Thursday, April 25, 2013

INDONESIA minta Google padam video hina Islam


JAKARTA 24 April - Kerajaan Indonesia hari ini meminta syarikat pengendali laman web perkongsian video YouTube, Google memadamkan satu video yang dipercayai mempersendakan agama Islam.
Menteri Penerangan, Taifatul Sembiring berkata, kerajaan telah meminta kerjasama Google untuk memadamkan video yang memaparkan lima pelajar perempuan sebuah sekolah tinggi mempersendakan solat dengan membuat tarian mengikut rentak lagu Maroon 5, One More Time.
Polis Indonesia berkata, kelima-lima pelajar berkenaan telah dibuang sekolah dan berkemungkinan didakwa di mahkamah atas tuduhan menghina Islam.
Bagaimanapun, maklumat lanjut tentang pelajar berkenaan tidak didedahkan. - DPA

Angka korban runtuhan bangunan di BANGLADESH meningkat


SAVAR 25 April - Angka korban akibat runtuhan bangunan di Bangladesh meningkat kepada 152 orang hari ini ketika pasukan penyelamat bekerja keras menyelamatkan mangsa yang terperangkap di bawah sisa runtuhan.
Wali Asraf yang merupakan pegawai kanan di bilik kawalan bencana berkata, pasukan penyelamat berhati-hati menggali untuk menarik keluar mangsa yang terperangkap.
Lebih 1,000 orang turut cedera apabila bangunan lapan tingkat yang menempatkan beberapa kilang dan sebuah pasar raya di pinggir Dhaka itu runtuh, semalam. - AFP

25 orang maut bangunan runtuh di BANGLADESH


SEORANG lelaki yang terperangkap dalam runtuhan bangunan diselamatkan oleh orang ramai dalam kejadian yang berlaku di Savar, berdekatan Dhaka, Bangladesh hari ini. - AP
 
DHAKA 24 April - Sekurang-kurangnya 25 orang dilaporkan maut dan lebih 500 lagi cedera apabila sebuah bangunan lapan tingkat runtuh di Savar, luar bandar Dhaka, Bangladesh hari ini.
Saluran berita Ntv melaporkan anggota bomba dan askar kini berusaha menyelamatkan mereka terperangkap dalam Plaza Rana yang menempatkan beberapa kilang pakaian dan sebuah pasar raya itu.
Seorang pegawai polis, Mohammad Asaduzzaman berkata, kejadian itu berlaku selepas pemilik tidak mengendahkan amaran supaya tidak membenarkan pekerja masuk bangunan tersebut selepas retakan dikesan semalam. - REUTERS

Tuesday, April 23, 2013

MALAYSIA - Ahli2 Politik dan Klon Mereka


sumber


SEMESTA - Misi Manusia ke Planet Mars

Misi untuk mengirim manusia ke Mars akan segera direalisasikan. Mars One, sebuah kumpulan dari Belanda untuk misi pengiriman awak ke Mars, merancang mengirimkan empat astronaut ke Planet Merah pada tahun 2023.

Ya, satu dekad lagi. Namun, masih banyak pekerjaan rumah yang mesti diselesaikan. Apakah itu?

Guardian menyiarkan, 22 April 2013, hambatan serius pertama adalah soal adaptasi astronaut ketika mendarat serta dukungan sumber kehidupan di Mars.

Seperti diketahui, lingkungan Mars memiliki graviti terbatas. Kekuatannya hanya 38 peratus graviti Bumi. Kondisi ini menyebabkan perubahan fisiologis astronaut secara menyeluruh, seperti kepadatan tulang, kekuatan otot, dan sirkulasi penjelajahan yang jadi terbatas.

Dan, masalah kedua yang tidak kurang serius adalah para astronaut mesti mengucapkan selamat tinggal pada keluarga dan teman-temannya di Bumi. Sebab, Mars One tidak menjamin astronaut akan kembali.
Agar misi sukses kembali ke Bumi, astronot tentu memerlukan roket yang dilancar secara lengkap dan canggih, yang dapat menghempaskan astroaut dari medan graviti Mars.

Bukan itu saja, pada misi ini juga diperlukan sistem pendukung kehidupan astronaut untuk lebih tujuh bulan perform stesen ruang angkasa orbit Bumi yang bagus.

“Usaha itu perlukan kemampuan teknik yang kuat, dan biaya yang tak kecil jumlahnya,” tulis laman web Mars One.

Banjir Peminat

Direktur Medis Mars One, Norbert Kraft mengungkapkan, sudah ada 10 ribu pelamar yang berminat mengikuti misi ini.

Syarat bagi pengaju misi ini sudah ditetapkan. Calon astronaut mesti punya daya tahan yang mantap, punya kemampuan beradaptasi, rasa ingin tahu, dan percaya pada kemampuan akal.

Mereka juga mesti berusia lebih dari 18 tahun. Diketahui, dari 10.000 lamaran yang masuk, rentang usia pelamar berkisar 18 tahun sampai 62 tahun, dengan berbagai motivasi.

Misalnya, seorang wanita Amerika, Cynthia. Wanita usia 32 tahun ini, mengaku terdorong ikut misi ini sebagai perwujudan bayangan masa kecilnya pergi ke Mars.

“Saat saya pertama kali mendengar projek Mars One, saya fikir ini adalah kesempatan untuk mewujudkan mimpi kecil saya. Saya dapat menjadi salah satu pelopor kehidupan Mars, dan mengatakan manusia dapat mencapai wilayah yang belum dipetakan,” ujar Cynthia.



Misi Dipersoalkan

Projek ini juga menuai kritik Dr Veronica Bray, peneliti laboratorium planet dan bulan University of Arizona. Dia mengatakan, permukaan Mars sangat tidak mesra dengan kehidupan.

Permukaan Mars, Bray mengatakan, tidak ada zat air cair, sehingga tekanan atmosfera secara praktis vakum, tingkat radiasi lebih tinggi dan suhu liar meningkatkan risiko kanser. Belum lagi sistem kekebalan tubuh yang rendah.

Tapi, Mars One beranggapan misi ini tetap bermanfaat.

“Mars One percaya misi ini tidak hanya mungkin, tapi penting bagi kita dalam membangun permukiman kekal di Mars, untuk mempercepat pemahaman tentang pembentukan Tata Surya, asal usul kehidupan, dan tempat kita di alam semesta,” tulis Mars One.

Mars One menyatakan unsur-unsur dasar yang diperlukan untuk kehidupan sudah ada di Mars. Misalnya, air dapat diekstraksi dari ais dalam tanah.

Mars juga punya sumber nitrogen, unsur utama dalam udara yang dihirup manusia. Mars One menyebutkan projek monumental ini akan menelan perbelanjaan fantastik, US$6 billion.

Untuk diketahui, Mars One didirikan pada 2010 oleh Bas Lansdorp, seorang insinyur dan pengusaha Belanda. Perusahaan ini telah mengembangkan peta jalan dan teknologi yang ingin mewujudkan kehidupan manusia di Mars. (umi/Viva/HK)

sumber

UAE - Larangan Berbikini di Pantai

Pihak berkuasa di Ras al-Khaimah, daerah Emirat paling utara di Uni Emirat Arab, telah mulai  menaikkan papan tandapada pantai-pantai umumnya dengan peringatan denda terhadap pengunjung yang memakai pakaian renang bikini bagi perempuan dan seluar pendek untuk laki-laki.

Harian Abu Dhabi melaporkan bahawa langkah tersebut sebagai respon banyaknya keluhan dari keluarga muslim tempatan yang tidak suka berbagi pantai dengan para pelancong asing yang umumnya kurang memakai pakaian yang sopan. Daerah yang termasuk Emirat ini terletak sekitar 100 kilometer (60 mil) timur laut dari Dubai.

Negeri UAE ini memang banyak tambal sulam adat istiadat sosialnya dan berbeza undang-unangnya di antara tujuh emirat semi-otonom nya, mulai dari konservatif sampai liberal. Dubai misalnya mendesak menggunakan  pakaian yang sopan tapi tidak jarang para wanita disana memakai pakaian seperti mini skirt atau bikini.

sumber

Kes Scorpean di PERANCHIS

KUALA LUMPUR: Dua peguam, Americk Sidhu (peguam P Balasubramaniam) dan Cecil Abraham bakal disapina oleh Mahkamah Perancis untuk memberikan keterangan ekoran dakwaan penyelewengan pembelain kapal selam Scorpean.

Menurut kenyataan Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gabriel dan peguam mereka, Fadiah Nadwa Akuan Bersumpah satu dan dua (SD 1 dan 2) P Balasubramaniam kini menjadi isu dalam penyiasatan oleh mahkamah Perancis ini.

Menurut kenyataan itu, pada 19 April lepas kedua-dua mereka telah dipanggil secara tergesa-gesa oleh peguam mereka di Perancis yang mengendalikan kes ini iaitu William Bourdon dan Apoline Cagnat.

Hakim yang mengendalikan kes ini, menurut kenyataan Suaram, Roger LeLoire and Serge Tournaire telah mendapat maklumat dari pelbagai sumber tentang kematian wanita Monggolia, Altantuya Shaaribuu.

Dalam misi itu, mereka telah berbincang tentang:-

1) Penemuan penting tentang peranan Datuk Seri Najib Razak dalam skandal Scorpean dengan pembunuhan kejam Altantuya Shaaribuu.

2) Penemuan baru berkaitan dengan SD 1 dan 2 dan penyataan PI Bala sejurus sebelum kematiannya, tentang hubungan Najib dan keluarga secara langsung dalam kes ini dan pendedahan peguam Americk Sidhu dalam mesyuarat agung tahunan Majlis Peguam pada 16 Mac 2013.

3) Hakim utama dalam kes ini, Roger Le Loire, telah meminta maklumat lanjut bagaimana penyataan terkini berkaitan dengan penyiasatan yang sedang berjalan.

Mahkamah Perancis sekarang melanjutkan siasatannya ke atas maklumat berkaitan pembunuhan, khasnya dakwaan penyalahgunaan kuasa oleh Najib selaku timbalan perdana menteri ketika itu untuk menutup kebenaran di sebalik pembunuhan Altantuya.

4) Penyiasatan yang sedang berjalan sangat sulit dan menunggu lampu hijau dari hakim untuk didedahkan ke pengetahuan umum, harap-harapnya dapat dibuat beberapa hari lagi.


Hasil dari misi ini, kata kenyataan itu, peguam mereka telah memaklumkan kepada hakim maklumat terkini dan mencadangkan adanya unsur-unsur jenayah di bawah Penal Kod.

Ia termasuklah menghalang keadilan oleh Najib melalui pembikinan SD 2  yang mempunyai banyak unsur-unsur penipuan dan tidak mendapat pengarahan dari PI Bala.

"Sekurang-kurangnya dua pendedahan baru akan dibuat beberapa minggu ini selepas mendapat kebenaran hakim," kata kenyataan itu.

sumber

MYANMAR: Kempen hapus etnik Rohingya


Gambar dirakam pada Jun tahun lalu dan dikeluarkan Human Rights Watch (HRW) semalam, menunjukkan sekumpulan penduduk Rakhine yang memegang senjata, menyelamatkan diri dari kebakaran besar yang berlaku di sebuah kampung di negeri Rakhine, Myanmar. - AFP 
 
BANGKOK 22 April - Pertubuhan Pemantau Hak Asasi Manusia, Human Rights Watch (HRW), menuduh Myanmar melancarkan satu kempen pembersihan etnik terhadap penduduk Rohingya yang beragama Islam berdasarkan bukti penemuan kubur-kubur besar dan pengusiran etnik tersebut.
Badan hak asasi manusia yang beribu pejabat di New York itu berkata, etnik Rohingya yang dinafikan kewarganegaraan di Myanmar menghadapi jenayah kemanusiaan termasuk pembunuhan, didakwa dan diusir.
HRW berkata, pemimpin masyarakat dan sami Buddha menganjur dan menggalakkan orang ramai dengan sokongan pasukan keselamatan melancarkan serangan terancang ke atas perkampungan Islam di Rakhine pada Oktober lalu.
''Kerajaan Myanmar terlibat dalam kempen pembersihan etnik terhadap (etnik) Rohingya dan ia berterusan sehingga hari ini melalui penafian bantuan kemanusiaan dan mengehadkan pergerakan,'' kata Timbalan Pengarah Asia HRW, Phil Robertson.
''Di Rakhine, lebih 125,000 etnik Rohingya dan penduduk Islam dihalau, dinafikan akses kepada bantuan kemanusiaan dan tidak dibenarkan pulang ke rumah mereka,'' kata badan hak asasi itu.
Sekurang-kurangnya 180 orang maut dalam dua keganasan melibatkan penganut Buddha dan Islam di Rakhine sejak Jun lalu, berdasarkan angka kematian rasmi, namun HRW mempercayai jumlah tersebut lebih tinggi.
Dalam laporan berdasarkan temubual dengan lebih 100 orang, HRW berkata, pihaknya menemui empat kubur besar di Rakhine dan menuduh pasukan keselamatan memusnahkan bukti jenayah.
''Dalam satu contoh pada Jun lalu, sebuah trak kerajaan membuang 18 mayat tanpa pakaian dan separuh bogel berdekatan kem pelarian Rohingya, dilihat sebagai cubaan untuk menakut-nakutkan etnik Rohingya supaya terus meninggalkan Myanmar,'' kata HRW.
HRW menuduh pihak berkuasa memusnahkan masjid dan melakukan penangkapan besar-besaran di Rakhine.
''Pasukan keselamatan tidak mempedulikan atau turut membantu penganut Buddha menyerang anggota masyarakat Islam,'' kata badan hak asasi manusia itu. - AFP

MYANMAR mahu hapuskan etnik Rohingya - HRW


BANGKOK 22 April - Pertubuhan Pemantau Hak Asasi Manusia, Human Rights Watch (HRW), menuduh Myanmar melancarkan satu kempen penghapusan kaum terhadap Rohingya Islam berdasarkan bukti penemuan kubur-kubur besar dan pengusiran etnik tersebut.
Badan hak asasi manusia yang beribu pejabat di New York itu menjelaskan, etnik Rohingya Islam yang dinafikan kewarganegaraan di Myanmar, turut berdepan jenayah kemanusiaan termasuk pembunuhan, pendakwaan dan pengusiran.
HRW menyatakan, pemimpin masyarakat dan sami Buddha didapati menggalakkan orang ramai melancarkan serangan terancang ke atas perkampungan penduduk Islam di Rakhine pada Oktober lalu, selain menerima sokongan pasukan keselamatan. - AFP

Monday, April 22, 2013

AMERIKA: Pemberontak Vilayat Dagestan nafi terlibat dengan pengebom Maraton Boston

MOSCOW 22 April - Sebuah kumpulan pemberontak terkenal Rusia dari Caucasus Utara hari ini menafikan sebarang kaitan dengan dua suspek pengebom Maraton Boston yang berketurunan etnik Chechen.
"Pusat pemerintah mujahidin Vilayat Dagestan mengumumkan bahawa pejuang Caucasus tidak melancarkan sebarang aktiviti ketenteraan terhadap Amerika Syarikat," kata kumpulan itu dalam satu kenyataan yang disiarkan dalam laman web pemberontak iaitu, Kavkazcenter.com dan Vdagestan.info.
"Kami hanya berperang dengan Rusia, yang bukan sahaja bertanggungjawab bagi pendudukan Caucasus, tetapi juga bagi jenayah yang dilakukan terhadap umat Islam," kata kumpulan pemberontak itu lagi. - AFP

AS bantu pemberontak SYRIA


John Kerry (kanan), Pengerusi Majlis Pembangkang Syria, Moaz al-Khatib (kiri) dan Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoglu menghadiri sidang akhbar selepas pertemuan bersama kumpulan pro-pembangkang 'Rakan Syria' di Istanbul, kelmarin. - AFP 
 
ISTANBUL 21 April - Amerika Syarikat (AS), hari ini bersetuju menambah bantuan kepada pemberontak di Syria termasuk kelengkapan tentera bukan pemusnah, namun tidak akan membekalkan senjata atau terlibat secara langsung dalam konflik di negara itu.
Dalam satu kenyataan selepas mengadakan beberapa rundingan bersama kumpulan propembangkang 'Rakan Syria' di Istanbul, Setiausaha Negara AS, John Kerry berkata, bantuan AS kepada pembangkang akan ditambah menjadi AS$250 juta (RM750 juta).
Menurut kenyataan itu, sesetengah daripada dana tersebut akan digunakan bagi 'menyediakan sokongan tambahan termasuk beberapa jenis bantuan bekalan bukan pemusnah' kepada pemberontak yang menentang Presiden Syria, Bashar al-Assad, berbanding bantuan makanan dan perubatan yang diberikan ketika ini.
Bagaimanapun, kenyataan itu tidak menyatakan secara terperinci mengenai jenis-jenis bantuan, namun media AS melaporkan, Washington bersedia menyediakan pemberontak dengan peralatan perang berbentuk perlindungan seperti pakaian dan kenderaan perisai, kaca mata khas untuk dipakai pada waktu malam dan juga alat komunikasi.
"Presiden AS, Barack Obama mengarahkan saya untuk meningkatkan usaha kami. Keadaan di Syria ketika ini tidak jelas.
"Tentera Bashar (mungkin) mempunyai senjata kimia, pembunuhan rakyat menggunakan peluru berpandu dan lain-lain senjata pemusnah yang berpotensi merosakkan seluruh negara. Semua ini harus dihentikan," kata Kerry.
Bagaimanapun, bantuan tersebut tidak memenuhi kemahuan pemberontak yang meminta pihak luar membekalkan mereka dengan senjata, mewujudkan zon bebas terbang dan melancarkan serangan udara terhadap tentera Syria yang melancarkan peluru berpandu.
Kebanyakan negara-negara Barat menyatakan kebimbangan mengenai pembekalan senjata kepada pemberontak, yang mungkin akan disalahgunakan oleh kumpulan radikal Islam seperti Barisan al-Nusra, yang dikaitkan dengan al-Qaeda. - AFP

Friday, April 19, 2013

AMERIKA - Gambar Disyaki Pengebom Boston

FBI telah menyiarkan foto dan video dua lelaki sebagai suspek utama dalam ledakan marathon Boston dan meminta masyarakat untuk membantu dalam mengenalpasti dua orang tersebut.

Richard Deslauriers, agen khusus FBI, mengatakan dalam sebuah sidang media pada hari Khamis bahawa FBI menganggap suspek sebagai “bersenjata dan sangat berbahaya”.
Pengeboman yang mengorbankan tiga orang dan mencederakan 176 menggoncang Amerika Syarikat .

“Hari ini kami menginginkan bantuan masyarakat untuk mengenalpasti dua tersangka,” kata Deslauriers dalam sidang media.

Seseorang di luar sana mungkin tahu orang-orang ini sebagai teman, tetangga, rakan kerja atau anggota keluarga dari suspek.
Kedua lelaki membawa jaket yang diyakini berisi bom.
Lelaki suspek No 1 memakai topi besbol gelap. Suspek No 2 memakai topi putih belakang dan terlihat  menurunkan jaketnya di tanah, kata Deslauriers.

sumber

IRAQ - 22 Maut, 345 Cedera Akibat Bom Berani Mati

BAGHDAD: Pihak berkuasa Iraq mengesahkan satu serangan pengebom berani mati di sebuah kafe di Baghdad, awal hari ini menyebabkan 22 maut manakala 345 lagi cedera.

Polis Iraq berkata, serangan berdarah itu berlaku malam tadi waktu tempatan ketika kafe yang terletak di barat Baghdad itu penuh sesak dengan pelanggan.
Antara yang terkorban adalah dua kanak-kanak dan seorang wanita.


Keganasan terus tercetus beberapa hari sebelum pilihan raya wilayah yang dijadual esok. - AP

sumber

SYRIA - 7 Juta Penduduk Perlu Bantuan Kemanusiaan

NEW YORK: Hampir tujuh juta penduduk memerlukan bantuan kemanusiaan di Syria dengan Damsyik dilihat cuba menyekat penghantaran berkenaan, kata seorang pegawai kanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), hari ini.

“Keperluan itu semakin besar dan mendadak dan mereka yang memerlukan adalah di kawasan konflik dan kawasan yang dikuasai pembangkang," kata
Setiausaha Rendah PBB Mengenai Hal Ehwal Kemanusiaan, Valerie Amos memberitahu Majlis Keselamatan PBB semalam. Beliau berkata, angka terbaru menunjukkan 6.8 juta penduduk amat memerlukan bantuan, 4.25 juta penduduk hilang tempat tinggal dan baki, 1.3 penduduk kini hidup sebagai pelarian di negara jiran.


Amos berkata, sejak Januari pentadbiran Damsyik mewujudkan pelbagai halangan birokratik sehingga menyukarkan operasi pengagihan bantuan. - AFP
sumber

Soal Jawab Tentang Panji Langkasuka

Soal Jawab Tentang Panji Langkasuka


Pada awalnya saya mengira tidak perlulah untuk kami memanjangkan lagi tulisan tentang Ajaran Panji Hitam Langkasuka bawaan seorang hamba Allah yang mengelarkan dirinya Raja Merongmahawangsa. Atas dasar itulah maka pada artikel ke-3 tentang ajaran ini saya letakkan perkataan “tamat”. Ketika itu kami mengharapkan agar para pembaca pandai-pandailah membuat pertimbangan sendiri menggunakan kebijaksanaan masing-masing.
Namun begitu, selepas ketiga-tiga artikel itu dimuatnaik ke ruang maya internet, maklumbalas demi maklumbalas kami terima. Kemasukan maklumat begitu pesat sehingga membuatkan kami bersetuju untuk menyatukan kesemua maklumat itu lalu dihidangkan dalam bentuk satu lagi artikel, dan tentunya saya yang akan menjadi tukang karang, tukang taip dan tukang muatnaik.
Kesibukan saya dan rakan-rakan membuatkan usaha ini masih terbantut sedangkan soalan demi soalan dilontarkan kepada kami sehingga mewujudkan lambakan soalan. Oleh itu saya mengambil keputusan untuk  menghidangkan info-info itu dalam bentuk soal jawab. Maksudnya tulisan ini bukanlah sebuah artikel yang tersusun, tetapi lebih berupa soal jawab yang berterabur susunannya tetapi tidak lari daripada isu.  Dengan kaedah ini kami dapatlah menjawab pertanyaan beberapa pihak sekaligus, tanpa perlu untuk kami menjawab kepada setiap individu.
Tulisan ke-4 ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa kerana ada banyak maklumat yang bakal kami kongsikan, insya-Allah.
Semoga bermanfaat.

PERSOALAN : Dengar cerita Raja Merong dapat tahu banyak perkara ghaib. Benarkah apa yang didakwanya itu?
PENJELASAN : Kami bawakan satu cerita, anda nilaikan sendiri.
Pada tahun 2011, Bangkok dilanda banjir mengejut dan lambat surutnya. Seorang yang menggunakan nama “Jejak Yang Hilang” (selepas ini kita akan lihat perkaitan antara nama ini dengan Merong) membuat dakwaan dalam bentuk tulisan pada 9 November 2011 bahawa banjir di Bangkok tidak akan surut sebelum, malahan akan bertambah buruk sehingga jadi seperti lautan, kecualilah negara Thailand diserahkan kembali kepada raja yang berhak iaitu Raja Empayar Islam Nusantara Langkasuka.
Dengan kuasa Allah SWT, banjir dah lama surut dan Thailand tidak pula diserahkan oleh raja dan pemimpin-pemimpinnya kepada Raja Langkasuka. Maksudnya, berita ghaib yang ada pada Jejak Yang Hilang itu adalah karut belaka. Orang yang berhati-hati dalam mmebuat pertimbangan tentunya tidak akan mudah-mudah mempercayai ramalan-ramalan ugutan seperti itu. Memang dari semasa ke semasa ada sahaja ramalan yang berbau ugutan (sama ada secara langsung ataupun tidak) tetapi secara halus disebarkan oleh kumpulan ini agar mereka diperakui oleh masyarakat.
Berikut ialah tulisan Jejak Yang Hilang pada 9 November 2011 :
Banjir di Thailand semakin buruk dan dengan Izin Allah akan bertambah buruk. Sampai di (*suatu) ketika nanti apabila empat penjuru air ini bertembung maka di saat itu kita akan lihat rebahnya bangunan-bangunan, tumbangnya rumah-rumah rakyat yang (*malapetaka ini) akan menjadi satu kejutan kepada dunia. Bangkok umpama lautan. 
Perkara ini hanya boleh dielakkan (*jika) semua rakyat, pemimpin-pemimpin & raja Thailand sedar sudah sampai masanya mereka kembalikan Negara Thailand (Langkasuka) kepada pemerintah/rajanya yang sebenar. 
Janji Allah sudah hampir tiba. Empayar Islam Nusantara Langkasuka harus dikembalikan kepada yang berhak. Empayar Islam Nusantara Langkasuka bukanlah suatu yang mitos. BANJIR ini adalah satu petunjuk yang jelas bahawa masa untuk kebangkitan dan sejarah 1400 tahun dahulu akan kembali. 
Ramai pihak termasuk umat Islam Thailand masih belum menyedari perkara ini,mereka semua beranggapan Empayar ini hanyalah mitos di zaman moden ini. Kepada umat Islam Thailand dan juga Nusantara bersiap sedialah kita untuk kebangkitan Empayar ini dan harus diperintah oleh yang berhak sahaja. Ramai yang ketawa membaca komen ini. 
Dengan IzinAllah, BANJIR ini akan surut setelah Raja Thailand menyerahkan sepenuhnya kuasa pemerintahan Thailand/Langkasuka kepada yang berhak.
 
Kekejaman mereka terhadap Umat Islam sudah hampir berakhir,bangkitnya Raja yang berhak ini akan terbentuklah sebuah Empayar Kerajaan Islam YANG BERTUANKAN ISLAM, ALQURAN &SUNNAH sebagai tunjang pemerintahan, tiada lagi Demokrasi (*kenyataan ini bersesuaian dengan kenyatan-kenyataan yang dikeluarkan mereka sekarang bahawa sebelum dan selepas Pilhanraya Umum ke-13 akan berlaku huru-hara), tiada lagi pilihanraya sebaliknya MAJLIS SYURA ULAMA & MAJLIS IJTIMAK ULAMA sebagai ganti juga ADIL untuk semua kaum. Semua sistem ciptaan Yahudi Nasrani akan terus dibuang. 
Marilah semua Islam khususnya di Thailand dan juga Nusantara ini kita mencari Raja/Khalifah yang memerintah dan mendaulatkan PEMERINTAHAN ISLAM yang sebenar. 
KEPADA UMAT ISLAM NUSANTARA BANJIR DI THAILAND/LANGKASUKA, (*banjir di Bangkok) ini bukanlah banjir biasa. Carilah guru-guru yang mursyid dan bukanlah guru-guru yang pentingkan dunia untuk merungkai rahsia banjir ini. Dengan IzinAllah jua banyak perkara-perkara yang pelik akan berlaku selepas ini.
Hasilnya? Maklumat ghaib yang ada pada orang ini ternyata palsu. Hal ini membuatkan orang ramai terfikir… takkanlah Pemegang Panji Hitam Al-Mahdi yang tulen dapat info-info palsu dari alam ghaib atau dari Allah?
Tulisan Jejak Yang Hilang ini boleh tuan-tuan cari di serata internet. Gaya dan isi tulisannya persis betul dengan gaya dan isi tulisan Merong, dan sama benar dengan maklumat-maklumat yang disebarkan oleh orang-orang yang mempercayainya dakwaan-dakwaannya. Sila cari dan teliti sendiri.
Kita lihat satu lagi gaya dan isi tulisan Jejak Yang Hilang pada  2 Disember 2011 pula :
Asslamualaikum Tuan, InsyaAllah Kerajaan Islam Patani/Langkasuka akan kembali dan semua negeri-negeri di bawah empayarnya dahulu mesti di kembalikan di bawah pemerintahnnya berlandaskan ALQuran & Sunnah setelah Pewaris sebenarnya di temui. Bersama-samalah kita menjejak Pewaris yang hilang ini. Masanya dah hampir tiba. Kemunculan beliau akan jadi satu kejutan dunia. Sistem Demokrasi ciptaan Yahudi Nasrani akan di hapuskan. Mulanya kebangkitan Pemerintahan Khalifah/Sultan/Raja Islam di akhir zaman. Tiada lagi pilihanraya.
Bandingkan pula dengan tulisan seorang lagi yang gaya dan isinya lebih kurang sama iaitu individu yang menggunakan TuankuSultanRajaMerongmahawangsa. Tulisan orang ini juga banyak di serata internet. Seolah-olah mereka orang yang sama.
Kita khuatir hal yang menimpa Ustaz Ashaari Muhammad Al-Arqam akan berlaku kepada Merong. Apabila satu berita ghaib/ramalannya salah, dia buat ramalan baru. Apabial salah lagi, buat ramalan lain pula. Kadang-kadang dua tiga ramalan dalam masa yang hampir-hampir serentak. Tapi para pengikut tegarnya tetap yakin akan si ketua.
Lagi tulisan Jejak Yang Hilang pada 10 Mac 2012 :
“Pattani Langkasuka akan MERDEKA dan memerintah dengan undang-undang berlandaskan AlQuran&Sunnah yang akan diketuai oleh Pewaris Raja Islamnya yang sebenar dan dari jalur Ahlul Bait terus kepada Saidina Hassan @ Bani Hasyim yang akan diberi Amanah untuk memerintah dan menjadi Raja Islam akhir zaman bagi menyediakan tapak pemerintahan untuk AlMahdi setelah ianya muncul kelak.”
Nampaknya orang ini mendakwa Raja Langkasuka ini ialah Ahlul Bait (berketurunan Nabi Muhammad saw) dan salasilahnya sampai kepada Saiyidina Hasan bin Sayidina Ali.
PERSOALAN : Benarkah dia seorang ahli Jemaah Tabligh?
PENJELASAN : Buat masa sekarang rasanya tidak, tapi suatu ketika dahulu mungkin. Kami dapat maklumat bahawa dia pernah “keluar” (melakukan aktiviti dakwah mengikut acuan jemaah Tabligh dengan bergerak dari masjid ke masjid dalam tempoh tertentu) bersama-sama Jemaah Tabligh. Kebetulan dia keluar dengan jemaah dari tempat saya. Patutlah pada awalnya dulu saya rasa macam pernah lihat Merong ini kerana pada zaman itu saya selalu mengikut aktiviti Jemaah Tabligh. Tapi tak tahulah pula kalau-kalau pelanduk dua serupa.
Dalam temubualnya bersama Brado Kapak, jelas Merong tidak berpayung di bawah Jemaah Tabligh. Penjelasan Merong ditulis oleh Brado Kapak : “Tuanku menjelaskan bahawa dia tidak bawa Tabligh, dia tidak bawa Sunni,…”
Tulisnya lagi : “Tuanku menjelaskan lagi bahawa apa yang dibawa Tabligh ada yang benar dan ada yang tidak. Yang tidak benarnya mereka tersangkut di situ sahaja. Mereka (Tabligh) tidak mencari ilmu yang benar.”
Apabila dia berpegang dengan dua kenyataan ini :
1.       Apa yang dibawa Tabligh ada yang benar dan ada yang tidak.
2.       Tabligh tidak mencari ilmu yang benar.
Maka bolehlah kita buat kesimpulan bahawa Merong bukanlah seorang karkun (penggiat Jemaah Tabligh).

PERSOALAN : Adakah nama sebenar Raja Merong ini ialah Syu’aib bin Soleh?
PENJELASAN : Tidak. Namanya ialah HXXXXX XXXXX BIN XXXXXX.

PERSOALAN : Benarkah pada zaman Rasulullah saw dulu wilayah Khurasan belum ditanda sempadannya, maka wilayah Nusantara pun sebenarnya termasuk dalam Khurasan juga?
PENJELASAN : Pada zaman Rasulullah ( dan sebelum itu lagi), mereka sudah sedia maklum di mana lokasi wilayah Khurasan iaitu meliputi beberapa wilayah yang hari ini kita kenali sebagai Uzbekistan, Afghanistan, sebahagian Iran, sebahagian Pakistan. Mana-mana wilayah yang sudah biasa disebut oleh masyarakat Arab pada zaman itu, maksudnya wilayah-wilayah itu sudah ada lokasi dan sempadannya.
Pada zaman itu China sudah disebut Sinn, India sudah disebut Sind dan Hind, Parsi sudah disebut Farisi, dan Khurasan sudah disebut Khurasan. Wilayah Khurasan pada waktu itu disempadani/dibatasi oleh China, India dan Parsi. Ketiga-tiga wilayah besar itu pula saling duduk bersebelahan (sila rujuk mana-mana peta). Maksudnya wilayah Khurasan tidak boleh meloloskan diri untuk menyelit keluar merentasi China dan India (yang duduk bersebelahan) untuk tiba-tiba bersambung ke Burma, Thai, Indo-China, Tanah Melayu dan Nusantara seluruhnya.
Kesimpulannya, pada zaman Rasulullah, wilayah Khurasan tidaklah meliputi Nusantara. Khurasan dan Nusantara berada di dua lokasi yang berbeza dan terpisah oleh China dan India.
Pada zaman dahulu ada seorang ulama besar di Kelantan yang datang dari …. Di Kelantan, ulama ini lebih dikenali sebagai Tok Khurasan. Gelaran “Tok Khurasan” itu adalah kerana dia berasal dari wilayah Khurasan. Kita tidak pernah dengar orang yang berasal dari Indo-China, Thai, Jawa, Filipina atau sekitarnya yang digelar “Khurasan”. Hal ini kerana Nusantara bukanlah Khurasan.
PERSOALAN : Benarkah Raja Merong seorang yang kaya-raya?
PENJELASAN : Kita tidak dapat hendak mengkategorikannya, namun dia memang ada terlibat dengan perniagaan yang agak besar dan bertaraf antara negara. Tak tahulah pula kalau-kalau ketika ini dia sudah meninggalkan kerjaya itu.
Insya-Allah akan disambung. Ada banyak lagi… Wallahua'lam.

Tuesday, April 16, 2013

IRAN - 40 Maut Akibat Gempa Bumi

ANKARA: Televisyen Iran melaporkan sekurang-kurangnya 40 orang terkorban apabila gempa bumi berukuran 8.0 magnitud menggegar sempadan negara itu dengan Pakistan, sebentar tadi.

"Tiada pengesahan rasmi tapi kami mendapat laporan bahawa 40 orang maut di kawasan itu," lapor televisyen itu. - Reuters

sumber

IRAN - Gempa Bumi Kuat Selasa Lalu


Gempa bumi besar melanda Iran dekat perbatasan dengan Pakistan pada hari Selasa ini dan seorang pegawai Iran mengatakan ratusan orang dikhuatiri terkorban.

Getaran dari gempa berkekuatan 7.8 juga dirasakan di India dan negara-negara Teluk.

“Ini adalah gempa terbesar di Iran sepanjang 40 tahun dan kami perkirakan ratusan telah terkorban,” kata pegawai, yang berbicara meminta untuk namanya jangan disebut.

Survei Geologi AS mengatakan gempa itu terjadi pukul 05:44 ET pada kedalaman 15,2 km (9,4 mil).
Orang-orang di kota Zahedan bertebaran ke jalan-jalan saat gempa terjadi, kpejabat berita Iran, Fars mengatakan.

sumber

MALAYSIA - Beza DAP dan MCA


DAP – Democratic Action Party
 
Tubuh 1966. Sejak penubuhan ramai Melayu dan India menyertainya sehingga Daeng Ibrahim terpilih selaku Naib Pengerusi pertama dan bertanding di Grik, Perak. Antara tokoh-tokoh Melayu lain yang pernah bertanding atas tiket DAP iaitu Ibrahim Singgeh (Tapah), Salleh Nakhoda Hitam (Buntong, Ipoh), Ahmad Md Nor yang merupakan bekas presiden Cuepac (Pulau Pinang), Ahmad Ton (Johor), Fadzlan Yahya (Pasir Bedamar, Perak) dan ramai lagi. 

Jumlah calon-calon Melayu yang pernah bertanding atas tiket DAP untuk Parlimen dan Dewan Negeri sejak pertubuhannya melebihi 50 orang. Kini, 25% ahli DAP terdiri daripada kaum Melayu, India dan lain-lain. Walaupun peratusnya rendah, namun jauh lebih ramai daripada parti MCA. DAP adalah parti pelbagai kaum. 

MCA – Malaysian Chinese Association ditubuhkan pada 1951 TIDAK PERNAH membenarkan orang Melayu atau mana-mana bangsa lain selain dari masyarakat Tionghua (Cina) menjadi ahlinya jauh sekali membenarkan mereka (Melayu dan kaum lain) bertanding atas tiket MCA tetapi sebaliknya setiap Pilihan Raya sejak 1955 sehingga sekarang (12 Pilihan Raya Umum), calon-calon MCA hanya menang di kawasan-kawasan di mana majority pengundi adalah Melayu. Ini membuktikan MCA melalui UMNO selama ini telah berjaya memperalat dan memperbodohkan pengundi-pengundi Melayu khasnya pengundi-pengundi di kampong-kampung. 

USA - Bom Boston Dipercayai Bom Paip

Redaksi – Selasa, 5 Jumadil Akhir 1434 H / 16 April 2013 16:39 WIB
Pelaku serangan bom Boston dipercayai menggunakan bom paip. Hal itu terungkap setelah pakar bom Amerika Syarikat (AS) Fred Burton memeriksa rakaman ledakan.

Burton menyatakan, asap ledakan dalam serangan bom Boston sangat mirip dengan asap ledakan yang ditimbulkan oleh bom paip. Dia juga menduga bom paip itu berisi bubuk mesiu berkekuatan tinggi,
“Tidak susah untuk membuat bom paip, namun untuk membuatnya berfungsi perlukan latihan beberapa kali,” ujar Burton, seperti dikutip US News, Selasa (16/4/2013).

Burton adalah mantan agen sulit yang bertugas menjaga keamanan kedutaan milik Pemerintah AS di luar negeri. Dia pernah membantu aparat menyelidiki peritiwa pengeboman bangunan WTC tahun 1993 silam.

“Pelaku bom sangat pintar memilih sasaran. Lomba maraton itu dihadiri banyak orang, kekacauan besar pasti terjadi saat bom meledak,” terang Burton.

Hingga kini belum ada pihak yang mengaku bertanggung jawab atas serangan bom tersebut. Pihak kepolisian sendiri masih mencari petunjuk yang dapat mengarahkan mereka ke pelaku serangan.

sumber

MALAYSIA - Sejauhmana Pengaruh Mentor?

KUALA LUMPUR: Datuk Ibrahim Ali out. Khairy Jamaluddin in. Mukhriz Mahathir hilang kerusi parlimen dan bertanding di kerusi tidak selamat. Apakah semua petanda ini?

Setelah memberi tekanan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa beliau akan ditolak sebagai Presiden Umno sekiranya gagal membawa BN ke keputusan yang lebih baik daripada Tun Abdullah Badawi di 2008, orang-orang yang disukai dan dibenci Mahathir mengalami nasib yang berlawanan dari yang dihasratkan.

Pertama, Ibrahim Ali, presiden Perkasa yang dirayu Mahathir secara terbuka minggu lepas untuk diberikan laluan bertanding di Pasir Mas terkeluar dari senarai calon BN.

“Saya berharap BN akan memberikan satu tempat kepada Ibrahim Ali. Jika beliau menjadi calon, saya akan pergi ke Pasir Mas untuk berkempen. Kita perlukan lebih ramai individu seperti Ibrahim Ali. Malaysia akan selamat,” kata Mahathir minggu lepas.

Kecewa dengan keputusan BN, Ibrahim hari ini mengumumkan akan bertanding atas tiket bebas di Pasir Mas.

Ibrahim bakal bertembung dengan calon BN Che Johan Che Pa dan calon PAS yang bakal diumumkan malam esok.

Ibrahim sebelum ini memenangi kerusi Pasir Mas pada 2008 atas tiket PAS.

Ramai melihat jasa Ibrahim dalam membantu Umno selama empat tahun ini tidak dikenang kerana naib presiden Perkasa Zulkifli Nordin boleh dicalonkan di parlimen Shah Alam melawan Khalid Samad dari PAS.

Kemasukan Khairy Jamaluddin dalam senarai calon BN juga bakal memberi tamparan kepada Mahathir. Ini kerana, kebencian Mahathir pada Khairy sudah diketahui umum.

Khairy dicalonkan di kerusi parlimen Rembau oleh Najib.

Bukan itu sahaja, anak Mahathir Mukhriz kehilangan kerusi parlimen Jerlun dan hanya akan bertanding di kerusi DUN Ayer Hitam, Kedah yang menjadi kubu PAS selama ini di Jerlun.

Dalam PRU12, calon PAS Abdul Ghani Ahmad menewaskan calon BN Datuk Osman Aziz dengan majoriti 506 undi, satu angka yang besar di Kedah.

Jika Najib ikhlas membuka laluan Mukhriz menjadi BN, mengapa tidak membiarkan Mukhriz bertanding di Kota Seputih?

Sedangkan semua orang Umno tahu ADUN Kota Seputih Datuk Abu Hassan Sharif bermasalah dan hampir berjaya dipecat sebagai ADUN kerana tidak menghadiri sidang DUN Kedah?

Mahathir, yang kian dilihat sebagai jeneral perang BN kali ini, sudah tentu dapat membaca ini sebagai langkah Najib untuk mencantas pengaruh Mahathir di dalam Umno, dan khasnya di Kedah.

Kalau Mahathir tidak pernah berkata Najib bakal dibuang sebagai presiden Umno jika BN gagal mencapai keputusan cemerlang, sudah tentu Najib tidak akan mengambil langkah sedemikian untuk mengurangkan pengaruhnya.

Jawatan Presiden Umno adalah lebih penting buat Najib, akhirnya. Akhirnya juga, pengaruh isteri lebih besar dari pengaruh mentor.

sumber
bicara Komite Urusan Prajurit Internasional, yang juga seorang veteran, Alexander Lavrentyev dikutip oleh RIA Novosoti mengatakan bahwa Khakimov sedih saat mengetahui bahwa ibunya telah meninggal dunia dan meneteskan air mata saat melihat pesan video dari saudara laki-lakiny - See more at: http://www.arrahmah.com/news/2013/04/06/mantan-tentara-soviet-yang-hilang-menolak-pulang-betah-di-afghanistan.html#sthash.SkXSRaBY.WPwqc968.dpuf
Menurut para pejabat organisasi Veteran Soviet, seorang mantan tentara Uni Soviet yang hilang 33 tahun lalu ditemukan masih hidup di Afghanistan dan menolak pulang ke negara asalnya, lebih memilih hidup secara tradisional di Afghanistan.
Berdasarkan laporan media Rusia RIA Novosoti, mantan tentara yang sekarang menjadi tabib tradisional ini, Bakhredtin Khakimov yang telah berubah nama menjadi Sheikh Abdullah, pernah mengabdi di intelijen angkatan darat, ia menderita luka serius pada 1980 dalam sebuah pertempuran antara tentara penjajah Soviet dengan Mujahidin lokal.
Kala itu, Khakimov muda diselamatkan oleh seorang tetua desa dan tabib tradisional, ia dirawat hingga sembuh dan diajari teknik pengobatan tradisional.
Soviet soldier found in Afghanistan Sebuah Komite Urusan Prajurit Internasional melacak kediamannya saat ini di distrik Shindand.
Sheikh Abdullah dilaporkan telah berbicara dengan keluarganya melalui telepon di provinsi Herat  setelah 33 tahun putus kontak.
Juru bicara Komite Urusan Prajurit Internasional, yang juga seorang veteran, Alexander Lavrentyev dikutip oleh RIA Novosoti mengatakan bahwa Khakimov sedih saat mengetahui bahwa ibunya telah meninggal dunia dan meneteskan air mata saat melihat pesan video dari saudara laki-lakinya di Uzbekistan.
Sheikh Abdullah telah menghabiskan banyak waktu di Afghanistan, ia tidak ingin pulang.
“Saya telah menghabiskan sebagian besar hidup saya di sini, tidak ada yang perlu dibicarakan,” katanya, dikutip Lavrentyev.
- See more at: http://www.arrahmah.com/news/2013/04/06/mantan-tentara-soviet-yang-hilang-menolak-pulang-betah-di-afghanistan.html#sthash.SkXSRaBY.WPwqc968.dpuf
Menurut para pejabat organisasi Veteran Soviet, seorang mantan tentara Uni Soviet yang hilang 33 tahun lalu ditemukan masih hidup di Afghanistan dan menolak pulang ke negara asalnya, lebih memilih hidup secara tradisional di Afghanistan.
Berdasarkan laporan media Rusia RIA Novosoti, mantan tentara yang sekarang menjadi tabib tradisional ini, Bakhredtin Khakimov yang telah berubah nama menjadi Sheikh Abdullah, pernah mengabdi di intelijen angkatan darat, ia menderita luka serius pada 1980 dalam sebuah pertempuran antara tentara penjajah Soviet dengan Mujahidin lokal.
Kala itu, Khakimov muda diselamatkan oleh seorang tetua desa dan tabib tradisional, ia dirawat hingga sembuh dan diajari teknik pengobatan tradisional.
Soviet soldier found in Afghanistan Sebuah Komite Urusan Prajurit Internasional melacak kediamannya saat ini di distrik Shindand.
Sheikh Abdullah dilaporkan telah berbicara dengan keluarganya melalui telepon di provinsi Herat  setelah 33 tahun putus kontak.
Juru bicara Komite Urusan Prajurit Internasional, yang juga seorang veteran, Alexander Lavrentyev dikutip oleh RIA Novosoti mengatakan bahwa Khakimov sedih saat mengetahui bahwa ibunya telah meninggal dunia dan meneteskan air mata saat melihat pesan video dari saudara laki-lakinya di Uzbekistan.
Sheikh Abdullah telah menghabiskan banyak waktu di Afghanistan, ia tidak ingin pulang.
“Saya telah menghabiskan sebagian besar hidup saya di sini, tidak ada yang perlu dibicarakan,” katanya, dikutip Lavrentyev.
- See more at: http://www.arrahmah.com/news/2013/04/06/mantan-tentara-soviet-yang-hilang-menolak-pulang-betah-di-afghanistan.html#sthash.SkXSRaBY.WPwqc968.dpuf

MALAYSIA - Sebahagian Penganut Hindu Terkilan

PULAU PINANG: Pengumuman Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk seri Najib Tun Razak bahawa Pemimpin Perkasa Zulkifli Nordin sebagai calon Barisan Nasional bagi Parlimen Shah Alam membuktikan bahawa BN tidak menghormati perasaan masyarakat India beragama Hindu di Malaysia.

Pemilihan ini juga buktikan laungan 1Malaysia oleh pemimpin BN, khususnya oleh Datuk Seri Najib itu sendiri adalah retorik politik yang bertujuan memperbodohkan rakyat.

Demikian kata Satees Muniandy (gambar), Penolong Setiausaha DAPSY Pulau Pinang dalam satu kenyataannya hari ini.

Baru-baru ini, satu klip video telah tersebar di laman-laman media social, yang memaparkan Zulkifli Nordin menghina Tuhan dan kepercayaan orang-orang Hindu di Malaysia.

Walaupun, Zulkifli kemudianya telah memohon maaf dan memberitahu bahawa ucapanya itu dibuat 10 tahun dahulu, semasa beliau menanggotai PAS, saya telahpun membongkarkan bahawa Zulkifli Nordin tidak ikhlas dalam permohonan maafnya dan telah menipu.

Ini kerana kerana Dewa Murugan yang dibina di luar Batu Caves yang disebut dalam ucapan Zulkifli Nordin hanya siap dibina pada tahun 2006, iaitu 7 tahun lalu dan bukannya 10 tahun.

Beberapa laporan polis telah dibuat ke atas Zulkifli Nordin namun tiada tindakan telah diambil terhadapnya.

Masyarakat Hindu di Malaysia, amat tidak berpuas hati dengan pihak berkuasa yang enggan mengambil tindakan terhadap Zulkifli Nordin itu.

Walaubagaimanapun akhirnya UMNO-Barisan Nasional telah menunjukkan wajah ekstrim sebenarnya dengan mencalonkan ekstremis ini di Parlimen Shah Alam.

Pencalonan Zulkifli Nordin membuktikan Laungan 1Malaysia oleh Najib dan para pemimpin BN adalah retorik kosong untuk mengaburkan mata rakyat sahaja.

DAPSY Pulau Pinang mengecam tindakan Barisan Nasional yang melindungi ekstremis bernama Zulkifli Nordin ini dan menawarkanya untuk bertanding sebagai calon Barisan Nasional di PRU13 ini.

"Saya juga tertanya-tanya apakah tindakan selanjut MIC dan parti-parti India seperti Makkal Sakthi & IPF yang menyokong BN dan kononya memperjuangkan hak orang-orang India di Malaysia?

"Adakah mereka akan berkempen menyokong Zulkifli Nordin sebagai calon BN secara terbuka atau secara senyap?" tanya beliau.

Yang nyata, katanya, masyarakat India akan menolak Barisan Nasional pada PRU 13 5hb Mei ini, kerana bukan sahaja Barisan Nasional sering menghina masyarakat Hindu, malah masih tidak sedar kesilapan mereka.

DAPSY Pulau Pinang, katanya, akan membawa isu ini kepada rakyat jelata dan akan pastikan BN ditumbangkan di Putrajaya.

sumber

Muslim SRI LANKA Bakal Jadi Macam Muslim BURMA?


Sejak dua bulan, tercatat jumlah kes penghinaan terhadap umat Islam di Sri Lanka semakin meningkat, terutama setelah para sami Buddha menampakkan kebenciannya terhadap minoriti Muslim di Srilanka, lalu menyerukan memboikot keadai-kedai yang dimiliki oleh umat Islam, termasuk menghina Syiar Islam seperti Jilbab yang dikenakan oleh para Muslimah.

Bulan lalu, di jalan kota Kolombo, kota industri, perdagangan dan kota budaya terbesar sekaligus ibukota negeri ini, ketika beberapa Muslimah berjalan tiba-tiba beberapa lelaki mendekati mereka dan memaksa dengan kasar untuk melepaskan Gamis yang mereka kenakan dan juga meminta mereka untuk meninggalkan kota ini.

Selain itu seorang pemandu bas menolak menerima tiket bas seorang Muslimah kecuali jika ia membuka Jilbabnya. Pemandu bas mengatakan bahawa para penumpang tidak akan bersedia duduk dengan seorang Muslim, dan ketika Muslimah tersebut menolak, pemandu trsebut memintanya untuk turun dan menunggu bus yang lain.

Setelah serangkaian insiden yang sangat serius tersebut, kehidupan Muslim Srilanka berada dalam bahaya, seorang Muslimah yang bekerja sebagai guru mengatakan, “penghinaan yang terjadi membuat kami takut untuk berjalan sendiriann di jalan-jalan,”

Sementara Ridwan Muhammad, pemilik kedai di pusat kota Kolombo mengatakan,”penjualan menurun secara signifikan sejak Januari lalu, kerana lembaga Buddhisme (Boda Bala Sina) menempel poster di seluruh negeri menyerukan seluruh masyarakat memboikot kedai yang dimiliki umat Islam dan mengancam akan menghukum keras bagi orang yang melakukannya.”

Bahkan saat peliputan media rasmi televisyen Srilanka, beberapa sami Buddha melempar kedai pakaian milik Muslim, toko yang bernama “Fashion Bagh” tersebut adalah kedai pakaian yang sangat terkenal di kalangan orang Srilanka, dan para sami juga menyerang wartawan yang ingin meliput.

Beberapa pemberitaan menyatakan bahwa pemerintah berada dibalik ketegangan ini, namun tuduhan tersebut langsung dibantah oleh pemerintah terkait.(hr/IS)
Sedikitnya 19 pasukan boneka tewas dan lebih dari 100 luka-luka dalam serangkaian operasi di seluruh Irak menjelang “pemilihan kepala daerah” minggu depan, seperti dilansir KC.
Sebagian besar operasi mematikan yang dilancarkan pada Senin (15/4/2013) pagi adalah serangan bom, yang menewaskan beberapa boneka di Baghdad, di kota barat Fallujah, kota utara Kirkuk dan kota-kota di selatan ibukota.
Sebanyak 14 bom mobil dan tiga bom pinggir jalan menghantam tujuh kota termasuk Baghdad.
Serangan terhadap sebuah pos pemeriksaan dekat dengan bandara di ibukota itu signifikan karena belum pernah terjadi sebelumnya.
Kendaraan yang disiapkan dengan bahan peledak diledakkan di kota-kota utara Kirkuk dan Tuz Khurmatu, pusat kota Samarra, dan kota-kota Hilla dan Nassriyah selatan Baghdad.
Serangan itu terjadi kurang dari seminggu sebelum “Irak dijadwalkan” untuk memilih boneka di “pemilu” pertama di negara itu sejak penarikan pasukan salibis Amerika tahun 2011.
- See more at: http://www.arrahmah.com/news/2013/04/16/serangkaian-ledakan-di-irak-tewaskan-puluhan-pasukan-boneka.html#sthash.HW7SDqz4.dpuf
Sedikitnya 19 pasukan boneka tewas dan lebih dari 100 luka-luka dalam serangkaian operasi di seluruh Irak menjelang “pemilihan kepala daerah” minggu depan, seperti dilansir KC.
Sebagian besar operasi mematikan yang dilancarkan pada Senin (15/4/2013) pagi adalah serangan bom, yang menewaskan beberapa boneka di Baghdad, di kota barat Fallujah, kota utara Kirkuk dan kota-kota di selatan ibukota.
Sebanyak 14 bom mobil dan tiga bom pinggir jalan menghantam tujuh kota termasuk Baghdad.
Serangan terhadap sebuah pos pemeriksaan dekat dengan bandara di ibukota itu signifikan karena belum pernah terjadi sebelumnya.
Kendaraan yang disiapkan dengan bahan peledak diledakkan di kota-kota utara Kirkuk dan Tuz Khurmatu, pusat kota Samarra, dan kota-kota Hilla dan Nassriyah selatan Baghdad.
Serangan itu terjadi kurang dari seminggu sebelum “Irak dijadwalkan” untuk memilih boneka di “pemilu” pertama di negara itu sejak penarikan pasukan salibis Amerika tahun 2011.
- See more at: http://www.arrahmah.com/news/2013/04/16/serangkaian-ledakan-di-irak-tewaskan-puluhan-pasukan-boneka.html#sthash.HW7SDqz4.dpuf
Sedikitnya 19 pasukan boneka tewas dan lebih dari 100 luka-luka dalam serangkaian operasi di seluruh Irak menjelang “pemilihan kepala daerah” minggu depan, seperti dilansir KC.
Sebagian besar operasi mematikan yang dilancarkan pada Senin (15/4/2013) pagi adalah serangan bom, yang menewaskan beberapa boneka di Baghdad, di kota barat Fallujah, kota utara Kirkuk dan kota-kota di selatan ibukota.
Sebanyak 14 bom mobil dan tiga bom pinggir jalan menghantam tujuh kota termasuk Baghdad.
Serangan terhadap sebuah pos pemeriksaan dekat dengan bandara di ibukota itu signifikan karena belum pernah terjadi sebelumnya.
Kendaraan yang disiapkan dengan bahan peledak diledakkan di kota-kota utara Kirkuk dan Tuz Khurmatu, pusat kota Samarra, dan kota-kota Hilla dan Nassriyah selatan Baghdad.
Serangan itu terjadi kurang dari seminggu sebelum “Irak dijadwalkan” untuk memilih boneka di “pemilu” pertama di negara itu sejak penarikan pasukan salibis Amerika tahun 2011.
- See more at: http://www.arrahmah.com/news/2013/04/16/serangkaian-ledakan-di-irak-tewaskan-puluhan-pasukan-boneka.html#sthash.HW7SDqz4.dpuf

Hasan Ali, Ibrahim Ali & Rais Yatim Tak Tersenarai


Barisan Nasional (BN) akan menamakan pemimpin Umno tempatan sebagai calon parlimen Pasir Mas daripada mengundang kontroversi dengan meletakkan Datuk Ibrahim Ali di bawah bendera mereka pada Pilihan Raya 2013, kata satu sumber.

The Malaysian Insider difahamkan Pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak dan Pengerusi BN Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed mahu mengelakkan daripada dikaitkan dengan presiden kumpulan Melayu berhaluan kanan itu.

“Ibrahim Ali tiada dalam senarai,” kata sumber yang mengesahkan senarai calon Kelantan telah diserahkan kepada Mustapa yang akan mengumumkannya hari ini.

“Najib dan To Pa komited untuk membawa muka baru yang lebih berpandangan holistik dan maju dalam hubungan kaum,” kata satu lagi sumber dan menambah ini menyebabkan Ibrahim tidak dipilih sebagai calon BN.

Perdana menteri paling lama berkhidmat Tun Dr Mahathir Mohamad telah melobi agar Ibrahim dimasukkan dalam senarai calon BN dengan mengatakan presiden Perkasa itu adalah penyelamat negara.

Dr Mahathir juga merupakan penaung kepada Perkasa yang memperjuangkan hak Melayu yang sudahpun dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.

Ibrahim bertanding di atas tiket PAS dalam Pilihan Raya 2008 dan menang kerusi Pasir Mas. Beliau kemudiannya mengumumkan dirinya sebagai calon bebas dan dilihat rapat dengan Umno dan BN.

Beliau menubuhkan Perkasa untuk memperjuangkan hak Melayu selepas pilihan raya bersejarah yang menyaksikan BN kehilangan majoriti tradisi dua pertiga di parlimen dan beberapa buah negeri. Perkasa mempunyai lebih kurang 200,000 orang ahli yang majoritinya merupakan ahli Umno. -TMI

Selain Ibrahim Ali, nama Hassan Ali, Rais Yatim tidak kelihatan di dalam mana-mana senarai calon BN yang bertanding di dalam PRU13 nanti.

UMNO sedar risiko besar untuk meletakkan mereka sebagai calon UMNO BN kerana terutama kedua-dua anak Pak Ali itu yang terkenal dengan imej "Malay cauvinist"nya.

Anehnya, Naib presiden PERKASA Zulkifli Noordin dipilih sebagai calon BN di Shah Alam menentang penyandangnya Khalid Samad.

Mungkin sudah berpusing-pusing cari calon, takda lain yang lebih layak selainnya.

Ramai pemerhati berpendapat tindakan Najib menghantar Zulkifli di Shah Alam adalah langkah terdesak UMNO untuk memenangi hati pengundi Melayu yang membentuk pengundi majoriti di Shah Alam.

Tetapi, ramai yang berpendapat, Shah Alam akan menjadi kubur Zul Kulim ini. -GB


sumber

MALAYSIA - Ibrahim Ali Tak Dicalon

Presiden kumpulan pendesak Melayu PERKASA Datuk Ibrahim Ali tidak terpilih sebagai calon BN untuk mempertahankan Parlimen Pasir Mas yang dimenanginya dalam pilihan raya umum lalu atas tiket PAS.

BN sebaliknya meletakkan Timbalan Ketua Bahagian Umno kawasan itu Che Johan Che Pa walaupun Ibrahim disebut-sebut bakal bertanding sebelum ini.

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir sendiri secara terbuka berharap Ibrahim dipilih sebagai calon BN. Beliau malah sanggup turun berkempen di Pasir Mas sekiranya langkah itu diambil.

Sementara itu, veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah akan mempertahankan kerusi Parlimen Gua Musang dan Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) Tan Sri Annuar Musa pula di Ketereh.

Datuk Seri Dr Awang Adek Husin sekali lagi dicalonkan di Parlimen Bachok.

sumber

Saturday, April 13, 2013

Saintis IRAN Cipta Mesin Waktu?



Pejabat berita The Telegraph di London menyiarkan maklumat bahawa seorang ilmuwan Iran berusia 27 tahun iaitu Ali Razeghi dari Pusat Penemuan Strategis Kebangsaan mendakwa “Time Machine Aryayek Traveling” yang boleg digunakan untuk mengetahui masa depan sudah berjaya dihasilkan. ‘Mesin waktu” itu dipercayai dapat membuat ramalan tentang sekitar lima ke lapan tahun masa depan seseorang, dengan ketepatan dalam lingkungan 98 peratus.

Ali Raghezi yang berjawatan Pengarah Pusat Iran untuk Penemuan Strategis itu sudah bekerja untuk projek mesin waktu ini selama 10 tahun. Dia juga sudah berjaya mencipta 179 penemuan lain. Menurutnya, mesin waktu ini tidak akan membawa kita ke masa depan tetapi ia mampu membawa masa depan kepada kita.

Dengan mesin waktu ini (sekiranya benarlah ia berjaya dihasilkan), Iran akan berupaya untuk mengetahui lebih awal tentang jatuh naik mata wang, harga minyak, aktiviti ketenteraan yang bakal dilakuakn negara asing dan sebagainya. Maksudnya Iran dapat membuat persediaan lima tahun lebih awal.

Ali Beghazi boleh berbangga dengan ciptaaannya memandangkan Amerika Syarikat masih gagal untuk manghasilkannya walupun sudah menghabiskan sangat banyak belanja. Namun begitu maesin waktu ini mendapat kritikan rakan dan kaum keluarga Ali Baghezi kerana mereka memandang ia sebagai alat untuk “bermain” dengan Tuhan.

Mesin waktu ini bakal dipasarkan apabila Iran sudah mampu untuk berbuat demikian. Prototaipnya tidak dilancarkan kerana dikhuatiri teknologi ini akan dicuri oleh pihak lain terutamanya China.

Abu Zulfiqar
13 April 2013

Friday, April 12, 2013