Wednesday, August 21, 2013

Kesan Kudeta MESIR Terhadap Kejatuhan Negara2 Islam Lain

Seorang anggota Parlimen Israel (Knesset) dari Parti Kadima, Yisrael Hasson, mengatakan bahawa jatuhnya Ikhwanul Muslimin di Mesir akan menyebabkan jatuhnya sejumlah pemerintahan Islam di negara-negara lain.
Hasson menyatakan perang yang dilancarkan oleh pemerintah Mesir terhadap kelompok-kelompok Islam akan memiliki kesan yang signifikan terhadap Ikhwanul Muslimin di Mesir. Menurut pertimbangannya “perubahan akan bergerak cepat dari Mesir ke negara-negara lain, dan juga akan mengubah pemerintahan Islam satu persatu”. Dan dia menambahkan “Mesir mulai melangkah ke dalam kerugian dan saya yakin bahawa pergolakan dari sana akan berpindah ke tempat lain”.
Dia juga mengatakan,”Hal ini akan berlanjutan di Mesir selama beberapa dekad, dan Mesir akan cuba membangun dirinya kembali dari bawah hingga atas, dan mengubah realiti yang menunjukkan adanya 60% rakyatnya yang tidak tahu membaca dan menulis, dan menurut data rasmi di Mesir upah pekerja per hari telah jatuh ke hanya  satu dolar per hari.(hr/im) sumber

No comments: