Wednesday, March 27, 2013

SYRIA - Pejuang Hampiri Bukit Golan



Allahuakbar, Mujahidin Syria telah menguasai beberapa kota dekat Dataran Tinggi Golan yang diduduki “Israel” dalam waktu 24 jam terakhir, Mujahidin mengatakan pada Khamis (21/3/2013). Hal ini mencetuskan ketegangan di zon militer yang sensitif.

“Kami telah menyerang posis pemerintah di mana para tentera telah menembak warga awam, dan merancang untuk mengambil lebih banyak kota,” kata Abu Essam Taseel, dari pejabat media Martyrs of Yarmouk, mujahid yang beroperasi di daerah tersebut, seperti disiarkan Ma’an News pada Khamis (21/3).
Observatorium Syria untuk Hak Asasi Manusia, sebuah kelompok yang berpusat di Britian, memantau konflik di Syria, mengatakan mujahidin telah mengambil alih beberapa kota di dekat Dataran Tinggi Golan, yang pernah direbut dan kemudian dicaplok “Israel” dari Syria dalam perang Timur Tengah tahun 1967.

Ia mengatakan bahawa pada Rabu (20/3) malam mujahidin telah merebut Khan Arnabeh, yang terletak di perbatasan “Israel”-Syria dan melintasi jalan utama yang mengarah ke wilayah yang dikuasai “Israel”.
Mujahidin juga mengambil alih Mashati al-Khadar dan Seritan Lahawan, dua desa dekat batas gencatan senjata, katanya.

Perjuangan bersenjata antara mujahidin dan pasukan yang setia kepada rejim syiah nushairiah telah menimbulkan kekhuaatiran “Israel” bahwa mujahidin mungkin akan berani untuk merebut wilayah yang selama ini dipertahankan oleh Assad dan ayahnya di Golan sejak tahun 1974.

1 comment:

Bazilah Zaki said...

assalamualaikum..kalau ada sumbar pasal syria dan bukit golan ataupun tasik galile mohon perkongsian ye