan mereka penerapan sanksi berat terhadap mereka, kerana suhu panas yang tinggi dan panjangnya bacaan Al-Quran dalam setiap rakaat terawih akan berdampak pada penyerapan dan konsentrasi jemaah solat.(fq/imo)

sumber

Bangunan Tinggi MALAYSIA Tak Tahan Gempa

PUTRAJAYA 25 Julai - Tiada satu pun bangunan tinggi dan jambatan panjang di negara ini secara keseluruhannya direka bentuk tahan kepada ancaman gempa bumi.

Pakar kejuruteraan gempa bumi Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof. Dr. Azlan Adnan berkata, malah, langkah-langkah bagi persediaan menghadapi ancaman itu bagi bangunan kerajaan yang kritikal dan penting termasuk jambatan yang akan dibina hanya dikuatkuasakan pada awal tahun ini.

''Jabatan Kerja Raya (JKR) hanya menguatkuasakan undang-undang supaya bangunan yang akan dibina mengikut reka bentuk bersesuaian dengan ancaman gempa bumi pada awal tahun ini.

''Bagaimanapun, ia tidak diumumkan secara rasmi kepada kontraktor, hanya diletakkan dalam syarat-syarat teknikal sahaja," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Azlan berkata, Jabatan Standard Malaysia yang bertanggungjawab meluluskan struktur bangunan baru juga sedang dalam proses penyediaan garis panduan dan reka bentuk bagi ancaman gempa dan masih belum lagi dikuatkuasakan.

Bagaimanapun, katanya, beberapa persediaan lain sedang dilaksanakan oleh kerajaan bagi menghadapi bencana alam ini walaupun kedudukan geografi Malaysia yang terletak di luar kawasan Lingkaran Api Pasifik bukan bermakna negara tidak akan menerima kesan gempa bumi.

''Selain persediaan untuk mengenal pasti struktur penting bangunan memenuhi reka bentuk gempa bumi, Jabatan Meteorologi telah memasang alat-alat di 18 stesen yang boleh membantu mengesan tahap gegaran di Malaysia sekiranya berlaku ancaman itu.

''Kerajaan juga telah mewujudkan Jawatankuasa Inter Agensi di peringkat kebangsaan bagi membantu para penyelidik mengkaji tahap mana gempa yang boleh memberi kesan pada struktur bangunan," jelasnya.

Dalam konteks itu, Azlan berkata, walaupun beberapa langkah persediaan telah diambil, ia tidak bermakna rakyat tidak perlu bimbang keselamatan diri sekiranya berlaku ancaman itu di negara ini.

Menurutnya, langkah amaran keselamatan oleh pihak pemilik bangunan awam seperti kompleks beli-belah , pejabat dan pangsapuri kediaman masih di tahap rendah.

''Kita agak kurang kesedaran tentang keselamatan diri sendiri dan tidak ada kaedah untuk memberi amaran kepada pelawat dan penghuni bangunan tinggi, jadi saya rasa mereka perlu bersedia hadapi ancaman ini.

''Oleh itu, menjadi tanggungjawab pemilik bangunan sedia ada terutama hospital dan sekolah untuk menyiasat semula serta memantau sama ada tahap keselamatan bangunan mereka terjamin selain memasang alat yang boleh mengesan tahap ketahanan bangunan mereka," katanya.

sumber

Demonstrasi Anti Israel di TURKI


Penunjuk perasaan membawa sepanduk gambar-gambar aktivis pro-Palestin yang terbunuh dalam serangan komando Israel ke atas kapal Mavi Marmara pada 31 Mei lalu semasa pasukan bola tampar wanita Israel mengadakan perlawanan dengan pasukan Serbia di Ankara, kelmarin. - AP


ANKARA 25 Julai - Berpuluh-puluh penunjuk perasaan pro-Palestin bergelut dengan polis dekat sebuah dewan di mana pasukan bola tampar wanita Israel bermain dalam perlawanan yang ditutup kepada orang ramai disebabkan ancaman keselamatan.

Pendekatan agak toleran yang diambil oleh pihak berkuasa terhadap protes itu semalam menggambarkan usaha Turki untuk mengawal kemarahan rakyatnya berhubung kematian sembilan aktivis dalam serangan komando Israel ke atas flotila kapal bantuan Turki ke Genting Gaza pada 31 Mei lalu.

"Jangan jadi anjing Zionis. Kamu akan dipertanggungjawabkan oleh Tuhan," teriak penunjuk perasaan ke arah polis yang menolak mereka dengan menggunakan perisai plastik.

Seorang komander polis cuba memujuk penunjuk perasaan itu menerusi pembesar suara.

"Kawan-kawan, tolong jangan cetuskan kekacauan," katanya.

Turki mengancam untuk memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel jika rejim Zionis itu enggan memohon maaf atau mempersetujui siasatan antarabangsa berhubung insiden serangan ke atas flotila itu.

Israel enggan memohon maaf, sebaliknya telah melancarkan siasatannya sendiri.

Polis mengenakan kawalan keselamatan ketat termasuk mendirikan sekatan jalan di sekitar dewan tersebut sepanjang perlawanan yang berakhir dengan kekalahan pasukan Israel kepada Serbia dalam pertandingan Liga Bola Tampar Eropah.

Perlawanan itu hanya disaksikan oleh jurulatih, kakitangan dan sebilangan ahli keluarga pemain setelah polis berjaya mematahkan percubaan aktivis untuk masuk ke dewan dan melaungkan slogan anti-Israel.

Penunjuk perasaan sebaliknya berhimpun dua blok dari dewan, sesetengahnya membawa poster dengan gambar Furkan Dogan, 19, aktivis paling muda yang terbunuh dalam serangan komando Israel ke atas kapal Turki, Mavi Marmara itu.

"Mengapa bunuh dan kemudian datang ke sini untuk bermain?" kata seorang penunjuk perasaan, Hanif Sinan. - AP

sumber

Israel Enggan PBB Siasat Serangan Flotilla

BAITULMAQDIS 25 Julai - Israel hari ini menolak langkah Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk melancarkan siasatan berhubung serangan komando rejim Zionis Israel ke atas flotila kapal bantuan menuju ke Genting Gaza, pada 31 Mei lalu.

Tel Aviv mendakwa panel itu berat sebelah.

"Panel pakar itu bukan bertujuan mencari kebenaran tetapi untuk memuaskan kehendak negara-negara yang menguasai Majlis Hak Asasi Manusia dan majoritinya anti-Israel," kata seorang pegawai kanan Israel.

Beliau membuat kenyataan tersebut dua hari selepas badan PBB itu melantik panel pakar untuk menyiasat sama ada operasi komando Israel yang berkesudahan dengan sembilan aktivis Turki ditembak mati melanggar undang-undang antarabangsa atau tidak.

Panel yang terdiri daripada bekas pendakwa raya PBB, Desmond de Silva dari Britain, serta Mary Shanthi Dairiam dari Malaysia dan Karl Hudson-Phillips dari Trinidad dan Tobago akan menyiasat apa yang sebenarnya berlaku semasa serangan pada 31 Mei itu.

"Siasatan ini bukan untuk menuding jari kepada sesiapa, tetapi untuk mengenal pasti fakta-fakta kejadian kerana insiden tersebut merupakan tragedi kemanusiaan dan siasatan ini untuk kepentingan semua pihak," kata Presiden Majlis Hak Asasi Manusia, Sihasak Phuangketkeow kelmarin.

Meskipun Israel belum memberi jawapan rasmi terhadap permintaan majlis itu untuk mendapatkan kerjasama, kerajaan rejim Zionis Israel dijangka enggan mengadakan sebarang hubungan dengan panel tersebut.

Israel menolak desakan supaya siasatan bebas antarabangsa dilancarkan mengenai serangan itu dan sebaliknya telah mengadakan dua siasatan dalaman.

Komando yang terlibat dalam serangan itu mendakwa, mereka hanya menggunakan kekerasan selepas diserang oleh aktivis sebaik-baik sahaja mereka terjun dari helikopter ke atas geladak kapal Turki, Mavi Marmara di perairan antarabangsa.

Namun, aktivis pro-Palestin di dalam kapal itu berkata, komando tentera laut Israel melepaskan tembakan sebaik-baik sahaja mereka menaiki kapal itu.

Majlis Hak Asasi Manusia yang terdiri daripada 47 anggota itu mengutuk serangan tersebut dalam sidang tergempar yang diadakan dua hari selepas serangan tersebut dan memutuskan untuk mendirikan sebuah suruhanjaya siasatan.

Panel itu dijadual mengemukakan hasil siasatannya pada pertengahan September ini. - AFP

sumber

Saturday, July 24, 2010

5 Perisik Israel Lari dari LEBANON

Seorang pegawai tinggi di tentera cadangan Lebanon Rasan al-Jad, yang diduga telah membantu Israel di perusahaan Alfa Mobile sebagai perisik telah melarikan diri ke Frankfurt, Jerman,akhbar Lebanon Ad-Diyar melaporkan pada hari Khamis kemarin (22/7). Menurut laporan itu, sekurang-kurangnya empat dari juruteknik perusahaan juga lari ke luar negeri.

Akhbar ini melaporkan bahwa penyelidikan diluncurkan menyusul adanya penangkapan dua suspek utama, Syarbil Makhluf Qazzi dan Tariq Raba'a.

Salah satu anggota keluarga pegawai militer itu kepada media mengatakan bahawa pasukan keamanan mempertanyakan warga desa tentang diri perwira tersebut. Setelah mengetahui hal ini, perwira senior Lebanon tersebut dengan cepat mengumpulkan barang-barangnya, bergegas ke bandara Beirut, membeli tiket pesawat, dan terbang ke Jerman.

sumber

Israel mendesak Lebanon untuk menghentikan konvoi kapal bantuan untuk Gaza yang berangkat dari pelabuhan Lebanon, sembari mengatakan bahawa mereka akan menggunakan "segala cara yang diperlukan" untuk menghentikan konvoi kemanusiaan dari mencapai pesisir pantai Gaza yang disekat.

Angkatan Laut Israel telah mengerahkan kapal laut mereka untuk menghentikan kapal Lebanon dan pasukan dari angkatan laut armada 13 - yang dikenal sebagai Shayetet - diletakkan pada siaga penuh sehingga mereka setiap saat dapat mencegah kapal-kapal bantuan berlayar ke jalur Gaza, The Jerusalem Post melaporkan pada hari Jumaat ini (23/7).

Dua kapal Lebanon diharapkan untuk berangkat dalam upaya untuk mematahkan sekatan Gaza dan memberikan bantuan kemanusiaan untuk warga Gaza pada akhir minggu ini.

sumber

BRITAIN Akui Guna Senjata Kimia di IRAQ

Menteri Pertahanan Britain mengatakan pasukan Amerika dan Britain menggunakan amunisi Depleted Uranium (DU) selama invasi pimpinan Amerika terhadap Iraq pada tahun 2003.

"Pasukan Britain menggunakan sekitar 1.9 tan metrik amunisi depleted uranium dalam perang Iraq pada tahun 2003," kata Sekretaris Pertahanan Britain Liam Fox dalam jawaban tertulis kepada House of Commons pada hari Kamis kemarin (22/7), Kuwait News Agency melaporkan.

Pengumuman itu disampaikan setelah kajian bersama oleh departemen lingkungan, kata kementerian kesihatan dan sains Iraq, ada komunitas dekat kota Najaf, Basra dan Fallujah dengan peningkatan laju kanser dan cacat lahir selama lima tahun terakhir.

Lebih dari 40 laman di seluruh Iraq terkontaminasi dengan tingkat tinggi radiasi dan dioxin.

Fox mengatakan Kementerian Pertahanan memberikan koordinat sasaran menyerang menggunakan amunisi DU untuk Program Lingkungan Hidup PBB.

"Mereka juga bertukar informasi dengan organisasi-organisasi kemanusiaan dan lainnya; dan memperingatkan Iraq melalui brosur dan leaflet bahqwa mereka tidak boleh pergi mendekat atau menyentuh apapun sampah yang mereka temukan di bekas lokasi medan perang," tegasnya.

Penggunaan amunisi depleted uranium secara luas adalah kontroversial kerana potensi efek kesehatan jangka panjang.

Dilaporkan bahwa AS dan Britain menggunakan sampai dengan 2.000 tan amunisi ini selama perang Iraq.

Organisasi Kesihatan Dunia sekarang menyelidiki adanya peningkatan jumlah bayi yang cacat lahir, dan menurut dokter Iraq hal itu penggunaan senjata kimia dan amunisi depleted uranium selama perang.

Doktor Iraq mengatakan mereka 'telah berjuang untuk mengatasi meningkatnya jumlah kes kanser, terutama di kota-kota yang menjadi sasaran tembakan pasukan AS dan Britain.

Menteri Hak Asasi Manusia Iraq mengharapkan mereka akan mengajukan gugatan terhadap Inggris dan Amerika Syarikat atas penggunaan bom depleted uranium di Iraq.

Pemerintah Irak akan mencari kompensasi bagi para korban senjata ini. (fq/prtv)

sumber

Komputer Termurah


Kapil Sibal mempamerkan prototaip komputer tablet skrin sentuh di New Delhi, kelmarin. Komputer itu yang akan dipasarkan tahun depan bakal menjadi komputer termurah di dunia. – AFP


MUMBAI 23 Julai – Ia kelihatan seperti iPad tetapi dijual pada harga 14 kali lebih murah berbanding produk keluaran Apple tersebut.

India hari ini mendedahkan prototaip komputer tablet skrin sentuh berharga AS$35 (RM112) yang disasarkan untuk golongan pelajar dan diharap dapat dipasarkan pada tahun depan.

Jika kerajaan dapat mencari pengeluar, komputer dengan sistem operasi Linux itu merupakan siri terbaru dalam inovasi ‘termurah di dunia’ dalam pasaran India.

India setakat ini telah mengeluarkan kereta termurah, Tato Nano berharga 100,000 rupee (RM6,833), pembersih air termurah serendah 749 rupee (RM51) dan pembedahan jantung termurah sebanyak AS$2,000 (RM6,413).

Tablet itu mempunyai fungsi memproses perkataan, pelayaran Internet dan sidang video. Ia juga mempunyai pilihan kuasa solar yang penting di kawasan pedalaman India kerana masalah bekalan elektrik, selain beberapa tambahan lain yang menambahkan lagi kosnya.

“Ini adalah jawapan kami kepada komputer bernilai AS$100 (RM321) keluaran Massachusetts Institute of Technology (MIT),” kata Menteri Pembangunan Sumber Manusia, Kapil Sibal kepada majalah Economic Times semasa mendedahkan gajet berkenaan semalam.

Pada 2005, Nicholas Negroponte yang merupakan pengasas bersama Makmal Media MIT mengumumkan komputer riba bernilai AS$100 (RM321) untuk kanak-kanak di negara membangun, namun India menyifatkannya terlalu mahal dan memulakan usaha mencipta versi yang lebih murah.

Komputer riba Negroponte akhirnya dijual pada harga AS$200 (RM642), namun pada Mei lalu pertubuhan bukan berasaskan keuntungan miliknya, One Laptop Per Child, mengumumkan rancangan untuk melancarkan komputer tablet asas berharga AS$99 (RM317).

Dia berharap kos tablet ini diturunkan lagi kepada AS$10 (RM32). – AP

sumber

Israel Azam Halang 2 Kapal

NEW YORK 23 Julai - Israel menggesa Lebanon dan masyarakat antarabangsa menghalang dua kapal bantuan berlepas dari sebuah pelabuhan di Lebanon menuju ke Genting Gaza bagi mencabar sekatan yang dikenakan oleh rejim Zionis itu di wilayah Palestin tersebut.

Rejim Yahudi itu memberi amaran, pihaknya tidak akan teragak-agak untuk menghalang kapal-kapal berkenaan.

Duta Israel ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Gabriela Shalev, menuduh penganjur kapal bantuan Junia dan Julia itu 'sebagai cubaan mencetuskan konfrontasi dan meningkatkan ketegangan di rantau tersebut'.

Pada 31 Mei lalu, Israel telah menerima kecam di peringkat antarabangsa apabila komandonya telah bertindak menyerang sebuah kapal bantuan dari Turki yang membawa bekalan bantuan kemanusiaan ke Gaza, mengakibatkan sembilan aktivis terbunuh.

Insiden itu juga telah menarik perhatian dunia terhadap sekatan yang dikenakan Israel ke atas Gaza, yang dikuatkuasa selepas pejuang Hamas mentadbir wilayah Palestin itu pada 2007.

Dalam surat kepada Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon dan Majlis Keselamatan yang diperolehi The Associated Press semalam, Shalev berkata, 'Israel mempunyai hak di bawah undang-undang antarabangsa untuk menggunakan semua kaedah bagi menghalang kapal-kapal tersebut daripada mencabar sekatan tentera laut'.

Beliau turut meminta kerajaan Lebanon menjalankan tanggungjawab dan menghalang kapal Junia dan Julia daripada belayar menuju ke Gaza dari pelabuhan negara itu.

"Israel dan Lebanon masih bermusuh. Tindakan sedemikian hanya akan memburukkan lagi keadaan.

"Sehubungan itu, Israel meminta masyarakat antarabangsa menggunakan pengaruhnya bagi menghalang kapal-kapal itu daripada menuju ke Gaza dan tidak menggalakkan negara masing-masing mengmbil langkah serupa," katanya.

Shalev berkata, pihaknya juga tidak boleh mengenepikan kemungkinan Junia dan Julia membawa senjata 'atau individu yang mempunyai niat jahat'.

Di bawah peraturan sekatan yang sedia ada, hanya makanan asas dan bekalan perubatan dibenarkan masuk ke Gaza, namun selepas serangan komando Israel itu, rejim Zionis itu telah membenarkan kemasukan lebih banyak barangan pengguna. - AP

sumber

Friday, July 23, 2010

UFO di MALAYSIA


"Gempar sekarang UFO dilihat terapung di Sabah. UFO tak semestinya makhluk asing punya. UFO atau Drones atau Pesawat Tanpa Juruterbang telah lama digunakan untuk tujuan perisikan , pengeboman , sabotaj elektronik dan sebagainya. Dan warna-warna biru, hijau dan sebagainya digunakan untuk membuatkan UFO tadi tidak dapat dilihat oleh mata atau halimunan. Penggunaan warna ini telah diuji pada jet F 15 yang ghaib selepas berlepas.

Adakah UFO ini yang telah melakukan sabotaj ke atas kapal selam Malaysia ?

Pesawat Sukhoi 30 Tentera Udara Indonesia pernah menghadapi di Alarm Missile Lock ketika latihan penerbangan yang masih menjadi misteri http://alutsista.blogspot.com/2009/02/tni-masih-selidiki-insiden-sukhoi.html

Soal keselamatan negara bukan soal main-main. Rakyat berhak mengetahui tahap keselamatan negara, bukan rahsia keselamatan negara.

Rakyat Indonesia bebas mengetahui tahap keselamatan negara seperti pada blog berikut http://alutsista.blogspot.com

Contoh gambar Drones pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2010/07/adakah-ufo-rosakkan-kapal-selam.html

*************************

Gempar Lihat UFO Terapung di Sabah

Tuesday, July 20, 2010

KOTA KINABALU: “Ketika berada dalam dewan, tiba-tiba seorang wanita menjerit melihat suatu objek mirip piring terbang di langit berhampiran pusat peranginan itu.

“Lalu kami keluar untuk mengesahkan dakwaannya dan apa yang saya lihat ia memang satu objek berbentuk bulat dan berwarna biru sedang terapung, tetapi selepas beberapa saat kemudian ia bertukar menjadi warna hijau,” kata seorang tetamu Tuaran Beach Resort, Jemas Dungil, 27.

Suasana di pusat peranginan ketika itu gempar apabila satu objek asing seakan-akan piring terbang (UFO) muncul di ruang udara berhampiran pantai peranginan Tuaran di sini, petang kelmarin.

Kemunculan objek berkenaan disaksikan beberapa kakitangan dan tetamu pusat peranginan itu yang kebetulan berada di kawasan terbabit.

Mereka mendakwa objek mengeluarkan cahaya biru dan hijau itu terapung di ruang udara selama seminit sebelum hilang dalam sekelip mata.

Malah, ada di kalangan mereka sempat merakamkan gambar piring terbang itu menggunakan telefon bimbit masing-masing tetapi apa yang menghairankan, ada telefon bimbit berkenaan tiba-tiba ‘mati’ dengan semena-mena sebaik merakam gambar objek berkenaan.

Jemas berkata, dia ternampak satu objek terapung yang besar dan tidak bergerak ketika menghadiri majlis jamuan makan seorang rakannya di pusat peranginan itu.

Menurutnya, dia sempat merakamkan objek misteri itu menggunakan kamera telefon bimbitnya, malah beberapa pengunjung pusat peranginan itu turut melakukannya.

“Saya tidak percaya UFO, tapi apa yang saya lihat itu benar-benar luar biasa kerana ia berlaku di depan mata.

“Apa yang pelik, telefon bimbit milik beberapa pengunjung yang merakam kemunculan objek itu tiba-tiba ‘mati’. Namun, saya bernasib baik kerana dapat merakamkan imej objek itu,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi saksi, Donny Benedict, 29, berkata, dia tidak percaya dengan kewujudan UFO, namun pandangannya berubah sebaik menyaksikan kejadian itu.

“Saya hanya sempat melihat objek berkenaan terapung selama 20 saat sebelum ia hilang begitu sahaja. Apa yang peliknya, ia tidak mengeluarkan sebarang bunyi seperti dihasilkan pesawat udara.

“Ini pengalaman pertama saya melihat UFO, namun mengecewakan gambar diambil menggunakan telefon bimbit hilang,” katanya.

Kemunculan UFO di negara ini dikesan bermula pada tahun 1950-an apabila seorang lelaki melihat satu piring terbang di Petaling Jaya. Sejak itu, beberapa objek menyerupai piring terbang didakwa dilihat rakyat negara ini.

Kali terakhir UFO muncul di negara ini pada 1999 di Tanjung Sepat, Kuala Langat. - HARIAN METRO

http://www.bharian.co.cc/gempar-lihat-ufo-terapung-di-sabah/

U.S. Uses Drones to Probe Iran For Arms

Washington Post

Sunday, February 13, 2005

The Bush administration has been flying surveillance drones over Iran for nearly a year to seek evidence of nuclear weapons programs and detect weaknesses in air defenses, according to three U.S. officials with detailed knowledge of the secret effort.

The small, pilotless planes, penetrating Iranian airspace from U.S. military facilities in Iraq, use radar, video, still photography and air filters designed to pick up traces of nuclear activity to gather information that is not accessible by satellites, the officials said. The aerial espionage is standard in military preparations for an eventual air attack and is also employed as a tool for intimidation.

In late December, Iranians living along the Caspian Sea and on the Iraq border began reporting sightings of red flashes in the sky, streaks of green and blue, and low, racing lights that disappeared moments after being spotted. The Iranian space agency was called in to investigate, astronomy experts were consulted, and an agreement was quickly signed with Russian officials eager to learn more about the phenomena.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A19820-2005Feb12.html

Cloak of Light Makes Drone Invisible?

By David Hambling May 9, 2008

Counter-illumination — lighting up an aircraft’s leading edges — is a decades-old technique for making planes harder to see. But researchers have come up with a new, "spectacular" twist on this method for "visual signature suppression."

The idea reappeared in the 90’s with tests of an F-15 fitted with fluorescent panels. According to one report, “the fighter virtually disappeared as it lifted off the runway.”

http://www.wired.com/dangerroom/2008/05/invisible-drone/

UFOs over Iran could be U.S. operations, extraterrestrial visitors or both

"Witnesses also said that the UFO has been as big as a ball, with a yellow ray and a bright reddish color in the center. They also stated that the object has been flying at a very low altitude," FNA said.

FNA also covered that story and reported, "Last Wednesday, a UFO crashed in Barrez Mounts in the central province of Kerman. Deputy Governor General of Kerman Province Abulghassem Nasrollahi told FNA that the crash, which was followed by an explosion and a thick spiral of smoke, has caused no casualties or damage to properties."

Nasrollahi told FNA, "People in the city of Rafsanjan also reported to have witnessed a similar incident several days ago. Similar crash incidents have been witnessed frequently during the last year all across Iran, and officials believe that the objects could be spy planes or a hi-tech espionage device."

http://www.americanchronicle.com/articles/view/20151

Wed Mar 26, 2008

MIAMI (Reuters) - Miami police could soon be the first in the United States to use cutting-edge, spy-in-the-sky technology to beef up their fight against crime.

A small pilotless drone manufactured by Honeywell International, capable of hovering and "staring" using electro-optic or infrared sensors, is expected to make its debut soon in the skies over the Florida Everglades.

http://www.reuters.com/article/idUSN1929797920080326?feedType=RSS&feedName=domesticNews&rpc=22&sp=true

JAKARTA - Mabes TNI hingga kini masih menyelidiki identitas pesawat atau pihak yang mengunci "misil" dua pesawat tempur jet Sukhoi SU-30 TNI Angkatan Udara (AU) saat menjalankan latihan rutin, Jumat (20/2).

"Kini insiden itu masih diselidiki pihak Komando Operasi Angkatan Udara (Koopsau) II, yang jelas kita tidak main-main dengan insiden itu," kata Kepala Pusat Penerangan TNI Marsekal Muda Sagom Tamboen ketika dikonfirmasi ANTARA News di Jakarta.

Karenanya, pihaknya belum bisa memastikan apakah pesawat Sukhoi SU-30MK2 milik TNI AU benar-benar dikunci misil pihak tidak dikenal ketika berlatih intersepsi udara di wilayah udara pesisir selatan Sulawesi Selatan.

Sagom menambahkan, hingga kini pihaknya tidak menerima permintaan izin melintas dari pesawat ataupun kapal asing yang ingin melintasi wilayah udara dan perairan Indonesia.

Sebelumnya, "Alarm missile lock" kedua pesawat berbunyi secara tiba-tiba, tetapi kedua pesawat canggih yang dibeli dari Rusia itu tidak bisa mengenali siapa pihak yang mengunci mereka dengan tembakan misil.

Komandan Lanud Sultan Hasanuddin, Marsekal Pertama Ida Bagus Putu Dunia, ketika dihubungi menjelaskan, di masing-masing pesawat yang sedang berlatih itu terdapat instruktur terbang dari Rusia yang sedang melatih dua penerbang tempur TNI AU.

Kedua instruktur itulah yang menyatakan alarm berbunyi karena pesawat di-"lock missile". "Saya menerima laporannya sekitar pukul 09.00 WITA," kata Putu.

http://alutsista.blogspot.com/2009/02/tni-masih-selidiki-insiden-sukhoi.html


sumber

Israel Masih Luaskan Petempatan Haram

NEW YORK 22 Julai - Utusan Palestin ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam menuduh Israel sebagai membicarakan keamanan walhal menjalankan 'rancangan haram' membangunkan penempatan sebelum rundingan damai dimulakan.

Riyad Mansour memberitahu Majlis Keselamatan PBB mengenai tindakan Zionis berkenaan termasuk membina penempatan haram Yahudi, memusnahkan kediaman penduduk Palestin di timur Baitulmaqdis, lebih 900 pencerobohan tentera dan penahanan lebih 380 penduduk Palestin sejak dua bulan lalu.

Menurutnya, ia memberi kesan buruk kepada rundingan tidak langsung dengan Israel yang diusahakan oleh Amerika Syarikat.

Katanya, Majlis Keselamatan dan Kuartet Damai Asia Barat yang terdiri dari PBB, AS, Kesatuan Eropah dan Rusia, perlu berhenti memujuk Israel dan menimbangkan tindakan bersama untuk memaksa rejim Yahudi itu mematuhi kehendak antarabangsa serta menyelamatkan penyelesaian dua negara 'dalam rangka waktu yang dipercepatkan'.

Duta Israel ke PBB, Gabriela Shalev berkata, sudah tiba masa untuk bergerak dari rundingan tidak langsung kepada rundingan langsung dengan Palestin tanpa sebarang prasyarat atau penangguhan.

Mansour pula mengulangi desakan tetap Palestin agar pembinaan penempatan haram dihentikan yang menjadi kunci utama untuk rundingan damai dimulakan.

Beliau menuduh Israel enggan mematuhi komitmen masa lalu termasuk perkara yang dipersetujui semasa sidang kemuncak Asia Barat di Annapolis, Maryland pada November 2007 yang sepatutnya melancarkan semula rundingan damai yang berakhir dengan satu perjanjian pada penghujung 2008. - AP

sumber

Kemerdekaan KOSOVO Diiktirat

THE HAGUE, Belanda 23 Julai - Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) semalam telah memutuskan bahawa pengisytiharan kemerdekaan Kosovo dari Serbia pada 2008 adalah sah dan tidak melanggar undang-undang antarabangsa.

Walaupun begitu, Rusia dan Presiden Serbia, Boris Tadic berkata, mereka tidak akan pernah mengiktiraf kemerdekaan Kosovo.

Sementara itu, Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton pula menyeru semua negara agar mengiktiraf kemerdekaan Kosovo termasuk Serbia. - AP

sumber


SATU UMAT: Alhamdulillah syukur...

Ummu Jah Sebar Ajaran Salah Al-Arqam?

Semua majlis agama Islam telah diarah memantau sebarang aktiviti yang mempunyai unsur-unsur ajaran 'Ummu Jah' yang dipercayai menyebarkan fahaman kumpulan al-Arqam di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata penyebaran ajaran itu harus disekat pada peringkat awal agar tidak mempengaruhi masyarakat.

"Kita tak nak perkara seperti ajaran ini berlaku kerana ianya akan mengelirukan umat Islam," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Sumbangan Ihya' Ramadan kepada masjid, surau Jumaat dan surau di Wilayah Persekutuan hari ini.

Beliau berkata tugas pemantauan itu turut dipertanggungjawabkan kepada golongan yang mengajar di masjid-masjid dan surau.

Semalam sebuah akhbar melaporkan usaha menyebarkan semula ajaran pengasas kumpulan al-Arqam, Asaari Muhammad yang meninggal dunia pada 13 Mei lepas kini dipelopori oleh isteri keduanya Hatijah Aam yang lebih dikenali sebagai Ummu Jah.

Ummu Jah dipercayai giat melakukan penjenamaan semula imej kumpulan termasuk di peringkat antarabangsa dengan berselindung di sebalik sebuah syarikat bernama Global Ikhwan Sdn Bhd.

- Bernama

sumber

Thursday, July 22, 2010

Hosni Mubarak Tenat?

Laporan tentang menurunnya kesihatan Presiden Mesir Husni Mubarak adalah palsu, kata menteri informasi Mesir pada hari Selasa (20/7), dua hari setelah sebuah akhbar Amerika mengatakan Mubarak sedang tenat karena sakit kanser.

"Presiden dalam kesihatan yang baik dan telah diberi surat keterangan sihat oleh doktor, setelah pembedahan kantung hempedu baru-baru ini di Jerman," kata Menteri Informasi Anas El Fekky dalam sebuah pernyataan kepada Reuters.

"Kami jelas memahami kepentingan dalam masalah ini kerana akan memberi gejolak terhadap geopolitik Mesir, dan peranan presiden sebagai kekuatan untuk stabiliti di Timur Tengah. Namun, laporan media yang diterbitkan soal kesihatan presiden didasarkan tidak lebih berasal dari rumor dan spekulasi tanpa fakta mendasar apapun, termasuk laporan baru-baru ini yang konon mengutip sumber intelijen anonim."

Sebuah artikel di The Washington Times pada hari Minggu lalu mengatakan Mubarak dianggap oleh sebagian besar badan intelijen Barat menderita kanser ganas terminal yang mempengaruhi perut dan pankreasnya.

Laporan mengutip pejabat intelijen sentral Eropah yang mengatakan pemimpin berusia 82 tahun itu memiliki kurang dari satu tahun untuk bertahan hidup.

Desas-desus tentang kesihatan Mubarak telah beredar sejak masa lalu kerana dia tidak menunjuk penggantinya. Dia tidak memilih wakil presiden, dia memegang posisi presiden sebelum mengambil alih jawatan presiden di tahun 1981.

Presiden telah kembali ke jadual pertemuan reguler dengan para pejabat yang mengunjunginya sejak menjalani operasi di Jerman setelah ia kembali dari Hospital Universitas Heidelberg pada bulan Mac. Pada hari Minggu dia bertemu dengan para pemimpin Palestin dan Israel dan pegawai lainnya.

Dia juga tampil di televiyeni Mesir pada hari Selasa dalam rangka menghadiri upacara wisuda bagi akademi polis Mesir. Rekaman televisyen menunjukkan Mubarak berdiri untuk menyematkan pin medal padapara lulusan.

Laporan Washington Times terbaru telah mempertanyakan kesihatan presiden.

Sedangkan akhbar Economist menerbitkan sebuah laporan minggu ini yang menggambarkan kesihatan Mubarak sebagai "tidak baik".

Mesir minggu lalu membantah sebuah laporan di akhbar Libanon Safir yang menyebutkan bahawa Mubarak akan pergi ke luar negeri lagi untuk perawatan.

Pialang saham di Mesir mengatakan mereka tidak mendengar apapun spekulasi baru tentang kesehatan Mubarak pada hari Selasa kemarin, namun laporan terbaruboleh menempatkan beberapa tekanan pada pasar.

Mubarak belum mengatakan apakah dia akan mencalonkan diri untuk penggalkeenam dalam pemilihan presiden pada tahun 2011. Jika tidak mencalonkan diri, anaknya Jamal Mubarak (46 tahun) dipandang sebagai kemungkinan pengganti Mubarak. (fq/aby)

sumber

Atlit2 Dunia Akan Sertai Flotilla 2

Sejumlah atlit antarabangsa akan turut serta dalam misi pelayaran "Freedom Flotilla 2" ke Jalur Gaza pada akhir September akan datang.

Anggota kempen Eropah untuk mengakhiri sekatan di Gaza, Rami Abdo dalam pernyataannya di Paris, Rabu (21/7) mengatakan, sejumlah atlit internasional sudah menyatakan keinginannya untuk ikut dalam misi "Freedom Flotilla 2" dan dalam beberapa hari ini, penyelenggara misi pelayaran tersebut akan menghubungi beberapa atlit dunia lainnya di Perancis dan Sepanyol untuk meminta kesediaan mereka ikut dalam rombongan kemanusiaan "Freedom Flotilla 2".

Atlet berskala internasional yang akan mereka hubungi antara lain kapten pasukan bola sepak Sepanyol yang baru menjadi pemenang dalam Piala Dunia, Iker Casillas. Penyertaan para atlet terkenal ini, kata Rabi Abdo, akan menarik perhatian publik terhadap misi kemanusiaan untuk membantu warga Palestin di Gaza yang menderita akibat sekatan Israel yang sudah berlangsung selama tiga tahun.

Abdo mengatakan, komunikasi dengan atlit-atlit yang akan mereka hubungi akan dilakukan dengan rahsia. Tim "Freedom Flotilla 2" juga akan menjaga kerahasiaan nama-nama atlit yang akan mereka hubungi untuk menghindari kemungkinan tekanan yang akan dilakukan Israel terhadap atlit atau kelab tempat atlit itu bernaung. Saat ini saja, rejim Zionis Israel sudah mencuba menekan negara-negara Eropah agar melarang warga negaranya ikut serta dalam misi pelayaran kemanusiaan ke Gaza itu.

Sementara itu, laman-laman berita mengutip Casillas yang mengatakan bahawad ia tidak akan hadir dalam acara perayaan kemenangan pasukannya dalam Piala Dunia yang akan diadakan di Madrid, sebagai ungkapkan dukanya atas apa yang terjadi di Gaza.

"Anda tahu, tidak mungkin orang bersenang-senang dan tertawa-tawa setelah melihat apa yang sedang terjadi di Jalur Gaza," kata Casillas.

Atlet dunia lainnya yang pernah mengecam Israel adalah atlet tennis Rafael Nadal. Ia melontarkan kecaman saat Israel melakukan agresi brutalnya ke Jalur Gaza pada tahun 2008 lalu.

"Freedom Flotilla 2" melibatkan lebih banyak kapal dalam pelayarannya ke Gaza. Sekitar 9.000 aktivis dan 35 media massa dari seluruh dunia sudah meminta agar boleh turut serta dalam misi kemanusiaan tersebut. (ln/PIC)

sumber

Kisah2 Ajaib Perang Gaza


"Kejadian-kejadian misteri di Perang Gaza

Gaza, itulah nama hamparan tanah yang luasnya tidak lebih dari 360 km persegi. Berada di Palestin Selatan, “potongan” itu “tersepit” di antara tanah yang dikuasai penjajah Zionis Israel, Mesir, dan lautan Mediteranean, serta dikepung dengan tembok di sepanjang daratannya.



Sudah lama Israel “bernafsu” menguasai wilayah ini. Sudah banyak cara yang mereka lakukan untuk menundukkan kota kecil ini. Israel membuat pelbagai sekatan supaya rakyat Gaza kesulitan memperolehi bahan makanan, ubat-ubatan, dan senjata, telah dilakukan sejak 2006 hingga kini. Namun, penduduk Gaza tetap bertahan, bahkan perlawanan Gaza atas penjajahan Zionis semakin menguat.Namun, sekali lagi, negara yang tergolong memiliki militer terkuat di dunia ini tidak mampu menguasai Gaza.

Dunia juga menyaksikan bagaimana kapal-kapal bantuan dari negara lain dihalang dari memasuki Gaza. Umat Islam yang peka risau tetapi negara-negara kuasa veto buat tak tahu malah bersengkokol dengan Israel. Pemimpin-pemimpin negara Islam juga seperti malu-malu alah dengan Amerika kecuali dua Perdana Menteri yang lantang menyelar Israel dan Amerika iaitu Mahmoud Ahmadinejad, PM Iran dan yang terkini PM Turki, Recep Tayyip Erdogan.

Photobucket
Recep Tayyip Erdogan menyelar hebat Israel secara depan Shimon Peres di World Economic Conference di Davos sebelum meninggalkan konferen tersebut dengan lalu di depan Peres.

Di atas kertas, kemampuan senjata AK 47, roket anti tank RPG, ranjau, serta beberapa jenis roket buatan lokal yang biasa dipakai para mujahidin Palestin, tidak akan mampu menghadapi pasukan Israel yang didukung kereta kebal Merkava yang dikenali terhebat di dunia. Apalagi menghadapi pesawat tempur canggih F-16, helikopter tempur Apache, serta ribuan tan “bom canggih” buatan Amerika Syarikat.

Akan tetapi di sana ada “kekuatan lain” yang membuat para Mujahidin mampu membuat “kaum pengganas” itu tidak dapat menguasai Gaza, walau mereka hanya dengan berbekalkan senjata-senjata “kuno”.

Itulah pertolongan Allah Subhanahu wa Ta’ala yang diberikan kepada para pejuangnya yang taat dan ikhlas. Kisah tentang munculnya “pasukan lain” yang ikut bertempur bersama para mujahidin, semerbak harum jasad para syuhada, serta beberapa peristiwa “aneh” lainnya selama pertempuran, telah beredar di kalangan masyarakat Gaza, ditulis para wartawan, bahkan disiarkan para khatib Palestin di khutbah-khutbah Jumat mereka.

Pasukan “Berseragam Putih” di Gaza
Ada “pasukan lain” membantu para mujahidin Palestin. Pasukan Israel sendiri mengakui adanya pasukan berseragam putih itu.

Suatu hari di penghujung Januari 2009, sebuah rumah milik keluarga Dardunah yang berada di antara Jabal Al Kasyif dan Jabal Ar Rais, tepatnya di jalan Al Qaram, didatangi oleh sekelompok pasukan Israel.

Seluruh anggota keluarga diperintahkan duduk di sebuah ruangan. Salah seorang anak lelaki disoal siasat mengenai ciri-ciri para pejuang al-Qassam.

Saat disoal siasat, sebagaimana ditulis laman Filisthin Al Aan (25/1/2009), mengutip cerita seorang mujahidin al-Qassam, lelaki itu menjawab dengan jujur bahwa para pejuang al-Qassam mengenakan baju hitam-hitam. Akan tetapi tentera Israel itu malah marah dan memukulnya hingga pemuda malang itu pengsan.

Selama tiga hari berturut-turut, setiap ditanya, lelaki itu menjawab bahwa para pejuang al-Qassam memakai seragam hitam. Akhirnya, tentera itu naik pitam dan mengatakan dengan keras, “Wahai pembohong! Mereka itu berseragam putih!”

Cerita lain yang disampaikan penduduk Palestin di laman milik Brigade Izzuddin al-Qassam, Multaqa al-Qasami, juga menyebutkan adanya “pasukan lain” yang tidak dikenali. Awalnya, sebuah ambulan dihentikan oleh sekelompok pasukan Israel. Pemandunya ditanya apakah dia berasal dari kelompok Hamas atau Fatah? Pemandu malang itu menjawab, “Saya bukan kelompok mana-mana. Saya cuma pemandu ambulan.”

Akan tetapi tentera Israel itu masih bertanya, “Pasukan yang berpakaian putih-putih dibelakangmu tadi, dari pasukan mana?” Si pemandu pun kebingungan, kerana ia tidak melihat seorangpun yang berada di belakangnya. “Saya tidak tahu,” jawapan satu-satunya yang ia miliki.

Suara Tak Bersumber

Ada lagi kisah karamah mujahidin yang kali ini disebutkan oleh khatib masjid Izzuddin Al Qassam di wilayah Nashirat Gaza yang telah ditayangkan oleh TV channel Al Quds, yang juga ditulis oleh Dr Aburrahman Al Jamal di laman Al Qassam dengan judul Ayaat Ar Rahman fi Jihad Al Furqan (Ayat-ayat Allah dalam Jihad Al Furqan).

Khatib bercerita, seorang pejuang telah menanam sebuah periuk api yang telah disiapkan untuk menyambut pasukan Zionis yang melalui jalan tersebut.

“Saya telah menanam sebuah ranjau. Saya kemudian melihat sebuah helikopter menurunkan sejumlah besar pasukan disertai tank-tank yang beriringan menuju jalan tempat saya menanam periuk api” kata pejuang tadi.

Akhirnya, sang pejuang memutuskan untuk kembali ke markas kerana mengira periuk api itu tidak akan bekerja seoptimanya. Maklum, jumlah musuh amat ramai.

Akan tetapi, sebelum beranjak meninggalkan lokasi, pejuang itu mendengar suara “Utsbut, tsabatkallah” yang maknanya kurang lebih, “tetaplah di tempat maka Allah menguatkanmu.” Ucapan itu ia dengar berulang-ulang sebanyak tiga kali.

“Saya mencari sekeliling untuk mengetahui siapa yang mengatakan hal itu kapada saya. Akan tetapi saya malah terkejut, karena tidak ada seorang pun yang bersama saya,” ucap mujahidin itu, sebagaimana ditirukan sang khatib.

Akhirnya sang mujahid memutuskan untuk tetap berada di lokasi. Ketika sebuah kereta kebal melewati periuk api yang tertanam, sesuatu yang “ajaib” terjadi. Periuk api itu tiba-tiba meledak amat dahsyat. Kereta kebal yang berada di dekatnya turut hancur. Ramai tentera Israel meninggal terus. Sebahagian dari mereka terpaksa diangkut oleh helikopter. “Sedangkan saya sendiri dalam keadaan selamat,” kata mujahid itu lagi, melalui lidah khatib.

Cerita yang disampaikan oleh seorang penulis Mesir, Hisyam Hilali, dalam situs alraesryoon.com, ikut mendukung kisah-kisah sebelumnya. Abu Mujahid, salah seorang pejuang yang melakukan ribath (berjaga) mengatakan, “Ketika saya mengamati gerakan tank-tank di perbatasan kota, dan tidak ada seorang pun di sekitar, akan tetapi saya mendengar suara orang yang bertasbih dan beritighfar. Saya berkali-kali mencoba untuk memastikan asal suara itu, akhirnya saya memastikan bahwa suara itu tidak keluar kecuali dari bebatuan dan pasir.”

Cerita mengenai “pasukan tidak dikenal” juga datang dari seorang penduduk rumah tersusun wilayah Tal Islam yang hendak meninggalkan rumah bersama keluarganya untuk menyelamatkan diri dari serangan Israel.

Di tangga rumah ia melihat beberapa pejuang menangis. “Kenapa kalian menangis?” tanyanya.

“Kami menangis bukan karena khuatir keadaan diri kami atau takut dari musuh. Kami menangis kerana bukan kami yang bertempur. Di sana ada kelompok lain yang bertempur memporak-porandakan musuh, dan kami tidak tahu dari mana mereka datang,” jawabnya

Saksi Tentera Israel

Cerita tentang “serdadu berseragam putih” tak hanya diungkap oleh mujahidin Palestin atau warga Gaza. Beberapa tentera pasukan Israel sendiri menyatakan hal serupa.

Laman Al-Qassam memberitakan bahwa TV Channel 10 milik Israel telah menyiarkan seorang anggota pasukan yang ikut serta dalam pertempuran Gaza dan kembali dalam keadaan buta.

“Ketika saya berada di Gaza, seorang tentara berpakaian putih mendatangi saya dan menaburkan pasir di mata saya, hingga saat itu juga saya buta,” kata anggota pasukan ini.

sumber

2 Pejuang PALESTIN Maut, 10 Cedera

GAZA CITY, Palestin 22 Julai - Dua pejuang Palestin terkorban manakala 10 yang lain cedera dalam serangan tentera pengganas rejim zionis Israel di selatan Genting Gaza semalam, menurut pasukan perubatan dan para saksi.

Ketua Perkhidmatan Kecemasan Gaza, Dr. Muawiya Hassanein mengesahkan angka tersebut dan berkata dua daripada mereka yang cedera dalam keadaan serius.

Menurut jurugambar AFP yang berada dekat hospital berkenaan, kebanyakan mangsa serangan tentera pengganas rejim zionis adalah kanak-kanak.

Namun tentera pengganas zionis seperti biasa mendakwa, mereka melepaskan tembakan ke arah beberapa suspek yang kelihatan cuba menghampiri sempadan di selatan Gaza.

Kumpulan Pejuang Jihad Islamik mengenalpasti mangsa pertama yang terkorban adalah salah seorang pejuang mereka yang dikenali sebagai Mohammed Al-Kafarna, 22 tahun. - AFP

sumber

Tuesday, July 20, 2010

Flotilla 2 Akan Disertai 9,000 Aktivis!

Kempen Eropah untuk mengakhiri pengepungan di Gaza, pada hari Isnin lalu (19/7) mengumumkan bahawa Freedom Flotilla 2 (Armada Kebebasan) akan ditunda pelayarannya sampai akhir September atau awal Oktober kerana adanya pertambahan penyertaan dari negara-negara Eropah.

Kempen Eropah mencatat bahawa armada itu akan memiliki jangkauan luas media pada tingkat yang belum pernah terjadi sebelumnya, mengingat banyaknya jumlah kapal dan 9.000 aktivis internasional dari seluruh dunia yang telah mengajukan diri untuk menyertai misi tersebut.

Lebih dari 35 organisasi media telah meminta agar mereka bolehturut serta dalam Armada Kebebasan 2, kata kempen Eropah yang bermarkas di Brussels, mereka juga menyatakan bahwa hal itu akan menjadi rombongan media terbesar yang menyertai kapal, sehingga mereka dapat mengesan setiap kebodohan baru Israel yang akan melakukan tindakan 'brutal' terhadap aktivis perdamaian antarabangsa .

Dalam konteks yang sama, kempen Eropah berkata: "Pembicaraan yang memungkinkan bahan bangunan masuk ke Gaza hanya untuk digunakan oleh organisasi internasional saja, tanpa memenuhi kebutuhan sehari-hari rakyat Gaza dan ini memberikan indikasi yang jelas bahwa sekatan yang tidak adil masih diterapkan." Sembari menekankan bahawa keputusan untuk mencegah warga Gaza mendapatkan bahan konstruksi adalah alasan yang mendorong kempen Eropah dalam pembentukan armada Kebebasan,iaitu untuk membawa ribuan tan bahan bangunan untuk mengakhiri penderitaan ribuan keluarga yang rumahnya dihancurkan oleh pasukan Israel.

Kempen Eropah memuji seruan dari ketua Tindakan Luar Negeri Uni Eropah Catherine Ashton yang menekan Israel untuk membuka lorong-lorong Gaza dan memungkinkan ruang untuk semua orang di Gaza terpenuhi keperluannya.

"Seruan Ashton selama kunjungannya ke Jalur Gaza hari ini, menegaskan bahawa dakwaan Zionis tentang melonggarkan sekatan tidak memenuhi persyaratan, terutama dalam kaitannya dengan kebebasan bergerak dari orang-orang yang berada di bawah pengepungan yang telah mencapai tahun keempat pengepungan, baik melalui darat, laut, dan bahkan udara, "kata Rami Abdo, anggota kempen Eropah, dalam sebuah pernyataan pers, menggarisbawahi keperluan untuk akhir lengkap untuk sekatan agar dapat memberikan rakyat Jalur Gaza dengan kehidupan yang layak. (fq/pic)

SUMBER

2 Kristian Penghina Islam Dibunuh

Sekelompok orang bersenjata membunuh dua bersaudara Kristian Pakistan yang dituduh melakukan penghinaan dan hujatan terhadap Islam saat mereka meninggalkan pengadilan pada hari Isnin lalu (19/7), kata seorang menteri pemerintah dan poliS.

Kedua-dua orang itu dirantai bersama-sama ketika serangan itu terjadi di kota timur Faislabad sewaktu mereka akan dibawa kembali ke tahanan setelah pengadilan mereka selesai.

Mereka ditahan bulan lalu setelah ditemukannya lembara yang diyakini disebarkan oleh mereka, yang menampilkan komentar yang menghina Nabi Muhammad SAW ditemukan di kota ini, kata Shahbaz Bhatti, menteri urusan kelompok minoritI. Menteri itu mengatakan bahawa masjid di Faislabad telah menyerukan agar penghina Islam itu untuk diserang.

Dua bersaudara tersebut dibunuh oleh dua plelaki bersenjata saat mereka meninggalkan pengadilan, kata polisi Ahmad Rana Hasan. Seorang petugas polis yang menyertai kedua mereka itu mengalami kecederaan, katanya, dan menambahkan pembunuh berhasil melarikan diri.(fq/abc)

sumber

Orang Tuban Makan Tanah Liat Panggang

Hmm..bagaimana ya rasanya memakan tanah liat yang dipanggang, tapi untuk warga yang satu ini adalah jagonya makan tanah liat. Bagi warga Tuban, Jawa timur memakan tanah lait panggang tak berbeda seperti kita memakan stik coklat. Makanan dari tanah liat yang diberi nama ampo ini sudah menjadi makanan tradisional yang dipercaya masyarakat Tuban dapat menguatkan sistem pencernaan. Bahkan memakan tanah liat juga dipercaya sebagai obat yang dapat mengobati beberapa macam penyakit.

Rasima, sang penjual ampo, mengatakan bahwa tidak ada resepi untuk untuk memasak tanah tersebut. Dia hanya mencari tanah yang bersih yang bebas dari kerikil, kemudian ditumbuk dan dipadatkan sehingga berbentuk segi empat. Kemudian, dengan mengikisnya dengan stik dan membentuknya seperti gulungan. Tanah yang sudah menggulung itu kemudian dibakar dan diasapi selama 1 jam, lalu jadilah sebagai snack atau makanan ringan yang siap dimakan. Rasima biasanya menjualnya dipasar dan sehari dia bisa mempunyai penghasilan sekitar Rp 20 ribu(RM7.00) untuk menghidupi keluarganya.

Tuban merupakan satu-satunya tempat di dunia yang memakan tanah. Memang ada orang-orang aneh di dunia yang suka makan pasir, dan benda aneh lainnya. Tapi tidak ada yang memakan tanah panggang. Salah seorang warga Tuban mengatakan bahwa dia sudah memakan ampo sejak dia masih kecil dan ampo mendinginkan perutnya.

Berikut cara membuatnya

1. Pisahkan Tanah Liat Dengan Kerikil dan Pasir

Pada tahap ini tanah dipilah-pilah antara yang lembut dan yang kasar. Sperti halnya membuat adonan jajan, maka keseragaman "tepung" tanah menentukan kenikmatan dan kepulenan camilan yang dihasilkan nantinya.

2. Bentuk Tanah Menjadi Kotak-KotakKalau kita membuat kuih ada istilah kalis, ya disini juga demikian, membuat adonan tanah liat menjadi bentuk kotak menunjukan bahwa adonan sudah kalis. Kalis sendiri berarti komposisi tanah dan air sudah merata pada setiap bagian adonan. Ciri adonan tanah liat yang kalis dilihat dari sudah tidak lengket pada telapak tangan.

3. Bentuk Stick/batanganTanah liat dibentuk menjadi stik, jika anda liat sepintas pembuatannya mirip dengan pembuatan wafer stick atau astor.

4. Bakar Tanah LiatSetelah tanah liat dibentuk menjadi stick, kemudian dipanggang diatas tungku tradisional samapai mengeras dan kering. Seperti terlihat pada gambar, tanah liat diletakan diatas wajan dengan pemanasan tungku dan kayu.

5. DisajikanSetelah semua proses dilalui maka tanah liat siap disajikan di meja untuk jadi teman ngobrol dan nonton Piala Dunia..hmmh. ...yummy .

Kalau anda penasaran dan cukup berani silahkan berkunjung ke tuban dan mencicipinya anda juga boleh meminta kantung plastik untuk membungkus sebagai oleh-oleh keluarga dirumah. Tentunya menikmati bersama keluarga akan membawa kenikmatan tersendiri. Bagaimana? Anda tertarik...enjoy (editor: Maulana)

sumber

Monday, July 19, 2010

Mer-C Berjaya Masuk ke Gaza

Hanya berselang 2 hari, 5 anggota rombongan Tim MER-C lainnya yang masih tertahan di Al Arish akhirnya pada Sabtu siang (17/7) mendapat izin untuk masuk ke Gaza.

Mereka adalah Ir. M. Baagil, Desi Fitriani (wartawan Metro TV), Sa’dudin Mukhlis (wartawan Metro TV), Anton Saputra (wartawan TVOne) dan Chairul Akhmad (wartawan Majalah Islam Sabili). Hal ini membuat genap sudah 10 anggota rombongan Tim MER-C yang berangkat ke Kairo pada hari Selasa (13/7) lalu semuanya mendapat kesempatan untuk memasuki wilayah Gaza.

Kelima anggota tim ini akan bergabung dengan 5 relawan MER-C yang sudah berada di Gaza terlebih dahulu sejak hari Khamis (15/7). Pimpinan Mer-C di Jakarta mengucapkan rasa syukur atas kejayaan ini.

"Alhamdulillah, Allah memberi kemudahan bagi Tim MER-C untuk menembus wilayah yang masih disekat oleh Israel ini," ucap pimpinan Mer-C.

Selain itu, Mer-C juga mengucapkan terima kasih atas dukungan, bantuan dan kerjasama dari Pemerintah dan semua pihak khususnya Kedutaan Besar Republik Indonesia di Kaherah sehingga Tim MER-C boleh menembus Gaza tanpa menunggu lama seperti pada tahun sebelumnya. Juga kepada seluruh masyarakat Indonesia yang telah mempercayakan amanah dana untuk Palestin melalui MER-C.

Masuknya Tim MER-C ke Gaza kali ini adalah awal bagi tahap perjuangan mereka, selanjutnya dalam menunaikan janji dan amanah untuk memulai Pembangunan Hospital Indonesia di Gaza Palestin.

Sementara itu, pada Ahad petang kemarin, Bulan Sabit Merah Indonesia atau BSMI juga telah memberangkatkan 8 relawannya menuju Gaza. Mereka akan memberikan bantuan pelatihan medis untuk para tim medis Palestina dalam rangka pendirian hospital Asy-Syifa yang saat ini sedang diperjuangkan tim Mer-C dan BSMI di Gaza. mnh/mer-c/bsmi

sumber

Perhatikan Jersi Bola Anda!

KOSMO! memuat laporan tentang Muslim yang dengan sedar atau tidak sedar memakai jersi sepak bola yang menampilkan gambar salib, minuman keras dan syaitan.

Dewan penasihat Agama Johor, Malaysia, Datuk Nooh Gadot berkata bahawa mengenakan baju seperti itu dilarang dalam Islam.

"Itu ertinya seolah-olah umat Islam menyembah dan mengagungkan simbol-simbol agama-agama lain. Islam tidak berkompromi mengenai hal ini, terlepas dari apakah itu dipakai untuk bersenang-senang, fesyen ataupun sukan ," katanya.

Mufti Perak, Sri Harussani setuju dengan Datuk Nooh dan berkata meskipun Islam tidak melarang pengikutnya untuk mengambil bahagiani dalam olahraga atau berpakaian, itu mesti dilakukan dalam batas-batas hukum Islam.

Di antarapasukan bola sepak yang membawa gambar lambang salib adalah Brazil, Portugal, Serbia, dan Norway dan kelab Barcelona . Sementara Manchester United menerakan slogan "Syaitan Merah" untuk menyebut mereka, dan menjadi logo di bajunya. Begitu juga dengan Chelsea.

Kelab-kelab Siri A Italia banyak memaparkan salib, seperti AC Milan, Parma, Genoa, Bologna, dan beberapa lainnya. Sementara Fiorentina, menerakan lambang Fleur De Lis, salah satu imej yang mencerminkan Yahudi dengan sangat kuat.

sumber

Bom Manusia - 48 Maut di IRAQ


ANGGOTA polis dan penduduk memeriksa mayat mangsa-mangsa serangan pengebom berani mati di pekarangan hospital bandar Mahmudiya, 30 km ke selatan Baghdad, semalam. – REUTERS


BAGHDAD 18 Julai – Seorang pengebom berani mati menyerang tentera awam militia Sunah yang menyokong kerajaan hari ini ketika mereka sedang berbaris untuk menerima gaji di pinggir barat daya Baghdad, mengorbankan sekurang-kurangnya 48 nyawa dan mencederakan 41 yang lain, lapor satu sumber di Kementerian Dalam Negeri Iraq.

Letupan di daerah Sunah, Radwaniya itu berlaku ketika kebuntuan politik berterusan di negara ini selepas pilihan raya Mac lalu gagal menentukan pemenang mutlak sekali gus kerajaan baru di Iraq belum dibentuk.

Dalam letupan hari ini, pengebom berani mati meletupkan dirinya di kalangan tentera awam militia ‘Sahwa’, yang pernah membentuk pakatan dengan al-Qaeda, namun membantu tentera AS dalam peperangan memerangi militan dengan menyerang kumpulan militan itu pada 2006-2007.

Sumber Kementerian Dalam Negeri melaporkan, semua mangsa yang maut ialah anggota Sahwa.

Beberapa siri serangan menyasarkan pemimpin Sahwa di kawasan Sunah dilapor berlaku di sekitar Baghdad sejak beberapa bulan lalu sebagai satu tindakan membalas dendam.

Perang saudara antara Sunah dan Syiah yang bermula sejak pencerobohan Amerika Syarikat (AS) di Iraq pada 2003, sudah semakin reda, namun pemberontak Sunah yang degil terus melancarkan serangan.

Pasukan tentera AS kurang memainkan peranan sejak berundur dari pusat bandar Iraq pada Jun tahun lalu dan akan menamatkan operasi tempur pada 31 Ogos menjelang pengunduran sepenuhnya tahun depan.

– REUTERS

sumber

Sunday, July 18, 2010

LEBANON Tangkap 2 Perisik Israel

Pegawait keamanan Lebanon menangkap dua orang karyawan di perusahaan milik telekomunikasi negara bernama : 'Alfa Mobile', kerana dicurigai melakukan risikan untuk Israel, demikian sumber keamanan mengatakan pada Khamis.

Mereka adalah Tariq Raba'a sebagai insinyur telekomunikasi dan mengakui "lebih berbahaya" dibandingkan Syarbil Makhluf Qazzi, karyawan 'Alfa Mobile' yang ditangkap bulan lalu, dan telah diajukan ke pengadilan militer minggu ini. Jika terbukti bersalah dia boleh menghadapi hukuman mati.

Sumber-sumber keamanan mengatakan Raba'a ditangkap pada Isnin, dan sekarang dalam proses siasatan kesnya.

Pegawai keamanan Lebanon mengatakan, dia karyawan di Alfa sejak 1996 dan mulai bekerja untuk intelijen Israel pada tahun 2001, dan menambahkan bahwa dia digunakan untuk memberikan informasi kepada intelijen Israel tentang Lebanon, dan dia mengunjungi pusat intelijen dua kali sebulan, dan setiap dan mendapatkan imbalan $ 10.000 dalam setiap pergi ke Israel.

Penangkapan merupakan sebahagian dari penyelidikan luas kegiatan mata-mata di Lebanon yang telah menyebabkan lebih dari 50 penangkapan sejak April tahun lalu. Israel belum mengomentari penahanan itu.

sumber

Gerakan Anti Islam Antarabangsa

Tidak puas cuma menghina Islam, anggota parlimen Belanda yang dikenal anti-Muslim Geert Wilders menyatakan akan membentuk sebuah gerakan untuk membendung masuknya para imigran dari negara Muslim ke negara-negara Barat.

Gerakan anti imigran Muslim itu, kata Wilders akan dilancarkan tahun ini dan untuk tahap awal, gerakan itu akan dibentuk di lima negara; AS, Kanada, Britain, Jerman dan Perancis. "Pesan yang akan disampaikan dalam gerakan ini adalah 'Stop Islam, Pertahankan Kebebasan', pesan ini penting bukan hanya untuk Belanda tapi untuk semua negara Barat yang bebas," ujar ketua Parti Kebebasan di Belanda ini.

Selain melarang para imigran dari negara muslim masuk ke negara Barat, gerakan ini juga bertujuan untuk melarang diberlakukannya syariah Islam. Wilders mengungkapkan harapannya, gerakan yang didakwanya berasal dari kalangan akar umbi ini boleh meluas dan mendapat dukungan dari anggota parlimen lainnya.

Menanggapi rencana Wilders ini, pemuka Muslim di Belanda, Ayhan Tonca menyatakan khuaatir propaganda yang disebarkan Wilders akan makin menyuburkan sentimen anti-Islam yang terus tumbuh di Eropah dalam beberapa tahun terakhir.

"Sepanjang hal-hal seperti ini sejalan dengan buruknya perekonomian, banyak orang yang selalu mencari kambing hitam. Saat ini, yang menjadi kambing hitam adalah kaum Muslimin di Eropah Barat," ujar Tonca. Ia menyatakan, warga Eropah yang baik selayaknya menentang gerakan Wilders.

Di Belanda, Wilders mendapat perlindungan 24 jam penuh kerana ia kerap mendapat ancaman akan dibunuh akibat pernyataan-pernyataannya yang anti-Muslim dan melecehkan Islam. Bulan Oktober mendatang, ia akan menjalani proses persidangan terkait filemnya berjudul "Fitna" yang menyebut Quran sebagai kitab suci yang rasis dan memicu terorisme. Tapi dengan arogan Wilders menyatakan akan memperluas propaganda anti-Islamnya ke luar Negara Kincir Angin.

"Saya melihat perjuangan untuk kebebasan dan perlawanan terhadap Islamisasi merupakan fenomena yang sudah mendunia dan menjadi persoalan yang harus diselesasaikan," tukas Wilders yang akan menamakan gerakan barunya dengan Geert Wilders International Freedom Alliance. (ln/guardian)

sumber