Saturday, April 13, 2013

Saintis IRAN Cipta Mesin Waktu?



Pejabat berita The Telegraph di London menyiarkan maklumat bahawa seorang ilmuwan Iran berusia 27 tahun iaitu Ali Razeghi dari Pusat Penemuan Strategis Kebangsaan mendakwa “Time Machine Aryayek Traveling” yang boleg digunakan untuk mengetahui masa depan sudah berjaya dihasilkan. ‘Mesin waktu” itu dipercayai dapat membuat ramalan tentang sekitar lima ke lapan tahun masa depan seseorang, dengan ketepatan dalam lingkungan 98 peratus.

Ali Raghezi yang berjawatan Pengarah Pusat Iran untuk Penemuan Strategis itu sudah bekerja untuk projek mesin waktu ini selama 10 tahun. Dia juga sudah berjaya mencipta 179 penemuan lain. Menurutnya, mesin waktu ini tidak akan membawa kita ke masa depan tetapi ia mampu membawa masa depan kepada kita.

Dengan mesin waktu ini (sekiranya benarlah ia berjaya dihasilkan), Iran akan berupaya untuk mengetahui lebih awal tentang jatuh naik mata wang, harga minyak, aktiviti ketenteraan yang bakal dilakuakn negara asing dan sebagainya. Maksudnya Iran dapat membuat persediaan lima tahun lebih awal.

Ali Beghazi boleh berbangga dengan ciptaaannya memandangkan Amerika Syarikat masih gagal untuk manghasilkannya walupun sudah menghabiskan sangat banyak belanja. Namun begitu maesin waktu ini mendapat kritikan rakan dan kaum keluarga Ali Baghezi kerana mereka memandang ia sebagai alat untuk “bermain” dengan Tuhan.

Mesin waktu ini bakal dipasarkan apabila Iran sudah mampu untuk berbuat demikian. Prototaipnya tidak dilancarkan kerana dikhuatiri teknologi ini akan dicuri oleh pihak lain terutamanya China.

Abu Zulfiqar
13 April 2013

1 comment:

Komeng said...

mcm barang mainan doraemon la pulak