Sunday, September 1, 2013

Hamas Kutuk Tentera MESIR Serang Nelayan Gaza

Gerakan Pejuang Islam (Hamas) mengutuk serangan Angkatan Laut Mesir terhadap nelayan Palestin di laut perbatasan dengan Rafah, yang mengakibatkan beberapa warga Palestin cedera.
 2 orang nelayan dilaporkan tertembak dan 5 orang lainnya ditangkap pihak berkuasa Mesir.
Seperti yang disiarkan pejabat berita United Press Internasional, “insiden tersebut disahkan oleh juru cakap Hamas, Sami Abu Zuhri, tentang adanya insiden penyerangan Angkatan Laut Mesir berhampiran perbatasan dengan Rafah.”
Insiden penembakan itu terjadi pada Jumaat pagi, Angkatan Laut Mesir yang sedang meronda tiba-tiba menembak ke arah perahu nelayan Palestin yang berada dekat dengan perbatasan Rafah.
Pihak Berkuasa pemerintah Palestin di Jalur Gaza mengeluarkan daftar nama warganya yang menjadi terkena tembakan, mereka bernama Ibrahim al-Najjar, 19 tahun, dan Ismail Wael al-Bardawil, 21 tahun. Kedua-duanyanya terkena tembakan peluru dibahu mereka, mangsa selanjutnya dibawa ke hospital Abu Yousef al-Najjar di Rafah.
Hingga berita ini disiarkan, pemerintah Mesir belum mengeluarkan pernyataan rasminya berhubung penembakan tentera Mesir terhadap nelayan Palestin di perbatasan. sumber

No comments: