Saturday, March 23, 2013

Pejabat dan Bas-bas Ikhwanul Muslimin Dibakar

Empat bas milik Mesir Ikhwanul Muslimin dibakar dan sekitar 120 orang cedera dalam pergaduhan antara penunjuk perasaan pembangkang dan penyokong Ikhwan dekat markas Ikhwanul di Kaherah.

Kekerasan meletus setelah para pendemo berbaris ke bangunan yang dijaga oleh polis dan anggota Ikhwanul. Lebih dari 120 orang cedera dari kedua belah pihak, mereka saling melempari dengan batu, Ketua Penguasa Darurat Mohammed Soltan mengatakan kepada MENA.

Tembakan terdengar antara ratusan aktivis pembangkang dan Islamik di jalan-jalan lingkungan Mokattam di mana markas terletak, tapi tidak ada laporan tentang adanya mangsa tembakan.

Polis menembakkan gas air mata pada pengunjuk rasa di luar markas sebelum pertempuran pindah di tempat lain di lingkungan yang sama.

Para pendemoditangkap. Mereka juga menghancurkan sebuah ambulan yang membawa pendukung Ikhwanul yang cedera, kata seorang koresponden AFP.

Di Kaherah mengatakan sebuah pejabat cabang Ikhwanul Muslimin di Kaherah juga dibakar dan dimusnahkan dan pejabat Partai Keadilan dan Kebebasan (JFP) di Alexandria juga dimusnahkan. Parti ini adalah lengan politik Ikhwanul Muslimin.

Aktivis pembangkang menyerukan protes dengan demonstrasi selama seminggu setelah mereka berhadapan dengan massa Islam di berhampiran bangunan yang sama di Kaherah.

30 pejabat Ikhwanul Muslimin di seluruh negara diserang demonstrasi terhadap Presiden Mohamed Mursi.
Di Delta Nil di kota Mahalla pada hari Jumat, penunjuk perasaan membakar pejabat ikhwan, mereka melemparkan bom petrol di pejabat, pejabat berita negara MENA melaporkan. (Dz/Al Arabiya)

sumber

No comments: