Monday, September 30, 2013

LEBANON - Pertempuran Sunni-Syiah Berlaku

Tentera Lebanon mengambil alih pos pemeriksaan keamanan diawasi oleh Hizbullah Syiah di  Baalbek , sehari setelah berlakunya berbalas tembak antara Syiah – Sunni yang mengorbankan empat orang , kata sumber Hizbullah .
Ini adalah kedua kalinya dalam minggu ini bahawa Hizbullah telah menyerahkan kawalan pos-pos pemeriksaan kepada  tentera , setelah militer Lebanon juga dikerahkan di pinggiran selatan Beirut .
Seorang koresponden AFP di Baalbek mengatakan militan Hizbullah telah berundur  dari pos pemeriksaan , dan bahawa kota itu telah tenang meskipun hari Sabtu berlaku tembak-menembak .
Hizbullah merupakan salah satu kekuatan militer , khususnya di pinggiran selatan Beirut  dan bahagian timur  Lebanon , Hizbullah seperti menjalankan ” negara-dalam -negara ” .
Hizbullah ,  sayap militer yang masuk dalam daftar hitam  oleh Kestauan Eropah pada bulan Juali lalu , ironisnya organisasi militer ini tidak dilucuti pasca akhir perang saudara di Lebanon di tahun  1975-1990 , dengan alasan bahwa organisasi militer itu dapat  diperlukan untuk melindungi Lebanon dari Israel .
Hizbullah didukung oleh Iran dan merupakan pendukung setia rejim  Suriah Bashar al – Assad . sumber

No comments: