Monday, January 31, 2011

Tahanan Hamas Lolos dari Penjara MESIR

Pada saat gelombang tunjuk perasaan anti-rjzim menyapu Mesir, lima tahanan Palestin dari Hamas entah bagaimana berhasil tiba di Jalur Gaza pada Ahad (30/1) setelah mereka dibebaskan dari penjara Mesir.

Jurucakap keluarga para tahanan Imad Assayid mengatakan kepada wartawan dari pusat informasi Palestin (PIC) bahawa empat tahanan dari Hamas tiba di Gaza menyusul kedatangan tahanan Hassan Wishah.

Wishah dalam kedatangannya ke Gaza menyatakan bahawa banyak tahanan di penjara Mesir Abu Zaabal, timur laut Kaherahiro, dibunuh oleh orang-orang dari pihak keamanan, menambahkan bahawa dia berhari-hari melihat penderitaan dan penyiksaan selama penahanannya tiga tahun. Ia dijatuhi hukuman oleh pemerintah Mesir untuk 10 tahun penjara.

Wishah juga mengeluh dalam sidang media kepada wartawan PIC bahawa askar Mesir dan warden penjara Abu Zaabal memperlakukannya dan para tahanan Palestin lainnya seperti penjahat dari hari pertama penahanan mereka.

Dia mencatat semua masyarakat Arab dan kedutaan negara asing secara teratur mengunjungi rakan-rakan mereka di penjara ini, kecuali kedutaan Palestin yang tidak mendelegasikan orang untuk melihat mereka.

"Saya tidak percaya bahawa orang seperti saya akhirnya boleh berada di antara di kem pelarian Ashati bersama tetangga, keluarga saya dan teman-teman setelah hilang selama tujuh tahun," kata Mutasim Quqa, salah satu tahanan yang dibebaskan, setelah kedatangannya di Gaza.

Quqa dan lapan tahanan Palestin dari Hamas dan Jihad Islam ditahan di penjara Abu Zaabal dan mampu menemukan jalan keluar dari penjara setelah penunjuk perasaan yang marah menyerang penjara dan bertempur dengan polis dan warden penjara.

Semua tahanan baik yang ditahan di lapangan terbang atau perbatasan Rafah tanpa alasan yang jelas kecuali akibat afiliasi mereka dengan organisasi-organisasi perlawanan Palestin yang dilarang oleh rjzim Mesir. (fq/pic)

sumber

Raja SAUDI Pula Dalam Kebimbangan

Jangan sangka kerusuhan di Tunisia dan Mesir baik-baik saja. Untuk beberapa negara Arab yang serupa, para pemimpinnya saat ini mungkin tengah ketar-ketir. Salah satunya adalah Raja Saudi, Abdullah.

Ia telah secara rasmi menyatakan dukungannya untuk Presiden Mesir, Hosni Mubarak dalam menghadapi protes besar-besaran, demikian disiarkan Saudi Press Agency (SPA), Sabtu.

Dikatakan Raja Abdullah menelefon Mubarak setelah protes anti-pemerintah besar-besaran di Mesir di mana para penunjuk perasaan menyerukan sang Presiden Mesir untuk turun.

"Tidak ada orang Arab atau Muslim yang boleh menoleransi setiap campur tangan dalam keamanan dan stabiliti Arab dan Muslim Mesir dengan mengatasnamakan kebebasan berekspresi, memanfaatkannya untuk menyuntikkan kebencian yang merosak mereka," kata Raja Abdullah.

"Ketika mereka mengutuk, Kerajaan Arab Saudi beserta rakyat dan pemerintahnya menyatakan mendukung semua sumber daya yang dimiliki pemerintah Mesir dan rakyatnya," tambah SPA.

Arab Saudi adalah negara dengan pengekspor minyak terbesar di dunia dan tempat kelahiran Islam. Baik Arab Saudi dan Mesir adalah sekutu regional utama dari Amerika Syarikat.

Pejabat berita itu menyatakan kepada Mubarak bahawa raja tua itu akan mampu mengawall semuanya di Mesir. Namun jelas, pernyataan dari Raja Abdullah adalah sebuah kekhuatiran yang besar bahawa gejolak di Tunisia dan Mesir mungkin akan segera hinggap di Saudi. (sa/ap)

sumber

Keluarga Mubarak Sudah Angkat Kaki

Hosni Mubarak panik. Keluarganya dilaporkan telah melarikan diri dari Mesir dan mencari tempat perlindungan di London. Di ibukota Brtitain itu keluarga Mubarak memang memiliki rumah mewah bernilai £ 8.5 juta (* Amboi... hebatnya!)

Gamal, 47, anakputra Mubarak yang dicanangkan bakal jadi presiden Mesir penerus Mubarak, dilaporkan memimpin pelarian ini. Ia dan keluarganya terbang ke Britain dengan jet peribadi membawa sembilan puluh tujuh beg besar.

Gamal juga memang memiliki rumah berlantai enam di Georgia, London Barat.

Namun menurut khabar, sang presiden yang berumur 82 tahun, dan isterinya Suzanne, 69, juga berencana untuk berangkat ke Ritzy.

Sumber di Heathrow bahkan mengatakan telah melihat wanita pertama negara Mesir itu di lapangan terbang.

Mubarak dikatakan telah mengumpulkan kekayaan lebih £ 25 billion untuk keluarganya sejak tahun 1981.

Suzanne, Gamal dan Alaa (putra Mubarak yang lain berusia 49 tahun), telah menjadi simbol korupsi di Mesir.

Suzanne yang merupakan keturunan separuh Wales itu bahkan dijuluki Marie Antoinette, seorang ratu simbol kemewahan dari Perancis yang kehilangan kepalanya dalam Revolusi Perancis.

Suzanne memegang pasport Britain kerana ibunya, Lily Mei Palmer adalah seorang Inggeris, sedangkan ayahnya adalah seorang penambang batu bara di Pontypridd.

Lily bekerja sebagai perawat ketika bertemu dan menikah dengan mahasiswa kedoktoran Mesir Saleh Thabet di London Utara pada tahun 1934.

Mereka kemudian pindah kembali ke negaranya di mana Suzanne lahir pada tahun 1941.

Dia menjelaskan akar Inggrisnya: "Saya selesa di kedua budaya, dalam dua bahasa, di kedua dunia itu." (sa/sun)

Himpunan 1 Juta Orang di MESIR Esok

Penunjuk perasaan Mesir pada hari Isnin ini (31/1) menyerukan pemogokan tak terbatas di Mesir dan "perhimpunan 1 juta orang" pada Selasa esok (1/2) di Kaherah, meningkatkan tawaran mereka untuk menggulingkan rejim Presiden Hosni Mubarak.

"Diputuskan semalam bahawa akan ada satu juta orang berhimpun pada hari Selasa esok," Eid Mohammed, salah satu penunjuk perasaan dan penyelenggara aksi, mengatakan kepada AFP.

"Kami juga memutuskan untuk memulai pemogokan umum terbuka," katanya.

Pemogokan pertama kali diserukan oleh para pekerja di kota Terusan Suez pada Minggu malam .

"Kami akan bergabung dengan pekerja Suez dan mulai melakukan mogok umum sampai tuntutan kami dipenuhi," kata Mohammed Wakid, demonstran lainnya kepada AFP.

Di medan Tahrir Kaheraho, ratusan penunjuk perasaan berkemah sepanjang malam, dalam usaha untuk tetap melakukan aksi unjuk rasa anti-pemerintah terbesar dalam tiga dekae.

Presiden Hosni Mubarak telah memilih wakil presiden pertamanya dalam 30 tahun pemerintahannya, dan perdana menteri baru dalam sebuah usaha putus asa agar dia tetap berkuasa.

Para penunjuk perasaan berkeras mereka tidak akan pergi sampai Mubarak tidak, meneriakkan "Kami akan tetap tinggal di medan, sampai si pengecut itu turun."

Mubarak, yang memecat kabinetnya pada hari Jumaat lalu, memilih perdana menteri barunya pada hari Ahad untuk melakukan reformasi secara demokratik. (fq/afp)

sumber

MESIR Tutup Perbatasan Gaza

Pihak berkuasa Mesir telah menutup persimpangan dengan Jalur Gaza tanpa batas waktu dan menyebarkan tenteranya di Sinai utara, kata seorang koresponden Ma'an Ahad (30/1).

Pihak keamanan Mesir telah menghubungi pejabat di Gaza untuk memeriksa situasi di sepanjang perbatasan Rafah, Hamas dan pihak berkuasa menyatakan bahawa sejumlah besar petugas keamanan telah ditempatkan di persimpangan.

Pihak berkuasa di Gaza juga menegaskan bahawa instruksi ketat yang diberikan kepada para penyeludup, memberitahu mereka semua terowongan akan tetap tertutup untuk memastikan tidak ada warga Palestin di Gaza dapat memasuki Mesir.

Pegawai perbatasan Gaza Ghazi Hamad mengatakan bahawa perbatasan Rafah ditutup hari Minggu di kedua arah.

"Para pegawai Mesir telah memberitahu departemen penyeberangan di Gaza," kata Hamad menyoroti bahawa penyeberangan itu akan tetap tertutup selama beberapa hari. Dia meminta pihak berkuasa Mesir untuk menjaga persimpangan tetap terbuka kaerana penutupan merugikan warga Gaza, khususnya mereka yang memerlukankan untuk melakukan perjalanan ke Mesir untuk perawatan medik.

Hamad menunjukkan bahawa pada hari Khamis dan Rabu lalu, perbatasan Rafah beroperasi normal pada saat sekitar 500 orang meninggalkan Mesir dan 200 orang tiba di Gaza.

Mesir telah membuka Rafah secara tetap (lima hari seminggu) pada bulan Jun 2010 menyusul serangan Israel pada armada bantuan Gaza. Sebelum itu, persimpangan telah ditutup selama tiga tahun. (fq/mna)

sumber

Anak dan Isteri Mubarak Cabut ke London


Suzanne Mubarak, isteri Presiden Hosni Mubarak, dipastikan telah berada di London. Dia terbang dengan menggunakan jet pribadi, pada hari yang sama dengan Menteri Pertahanan Mesir ke Amerika Syarikat untuk menyelamatkan diri. Suzanne kelihatan bersama anak perempuannya dan lebih 100 buah beg.


Mereka tiba di London untuk bersama dengan Gamal, anak lelaki yang disebut-sebut sebagai "putra mahkota" yang persiapkan untuk menjadi presiden Mesir.

Menurut laporan Press TV dan beberapa tweet di Twitter telah memastikan, jet pribadi Suzanne itu telah mendarat di Lapangan Terbang Heathrow London.

Ha! ha! kan dah kena hambat! selepas ini giliran Mubarak yang dihambat rakyat.

Sumber :Republika
Suzanne Mubarak Terbang ke London, Angkut 100 Kopor | Republika Online

MALAYSIA - Petrol RON97 Naik 10 Sen Lagi!

Harga petrol RON97 akan dinaikkan 10 sen berkuatkuasa tengah malam ini menurut satu sumber industri.

Dengan kenaikan itu, harga petrol RON97 akan meningkat menjadi RM2.50 seliter (RM2.40 sebelumnya).

Ini merupakan kenaikan harga yang keempat berturut-turut bagi petrol RON97.

Kenaikan harga ini juga dilakukan sehari selepas pilihan raya kecil DUN Tenang yang berlangsung semalam.

Semenjak tahun lalu, harga RON97 mula dinaikkan kepada RM2.15 pada 2 November, RM2.30 pada 1 Disember dan terus meningkat kepada RM2.40 pada 4 Januari tahun ini.

Harga bagi petrol RON97 yang banyak digunakan oleh kenderaan berkuasa tinggi, tidak ditetapkan kerajaan kerana ia diapung mengikut pasaran minyak dunia semasa.

Apungan itu diperkenalkan tahun lalu dan satu gred baru petrol RON95 turut diperkenalkan.

Harga bagi RON95 kini ditetapkan pada kadar RM1.80 seliter.

Pengurangan subsidi bagi bahan keperluan seperti petrol telahpun mula diperkenalkan melalui Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) sejak awal tahun lalu.

Badan berkenaan ditubuhkan bagi mengurangkan beban subsidi negara.

sumber

Sunday, January 30, 2011

Fatah Minta Bantuan Barat Cari Pembocor Dokumen

Seorang pegawai tinggi Palestin mengatakan hari Khamis (28/1) bahawa dia telah meminta Amerika Syarikat, Britain dan Perancis untuk membantu membawa tiga warga negara mereka untuk dimintai keterangan berkaitan kebocoran besar dokumen rahsia Palestin.

Ketua negosiator Saeb Erekat mengatakan tiga orang itu termasuk mantan petugas intelijen Britain, seorang karyawan Amerika TV Al-Jazeera dan warga negara Perancis. Ia mengatakan ia tidak menuduh mereka telah melakukan kesalahan, namun ingin mereka untuk tampil di hadapan komite investigasi.

Al-Jazeera, sebuah stesenn satelit Arab berbasis di Qatar, minggu ini menerbitkan kutipan dari apa yang dikatakan ratusan dokumen yang mencakup satu dekad perundingan Israel-Palestina. Stasiun TV, yang banyak dilihat di dunia Arab, menuduh bahawa Presiden Palestin Mahmoud Abbas diam-diam membuat konsesi besar ke Israel.

Abbas dan para pembantunya mengatakan mereka adalah korban kempen kotor.

Kebocoran telah meningkatkan persaingan sengit antara Abbas dan Hamas, yang merebut Jalur Gaza dari presiden Palestin dalam pengambilalihan kekerasan pada tahun 2007.

Pada hari Rabu lalu, ribuan orang berdemo di Gaza dalam tunjuk perasaan yang dipimpin Hamas, menuduh Abbas sebagai pengkhianat dan mereka membakar patung Abbas.

Pada hari Khamis (28/1), ratusan orang berunjuk rasa di Gaza City, membakar foto Abbas dan membesarkan gambar dermawan Al-Jazeera, para emir Qatar.

Salah Bardawil, seorang anggota parlimen Hamas, mengatakan kepada kerumunan orang bahawa "mereka pengkhianat dan mereka yang berfikir untuk mengorbankan segala hak kita" mesti diadili.

Di Tebing Barat, ribuan pendukung Fatah meneriakkan slogan-slogan menentang Al-Jazeera dan mendukung Abbas pada hari Khamis. Mereka juga membakar foto dua pemimpin tingi Hamas. (fq/ap)

sumber

MESIR - Sudah 65 Maut, 1030 Cedera

Sekurang-kurangnya 65 penunjuk perasaan Mesir terkorban dalam pertempuran dengan polis saat ledakan kemarahan pada Presiden Hosni Mubarak terus menggoncang di negeri Afrika Utara itu.

Sumber-sumber medik menyatakan pada hari Sabtu ini (29/1) bahawa sekurang-kurangnya 65 orang, termasuk 23 penunjuk perasaan di kota pelabuhan Alexandria telah kehilangan nyawa mereka di jalan-jalan akibat pertempuran dengan pasukan polis di seluruh Mesir sejak pecahnya demo anti-pemerintah, sementara 13 orang terbunuh dan 75 lainnya terluka di kota Suez, sepanjang Terusan Suez yang strategis.

Menurut sumber-sumber medik, sedikitnya 1,030 peserta cedera saat protes massa tetap berlanjut di seluruh negeri untuk hari kelima berturut-turut.

Kerusuhan terburuk dalam sejarah Mesir tampaknya tanpa henti dan polis dilaporkan menembakkan gas air mata dan peluru kapur kepada pendemo.

Larangan keluar malam pukul 6:00 petang-7:00 pagi diberlakukan Jumaat kemarin di Kaherah, Suez dan Alexandria.

Dalam perkembangan lain, Mohamed El Baradei, salah satu pengkritik paling sengit Mubarak dan mantan kepala Badan Energi Atom Internasional, ditahan oleh polis Mesir setelah dirinya muncul di jalan-jalan di ibukota Kaherah.

ElBaradei berjanji bahawa protes jalanan akan terus berlanjut dengan intensiti kuat bahkan lebih sampailah Mubarak mengundurkan diri.

Sekurang-kurangnya lima orang terbunuh di Kaherah dan dua orang di Mansura, utara ibukota pada hari Jumaat lalu, dengan banyak korban jiwa disebabkan oleh peluru kapur berlapis, petugas medik dan saksi mata mengatakan.

Pada hari Jumaat, Mubarak memecat kabinet dan menyerukan dialog nasional dalam usaha mengatasi aliran protes publik atas kemiskinan, tingkat pengangguran yang tinggi dan korupsi yang bermaharajalela.

Sementara itu, Sekretaris Jenderal PBB Ban Ki-Moon menyerukan diakhirinya kekerasan di Mesir dan mendesak pemerintah untuk menghormati kebebasan berbicara.(fq/prtv)

sumber

Diplomat Israel Cabut Lari dari MESIR

Pegawai kedutaan Israel telah dilaporkan meninggalkan Mesir pada saat protes nasional menentang pemerintahan Presiden Hosni Mubarak semakin bergejolak.

Sumber media mengatakan helikopter mengevakuasi staf kedutaan ke pangkalan udara Mesir, di mana mereka diterbangkan kembali ke Tel Aviv.

Laporan-laporan mengatakan Duta Besar Israel untuk Mesir telah lari dari negeri itu.

Kementerian Luar Negeri Israel juga dikatakan memantau situasi di Mesir dengan penuh perhatian. Sumber-sumber Israel mengatakan mereka mengadakan pertemuan setiap beberapa jam untuk membahas perkembangan terbaru di Mesir. Perkembangan ini datang pada saat protes anti-pemerintah telah berlangsung untuk hari kelima berturut-turut di Mesir.

Menteri Israel, bagaimanapun, mengakui, "Sepertinya sekarang kami menerima gempa bumi."

Azzam Tamimi, seorang ahli Urusan Timur Tengah, mengatakan kepada Press TV pada hari Sabtu bahawa AS dan sekutu Barat-nya tidak belajar pelajaran dari revolusi Tunisia.

Dia memperkirakan revolusi boleh berlangsung di Yaman dan Arab Saudi, Jirdan dan beberapa negara Arab lainnya dalam beberapa minggu mendatang.(fq/prtv)

sumber

Ikhwan BRITAIN Bicara Soal MESIR

Seorang perwakilan Ikhwanul Muslimin Britain mengatakan bahawa rakyat Mesir tidak akan menyerah sampai Hosni Mubarak dibawa ke pengadilan.

Muhammad Ghanim mengatakan dalam sebuah wawancara dengan Press TV bahawa prioriti utama rakyat Mesir adalah, "menebus kembali keinginan untuk menentukan nasib mereka sendiri yang telah dicuri dari mereka untuk waktu yang cukup lama."

Dia melanjutkan dengan mengatakan "dalam 30 tahun terakhir, waktu berkuasanya Mubarak, ia telah menyalahgunakan orang-orang Mesir, ia telah mencuri hak mereka."

Dia menekankan bahawa keinginan rakyat Mesir adalah untuk melihat Mubarak dihapus dari kekuasaannya, dan bukan hanya untuk menyaksikan perubahan "wajah" atau reshuffle kabinet.

Ghanem juga menunjukkan bahawa penjarahan wang telah terjadi dan semua jenayah itu kerana ada "satu orang jahat dan keluarganya."

Di sisi barat, ia berkata "Orang-orang Mesir seperti warga Amerika dan memiliki hubungan baik dengan orang-orang Amerika. Tetapi jika kekuatan politik mencuba untuk menentukan nasib rakyat Mesir, kami tidak akan pernah menerima itu. "

Lebih lanjut ia menambahkan bahawa rakyat Amerika mesti mendasarkan hubungan mereka dengan dunia pada kepentingan bersama, bukan untuk menentukan nasib negara tertentu untuk kepentingan mereka sendiri."(fq/prtv)

sumber

YAMAN Mengeluh Cara Al-Jazeera

SAN'A (Arrahmah.com) - Presiden Yaman mengeluh pada Qatar atas pemberitaan Al Jazeera mengenai kerusuhan yang terjadi di negaranya, di mana ribuan orang turun ke jalan pada hari Khamis menuntut perubahan pada pemerintahannya.

"Apa yang dilakukan oleh channel tersebut hanya melayani kepentingan Zionis dan kelompok pengganas seperti Al Qaeda sebagaimana musuh-musuh Arab lainnya yang mencari celah untuk melakukan pemberontakan," ungkap Ali Abdullah Saleh, seperti dikutip kantor berita Saba.

Saleh meminta pemimpin Qatar agar Al Jazeera menghentikan gangguan dan melebih-melebihkan pemberitaan. Beberapa waktu lalu, pejabat berita yang berpusat di Qatar itu menampil gambar-gambar protes yang memenuhi jalan-jalan di Yaman.

Saleh, yang menjadi sekutu utama bagi AS dalam melawan Al Qaeda Yaman, telah memerintah negeri Afrika tersebut selama lebih dari 30 tahun. Saleh dinilai gagal dalam menjalankan tugasnya. Pemerintahan Saleh sendiri dipenuhi oleh kes korupsi serta penyelewengan lainnya.

Sebelumnya, pada bulan Disember, kelompok pembangkang Yaman pernah mencuba untuk membuat aksi demonstrasi melawan pemerintahan Saleh. Namun, jumlah penunjuk perasaan yang tak cukup besar membuat usaha ini gagal.

Revolusi mencengangkan yang terjadi di Tunisia belum lama ini telah menginspirasi negara-negara yang ada di sekitarnya untuk melakukan protes serupa sebagai bentuk perlawanan terhadap pemerintahan yang tidak becus mengurusi rakyat. (althaf/arrahmah.com)

sumber

MESIR - Mubarak Enggan Undur

KAHERAH 29 Jan. - Beribu-ribu penunjuk perasaan antikerajaan kembali membanjiri jalan-jalan di tengah ibu negara Mesir ini hari ini, melaungkan slogan mengutuk Presiden Hosni Mubarak dan menyerang polis, hanya beberapa jam selepas beliau memecat Kabinet dan menjanjikan pembaharuan tetapi enggan meletakkan jawatan.

Tindakan penunjuk perasaan memenuhi Dataran Tahrir, tengah Kaherah dan bertempur dengan polis buat hari kelima berturut-turut menunjukkan ucapan Mubarak di televisyen sejurus selepas tengah malam tadi gagal meredakan kemarahan rakyat yang sudah bosan dengan pemerintahan autokratik beliau serta kemiskinan, pengangguran dan rasuah di negara ini.

Mubarak, 82, tampil di kaca televisyen selepas beliau mengerahkan askar dan kereta kebal ke ibu negara ini dan beberapa bandar lain dalam usaha untuk membendung ledakan protes jalanan menentang pemerintahannya selama 30 tahun.

Beberapa kereta kebal ditempatkan di Dataran Tahrir tetapi askar tidak campur tangan dalam protes di situ hari ini.

Penunjuk perasaan membaling batu ke arah polis yang cuba masuk ke dataran itu dan mereka membalas dengan tembakan gas pemedih mata dan peluru getah.

"Apa yang kami mahu ialah Mubarak dan bukan sahaja kerajaannya meletakkan jawatan," kata seorang penunjuk perasaan, Mohammed Mahmoud.

Sumber perubatan dan keselamatan berkata, 35 orang terbunuh sejak protes meletus pada Selasa lalu, termasuk 10 anggota polis, manakala 1,500 penduduk awam dan 1,000 anggota polis cedera.

Beberapa bahagian Kaherah kelihatan seperti zon perang, dengan sampah sarap bertaburan di jalan raya dan asap serta bau gas pemedih mata memenuhi udara.

Mubarak menyeru dialog di peringkat kebangsaan dilancarkan bagi mencegah kekacauan berterusan selepas penunjuk perasaan semalam membakar ibu pejabat parti politik beliau di tebing Sungai Nil serta banyak bangunan lain.

"Bukan dengan membakar dan menyerang harta milik persendirian dan awam kita mencapai aspirasi Mesir dan anak watannya, tetapi aspirasi itu akan dicapai menerusi dialog, kesedaran dan usaha," kata Mubarak dalam ucapan di televisyen, penampilan pertama beliau di mata umum sejak protes bermula pada Selasa lalu.

Kekacauan yang belum pernah berlaku sebelum ini mencetuskan gelombang kejutan di seluruh Asia Barat, di mana pemimpin autokratik lain mungkin dicabar dan turut menyebabkan kejatuhan pasaran kewangan global semalam. - Reuters/Agensi

sumber

Saturday, January 29, 2011

Revolusi di MESIR Mungkin Gagal

Revolusi Tunisia mungkin memiliki kesan besar kepada pemberontakan di Mesir, tapi revolusi selalu sulit diprediksi, kata seorang penganalisis.

Analisis tindakan Afrika, Nii Akuetteh mengatakan dalam sebuah wawancara dengan Press TV mengatakan bahawa Mesir "telah dan tetap menjadi sekutu yang sangat setia untuk Amerika Syarikat.

"Salah satu alasan mengapa orang berfikir bahawa kesan besar dari Tunisia mungkin tidak berkesan di Mesir kerana Mesir adalah negara yang jauh lebih besar, dan lebih penting lagi Mesir telah menikmati dukungan yang lebih kuat dari Amerika Syarikat," katanya.

"Maksudku, sebelumnya Presiden AS, George W Bush, mengatakan bahawa AS telah berusaha untuk menempatkan kestabilan di depan demokrasi selama selama enam puluh tahun," tambahnya.

Akuetteh menyebutkan bahawa Setiausaha Media Gedung Putih Robert Gibbs "berbicara di kedua sisi menyamakan demonstran dan pemerintah."

Seperti yang ia katakan itu, penyebaran secara cepat kerusuhan di Mesir adalah kejutan bagi semua orang.

"Tapi saya katakan lagi bahawa revolusi adalah sangat sulit untuk diprediksi. Kami memiliki banyak contoh dari sekutu Amerika yang mengira mereka mampu bertahan dan kemudian akhirnya hilang," pungkasnya.

Kementerian Dalam Negeri Mesir telah memperingatkan akan ada langkah-langkah yang menentukan terhadap penunjuk perasaan anti-pemerintah yang telah berubah menjadi pemberontakan terbesar sejak Presiden Hosni Mubarak berkuasa selama tiga dekad.

Presiden AS Barack Obama meminta Mubarak pada hari Khamis lalu untuk membuat reformasi di Mesir, sembari meningkatkan tekanan pada sekutu utama AS itu. Namun, seorang menteri Israel mengatakan pemerintah Mesir mesti menggunakan kekuatan militer untuk mengendalikan tunjuk perasaan.

Menurut kelompok pembangkang, polisi anti rusuhan Mesir bertindak ke atas para pengunjuk perasaan anti-pemerintah dan menahan hinggai 1,200 aktivis dalam tiga hari terakhir (fq/prtv)

sumber

2 Putera SAUDI Bantu Anwar Ibrahim



"Kredit to: Tukar Tiub - Ketakutan Datuk Seri Najib Razak semakin menjadi-jadi apabila Perdana Menteri itu dalam laporan Cable News Network (CNN), menyatakan rasa tidak puas hatinya terhadap kerajaan Arab Saudi yang kerabatnya menyokong perjuangan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Pembangkang itu berkata, laporan CNN yang disiarkan beberapa jam lalu menjelaskan sikap Najib lantaran dua putera pimpinan kerajaan Arab Saudi menyokong dan membiayai Anwar untuk pilihan raya umum yang akan datang.

Beliau berkata, laporan CNN bertajuk “Saudis discover new funding channels for Taliban, al Qaeda”, sekali gus memperlihatkan ketakutan Najib untuk berhadapan Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

“Saya tidak terkejut sekiranya Perdana Menteri sanggup ke luar negara, bukan demi menarik pelaburan tapi semata-mata untuk menyekat dan mentohmah saya. Mereka sebenarnya sudah mula merasai angin perubahan yang bakal melanda.

“Mereka sedar rakyat Malaysia mulai mual dengan segala macam kebobrokan. Kepimpinan Umno Barisan Nasional (BN), sebenarnya fobia dengan kemaraan rakyat,” katanya pada satu kenyataan media hari ini.

Najib pada tahun lalu dilaporkan memberi tekanan kepada Arab Saudi bagi menyiasat dakwaan bahawa Anwar ada menerima dana dari negara teluk untuk kempen pada pilihan raya umum akan datang.

Najib didakwa mengadu kepada kerajaan Arab Saudi berikutan dua putera kanan negara itu terbabit dengan pemberian dana berkenaan.

Anwar berkata, laporan itu memperlihat reaksi Najib untuk menyekat kemaraan Pakatan Rakyat yang saban hari membina sokongan rakyat demi menyelamatkan Malaysia dari kepincangan pentadbiran BN yang lemah mentadbir negara dan tiris akibat rasuah yang membarah.

Sumber artikel dipetik: Tukartiub.org"

http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=2786

PALESTIN - Ribuan Bakar Patung Abbas

Ribuan pendukung Hamas di Gaza membakar patung Presiden Mahmoud Abbas dan para pembantunya Rabu (26/1), setelah TV Al-Jazeera TV membocorkan dokumen yang menunjukkan pemimpin Autoriti Palestin bersubahat dengan Israel dan AS melawan Gaza.

Tunjuk perasaan ini datang sebagai tanggapan terhadap laporan oleh stesen satelit Arab tersebut tentang dokumen dari satu dekad perundingan Israel-Palestin. Al-Jazeera, yang telah merilis dokumen secara bertahap minggu ini, mengatakan dokumen juga menunjukkan bahawa Abbas membuat konsesi luas pada Jerusalem dan nasib pelarian Palestin.

Tunjuk perasaan melawan Abbas di Gaza Rabu lalu adalah terbesar sejak Al-Jazeera mulai menerbitkan dokumen yang bocor pada hari Ahad lalu.

sumber

Israel : Agen Hizbullah Menyusup ke Gaza

Menteri Israel urusan strategis mengatakan pada hari Khamis kemarin (28/1) kelompok gerila Syi'ah Hizbullah Libanon telah menyusupkan agennya ke Jalur Gaza untuk melatih militan Palestin.

Gaza dikuasai oleh kelompok Hamas, seperti Hizbullah, yang bersumpah untuk menghancurkan Israel.

Menteri, Moshe Yaalon, mantan kepala staf militer Israel, mengatakan kepada wartawan bahawa "Pakar Hizbullah dapat masuk ke Jalur Gaza, seperti roket Iran yang datang ke Jalur Gaza." Dia mengatakan militan Syi'ah Hizbullah boleh pergi dari Libanon ke Sudan, kemudian ke Mesir dan ke Gaza.

Israel menuduh bahwa 'musuh' Iran mereka telah mengirimkan roket dan senjata lain untuk pejuang di Gaza, penyelundupan mereka ke dalam jalur Gaza melalui terowongan di bawah perbatasan Gaza-Mesir.

Yaalon mengatakan Hizbullah memiliki unit khusus, yang disebut 1800, untuk berurusan dengan pejuang Palestin. Dia mengatakan gerila Libanon juga beroperasi di Tebing Barat, membayar militan.

Namun Yaalon tidak memberikan bukti untuk mendukung dakwaannya.

Israel telah lama menuduh Syah Hizbullah dan Iran yang mendukung pejuang Palestin, namun para pegawai mengatakan sangat sedikit kemungkinan kehadiran fisik yang sebenarnya para milisi Hizbullah yang didukung Iran di Gaza.

Hamas telah sering membantah bahawa ada pasukan asing di Gaza. Pada hari Khamis kemarin (28/1), jurucakap Hamas Fawzi Barhoum menyebut dakwaan Yaalon adalah "palsu" dan berkata "semua faksi di Gaza adalah warga Palestin."

Yaalon mengatakan Hizbullah telah menyusup secara diam-diam ke Gaza sejak Israel mundur jalur itu pada tahun 2005.(fq/ap)

sumber

Demo Seluruh Dunia Sokong Revolusi MESIR

Ratusan orang di seluruh dunia telah mengadakan demonstrasi di kedutaan besar Mesir untuk mendukung demonstarsi yang sedang berlangsung melawan Presiden Hosni Mubarak.

Di Turki, sekelompok orang berkumpul di luar Kedutaan Besar Mesir di Ankara untuk menunjukkan solidariti mereka dengan situasi di Mesir.

Di London, demonstran meminta pihak berkuasa Mesir untuk menghindari penggunaan kekerasan terhadap para penunjuk perasaan.

Di ibukota Tunisia Tunis, tunjuk perasaan serupa diadakan di depan Kedutaan Besar Mesir untuk mendukung pemberontakan di Mesir.

"Kami di sini untuk mengatakan bahawa rakyat Tunisia berada di belakang rakyat Mesir. Mereka telah menderita sebagaimana kami dulu menderita. Ini waktunya untuk perubahan," dikutip AFP dari perkataan salah seorang pengunjuk rasa.

Demonstrasi juga dikhabarkan berlangsung di Jerman untuk menunjukkan solidariti dengan penunjuk perasaan di Mesir.

Pasukan keamanan Mesir bertempur dengan pengunjuk rasa di pusat kota Kairo dan beberapa kota lain di mana aksi unjuk rasa tersebut diadakan untuk menentang pemerintah Mubarak.(fq/prtv)

sumber

Mubarak : Saya Tidak Akan Berundur!

Presiden Mesir Hosni Mubarak pada Sabtu (29/1) menyatakan dirinya menolak untuk memenuhi tuntutan para penunjuk perasaan yang meminta dia mengundurkan diri, setelah mengerahkan pasukan dan kereta kebal ke kota-kota dalam usaha untuk memadamkan ledakan unjuk rasa jalanan melawan pemerintahannya 30 tahun.

Mubarak membubarkan pemerintahan dan menyerukan dialog nasional untuk mencegah kekacauan setelah seharian terjadi 'pertempuran' antara polis dan penunjuk perasaan yang marah kerana kemiskinan dan pemerintahan yang autokratis. Sumber-sumber medik mengatakan sekurang-kurangnya 24 orang telah terkorban dan lebih dari seribu orang terluka dalam pertempuran di Kaherah, Suez dan Alexandria.

sumber

Wikileaks Mula Dedah Dokumen Tentang MESIR

KAIRO (Arrahmah.com) - Sejumlah dokumen menunjukkan bagaimana Washington berulang kali menekan Mesir untuk memberikan tindakan dan kekerasan terhadap para pembangkang, meskipun pada saat yang sama AS mendesak agar sekutunya itu memberikan ruang yang lebih besar bagi kebebasan berbicara.

Protes di Mesir, yang terinspirasi oleh demonstrasi yang berhasil menggulingkan pemerintah Tunisia, diperkirakan akan mencapai puncaknya hari ini, di mana ribuan jama'ah akan muncul setelah solat Jumat.

Dalam sebuah wawancara yang disiarkan langsung di YouTube pada hari Kamis (27/1/2011), Obama mengatakan bahawa Presiden Mesir Hosni Mubarak merupakan sekutu AS yang paling banyak memiliki masalah.

Tetapi Obama menambahkan: "Saya selalu berkata kepadanya bahawa memastikan mereka terus bergerak menuju reformasi politik dan reformasi ekonomi, demi kesejahteraan jangka panjang Mesir."

William Hague, Menteri Luar Negeri Mesir, juga mendesak Mubarak untuk segera menanggapi keluhan dari para demonstran secara resmi.

Sementara itu, rincian telegram diplomatik AS, yang diterbitkan oleh New York Times, menunjukkan bahawa AS terus mendorong Mesir untuk membebaskan tiga blogger dan seorang pendeta Koptik yang menikah dengan seorang Kristiann dari penjara. Namun permintaan itu ditolak oleh Mesir, harian itu melaporkan.

Dokumen itu pun mencakup kritik terhadap ibu wanita negara Mesir, Suzanne Mubarak, yang dilaporkan memanfaatkan bas sekolah yang didanai AS selama makan anginnya ke Sinai. Meski pada saat yang sama, ia dipuji kerana giat mengkempenkan hak-hak wanita dan pekerja kanak-kanak. Fenomena serupa dengan yang terjadi di Tunisia di mana para pemrotes mengarahkan gugatannya terhadap Leila Trabelsi, istri Presiden Zine al-Abidine Ben Ali, yang selama ini selalu memanfaatkan takhta suaminya. (althaf/arrahmah.com)

PALESTIN - 2 Dibunuh Pendatang Yahudi

TEPI BARAT (Arrahmah.com) - Segerombolan pemukim Yahudi bersenjata telah membunuh seorang warga Palestin di Tebing Barat, dan menjadikan korban sebagai warga Palestin kedua yang terbunuh dalam kekerasan sejak hari Khamis (27/1/2011).

Dalam insiden lainnya pada Khamis (27/1), para pemukim area Yitzhar bertempur dengan sekitar 70 warga desa yang menentang pembangunan permukiman ilegal di tanah mereka, Ma'an News melaporkan.

Pemukim Yahudi melepaskan tembakan ke arah warga yang mengikuti aksi protes dan menyebabkan Udai Maher Qadous (19) terbunuh ditembus timah panas di dadanya.

Udai segera dibawa ke Rumah Sakit Rafidiyeh di Nablus kerana dia menderita pendarahan yang luar biasa akibat luka tembakan di tubuhnya.

sumber

Rakyat JORDAN Pula Bangkit

AMMAN (Arrahmah.com) - Ribuan orang berkumpul di jalan-jalan utama di Jordan, menuntut perdana menteri negara itu mundur dan pemerintah mengekang kenaikan harga, inflasi dan pengangguran.

Pada Jumaat (28/1/2011), sekitar 3.500 aktivis dari kelompok pembangkang di Jordan, syarikat buruh dan organisasi sayap kiri berkumpul di ibukota, melambaikan sepanduk warna-warni bertuliskan : "Kirim orang-orang korup ke pengadilan."

Mereka mengecam Samir Rifai, perdana menteri Jordan dan toindakannya.2.500 orang lainnya juga turun ke jalan di enam kota lain di seluruh negeri setelah mereka melaksanakan solat Jumaat. Mereka juga menyerukan mundurnya Rifai.

Anggota Front Aksi Islam, sayap politik Ikhwanul Muslimin dan parti pembangkang terbesar di Jordan, membengkakkan jajaran pemrotes, massa berkumpul di luar masjid al-Husseini di Amman dan mengisi jalan-jalan pusat kota.

Rifai mengumumkan paket 0 juta untuk subsidi baru dalam dua minggu terakhir untuk bahan bakar dan bahan pokok seperti beras, gula, ternak dan gas cair yang digunakan utuk pemanasan dan memasak. Namun ia menaikkan gaji pegawai negeri dan personal keamanan.

Inflasi meningkat sebesar .,5 persen dari 6.1 persen bulan lalu, pengangguran dan kemiskinan bermaharajalela.

Ibrahim Alloush, seorang profesor universiti mengatakan kepada AP bahawa itu bukan soal perubahan wajah atau penggantian satu perdana menteri dengan yang lainnya.

"Kami menuntut perubahan pada bagaimana negara ini dijalankan," ujarnya.

Ia juga menuduh pemerintah memiskinkan kelas pekerja dengan pajak regresif yang memaksa orang miskin untuk membayar pajak dengan porsi lebih tinggi dari pendapatan mereka.

"Inilah yang menyebabkan rakyat melakukan protes di jalan kerana mereka tidak memiliki tempat untuk melampiaskan apa yang mereka rasakan melalui saluran undang-undang," lanjut Alloush. (haninmazaya/arrahmah.com)

SUMBER

Pandangan Tentang MESIR

Mesir adalah negara islam dibenua Afrika. Bersempadan dengan sebuah kawasan yang menjadi rebutan antara Yahudi dan islam iaitu Gaza, Palestin. Gaza boleh dimasuki menerusi Mesir.

Tetapi Mesir adalah negara islam celaka dibawah pentadbiran Husni mubarak. Husni Mubarak menjadi sahabat akrab kepada Amerika dan Yahudi. Semua orang tahu akan hal ini kecuali orang-orang Melayu bodoh yang percaya kepada konsep perdamaian antara Yahudi dan islam seperti yang selalu dilaung-laungkan oleh negara islam sekular seperti Mesir dan Malaysia (UMNO).

Mesir mengkhianati islam apabila menutup pintu masuk untuk mengangkut pelbagai barang ke Gaza bagi keperluan penduduk Gaza. Sedangkan Gaza dikepung dan disekat dari dimasuki oleh islam dari semua arah. Laluan yang boleh diharapkan oleh penduduk Gaza hanyalah menerusi pintu sempadan diMesir.

Tetapi Mesir mengkhianati islam apabila tunduk kepada tekanan Yahudi dan Amerika apabila enggan membuka pintu sempadan.

Pada tahun 2006, dua hari sebelum Lubnan selatan diserang oleh Israel, kelihatan Menteri Luar Israel melawat Hosni Mubarak diMesir dalam pertemuan rahsia. Sehingga ramai yang mengatakan Mesir merestui serangan keatas Lubnan Selatan.



Arrow Sebelum Hosni Mubarak menjadi Perdana Menteri, Anwar Sadat Perdana Menteri ketika itu dibunuh oleh umat islam kerana beliau menganjurkan Perdamaian dengan Yahudi. Dikatakan ketika itu, Mesir adalah negara islam pertama yang mengadakan Perdamaian dengan Yahudi.

Mesir sememangnya negara bermasalah. Sudahla miskin, pemimpin negaranya adalah balaci kepada Yahudi dan Amerika.


Arrow Tetapi bukan hanya Mesir yang menjadi hamba kepada Amerika dan Israel. Arab Saudi, Kuwaitaa dan Jordan adalah beberapa negara islam yang tunduk kepada Amerika dan Yahudi.

Malaysia dan Indonesia juga merupakan negara islam dari rantau Asia Tenggara yang tunduk kepada Amerika. Bahkan Malaysia dan Indonesia melantik perunding APCO sebagai penasihat imej kepada Kerajaan masing-masing. Umum tahu, APCO adalah sebuah syarikat dari Israel.

SUMBER

MESIR- Tentera Kawal Ketat Muzium Firaun

Unit tentera Mesir menjaga Muzium di Kaherah pusat terhadap kemungkinan penjarahan pada hari Jumaat (28/1), mereka melindungi sebuah bangunan yang berisi harta karun fir'aun yang spektakuler seperti topeng kematian anak raja Tutankhamun, kata televisyen pemerintah.

Berita itu mengikuti berhari-hari unjuk rasa anti-pemerintah yang berbuah kekerasan di Kaherah dan kota-kota lainnya. Beberapa insidem paling kejam dalam empat hari demo telah terjadi di alun-alun dan jalan-jalan dekat dengan bangunan muzium.

Dilaporkan telah terjadi penjarahan terhadap beberapa bangunan pemerintah. Satu fotografer Reuters mengatakan penjarah telah merusak sebuah gedung parti yang berkuasa berhampiran muzium dan berjalan keluar membawa perabot, komputer dan barang-barang lainnya.

Sutradara filem terkenal Mesir Khaled Youssef sebelumnya meminta tentera untuk memastikan muzium itu dilindungi, dalam komentarnya ke saluran televisyen Al Arabiya.

"Saya menyerukan kepada tentera Mesir untuk turun langsung ke muzium Mesir. Ada api di sebelah kanan di markas Parti (yang berkuasa)," kata Youssef, yang telah menyutradarai filem yang kritis terhadap tindakan pemerintah.

TV negara membawa judul singkat mengatakan tentara telah memastikan muzium selamat tetapi tidak memberikan rincian lebih lanjut.

Muzium ini berisi sejumlah besar barang antik kuno, termasuk isi makam Tutankhamun yang ditemukan oleh Howard Carter pada tahun 1922. Topeng kematian emas adalah salah satu bahagian paling menarik. (fq/reu)

sumber

MESIR - Mubarak Cadang Bubar Kabinet

Presiden Hosni Mubarak akan memecat kabinetnya Sabtu pagi ini (29/1) dan berjanji melakukan reformasi setelah aksi demonstarsi melanda negaranya dalam kekacauan - di mana polis saling bertempur dengan demonstran, demonstran juga membakar markas parti yang berkuasa dan menentang malam jam malam yang diberlakukan serta menolak adanya penyebaran militer.

Hal ini adalah puncak kerusuhan yang menjadi ancaman yang paling mengerikan untuk Mubarak dalam tiga dekad pemerintahannya.

Mubarak sekarang tampaknya dihadapkan pada pilihan antara melakukan tindakan keras dan memberikan konsesi utama untuk puluhan ribu demonstran kaya, miskin dan kelas menengah yang bersatu dalam kemarahan terhadap rejim yang mereka lihat sebagai korup, kasar dan otoriter dari hampir setengah 80 juta Mesir yang hidup di bawah garis kemiskinan dengan penghasilan sebesar $ 2 per hari.

Keputusan Mubarak untuk memberhentikan Perdana Menteri Ahmed Nazif dan seluruh Kabinet akan ditafsirkan sebagai usaha serius dirinya untuk membawa perubahan dalam menuju keadaan normal. Namun hal itu jatuh jauh dari harapan rakyat Mesir yang menginginkan dirinya turun.

"Mubarak tidak memenuhi salah satu tuntutan masyarakat dan mereka akan terus menunjukkannya," kata Faiza Hendawi, seorang wartawan 36 tahun. "Dia fikir dengan berbicara kepada kami ia akan membuat suasana menjadi tenang. Apa yang dia tidak mengerti bahawa ini adalah sebuah revolusi." (fq/ap)

sumber

MESIR - Sudah 26 Maut, Lebih 100 Cedera

Kebangkitan rakyat di Mesir semakin menekan pemerintah. Dalam perkembangan terkini, 26 orang terbunuh manakala lebih 100 orang lagi cedera.

Mesir lebih terdesak kerana Amerika mengugut untuk menarik semula dana mereka.

Sumber - Berita Astro Awani

Israel Desak MESIR Guna Tentera

Seorang menteri Israel mengatakan pasukan pemerintah Mesir mestilah menggunakan kekuatannya untuk mengendalikan protes umum pada saat negara Afrika tersebut tertatih-tatih di ambang sebuah revolusi bergaya Tunisia.

Terinspirasi oleh revolusi rakyat baru-baru ini di Tunisia, yang mengakibatkan penggulingan Presiden Zine El Abidin Ben Ali, rakyat Mesir telah melancarkan demonstrasi anti-pemerintah sejak Selasa lalu, menyerukan kepada Presiden Hosni Mubarak untuk menyerahkan kekuasaan setelah tiga dekad memerintah.

Sementara itu, seorang menteri kabinet Israel yang berbicara dengan syarat anonim ke media Israel menyatakan pada hari Khamis (28/1) bahawa presiden Mesir yang didukung oleh kecakapan militer yang kuat pada akhirnya akan menundukkan krisis ini, The Washington Post melaporkan.

"Rejim Mubarak berakar baik pada aparat militer dan keamanan," kata menteri Israel, menambahkan bahawa, "Mereka mesti mengerahkan pasukan militer, menggunakan kekuatan di jalan dan melakukannya. Tapi mereka cukup kuat sesuai dengan penilaian saya untuk mengatasi hal itu. "

Mesir, yang secara luas dianggap sebagai negara Arab pertama yang membuka perjanjian perdamaian dengan Israel tiga dekad lalu, tetap menjadi salah satu sekutu Tel Aviv paling penting.

Di kota Suez, sepanjang Terusan Suez yang strategis, pengunjuk rasa membakar balai polis dan mencuri senjata yang kemudian digunakan untuk melawan polis.

Sementara itu, pasukan keamanan Mesir mengambil posisi di lokasi strategik, termasuk Tahrir Square, tempat demonstrasi terbesar minggu ini, menimbulkan kekhuaatiran bahawa pemerintah akan melakukan tindakan keras terhadap penunjuk perasaan.(fq/prtv)

MESIR - Kekerasan Pemerintah Akan Bertambah?

"Muslim dan Kristian Mesir, semua keluar berperang melawan rejim yang korup, yang menindas, yang menghancurkan kebebasan, dan menciptakan pengangguran", sebuah pernyataan yang ditandatangani 70,000 orang.

Pejabat berita Assosiated Pres, memaklumkan kekuatan pasukan khusus anti teroris diadakan di sekitar Kaherah, dan Menteri Dalam Negeri, memperingatakan, akan memerintahkan penggunaan kekuatan pasukan khusus itu.

Essam el-Erian, jurucakap Ikhwanul Muslimin, memperingatkan rejim Mubarak, konsekwensi kekerasan yang dilakukan pemerintah, justru akan menghancurkan pemerintah, dan aksi protes tidak akan pernah berhenti. "Aksi ini akan terus berlanjut, bukan hari Jum'at ini, di hari-hari lainnya akan berlanjut", ujar el Erian.

Jutaan orang berkumpul di masjid-masjid di seantero Kaherah, menjelang solat Jumaat, dan mereka akan melakukan aksi menjatuhkan Mubarak. Usai solat Jumaat pecah aksi massa menghadapi pasukan militer Mesir. Mereka menggunakan bom molotov, dan pertempuran dengan peagawai keamanan tak dapat dihindarkan.

Di Suez, serta di pusat perbelanjaaan Giza pasukan keamanan berhadapan dengan massa, dan polisi menembakkan gas pemedih mata. "Ini adalah revolusi", ujar seorang anak remaja yang berumur 16 tahun, dan menambahkan, "Setiap hari saya akan datang ke tempat ini", ujarnya. (mn/aljz)

sumber

MESIR - Bertempur Selepas Solat Jumaat

Ribuan penunjuk perasaan anti-pemerintah Mesir Jumaat ini (29/1) bertempur dengan polis di Kaherah, yang menembakkan peluru kapur, gas pemedih mata dan meriam air untuk membubarkan mereka.

Polis juga menggunakan meriam air terhadap pemimpin pro-demokrasi Mohamed ElBaradei Mesir dan para pendukungnya saat mereka bergabung dengan gelombang penunjuk perasaan terbaru setelah solat Jumat. Polisi bersenjata dengan tongkat memukul beberapa pendukung ElBaradei, yang mengelili dirinya untuk melindungi.

Polisi anti huru hara dengan helm dan perisai ditempatkan di sekitar kota, di pintu masuk jambatan Sungai Nil dan persimpangan kunci lainnya. Dekat pusat kota utama Tahrir Square, ratusan polisi anti huru hara berkumpul bersama-sama, mengantisipasi kedatangan ribuan penunjuk perasaan.

Di alun-alun Ramsis di jantung kota, ribuan peserta bertempur dengan polis saat mereka meninggalkan masjid al-Nur setelah usai solat. Polisi menggunakan gas air mata dan peluru kapur. Beberapa gas air mata ditembakkan di dalam masjid, di mana wanita banyak berlindung.

Di kabupaten Mohandiseen, setidaknya 10.000 orang berbaris menuju pusat kota meneriakkan "turun, turun Mubarak."

Stesen televisyen regional melaporkan terjadi pertempuran antara ribuan penunjuk perasaan dan polis di beberapa kota-kota lain Mesir utama, termasuk kota pelabuhan Mediterania Alexandria, Minya dan selatan Assiut Kairo dan al-Arish di Semenanjung Sinai. (fq/ap)

sumber

TUNISIA - Sekutu Ben Ali Dipecat

TUNIS 28 Jan. - Perdana Menteri Tunisia, Mohammed Ghannouchi memecat sekutu-sekutu utama bekas Presiden Zine El Abidine Ben Ali, termasuk menteri pertahanan dan menteri dalam negeri, tetapi tindakan itu gagal meredakan tekanan supaya beliau sendiri meletakkan jawatan.

Beratus-ratus penunjuk perasaan antikerajaan berkhemah di hadapan pejabat Ghannouchi di sini sejak Ahad lalu untuk terus mengenakan tekanan ke atas Perdana Menteri itu supaya beliau berundur.

"Majoriti mahu terus berkempen untuk menjatuhkan kerajaan Ghannouchi. Seluruh kerajaan mesti meletakkan jawatan, terutamanya Ghannouchi," kata seorang pelajar, Khaled Salhi, 23, yang menggambarkan rombakan Kabinet malam tadi sebagai 'melengah-lengahkan masa'.

Ghannouchi semalam berkata, beliau akan terus berkhidmat tetapi beliau bertindak memecat lima menteri dalam kerajaan Ben Ali setelah mereka dikecam oleh penunjuk perasaan.

Tiga bekas sekutu Ben Ali, termasuk Ghannouchi sendiri kekal dalam Kabinet.

"Ini hanya kerajaan sementara yang mempunyai misi yang jelas iaitu untuk melaksanakan proses peralihan kepada demokrasi," kata Ghannouchi dalam ucapan di televisyen.

Beliau menyeru rakyat Tunisia supaya menghentikan protes dan kembali ke tempat kerja.

Kesatuan sekerja utama Tunisia, UGTT yang memainkan peranan utama dalam protes anti-Ben Ali dan sebelum ini enggan mengiktiraf Kabinet sementara, kini menyatakan sokongan terhadap kerajaan Ghannouchi. - AFP

sumber

MESIR - Perintah Berkurung di Seluruh Negara

KAHERAH 28 Jan. – Presiden Mesir, Hosni Mubarak mengumumkan perintah berkurung di seluruh negara ekoran berlaku tunjuk perasaan besar-besaran, semalam.

Beliau pada awalnya hanya mengisytiharkan perintah berkurung di tiga wilayah iaitu di Kaherah, Alexandria dan Suez, tetapi telah memperluaskannya ke seluruh negara.

Perintah berkurung itu berkuat kuasa dari pukul 6 petang hingga 7 pagi (waktu tempatan) sehingga notis pemberhentian diumumkan.

Pasukan tentera telah ditempatkan untuk membantu polis melaksanakan perintah itu dan mengawal keselamatan serta melindungi harta benda awam. – AFP

sumber

PRK Merlimau pada 6 Mac

Tarikh pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau di Melaka ditetapkan pada 6 Mac depan.

Tarikh penamaan calon pula ditetapkan pada 26 Februari.

Perkara itu diumumkan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof melalui satu kenyataan yang dikeluarkan di Labis lewat malam ini.

azlanAbdul Aziz juga berkata SPR menerima pemakluman rasmi daripada Speaker DUN Melaka pada 21 Januari lepas berhubung kekosongan kerusi DUN itu pada hari sebelumnya, lapor Bernama.

"Berikutan dengannya, SPR telah mengadakan mesyuarat khas mengenainya pada malam ini dan menetapkan bahawa satu pilihan raya kecil perlu diadakan dalam tempoh 60 hari dari tarikh kekosongan yang diputuskan oleh SPR bagi mengisi kekosongan kerusi berkenaan," katanya.

Kerusi DUN Merlimau kosong berikutan kematian Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan selepas mengalami serangan jantung pada 20 Januari lalu.

Dalam pilihan raya umum 2008 itu, calon parti PAS Jasme Tompang tewas di tangan Mohamad Hidhir dengan majoriti 2,154 - peningkatan hampir 3,000 undi berbanding pencapaian pembangkang empat tahun sebelumnya.

Daftar Pemilih yang akan digunakan untuk pilihan raya kecil ini ialah Daftar Pemilih Induk (DPI) 2009 bagi bahagian pilihan raya berkenaan yang digabungkan dengan Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun Pertama 2010, Suku Tahun Kedua 2010 dan Suku Tahun Ketiga 2010 (bagi bahagian pilihan raya berkenaan) yang telah dikemaskini sehingga 20 Januari 2011.

Daftar Pemilih tersebut mengandungi 10,679 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 10,643 pengundi biasa dan 36 pengundi pos.

Abdul Aziz berkata bagi menjalankan pilihan raya kecil DUN Merlimau, SPR akan menggunakan Dewan Platinum Politeknik Merlimau, Melaka sebagai pusat penamaan calon dan pusat penjumlahan rasmi undi.

"Sebanyak tujuh buah sekolah akan digunakan sebagai pusat mengundi yang mengandungi kesemuanya 21 saluran tempat mengundi. Seramai 248 petugas pilihan raya akan dilantik untuk pengendalian proses pilihan raya ini dan dianggarkan memerlukan belanjawan sebanyak RM830,000," katanya.

sumber

Friday, January 28, 2011

7 Disyaki Bakar Quran Terlepas dari Dakwaan

Tujuh orang yang dituduh membakar Alquran di sebuah Gateshead dan memposting video pembakaran tersebut secara online tidak akan didakwa.

Wendy Williams dari Kejaksaan mengatakan majoriti orang akan menemukan insiden itu merupakan sesuatu yang "menjijikkan". Namun, ia menambahkan tidak ada bukti yang cukup untuk menciptakan kesempatan realistik tujuh orang itu akan dihukum kerana tindak pelanggaran apapun.

Williams mengatakan: "Jika ada bukti lebih lanjut beritahu kepada kami, kami akan melihatnya."

Polis menangkap tujuh orang itu atas dugaan menghasut kebencian rasial setelah rakaman video mereka diposting di YouTube September lalu.

Video yang mereka posting menunjukkan sekelompok laki-laki muda memakai penutup wajah, menuangkan bensin ke Al-Quran dan kemudian membakarnya. Mereka bersorak saat semburan api membakar kitab Al-Quran tersebut.

Mereka kemudian mengatakan kepada polis mereka tidak bermaksud untuk menyinggung siapa pun dan sangat sedikit orang melihat apa yang terjadi pada saat itu.

Jaksa mengatakan polis tidak dapat mengidentifikasi siapa yang dirakam dalam video dan yang mempostingnya secara online dan tidak ada cukup bukti mereka yang terlibat mengancam siapa pun.

Mereka menambahkan bahawa ketujuh orang tersebut tidak boleh dituduh melakukan tindak ketertiban umum melecehkan agama kerana mereka tidak dapat membuktikan siapa pun yang ada di sana.(fq/spltdy)

sumber

MESIR - Balai Polis Ditembak Roket

Beberapa jam setelah polis Mesir menembak mati seorang aktivis anti-pemerintah, pengunjuk rasa membalas dengan menembakkan tiga roket, namun tidak ada laporan korban jiwa, pegawai keamanan mengatakan.

Roket pertama, yang ditembakkan ke sebuah balai polis di kota Sinai utara Sheikh Zuweid, meleset dari sasaran dan mengeantam sebuah pusat kesihatan terdekat, kata para pegawai.

Roket granad kedua (RPG) mendarat di ruang kosong, sedangkan yang ketiga menghentam sebuah kantor polis tiga kilometer (dua mil) dari kota, membuatkan pejabat itu terbakar api. Pos pemeriksaan tersebut telah dievakuasi pada hari sebelumnya.

Tidak ada korban yang dilaporkan dari serangan roket.

Dengan dua kematian baru pada Khamis lalu (27/1), hari ketiga kekerasan yang sedang berlangsung, jumlah korban telah mencapai tujuh, AFP melaporkan.

Para pengunjuk perasaan anti-pemerintah nasional yang menuntut demokrasi, pengusiran Presiden Hosni Mubarak yang telah memerintah negara selama sekitar 30 tahun, dan peluang kerja yang lebih banyak.

Para penunjuk perasaan di Sinai adalah suku Badwi, beberapa di antara mereka bersenjata lengkap, dan mengeluhkan diskriminasi pemerintah.

Bentrokan pecah di Syekh Zuwaid Kamis sebelumnya setelah saksi mata seroang mengatakan pemuda meninggal ketika ia ditembak di kepalanya oleh polis.

Demonstarsi terus muncul di seluruh negeri, dengan Khamis malam dilaporkan terjadi lagi di Haram Street, salah satu jalan utama Kaherah.

Ini adalah pertama kalinya terjadi protes di daerah ini, salah satu lingkungan Kaherah yang miskin. Pasukan keamanan berusaha bergegas ke daerah tersebut, tetapi kebingungan dalam upaya mereka menghalang demosntarsi pada saat demonstran bergerak untuk menyekat lalu lintas.(fq/prtv)

MESIR - 8 Pemimpin Tinggi Ikhwan Ditangkap

Mesir menahan anggota Ikhwanul Muslimin termasuk sekurang-kurangnya lapan pemimpin tertinggi kelompok itu menjelang aksi demonstrasi di seluruh negara yang direncanakan pada hari Jumaat ini, seorang pengacara yang mewakili Ikhwan mengatakan.

Pengacara Abdil-Muniem Abdul-Maksoud mengatakan tokoh senior Ikhwan telah ditahan dalam razia pada subuh Jumaat ini (28/1), termasuk jurucakap Ikhwan Issam Al-Irian, Muhamamd Mursi dan Hamdy Hassan.

"Alasannya adalah tentu saja dikenal: untuk mencegah apa yang diharapkan terjadi esok," katanya.

sumber

MESIR - Tentera Mula Tunjuk Taring

Pasukan militer Mesir telah dikerahkan di Kaherah dan mengambil posisi di depan penunjuk perasaan yang dijadualkan akan berlangsung setelah solat Jumaat hari ini, saksi mata mengatakan.

Pada saat penunjuk perasaan akan memasuki hari keempat, pembangkang utama negara itu, Ikhwanul Muslimin, telah meramalkan "situasi meledak" paling serius di Mesir dalam kerusuhan anti-pemerintah dalam beberapa dasawarsa.

Rejim yang berkuasa di Kaherah telah mengganggu perkhidmatan internet dan mengerahkan pasukan khusus operasi kontraterorisme di samping beberapa ruas jalan di ibukota Kaherah, yang akan menghadapi demonstran anti-pemerintah hari Jumaat ini.

Meskipun pemerintah Mesir telah melarang demonstarsi, Ikhwanul Muslimin pada hari Khamis kelmarin justru menyerukan kepada rakyat untuk berkumpul secara massal dan menentang larangan tersebut.

Jurucakap Ikhwanul Muslimin, Issam al-Arian, memperingatkan bahawa Mesir akan "meledak" jika pemerintah terus menerapkan langkah represi dan tidak mendengarkan rakyat.

Unjuk rasa adalah reaksi alami untuk sekian dekad kemiskinan dan penindasan, katanya, dan menambahkan bahawa rakyat Mesir hanya akan berhenti berdemonstrasi mereka ketika pemerintah merespon tuntutan mereka.

Menurut kelompok pembangkang, polis anti rusuhan Mesir bertindak keras ke atas para pengunjuk perasaan anti-pemerintah yang mengorabnkan sekurang-kurangnya sembilan orang dan menahan sampai 1.200 aktivis dalam tiga hari terakhir.

Kementerian Dalam Negeri Mesir menolak laporan dan mengatakan bahawa hanya 500 orang yang telah ditangkap.

Pada hari Khamis semalam (28/1), penunjuk perasaan membakar ban dan melemparkan batu ke arah trak polis dan tentera di pusat kota Kaherah.

Kelompok pembangkang telah berjanji untuk tetap berada di jalanan sampai pemerintahan Presiden Hosni Mubarak berakhir, demokrasi dipulihkan dan kesempatan kerja diciptakan. (fq/prtv)

sumber

MESIR - Al Baridei Bakal Presiden Mesir?

Para aktivis yang umumnya anak-anak muda, mereka menunjukkan kekuatan, di tengah hari, menjelang Jumaat, 19 Februari, mereka membawa bendera dan gambar El Baradei, ketika pemenang hadiah Nobel itu menjejakkan kakiknya di lapangan terbang internasional Kaherah. Para aktivis yang terdiri dari anak-anak muda, mereka mendeklarasikan El Baradei calon 'Presiden Mesir'.

Mohamed El Baradei pernah menduduki posisi yang sangat penting sebagai Ketua IAEA (International Atomic Energy Atomic Agency) badan di PBB. Sekarang mendapatkan dukungan kalangan oposisi untuk menggantikan Hosni Mubarak. Kalangan pembangkang termasuk Ikhwanul Muslimin mendukung El Baradei untuk menjadi calon presiden Mesir, menggantikan Mubarak.

Rakyat Mesir memasuki tahap akhir perjuangan mereka yang akan mengakhiri rejim diktator Mubarak yang berkuasa selama 30 tahun. Mubarak yang sudah 'gaek', dan berumur 81 tahun, sesudah pilihanraya parlemen yang lalu, yang dimenangkan NDP, masih menginginkan kembali ke tapuk kekuasaannya, pada pemilihan 2011 ini.

Mubarak belum memberikan kejelasan apakah anaknya Gamal, yang menggantikannya ketika ia berhalangan. Tetapi, Gamal sekarang sudah melarikan diri ke London. Tetapi, gagasan Mubarak yang ingin menjadi negeri yang berpenduduk 80 juta berjalan seperti monarkhi ini, mendapatkan tantangan yang keras dari kalangan pembangkang.

Mohamed El Baradei di nilai figur yang independen, yang boleh diterima semua kalangan, kalangan liberal, parti-parti pembangkang, dan kalangan Islamlis, termasuk Ikhwanul Muslimin. Menurut Baha' Ahmed, yang seorang ahli pharmasi, mengatakan, "Rakyat berbagai kalangan mendukungnya, seluruh Mesir, El Baradei politiknya sangat independen", ucap Baha' Ahmed.

Orang-orang datang menjelang malam yang memberikan dukungan kepada El Baradei, dan mengutuk Mubarak. Mereka mendukung tokoh yang pernah menjadi diplomat itu, dan mendapatkan hadiah Nobel, dan sekarang menjadi pemimpin pembangkang Mesir untuk menggantikan Mubarak. "Kami mencintai Mesir, tetapi menentang pemerintah. Percaya kepada saya, semua rakyat Mesir memusuhi Mubarak", ucap Ayman Helman, seorang manager perusahaan di Kaherah. "Mesir mempunyai 1.000 alternatif. Dan El Baradei diantaranya", tambahnya.

El Baradei pernah bekerja sebagai pengawas senjata nuklear selama 12 tahun, dan tinggal di Wina, berhadapan dengan pemerintahan Bush, berkaitan dengan isu nuklear Iraq, ketika AS melakukan invasi ke Irak tahun 2003. Tahun 2005, El Baradei mendapatkan hadiah Nobel Perdamaian atas jasanya dalam rangka pengurangan senjata nuklear.

Tetapi, apakah nanti El Baradei akan berjaya sampai ke puncak kekuasaan di Mesir sebagai Presiden? Semuanya masih bergulat menghadapi rejim Mubarak, yang mencuba terus bertahan menghadapi gerakan rakyat yang menginginkan perubahan. (m/tm)

sumber

Wednesday, January 26, 2011

Laman Facebook Ismail Haniyah Dihapus

Halaman kumpulan peminat Perdana Menteri Hamas Ismail Haniyah telah dihapus dari laman jejaring sosial ternama, Facebook.

Lebih dari 10.000 orang yang menjadi ahli dalam 'group' Ismail Haniyah ini.

Para penggemar Ismail Haniyah telah menulis surat kepada pentadbiran Facebook, meminta kembali halaman perdana menteri Palestin tersebut dan meminta adanya perlindungan terhadap halaman-halaman Arab yang gunakan untuk mengungkapkan kekaguman bagi para pemimpin pejuang di Palestin dan dunia Arab.

Israel dicurigai berada di balik langkah penghapusan halaman Facebook Ismail Haniyah.

Halaman utama tokoh Syi'ah Hizbullah, Hassan Nasrullah juga telah dihapus dari laman jejaring sosial Facebook sebelumnya.

Pada bulan Julai tahun 2009 lalu, administrator Facebook juga menghapus seluruh member halaman Facebook perdana menteri dari gerakan Hamas Ismail Haniyah yang dibikin oleh para penggemarnya.(fq/pic)

sumber

Dokumen Bukti Hubungan Fatah-Israel

Gerakan Hamas mengatakan bahawa dokumen rahsia yang dibocorkan oleh saluran satelit Al-Jazeera tentang pembicaraan damai antara pihak berkuasa Palestina yang dikuasai Fatah (PA) dan Israel adalah sesuatu yang sangat serius akan keterlibatan PA dalam usaha untuk melikuidasi Palestin.

Jurucakap Hamas Sami Abu Zuhri mengatakan kepada pusat informasi Palestin (PIC) bahawa dokumen tersebut mengungkapkan usaha PA untuk merosak hak-hak rakyat Palestin, terutama hak untuk kembali dan kota suci serta kerjasama dengan Israel terhadap perlawanan Palestin dan keterlibatannya dalam sekatan dan perang terakhir di Gaza.

"Kami menganggap dokumen-dokumen tersebut adalah bukti lebih lanjut dari keamanan dan dekadensi politik dari PA itu sendiri," juru bicara Abu Zuhri menggarisbawahi.

Sementara itu, Abdulsatter Qassem, seorang profesor ilmu politik di kota Nablus, mengatakan bahwa dokumen-dokumen yang diungkapkan oleh saluran satelit Al-Jazeera tentang proses negosiasi antara PA dan Israel dan konsesi konsekuensi serius yang dilakukan oleh PA sebenarnya sudah dikenal oleh banyak kalangan di dalam dan luar Palestin.

sumber

2 Roket Gaza Hentam Israel Selatan

Dua roket ditembakkan oleh pejuang dari Jalur Gaza menghentam Israel selatan pada Selasa malam (25/1) namun tidak ada laporan korban, militer Israel mengatakan kepada AFP.

Media Israel mengatakan dua roket Qassam mendarat di lapangan terbuka dekat kibbutz di wilayah Sdot Negev, di timur jalur pantai.

sumber

Normala Sudirman dalam Media INDONESIA

Berbeza dengan Indonesia, di mana ahli politik muslim dari parai Islam berjabat tangan dengan wanita yang bukan mahramnya, menjadi berita heboh dan kontroversi di media nasional maupun internasional, maka di Malaysia hal itu sebaliknya.

Seorang ahli politik wanita muslim telah menyebabkan terjadinya kontroversi setelah dirinya menolak daripada berjabat tangan dengan laki-laki pada saat dirinya berkempen di sebuah medan pemilihan, sehingga hal tersebut mencetuskan perdebatan di Malaysia yang pelbagai ras dan agama.

Normala Sudirman, seorang rising star dalam parti Islam konservatif (PAS) yang termasuk dalam pakatan pembangkang, mengatakan bahawa imannya melarang adanya hubungan yang terlalu dekat antara laki-laki dan perempuan yang bukan mahram termasuk melarang bersalaman.

"Kami (muslimah) bahkan tidak berjabat tangan dengan laki-laki Muslim," katanya minggu ini, membela sikap nya terhadap tuduhan bahwa tindakannya tersebut menandakan bangkitnya Islamisasi dari negara yang multikultural tersebut.

Malaysia, sebuah negara majorit Muslim, diperintah oleh koalisi parti berbasis ras termasuk Asosiasi Cina Malaysia (MCA), yang pemimpinnya Chua Soi Lek memicu kontroversi dengan mengkritik Normala.

"Kami menghormati pilihannya, dan juga dia juga mesti mengerti mengapa orang bingung dengan tindakannya," kata Chua seperti dikutip oleh akhbar The Star.

Malaysia terdiri dari etnis minoriti Cina dan India, yang beragama Buddha, Kristian dan Hindu di antara agama-agama lain, mengeluhkan hak-hak mereka diinjak-injak oleh penerapan nilai-nilai Islam dalam perjalanan hidup mereka. (fq/straitstimes)

sumber

Tuesday, January 25, 2011

RUSIA: 31 maut letupan lapangan terbang di Moscow

MOSCOW 24 Jan. - Satu letupan menggegarkan Lapangan Terbang Domodedovo yang sesak dengan penumpang hari ini dan mengorbankan 31 orang manakala 130 lagi cedera.

Presiden Dmitry Medvedev berkata, berdasarkan siasatan awal letupan di balai ketibaan lapangan terbang itu kira-kira pukul 1.32 petang dipercayai berpunca daripada serangan pengganas.

Polis mengambil langkah berhati-hati dan memperketatkan kawalan di sistem laluan bawah tanah yang merupakan sasaran pengganas sebelum ini.

Salah seorang penumpang British Airways, Mark Green berkata, dia yang baru tiba di lapangan terbang itu mendengar satu letupan kuat ketika sedang keluar dari bangunan itu.

"Kami mendengar loceng amaran selepas bunyi letupan itu dan orang ramai berlari keluar daripada lapangan terbang," ujarnya.

Tambahnya, beribu-ribu orang berada di dalam terminal tersebut ketika letupan itu berlaku.

Berikutan kejadian itu, prosedur kawalan keselamatan di lapangan terbang yang dikatakan paling canggih di sini dipersoalkan.

Pada 2004, dua pengebom berani mati berjaya menaiki kapal terbang dengan membeli tiket secara haram dan meletupkannya menyebabkan 90 orang terkorban.

Dibina pada 1964, Domodedovo terletak 42 kilometer arah tenggara bandar Moscow dan merupakan antara tiga lapangan terbang terbesar di sini. - AP

Sumber

Al-Jazeera dedah tawaran serah Baitulmaqdis kepada Israel

DUBAI: Perunding Palestin pada 2008 menawarkan untuk menyerahkan sebahagian besar timur Baitulmaqdis dalam rundingan damai dengan Israel, saluran berita Al-Jazeera melaporkan kelmarin, memetik ‘dokumen rahsia’.

Ketua perunding Palestin Saeb Erakat, bagaimanapun, menyangkal laporan rangkaian televisyen berpusat di Doha itu, menyatakan kepemimpinan Palestin tiada ‘apa yang mahu disembunyikan’ dan menolak kebanyakan butir laporan berkenaan sebagai ‘penipuan’.

Al-Jazeera melaporkan kawasan Baitulmaqdis yang ditawarkan membabitkan penempatan haram Yahudi sudah dibina termasuk French Hill, Ramat Alon dan Gilo serta Jewish Quarter dan sebahagian Armenian Quarter di bandar lama Baitulmaqdis.
Israel, tambah saluran satelit Arab itu, tidak menawarkan apa-apa sebagai balasan dalam apa yang digelar ‘tawaran bersejarah’ dari penduduk Palestin, dalam dokumen di mana akhbar The Guardian, Britain turut mendedahkan perkara yang sama.

Al-Jazeera berkata tuntutan itu muncul dalam satu pertemuan Jun 2008 di Baitulmaqdis di antara Condoleezza Rice, ketika itu Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Menteri Luar Israel ketika itu Tzipi Livni dan bekas Perdana Menteri Palestin Ahmad Qorei serta Erakat.

“Cadangan terakhir ini mungkin membantu dalam proses pertukaran,” Qorei dipetik sebagai berkata dalam ‘Dokumen Palestin’.

“Kami mencadangkan bahawa Israel menduduki semua penempatan di Baitulmaqdis kecuali Jabal Abu Ghneim (Har Homa),” katanya dalam dokumen dipetik oleh saluran berita itu.
“Ini adalah kali pertama dalam sejarah kami membuat cadangan sedemikian; kami enggan melakukannya di Kem David,” beliau menambah merujuk kepada rundingan damai Kem David 2000 dianjurkan Amerika dihadiri Allahyarham pemimpin Palestin Yasser Arafat.

Namun “pihak Israel enggan menerimanya, malah enggan meletakkan Baitulmaqdis dalam agenda, lebih-lebih lagi menawar balas tawaran Pihak Berkuasa Palestin (PA) itu,” kata laporan berkenaan.

Qorei memberitahu Livni dalam pertemuan Jun 2008, tiada rundingan boleh dibuat berhubung penempatan Yahudi di Tebing Barat, menurut Dokumen Palestin.

Laporan itu muncul ketika kuasa dunia mencari jalan memujuk Israel dan Palestin kembali ke meja rundingan selepas rundingan damai langsung tertangguh September lalu berikutan langkah Tel Aviv untuk meneruskan rancangannya membina penempatan haram.

Washington kelmarin berkata ia sedang mengkaji ‘tawaran Palestin’ berkenaan. – AFP

Sumber

BRITAIN Terlibat Seksa Tahanan di Penjara PALESTIN

Pegawai Tinggi Britain James MacInnis mengakui bahawa Britain terlibat dalam penyiksaan terhadap tahanan politik Palestin di penjara-penjara Autoriti Palestina (PA) di Tebing Barat dan memberikan dukungan kewangan untuk PA dalam hal ini.

MacInnin, yang bertanggung jawab atas program pelatihan bagi pegawai keamanan tertinggi dari Pihak Berkuasa Palestina (PA), membuat pernyataan ini menyusul laporan yang dikeluarkan oleh organisasi hak asasi manusia Arab di London mengatakan bahawa PA telah menyeksa tahanan yang berafiliasi dengan Hamas selama bertahun-tahun .

Menurut laporan ini, teknik penyiksaan yang digunakan dalam penjara PA termasuk shabh (menggantung) dari segala jenis, pemukulan dengan kabel, mencabut kuku, suspensi dari langit-langit, mencambuk, menendang, memaki, kejutan elektrik, pelecehan seksual dan ancaman perkosaan.

sumber

60,000 Bayi Lahir di Gaza Sepanjang 2011

60.000 bayi lahir pada tahun 2010 di Jalur Gaza, statistik Palestin mengatakan pada hari Sabtu lalu.

Direktur Jenderal Kementerian Status Awam di Kementerian Dalam Negeri Palestin pemerintah Hamas, Riyad Al-Zaitona mengatakan dalam sebuah pernyataan bahawa Kementeriannya mencatat pada tahun 2010, terjadi kelahiran 60.000 bayi dan bayi yang baru lahir kebanyakan laki-laki melebihi bayi perempuan sebesar 25 peratus.

Dia mencatat bahawa terjadi peningkatan 6.000 bayi yang baru lahir lebih dari tahun sebelumnya tahun 2009 sedangkan tingkat kematian menurun pada tahun yang sama.

SUMBER

PALESTIN - Hamas Sekat 2 Buah Buku

Hamas dilaporkan melarang penyebaran dua buku yang ditulis oleh penulis Arab kerana "bertentangan" dengan Islam.

Ini adalah langkah terbaru oleh Hamas dalam menerapkan Islam di Gaza. Sejak merebut kekuasaan tahun 2007, Hamas juga melarang perempuan merokok atau naik motosikal.

Jurucakap Kementerian Kebudayaan Hamas, Ehab Senwar mengatakan hari Isnin kelmarin bahawa buku-buku itu dilarang setelah warga mengeluh tentang isinya. Dia mengatakan buku-buku tidak akan dijual hingga Hamas meneliti isinya.

Salah satu buku yang ditulis oleh penulis Mesir, Alaa al-Aswany berjudul "Chicago," menggambarkan kehidupan imigran Mesir di Amerika Syarikat. Dalam buku ini digambarkan hubungan romantis dua orang yang belum menikah.

Yang lain, buku yang ditulis oleh penulis berusia 18 tahun asal Syria, Haidar Haidar berjudul "A Banquet for Seaweed,"dianggap menghujat di beberapa bahagian dunia Islam kerana mengandung frase yang menggambarkan Tuhan sebagai "seniman gagal"dan Nabi Muhammad sebagai seorang casanova.

Buku-buku ditarik dari toko-toko hari Minggu. (sa/ynet)

Wednesday, January 19, 2011

PALESTIN: Israel mahu bina lagi kediaman haram Yahudi



Pekerja-pekerja termasuk kren digunakan dalam projek pembinaan penempatan Yahudi di Gilo, Baitulmaqdis, kelmarin. - AP


BAITULMAQDIS 18 Jan. - Israel akan meluluskan pembinaan 124 unit pangsapuri baru di sekitar kawasan penempatan haram Yahudi di timur Baitulmaqdis, satu langkah yang boleh mendatangkan kecaman hebat antarabangsa.

Projek yang bakal diluluskan Majlis Perbandaran Baitulmaqdis itu meliputi 92 unit pangsapuri di Talpiot Timur, selatan Baitulmaqdis dan 32 unit lagi di Pisgat Zeev di bahagian utara.

Keputusan itu dibuat sehari selepas pengumuman pembinaan sekurang-kurangnya 1,400 buah rumah di sebuah kawasan penempatan haram Yahudi di timur Baitulmaqdis.

Penduduk Palestin mahu menjadikan timur Baitulmaqdis, yang dirampas Israel bersama-sama Tebing Barat dalam Perang 1967 sebagai ibu negara mereka, sementara Israel mendakwa bandar suci itu sebagai ibu negaranya, satu dakwaan yang tidak diiktiraf masyarakat antarabangsa.

Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton pada minggu lalu mengutuk kerja-kerja merobohkan sebuah hotel untuk pembinaan 20 buah rumah haram Yahudi.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu membalas kecaman Clinton dengan menyatakan penduduk Yahudi mempunyai hak untuk tinggal di mana-mana bahagian Baitulmaqdis.

Kira-kira 500,000 penduduk Israel tinggal di Tebing Barat dan timur Baitulmaqdis di kalangan 2.7 juta rakyat Palestin. - Reuters

Sumber

Serangan bom di IRAQ, 50 maut


ANGGOTA polis Iraq memeriksa tempat kejadian seorang lelaki meletupkan dirinya di tengah-tengah kumpulan pelatih polis di pusat latihan polis di Tikrit, semalam. - AFP


TIKRIT, Iraq 18 Jan. - Seorang pengebom berani mati bertindak nekad meletupkan dirinya di sebuah pusat latihan polis yang dipenuhi orang ramai di sini hari ini, mengakibatkan sekurang-kurangnya 50 orang terbunuh dan mencederakan 150 yang lain.

Seorang pegawai polis dan pegawai di Salaheddin Operations Command berkata, serangan itu berlaku pada kira-kira pukul 10.15 pagi (3 petang waktu Malaysia) di tengah bandar raya ini, 160 kilometer dari utara Baghdad.

Jumlah kematian itu adalah yang tertinggi dalam serangan seumpamanya sejak militan al-Qaeda menyerang sebuah gereja di Baghdad yang mengorbankan 44 penganut Kristian, dua paderi dan tujuh anggota pasukan keselamatan pada November lalu.

Pada 17 Ogos lalu, seorang pengebom meletupkan dirinya di pusat latihan rekrut tentera yang dipenuhi orang ramai di Baghdad mengorbankan 59 orang dan mencederakan 100 yang lain. - AFP

Sumber

Tuesday, January 18, 2011

Hezbollah sedia hadapi tuduhan bunuh Hariri

BEIRUT 17 Jan. - Ketua pergerakan Hezbollah, Hassan Nasrallah berikrar akan mempertahankan pergerakan pimpinannya itu bagi menghadapi dakwaan yang mungkin akan dibuat ke atas mereka berhubung kes pembunuhan bekas Perdana Menteri Lebanon, Rafiq Hariri.

Kenyataan itu dibuat menjelang proses pendakwaan yang dijangka dijalankan berhubung kes itu.

"Kami tidak akan membenarkan reputasi dan maruah kami dicemarkan. Kami juga tidak akan membenarkan sesiapa pun berkomplot menentang kami atau melakukan sesuatu yang tidak adil ke atas kami berhubung kematian Hariri.

"Kami akan mempertahankan maruah, kewujudan dan reputasi kami," kata Nasrallah, sambil mengulangi tuduhannya sebelum ini bahawa Tribunal Khas untuk Lebanon (STL) yang beribu pejabat di Belanda dikawal oleh Amerika Syarikat (AS) dan Israel.

Pemimpin Syiah itu berkata, parti pimpinannya akan mendedahkan bagaimana mereka akan mempertahankan diri dalam pendakwaan itu beberapa hari lagi.

Pendakwa raya tribunal yang mendapat sokongan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dijangka menghantar dakwaan mereka berhubung insiden pembunuhan pada 2005 itu untuk pra-perbicaraan hari ini.

Menurut pegawai Lebanon, kerajaan telah dimaklumkan bahawa pendakwaan yang kandungannya tidak akan didedahkan kepada umum itu akan dihantar hari ini. - AFP

Sumber

Monday, January 17, 2011

PALESTIN: Israel lulus bina 1,400 lagi rumah Yahudi

BAITULMAQDIS 16 Jan. - Israel akan meluluskan sebuah projek baru pembinaan besar-besaran melibatkan sekurang-kurangnya 1,400 buah rumah di sebuah kawasan penempatan haram Yahudi di timur Baitulmaqdis.

Projek perumahan itu akan dibina di kawasan penempatan Gilo, dekat Baitulaham, dan dijangka diluluskan oleh suruhanjaya perancangan daerah dalam masa beberapa hari akan datang, lapor radio tentera Israel hari ini.

Anggota majlis perbandaran yang diwawancara oleh radio itu mengesahkan projek tersebut, yang dikecam oleh golongan berhaluan kiri tetapi disambut baik oleh kem berhaluan kanan di Israel.

"Tidak syak lagi lampu hijau untuk projek pembinaan itu akan menandakan pukulan maut bagi proses damai dengan Palestin," kata anggota majlis perbandaran Baitulmaqdis, Meir Margalit daripada parti Meretz yang berhaluan kiri. - AFP

Rundingan damai antara Israel dengan Palestin menemui jalan buntu disebabkan isu penempatan haram Yahudi di wilayah Palestin di Tebing Barat dan timur Baitulmaqdis.

Palestin enggan berunding dengan Israel selagi rejim Zionis terus membina rumah-rumah di wilayah yang mereka tuntut untuk dijadikan sebuah negara Palestin, tetapi Israel berdegil untuk meneruskan kegiatan pembinaan tersebut.

"Gilo adalah sebahagian Baitulmaqdis dan pembinaan di kawasan penempatan itu tidak boleh dipertikaikan di Israel," kata Elisha Peleg, seorang anggota majlis perbandaran daripada Parti Likud yang berhaluan kanan, pimpinan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Projek yang dirancang oleh firma swasta itu dijangka siap dalam tempoh hampir empat tahun kerana kesukaran untuk melakukan kerja pembinaan di lereng curam di pinggir kota Baitulaham, Tebing Barat.

Projek pembinaan itu juga dijangka mendapat kritikan keras masyarakat antarabangsa.

Pada Mac 2010, Kementerian Dalam Negeri Israel mengumumkan rancangan untuk membina 1,600 rumah di Ramat Shlomo, sebuah kawasan penempatan Yahudi Ortodoks di timur Baitulmaqdis.

Pengumuman yang dibuat semasa lawatan Naib Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden ke Israel itu mencetuskan bantahan keras AS dan mengeruhkan hubungan Israel dengan Washington selama berbulan-bulan. - AFP

Sumber

INDIA Robohkan Masjid Noor

Pihak berkuasa pembangunan perumahan India telah menghancurkan sebuah masjid di sebidang tanah di ibukota, sehingga mencetuskan pertempuran dengan polis yang menyebabkan setidaknya 15 pengunjuk rasa terluka.

Delhi Development Authority (DDA) meratakan Masjid Noor yang terletak di daerah Jangpura di ibukota India, New Delhi, pada hari Kamis lalu setelah mendakwa bahwa masjid, yang berdiri di sana selama lebih dari 200 tahun, dibangun di daerah perencanaan DDA, akhbar India Express melaporkan pada hari Sabtu ini (15/1).

Pembongkaran tersebut menyebabkan gelombang protes dan mengakibatkan setidaknya 15 orang cedera dan kerosakan terhadap beberapa kenderaan peribadi yang ada di daerah tersebut.

Kerusuhan pecah setelah polisi India menembakkan gas air mata kearah warga yang marah, banyak dari mereka membantah dakwaan pejabat DDA tentang "ilegalitas" dari struktur bangunan masjid tersebut, menyatakan bahawa masjid berdiri di tanah Wakaf di daerah Maharashtra New Delhi.

"Struktur bangunan masjid ini merupakan Wakaf dan telah ada selama lebih dari 200 tahun," kata Shoaib Iqbal dari Parti Janshakti Lok.

Pengunjuk rasa berjalan ke pejabat polis Hazrat Nizamuddin mengatakan boleh tidak lagi melasanakan ibadah solat mereka di masjid itu, namun polisi menghadapi para pengunjuk rasa dengan kekuatan.

Pada hari Sabtu ini, Ketua Menteri Delhi Sheila Dikshit menyalahkan DDA kerana berperilaku "dengan cara yang tidak adil" dengan meratakan struktur suci masjid.(fq/prtv)

sumber

Media - Israel Mungkin Serang Gaza Lagi

Laporan media baru-baru ini telah menimbulkan kekhuatiran tentang kemungkinan rancangan Israel untuk memulai perang lagi terhadap Gaza dengan dalih bahawa roket pejuang Gaza telah ditembakkan ke Israel selatan.

Laporan menunjukkan bahwa Tel Aviv berencana untuk memulakani perang lain di Gaza, yang belum pulih dari perang Disember 2008-Januari 2009 sewaktu Israel melancarkan pada wilayah miskin tersebut.

Israel telah meningkatkan dan mengintensifkan serangan di Gaza selama beberapa bulan terakhir, dengan banyak warga Palestin terbunuh atau terluka dalam serangan mereka.

sumber

Penduduk Israel Makin Ghairah Berjenayah

Sebuah kajian terbaru menegaskan masyarakat Israel telah menjadi lebih agresif dan melakukan banyak tindakan ganas sejak tahun 1990 sebagai akibat dari banyak faktor, merujuk kepada tingkat jenayah yang meningkat dalam tiga dekad terakhir yang dilakukan oleh warga Israel.

Penelitian yang dikeluarkan oleh Departemen Kriminologi dan Ilmu Sosial di Universiis Haifa menunjukkan adanya peratusan yang tinggi terkait tuntutan undang2 kerana kekerasan yang dilakukan oleh warga Israel selama tiga dekad terakhir yang mencapai 90% serta terjadinya proporsi pelanggaran seksual yang meningkat hingga 120%.

Penulis penelitian, Profesor Arye Rattner menyatakan bahawa tingkat pembunuhan meningkat hingga 15%, sedangkan proporsi warga Israel yang mencoba untuk membunuh meningkat menjadi 37%.

sumber

Friday, January 14, 2011

Hubungan Intim Perisikan IRAN-ISRAEL

Jurnalis Iran yang dipenjarakan, Nader Karimi menemukan sebuah hubungan "intim" antara Iran dan Israel dan bersumpah akan menerbitkan buku tentang informasi yang dia ketahui tentang hal tersebut ketika dia dibebaskan nanti.

Nader Karimi, seorang narapidana dari Penjara Evin di Teheran dipenjara atas tuduhan mendestabilisasi rejim yang berkuasa, mengatakan bahawa permusuhan antara Iran dan Israel tidak lebih hanya sekedar perang verbal yang dimaksudkan untuk memberikan kesan kepada dunia Muslim bahawa Iran adalah musuh setia Israel dan pelindung bangsa Palestin.

"Para pengamat, wartawan, dan analis politik terjebak dalam perang lisan mereka dan tidak mampu menggali kedalaman hubungan antara kedua negara," tulis Karimi dalam sebuah artikel yang dikirim ke AlArabiya.net.

Karimi menambahkan bahawa pemerintah Iran dan Israel telah menggunakan wartawan untuk membuat 'kebohongan' kredibel mereka dan untuk menipu dunia agar berfikir bahawa mereka adalah dua negara yang saling bermusuhan.

Karimi, yang juga ahli dalam urusan Iran-Israel, mengatakan bahawa bertahun-tahun ia menghabiskan waktu berbicara dengan diplomat Iran dan mempelajari sejarah hubungan antara Iran dan Israel membuatnya menyedari bahwa kedua negara, pada kenyataannya, telah mengambil keuntungan dari perang palsu yang disebarkan oleh media massa.

Sebelum menulis tentang sifat dari hubungan Iran-Israel, Karimi memutuskan untuk mengadakan pertemuan dengan perwakilan badan-badan intelijen di kedua negara itu.

"Sebagai seorang jurnalis yang diatur oleh etika jurnalisme, saya berfikir bahawa akan tidak etis untuk menulis tentang topik ini tanpa pertama kali bertemu dengan agen intelijen dari kedua negara baik Iran dan Israel untuk mempelajari kebenaran yang terjadi."

Karimi menjelaskan bahawa hal itu lebih mudah dan lebih murah untuk menemui agen dari divisi urusan Iran di Mossad daripada bertemu agen dari divisi urusan Israel di Ettelaat, badan intelijen utama di Iran.

"Saya pergi ke Turki dan mendekati agen Israel asal Iran," tulisnya. "Saya katakan kepada mereka saya seorang wartawan oposisi yang ingin menggulingkan rejim saat ini dan hal itu cukup untuk mendapatkan kepercayaan mereka."

Menurut apa yang Karimi dengar dari agen Mossad, kejatuhan rejim saat ini tidak menguntungkan Israel untuk sementara waktu.

"Israel lebih suka sebuah rejim yang lemah dan terisolasi di Iran kerana ini membuat lebih mudah bagi mereka untuk membangkitkan perang verbal mereka dan menyebarkan teror di wilayah ini."

Karimi mengatakan bahwa keasyikan Iran dengan proyek persenjataan besar mereka sebenarnya rencana Israel dan Amerika agar rezim tersebut jatuh menjadi mangsa mereka.

Melalui pertemuan dengan agen Mossad, Karimi merasa tidak mungkin bahwa Israel akan melancarkan serangan militer terhadap Iran.

Adapun agen intelijen Iran, Karimi berpura-pura bahawa ia melakukan kesalahan besar dengan telah menghubungi agen Mossad dan ia ingin membuat pengakuan dalam usaha untuk memperoleh wawasan dari perspektif intelijen Iran.

Setelah menghabiskan 20 jam sepanjang dua minggu dengan agen Mossad, Karimi menghabiskan lebih dari 200 jam diinterogasi dan diseksa di Kementerian Intelijen dan Keamanan Nasional Iran sampai akhirnya dia dipaksa untuk menulis pengakuan atas jenayah yang dia sendiri tidak lakukan.

"Namun, saya terpaksa mengakui bahawa lebih mudah untuk mengekstrak informasi dari agen-agen intelijen Iran selama interogasi daripada untuk mendapatkan informasi serupa dari agen-agen Israel."

Salah satu kesimpulan yang paling penting yang Karimi capai selama interaksi yang panjang dengan agen intelijen Iran adalah bahawa hal itu demi kepentingan Iran dengan melancarkan perang kata-kata melawan Israel yang setiap saat dan kemudian hari atau bahkan memulai aksi kekerasan di Daerah Pendudukan.

"Tindakan Israel memudahkan pemerintah Iran untuk melenturkan otot dan untuk menghasut opini publik Arab."

Dalam artikelnya, Karimi menunjukkan bahawa meskipun menyatakan perang antara Iran dan Israel, ternyata kedua negara memiliki hubungan dagang.

"Beberapa barang, seperti buah-buahan, diimport dari Israel, melalui perusahaan Israel yang memiliki perniagaan di Iran. Mereka berurusan dengan ekonomi di negara mereka sebut 'musuh'."

Karimi menambahkan bahawa pemerintah Iran tidak pernah membuat daftar komoditi Israel atau perusahaan yang dilarang dan mereka tidak mengharapkan untuk melakukannya.

Menurut Karimi, sejak perang Iran-Irak, broker Iran telah membeli senjata mahal dan peralatan dengan bantuan broker Israel.

"Gambar citra satelit yang diambil selama perang Iran-Iraq mengungkapkan penggunaan peperangan elektronik, dengan radar sangat canggih dan peralatan nirkabel. Semua ini menimbulkan pertanyaan tentang klandestin kesepakatan antara Iran dan broker Israel."

Karimi menambahkan bahawa agen-agen Israel masuk dan keluar dari Iran dengan bebas dan tidak dengan pasport Israel.

"Ini terjadi tepat di bawah mata Departemen Intelijen dan Keamanan Nasional Iran."

Karimi menunjukkan bahawa pemerintah Iran mengambil keuntungan dari mahasiswa Palestin yang menerima hibah untuk belajar di Iran dan memaksa mereka untuk memata-matai sesama Palestin mereka serta di kedutaan Arab di Teheran.

"Seorang mahasiswa Palestin mengambil gelar PhD dalam sejarah Islam di Teheran direkrut oleh Departemen Intelijen dan Keamanan Nasional untuk memata-matai kedutaan Jordani dan Sudan di Teheran."

Mahasiswa ini, ia menambahkan, kemudian ditendang keluar dari Iran setelah menghabiskan 15 bulan di dalam penjara. (fq/aby)

sumber


SATU UMAT - Saudi dan Iran ialah rakan Muslim Israel yang paling intim sejak sekian lama.

Israel Musnahkan Sebuah Kampung PALESTIN

Zionis Israel terus melakukan program "Yudaisasi"nya di Tebing Barat tanpa ada yang mampu mencegahnya. Sedikit demi sedikit, Zionis Israel menghancurkan desa-desa warga Palestin di Tebing Barat.

Sekurang-kurangya 300 warga Palestin hilang kediaman setelah rejim Zionis mengerahkan pasukan jentolaknya untuk menghancurkan hampir seluruh rumah di desa Al-Dqayqa, Al-Khalil (Hebron). Kantor Berita Ma'an News melaporkan, rejim Zionis juga mengerahkan kenderaan-kenderaan tempurnya untuk menjaga operasi penggusuran rumah-rumah milik warga Palestin itu.

Tokoh masyarakat di desa Dqayqa, Odeh An-Najada mengatakan empat buldoser dan 30 kenderaan militer Zionis Israel memasuki desa dan mulai menghancurkan setiap rumah. "Mereka menghancurkan apa saja yang ada di desa, semuanya, mereka tidak meninggalkan satu bangunan pun untuk tempat tinggal warga," kata An-Najada.

sumber

Wanita AFGHANISTAN Diperkosa Askar AS Hingga Mati

Anak perempuan seorang ahli politik Afghanistan dilaporkan maut akibat cedera yang dialaminya setelah diperkosa oleh tentera AS yang berbasis di provinsi Farah, sebuah kota di barat daya negeri itu.

Sumber-sumber di Afghanistan yang meminta identitinya dirahsiakan menceritakan peristiwa itu pada Iran Newspaper on Network. Menurut mereka, askar AS dengan menggunakan lima kereta Toyota Hiace membawa anak perempuan itu bersama sejumlah perempuan dan gadis Aghan lainnya ke basis militer AS di provinsi Farah. Di berek militer itulah, tentera-tentera AS dengan biadab memperkosa para wanita Afghan itu.

Laporan medis mengindikasikan bahawa seorang anak perempuan yang meninggal dunia kaeraa mengalami pendarahan akibat perkosaan itu. Dua orang mangsa perkosaan lainnya dibawa ke rumah sakit terdekat dan menjalani perawatan kerana cedera serius akibat perkosaan yang dilakukan berkali-kali.

sumber

Wednesday, January 12, 2011

PERU Bakal Sokong Negara PALESTIN

Peru mengumumkan mereka sedang mempertimbangkan dengan serius untuk mengakui Palestin menjadi negara merdeka dalam perbatasan tahun 1967, seperti lima negara Amerika Latin lainnya yang telah lebih dahulu mengakui Palestin sebagai sebuah negara.

Menteri Luar Negeri Peru, Jose Garcia Belaunde mengatakan: "Kami serius mengkaji kemungkinan ini," menambahkan bahawa keputusan mengenai hal ini dapat diambil dalam beberapa minggu mendatang, seperti dikutip oleh Radio Voice of America.

sumber

PALESTIN - Situasi di Penjara Israel

Empat aktivis Palestin menceritakan penderitaan mereka di penjara-penjara Israel, yang menjelaskan bahawa selama mereka di penjara menghadapi tindakan keras dan tidak manusiawi dari para warden penjara Israel.

"Keadaan di penjara-penjara Israel sangat mengerikan. Hassan al-Kahlout, salah satu dari empat tahanan politik Palestin yang dibebaskan mengatakan kepada Press TV dalam sebuah wawancara eksklusif saat memasuki Jalur Gaza pada Isnin lalu.

Narapidana "tidak memiliki akses ke makanan yang layak dan pakaian bahkan ketika keadaan mereka terbukti dalam situasi kritis dan putus asa," tambahnya, sembari menyerukan masyarakat internasional untuk membantu membebaskan semua tahanan Palestin dari penjara Israel.

Muniar Shebir, tahanan lain yang dibebaskan, menggambarkan kondisi yang sulit dari penjara Israel dan bagaimana Israel menolak hak-hak dasar para tahanan seperti perawatan medik dan kunjungan keluarga.

Kementerian tahanan dan narapidana Palestina di Gaza mengatakan saat ini terdapat 36 wanita dan 450 anak-anak di antara hampir 8,000 tahanan Palestina yang ditahan di pusat-pusat penahanan Israel.

Bahkan ada 125 narapidana yang telah ditahan selama lebih dari 25 tahun dan 1,500 orang lainnya yang sangat memerlukan rawatan, tambahnya.

sumber

PALESTIN - Seorang Pejuang Jihad Islam Terbunuh

Sebuah misil yang ditembakkan oleh pesawat Israel telah mengorbankan seorang pejuang Palestin yang sedang mengendarai motosikal di Jalur Gaza dengan perbatasan dengan Israel Selasa (11/1), tentera Israel dan kelompok pejuang Jihad Islam mengesahkan.

Seorang jurucakap militer Israel mengatakan serangan udara itu ditujukan kepada pejuang Jihad Islam yang telah merencanakan untuk melakukan serangan di dalam Israel.

Jihad Islam mengidentifikasi anggotanya yang syahid (insyaAlalh) sebagai Muhammad Najjar, 24 tahun, dan mengatakan dia sebelumnya pernah cedera di kepala dalam pertempuran selama serangan ofensif tiga minggu Israel terhadap jalur Gaza yang dilancarkan pada akhir 2008.

sumber

Tuesday, January 11, 2011

Pejuang Bunuh 1 Askar Israel

Seorang tentara Israel maut dan empat lainnya cedera oleh serangan pejuang Palestin di Jalur Gaza dalam pertempuran yang melibatkan pesawat tempur Tel Aviv dalam melakukan serangan udara.

Bentrokan antara pasukan Israel dan pejuang Palestin berlangsung di sebelah timur kota Khan Yunis dalam bentangan tanah Palestin pada hari Jumaat lalu (7/1), seorang koresponden Press TV melaporkan.

Sebuah mortar meledak dengan "sengaja" dan membunuh satu askar dan melukai empat orang lain ketika pejuang Palestin melepaskan tembakan di sepanjang perbatasan Gaza, seorang juru cakap militer Israel mengatakan.

Saksi mengatakan pasukan Israel menembakkan peluru tank dan roket selama 20-minit silih berganti. Selain itu, pesawat-pesawat tempur Israel melancarkan serangan udara di daerah tersebut.

Seorang warga Palestin juga cedera selama tembak-menembak terjadi.

Dalam insiden lain, helikopter Israel menyerang kem pelarian al-Maghazi di Gaza tengah. Belum ada laporan segera tentang korban dari warga Palestin.

Israel secara teratur melakukan serangan udara dan tanah di jalur panti yang disekat, membunuh dan melukai warga Palestin. (fq/prtv)

sumber