Thursday, December 5, 2013

SYRIA - Basyar Umum Tidak Akan Berundur Sama Sekali

Melalui keterangan Menteri Maklumat Syria Omran Zoubi, Presiden Bashar al – Assad menegaskan akan tetap berada di posisinya dan memimpin fasa transisi setelah konferensi Geneva 2 berlangsung.
Seperti disiarkan pejabat berita SANA, Zoubi mengatakan “Bashar al Assad akan memimpin masa transisi jika telah tercapai kesepakatan konferensi Geneva 2 dan tetap menjadi Presiden Syria.”
Zoubi menegaskan “siapa yang percaya bahawa rezim Syria akan menyerahkan kekuasaan kepada pembangkang dalam konferensi internasional ini adalah salah,” dia menambahkan, ” Jika orang berfikir kita pergi ke Geneva untuk memberikan kunci Damsyik kepada pembangkang, maka kami tidak akan pergi.”
Konferensi Geneva 2 dirancang akan berlangsung pada 22 Januari akan datang yang dipantauoleh pemerintah Washington dan Moscow.
Sebelumnya pada perjanjian Geneva 1, kedua belah pihak bersepakat untuk pembentukan pemerintahan transisi tanpa keikut sertaan Assad, yang berakhir masa jawatannya pada tahun 2014 akan datang. (Aljazeera/lndk) sumber

No comments: