Thursday, December 5, 2013

PALESTIN - 200 Askar Israel Nodai Masjid di Hebron


israel di masjid ibrahimiSekitar 200 orang tentera Zionis menyerbu Masjid masuk Ibrahimi di kota Hebron pada hari Rabu (04/12) dengan memakai kasut dan berkeliling di tengah jemaah Muslim yang sedang berada di dalam masjid.
Menurut keterangan pegawai Palestin setempat, Samir Halaiqa, “Apa yang terjadi hari ini adalah penyerbuan dari tentera Israel dengan kasut but mereka dan berkeliling di dalam Masjid, yang dipandu oleh seorang pemuka agama Yahudi dan menjelaskan bahawa daerah ini adalah milik bangsa Yahudi yang dikuasai umat Muslim.”
Samir menambahkan ” Israel merebut 54 % dari luas wilayah Masjid Ibrahimi pada tahun 1994, dan hari ini mereka kembali untuk mengambil apa yang tersisa dengan paksa.”
Menurut Samir penjajah Israel bukan hanya menyerbu masuk ke dalam Masjid Ibrahimi, tetapi sering kali warga Yahudi mengadakan pesta minuman keras di sekitar Masjid.
Perlu diketahui bahawa penjajah Israel menguasai setengah komplek Masjid Ibrahim, dan membolehkan umat Islam untuk menggunakannya secara penuh selama beberapa hari dalam setahun, seperti hari Jumat dari bulan Ramadhan, hari pertama Idul Fitri dan Idul Adha , peringatan Isra dan Mi’raj Nabi, dan Tahun Baru Hijriyah. (rassd/lndk)

No comments: