Friday, June 24, 2011

Ikhwan MESIR Kecam Kezaliman SYRIA

Ikhwanul Muslimin dalam sebuah pernyataannya tentang situasi di Syria, mengutuk keras serangan brutal dan pelanggaran terhadap warga awam yang dilakukan oleh rejim Bashar al Assad, yang telah menyebabkan terjadinya pelarian warga Syria yang tidak bersalah.

Menggambarkan serangan itu sebagai tindakan mengecewakan, Ikhwan menuntut agar serangan tersebut dihentikan dan pemerintah Syria mesti memikul tanggung jawab yang benar dalam melayani rakyatnya.

Ikhwan juga menyerukan untuk meningkatkan perlindungan warga awam di samping menekankan sangat penting semua warga untuk bersatu dalam mendukung dan memberikan kontribusi bagi pemulihan kestabilan dan perdamaian di Syria, dan untuk mengambil langkah yang diperlukan demi memastikan bahawa militer menanggapi tuntutan rakyat untuk mengakhiri kekerasan dan menghormati hak baik sipil dan undang-undang kemanusiaan internasional.

Ikhwan menyerukan kepada semua pihak untuk berdiri dan bersiap untuk bekerja sama dengan Syria serta menuntut semua pelaku kehajatan untuk dimintai pertanggungjawaban.

Tuntutan Ikhwan lainnya termasuk:

Penarikan segera tentara dari kota dan desa dan perlindungan perbatasan.

Pembebasan segera dan tanpa syarat tahanan politik dan jaminan pengembalian secara aman warga awam yang jadi pelarian dan diasingkan.

Penghapusan langsung dari semua undang-undang yang tidak adil dan pengakuan hak rakyat Syria untuk kebebasan, demokrasi dan keadilan, dan penghapusan ketentuan konstitusional dan undang-undang yang menganjurkan monopoli kekuasaan.

Pelaksana adanya undang-undang untuk pembentukan parti politik, dan pilihan raya yang adil dan transparan.

Penyusunan sebuah konstitusi baru sesuai dengan tuntutan rakyat dan pemulihan kekayaan bangsa.

Ikhwanul Muslimin akan terus meminta hak-hak warga Syria, dan dengan keras mengutuk tirani dan korupsi yang telah menghasilkan banyak pertumpahan darah dan kehancuran.(fq/ikhwanweb)

sumber

No comments: