Monday, August 26, 2013

Delegasi Tentera MESIR Senyap2 ke MALAYSIA dan INDONESIA

Delegasi pemerintah militer Mesir diketuai Dr Muhamad Sayyid Salim, yang memegang jawatan sebagai Ketua Asian Research Center dan profesor di Universiti Kaherah, melakukan kunjungan rahsia ke Malaysia dan Indonesia yang dimulai pada hari sabtu (24/08).
Pasukan delegasi tersebut dibentuk oleh Menteri Luar Negeri Mesir, Nabil Fahmy, dalam rangka melakukan komunikasi dengan negara-negara luar untuk memberikan gambaran yang terjadi di Mesir.
Selama kunjungannya, Dr Muhammad Salim mengadakan dialog dengan sejumlah pegawai terkait di kedua negara. Selain itu, dia juga melakukan sejumlah wawancara dengan beberapa media menjelaskan realiti situasi di Mesir sejak apa yang disebut oleh pihak militer sebagai 30 Jun.
Sebelumnya, pemerintah militer Mesir telah membuat Roadmap secara sepihak, yang mesti disetujui oleh semua kelompok dan golongan di Mesir. Tercatat, banyak pemimpin politik dan masyarakat menjadi sasaran penangkapan aparat keamanan militer Mesir, kerana menyatakan tidak setuju dengan Roadmap yang dibuat oleh militer Mesir. (Ahram/Zhd) sumber

No comments: