Wednesday, December 4, 2013

INDONESIA - Pernikahan Menghina Islam

 Kes pernikahan Jonas Rivanno dan Asmirandah sempat mengundang perhatian masyarakat.  Pasalnya beberapa saat setelah berlangsung penikahan Jonas melalui media membuat pernyataan yang mengejutkan. Pernyataan itu adalah bahawa dia mengaku tak pernah masuk Islam.
Kontan keluarga Asmiranda yang Muslim gempar. Kerana sebelum acara pernikahan berlangsung Jonas Rivanno yang asalnya beragama Kristian terlebih dulu mengucapkan ikrar syahadatain salah satu syarat seseorang masuk Islam.
Prosesi  pengucapan syahadatain oleh Jonas Rivanno itu disaksikan oleh keluarga Asmirada dan seorang ustaz. Acara yang sakral itu juga diabadikan tak hanya dalam bentuk foto tapi juga dengan rakaman video.
Pernyataan Jonas Rivanno bahawa dia tak pernah masuk Islam bukanlah pernyataan yang biasa dan remeh temeh yang hanya dapat dibatalkan dan dicabut dengan menyampaikan permintaan maaf.
Pernyataan Rivano itu, juga tak cukup dengan mengugurkan akad nikah yang telah berlangsung antara Asmiranda-dengan Rivano, kerana mereka berbeda agama, setelah mengatakan bahawa dia tak pernah masuk Islam. Yang dipersoalkan adalah penghinaan terhadap lembaga pernikahan dan penistaan terhadap Islam.
Pernyataan Rovano sangat jelas jelas bahwa itu adalah penghinahan terhadap lembaga pernikahan. Dan yang lebih serius adalah penghinaan terhadap Islam. Dikatakan sebagai penghinaan kerana dengan hanya berpura-pura masuk Islam sudah boleh menikahi gadis Islam. Lalu setelah menikah dengan mudah dia berbalik dan kembali kepada agamanya yang asal.

sumber

No comments: