Thursday, January 23, 2014

BURMA - 300 Muslim Terbunuh


version4_Rohingya

Ada sekitar 300 muslim terbunuh dan ribuan orang lainnya telah menjadi pelarian, akibat keganasan yang dilakukan penganut Buddha terhadap Muslim di Arakan Myanmar.

Di desa “Kalaodong” jumlah pelarian mencapai hampir 5000 orang yang tinggal di 800 rumah yang terbuat dari buluh.

Seorang wartawan sebuah pejabat berita Arakan mengatakan bahawa data Statistik itu menunjukkan 300 warga Rohingya terbunuh, kebanyakan dari mereka adalah wanita dan kanak-kanak, dan puluhan wanita dan pemuda ditangkap, mereka mengalami penyiksaan fizik yang sangat parah.

Menurut kesaksian penduduk desa. Massa Budhis menyita semua harta mereka dan kemudian membakar sejumlah rumah dan masjid. Salah seorang lelaki yang menjadi mangsa mengatakan bahawa rumahnya dihancurkan setelah mereka membunuh ibunya yang berumur 80 tahun, kemudian membunuh anak dan isterinya.

Saksi mata lain mengatakan, 8 gadis ditangkap oleh pihak keamanan dan dibawa ke berek militer. Dia menegaskan bahawa sejumlah gadis disana diperkosa dan diseksa.

Seorang lain mengatakan,”Saya melihat ramai wanita dan anak-anak yang kehilangan orang tua mereka selama pelarian massal. Kami tidak tahu apakah pemerintah telah menangkap mereka dan terbunuh dalam pelarian mereka.” (hr/im) sumber

No comments: