Sunday, June 2, 2013

PALESTIN - Kanser di Penjara

Penderita kanser di kalangan tawanan Palestin semakin meningkat. Ia juga menjadi penyebab utama meninggalnya sebagian tawanan Palestin. Ia juga yang menyebabkan kematian Maisarah Abu Hamdiah dua bulan lalu disamping ketidak pedulian perkhidmatan kesihatan dari pihak penguasa tahanan zionis dalam masalah ini.

Tawanan dari kem pelarian Balathah, Thariq Mahmud Ashi (30) yang menderita kanser  usus besar di penjara Magedo. Keadaannya sudah sangat  serius.

Keluarga tawanan menegaskan, pihak penjara menunda pembedahan terhadap Tariq tanpa sebab. Ini menjadi langkah berbahaya bagi kesihatannya.

Keluarga menegaskan, Tariq mengeluhkan rasa sakit yang tak tertahan di perutnya dan masalah di pencernaan dan cedera di bagian kiri perutnya. Dalam diagnos, Tariq mesti menjalani pembedahan segera.

Tariq Ashi ditahan pada 23 Julai 2005 dengan vonis 20 tahun penjara. Kansernya dikesan saat di dalam penjara.

Sumber gerakan tawanan di dalam penjara Israel menegaskan, ada lima kes kanser yang menimpa tawanan Palestin; Mu’tashim Radad (30) dari Tulkarm ditahan sejak 12 Januari 2006 divonis 25 tahun penjara. Ia mengalami radang kanser di bahagian usus sehingga mengalami pendarahan keras berkelanjutan. Berat badannya terus mengalami penurunan. Ia hanya diubati dengan ubat kimia.

Tawanan Fawaz Saba Fayiz Baarah (37) dari Nablus ditahan pada 21 Oktober 2004 divonis penjara seumur hidup tiga kali ditambah 47 tahun juga menderita pembengkakan di bahagian otak dan leher dan hanya diubati secara kimia.

Tawanan penderita kanser lain adalah Amir Muhammad Bahr (31) dari baldah Abu Deis divonis 10 tahun yang mengalami pembengkakan para dan radang keras di bahagian usus.

Demikian juga tawanan Taiq Abudul Latif Shabaginah (24) dari baldah Zababidah dari Jenin yang divonis 14 bulan di penjara Magedo menderita kanser persendian.

Tawanan Mahmud Muhammad Sharah dari kota Sharhah Hebron yang divonis 22 tahun. Ia mendekam di penjara Ramona yang juga mengalami pembengkakan di bahagian tenggorokannya.

13 Kes Kanser

Ketua Pusat Kajian Tawanan dan HAM, Fuad Hufash menegaskan, ada 13 kes tawanan yang mengalami kanser hingga saat ini.

Penyebabnya di antaranya adalah pengabaian perubatan terhadap tawanan. Mereka yang gugur syahid akibat pengabaian perubatan adalah Asyraf Abu Dzari, Zuhair Lubadah dan Maisarah Abu Hamdiah yang penyebabnya dibiarkan secara medik. (bsyr)

No comments: