Friday, February 10, 2012

GLOBAL - 30 Negara Hadiri Pertemuan Salam World

Pertemuan puncak pertama dari projek "Salam World" akan berlangsung pada tanggal 13 Februari akan datang di kota Istanbul, Turki.

Projek laman Salam World dianggap sebagai laman jejaring sosial pertama murni Islam yang berasaskan umat Islam, dan merupakan projek teknik yang unik secara internasional serta mengadopsi prinsip-prinsip Islam. Selain itu, laman Salam World sendiri akan sangat ketat dalam hal-hal yang dianggap melanggar ajaran Islam.

Diharapkan laman jejaring sosial berpusat multikultural multibahasa ini, dapat memenuhi persyaratan untuk melakukan penyebaran pemikiran Islam dan warisan Islam di seluruh dunia, serta menjadi alat komunikasi di kalangan umat Islam.

Lebih dari 200 tokoh Islam dari lebih dari 30 negara akan mengambil bahagian dalam KTT pembukaan Salam World di hadapan para pegawai pemerintah dan para tamu penting lainnya. Konferens ini diharapkan akan diadakan setiap tahun dalam rangka menciptakan interaksi antara ilmuwan negara Islam dan pemimpin masyarakat Islam, selain pakar teknologi untuk mendukung projek besar Islam.

Seperti yang diharapkan, laman "Salam World" (salamworld.com) akan rasmi dilaunching Ramadhan tahun ini dalam 8 bahasa rasmi, dan diharapkan mampu mensasarkan 50 juta pengguna dalam 3 tahun akan datang.(fq/iqraa)

sumber

1 comment:

thaqifaqif said...

memang bagus.. saya harap ianya boleh dibuka dengan lebih cepat.. :D