Monday, September 26, 2011

PALESTIN - Kepulangan Abbas Disambut

Ribuan penduduk menyambut Presiden Mahmud Abbas di Ramalah sekembalinya dari menghadiri Sidang Majlis Umum PBB, di New York. Mahmud Abbas disambut dengan sambutan yang luar biasa di kota Tebing Barat, Ramalah, seperti pahlawan. Pemimpin Palestin di Tebing Barat itu, menegaskan,"Kami tidak akan menerima (negosiasi) sampai Zionis-Israel menghentikan pembangunan pemukiman mereka sepenuhnya."

Presiden Mahmoud Abbas mengulang tuntutannya terhadap Zionis-Israel untuk membekukan pemukiman haram, dan baru melanjutkan pembicaraan dengan penengah antarabangsa, Minggu.

"Kami telah memastikan kepada semua yang kita inginkan untuk mencapai hak-hak kami melalui cara-cara damai, melalui negosiasi - tapi tidak sembarang negosiasi," kata Abbas antara ribuan kerumunan rakyatnya di Ramallah.

"Kami tidak akan menerima (negosiasi) sampai pemukiman mereka berhenti sepenuhnya," katanya, dua hari setelah menyampaikan permintaannya untuk negara Palestin dan menyikapi Majlis Umum PBB di New York.

Amerika Syarikat telah gagal menengahi konflik antara Palestin-Zionis Israel, kerana rejim Zionis itu, menolak mentah-mentah menghentikan pemukiman baru di Tebing Barat. Netanyahu menolak setiap usulan menghentikan pembanguna pemukiman, dan terus melanjutkan pembangunan ribuan pemukiman baru di Tebing Barat dan Jerusalem.

Netanyahu, yang menolak membekukan pemukiman, dan tidak memberikan indikasi dalam ucapan di PBB, yang menunjukkan posisinya. Rezim Zionis-Israel akan terus mempertahankan ekspansionis ke wilayah-wilayah yang didudukinya sejak perang tahun 1967. Sementara itu, Amerika Syarikat menutup mata terhadap penjajah Zionis-Israel. (mh/wb)

sumber

1 comment:

PanglimaKhalid.com said...

kenapa mubarak pula dapat nama?

silap ejaan mungkin?