Sunday, August 25, 2013

MYANMAR - Lagi Rumah dan Kedai Muslim Dibakar

Penganut Buddhis kembali membakar kedai=kedai dan rumah-rumah Kaum Muslimin Rohingya di Myanmar, kata polis tempatan pada Ahad (25/8/2013), seperti yang disiarkan SCMP.
Sekitar 38 rumah, sembilan tempat perniagaan dan sebuah tempat penggilingan padi dibakar para perusuh anti-Muslim pada Sabtu (24/8) malam.
Kebrutalan itu meletus setelah adanya provokasi yang menuduh seorang pemuda Muslim dicurigai telah memperkosa memperkosa seorang wanita Buddha di sebuah desa di Kanbalu di wilayah pusat Sagaing, menurut polis.
“Sekitar 150 orang berkumpul di pejabat polisi tadi malam, meminta mereka untuk menyerahkan tertuduh. Apabila polis, mereka mulai membakar kedia-kedai berdekatan,” kata polis itu.
Kedia-kedai ini diyakini milik orang-orang Muslim, tapi kami masih cuba untuk mengesahkannya. Orang-orang yang menyerang diyakini merupakan penganut Buddha dari dua desa setempat,” tambahnya.
Beberapa episode kerusuhan yang sebagian besar mensasarkan Kaum Muslimin terus terjadi. Kelompok-kelompok HAM menyatakan pihak berkuasa tidak mampu atau tidak mahu membendung kekerasan, yang telah menyebabkan sekitar 250 orang terbunuh dan lebih dari 140.000 lainnya kehilangan tempat tinggal.
sumber

No comments: