Thursday, September 19, 2013

Tentera Laur MESIR Tembak Kapal Pelarian SYRIA dan PALESTIN

Tentera laut Mesir menembak sebuah kapal yang membawa ratusan imigran pelarian Syria dan Palestin di Laut Mediteranian dalam perjalanan menuju pantai Itali pada hari Selasa (17/09) malam.
Seorang wanita dan seorang lelaki asal Palestin dilaporkan terbunuhsetelah perutnya tertembus timah panas Angkatan Laut Mesir, sementara yang lain ditahan pihak berkuasa Mesir di pelabuhan Alexandria.
Menurut kata saksi kepada Al Jazeera, bahawa “mereka naik perahu dari pantai Mesir ke arah pesisir Itali di Laut Mediteranian, tapi sebelum mereka meninggalkan wilayah perairan mereka dikejar oleh Angkatan Laut Mesir, dan langsung menembak badan kapal, akibatnya dua orang terbunuh dan beberapa orang lainnya cedera.”

Dia menambahkan bahwa “negosiasi dengan pihak tentera untuk melepaskan mereka dan mengembalikan Paspor tidak menghasilkan apa-apa.”
Sebanyak 200 imigran pelarian Palestin dan Syria berusaha lari dari Syria menuju Itali, sebahagian besar penumpang kapal terdiri dari anak-anak. Mereka terpaksa keluar dari Syria akibat konflik berdarah yang telah berlangsung 2 tahun lebih.  sumber

No comments: