Wednesday, November 20, 2013

PALESTIN - Tahanan Dipindahkan ke Penjara Berbeza


s

Pusat Peneliti Urusan Tawanan Palestin melaporkan, pihak penjara zionis beberapa hari lalu memindahkan sejumlah pimpinan tawanan Hamas ke sejumlah penjara berbeza secara paksa.

Pegawai Biro Media Pusat Peneliti di Tebing Barat, Aminah Thawil menjelaskan, pihak penjara zionis memindahkan secara paksa sekjen gerakan tawanan Hamas, di penjara Negev, Ibrahim Muhammad Abbasi ke ke penjara Jalbu, beliau ditawan sejak 15 tahun lalu, dan divonis 18 tahun. Tindakan serupa menimpa Mutasim Taisir, anggota lembaga pimpinan tinggi tawanan Hamas, dari penjara Negev ke penjara Ofer, beliau ditawan sejak 13 tahun lalu dan divonis 15 tahun. Sementara Muhammad Naji Sabha, Sekjen Tawanan Hamas dari penjara Ofer ke penjara Magdo, beliau ditawan sejak 13 tahun lalu, dan divonis 15 tahun penjara.

Hal serupa dialami Rafat Nashef, tawanan administratif, dipindahkan paksa dari penjara Negev ke penjara Magdo, setelah diisolasi lebih dari 3 minggu secara berturut-turut.

Thawil menyebutkan, penjajah zionis menggunakan langkah pemindahan paksa terhadap para pimpinan tawanana, untuk melemahkan kekuatan para tawanan. Thawil menuntut segenap media untuk menyoroti persoalan tawanan Palestin di penjara zionis, dan mendukung perjuangan mereka. sumber

No comments: