Thursday, July 11, 2013

AS Mendanai Pembangkang MESIR

Presiden Barack Obama baru-baru ini menyatakan kononnya Amerika Syarikat tidak memihak salah satu pihak atas krisis Mesir  berikutan kejadian rampasan kuasa oleh tentera yang menggulingkan presiden yang terpilih secara demokratik.
Tapi review puluhan dokumen federal AS menunjukkan ternyata Washington telah diam-diam memberikan dana kepada tokoh pembangkang senior Mesir yang menyerukan penggulingan Presiden Mohamed Morsi.
Dokumen yang diperoleh oleh Program Pelaporan Investigasi di UC Berkeley menunjukkan AS menyalurkan dana melalui program Kementerian Luar Negeri untuk mempromosikan demokrasi di kawasan Timur Tengah. Program ini mendukung penuh semangat aktivis dan ahli politik yang terlibat aktif dalam kerusuhan di Mesir.
Program Kementerian Luar Negeri, disebut oleh para pegawai AS sebagai “bantuan demokrasi “, program ini inisiatif pemerintah Obama untuk mencuba untuk memenangkan kembali pengaruh AS dan sekularis di negara-negara Arab pasca Arab Spring yang menaikkan kalangan Islamik di pemerintahan , yang sebahagian besar menentang kepentingan AS di Timur Tengah.
Aktivis yang disokong oleh program ini termasuk seorang pegawai polis yang dalam pengasingan yang merancang kekerasan menggulingkan pemerintah Mursi, seorang ahli politik anti-Islam yang menganjurkan menutup masjid dan menyeret para khatib dengan penuh kekuatan, serta tokoh politik pembangkang yang mendorong untuk pemecatan Presiden terpilih secara demokratik di negara itu, menuurt dokumen pemerintah AS itu. (Aljazeera/KH) sumber

No comments: