Tuesday, August 20, 2013

MESIR - Parti Mubarak OK, Parti Islam Akan Diharamkan

Rancangan konstitusi baru Mesir kemungkinan besar akan  melarang pembentukan parti politik berdasarkan asas agama, pejabat berita negara Al Ahram online melaporkan pada hari Isnin.
Komite yang ditugaskan  mengamandemen konstitusi baru diminta  untuk merancang pasal  larangan dalam konstitusi negara sebagai cara menjaga Mesir melawan faksi Islam yang mencuba untuk mengubah masyarakat awam negara itu menjadi oligarki agama, ” website itu mengutip sumber tanpa inisial nama yang menyebutkan.
Amandemen terhadap konstitusi 2012 diharapkan akan diumumkan pada Rabu ini , kata Ali Awad Saleh, ketua komite konstitusional dan penasihat undang-undang Presiden kudeta Adly Mansour.
Minggu lalu, Saleh mengatakan bahawa isi dari Pasal 2 dari konstitusi 2012  yang menyatakan bahawa Syariah Islam adalah sumber utama perundang-undangan , akan tetap dalam pasal itu dalam rangka untuk mempertahankan identiti Islam dari Mesir.”
Mempertahankan pasal 2  tersebut diperlukan untuk mencegah adanya boikot konstitusi baru oleh faksi-faksi Islam, menurut sumber yang tidak ingin disebutkan namanya.
Perubahan tambahan konstitusi mencakup juga pembubaran Dewan Syura, majlis tinggi parlimen yang dibubarkan pada awal Julai lalu , dan amandemen juga mencakup Peraturan Mahkamah Konstitusi Tinggi dan peraturan untuk lembaga media.
Selain itu, sebuah pasal konstitusi  2012  yang menyatakan  pasal larangan yang  mencegah pegawai bekas parti Presiden Hosni Mubarak yang digulingkan untuk kembali berpolitik  akan dibatalkan dalam amandemen konstitusi ini, menurut sumber itu. sumber

No comments: