Friday, November 15, 2013

PALESTIN - Briged Al-Qassam Kenang Hijarah Sijjil

Briged Izzudin Al-Qassam, sayap militer Hamas menggelar perarakan militer di beberapa wilayah di Jalur Gaza  dalam rangka mengenang tahun pertama pertempuran “Hijarah Sijjil” dengan Israel tahun lalu.

Briged Al-Qassam menegaskan, dalam pertempuran itu Israel dan elit-elitnya akhirnya tunduk kepada syarat-syarat pejuang Palestin.  

Salah satu pimpinan Dewan Militer Al-Qassam menegaskan, dalam pertempuran Hijarah Sijjil penjajah zionis melalui mediator Mesir meminta agar diadakan gencatan senjata dalam waktu 48 jam. Namun Briged Al-Qassam menolak permintaan itu dan ingin melanjutkan pertempuran selama mungkin, tegasnya.

Dalam keadaan seperti ini, Al-Qassam mengenang pembunuhan penjajah zionis terhadap komandan mereka Ahmad Al-Ja’bari dan pengawalnya Muhammad Homs di kota Gaza yang menjadi bara api pertempuran dan berakhir dengan kemenangan perlawanan atas penjajah zionis.

Perarakan dan unjuk kekuatan militer terbesar Al-Qassam ini akan diadakan dari depan rumah Dr. Mahmud Zehar, selatan kota Gaza yang dipimpin oleh elit-elit politik Hamas ke jalan Al-Jala’, utara kota Gaza.
Sumber yang memantau meneagskan, salah satu pimpinan Dewan Militer Al-Qassam akan menyampaikan sambutan penting di akhir pameran itu. (bsyr)

No comments: