Thursday, June 20, 2013

MYANMAR - Mujahiddin Memohon Bantuan

Indonesia  - Berlaku kunjungan silaturahim dua mujahidin Rohingya ke markaz Majlis Mujahidin wilayah Jabodetabek di Pamulang Selasa (18/6/2013). Kedua-dua mujahidin Rohingya itu adalah Abu Arif berasal Majlis Ulama Rohingya dan  Abu Shafiyah,  panglima laskar mujahidin Rohingya merangkap wakil presiden Rohingya Solidarity Organisation (RSO). 
Pada kesempatan itu juga Ustaz Abu Arif menceritakan keadaan umat Islam di Rohingya yang ditindas dengan cara-cara yang keji. Muslim Rohingya diusir, dikejar-kejar, dibunuh, dan muslimahnya diperkosa. Ini dilakukan bukan hanya di bumi Rohingya, tetapi sampai ke dalam kapal yang mengangkut mereka dan di tempat pelarian di negeri-negeri tetanggga. “Orang-orang kafir menyiksa dan membunuh orang Islam di hadapan ibu bapanya dan di depan khalayak ramai” kata ustaz Jabir.
Rohingya pernah mempunyai kerajaan yang berjaya, ada 13 raja yang pernah berkuasa di sana. Tapi sekarang tak ada sisa-sisanya. Saat ini yang ada adalah pemerintah junta militer Myanmar yang menindas umat Islam. bahkan dalam buku-buku sejarah yang dibuat oleh pemerintah Myanmar dihapus sejarah pernah berdirinya kerajaan Islam Arakan di Burma sebelum Burma merdeka.
Ustaz Abu arif juga menjelaskan bahawa “Tidak benar muslim Rohingya adalah pendatang di Myamar, muslim Rohingya adalah penduduk asli di Myanmar,” ujarnya. 
sumber

No comments: