Friday, January 24, 2014

GLOBAL - Makanan Sihat, Negara Mana?


saudi MC D
Satu kajian terbaru menunjukkan bahawa negara seperti Belanda , Perancis dan Swiss, menduduki peringkat teratas dalam penyelenggaraan pola makanan sihat di dunia menurut sebuah kajian yang dilakukan oleh organisasi dari Britain, OXFAM.

Sementara peringkat terburuk diduduki oleh negara Yaman yang menjadi negara teratas dalam penyelenggaraan pola makanan sihat diantara negara-negara Arab.

Salah satu alasan yang menempatkan Belanda sebagai negara teratas adalah rendahnya tingkat warga Belanda yang terjangkit penyakit diabetes dan obesiti.

Penelitian ini didasarkan pada peran negara mendukung ketersediaan makanan, kualiti dan keterjangkauan di daerah terpencil, tingkat penyebaran penyakit akibat kelebihan dan kekurangan makanan.

Hasil penelitian menunjukkan bahawa Yaman bergabung dengan India , Madagaskar , Ethiopia dan Chad, dalam penyedian makanan sihat baik bagi warganya.

Sementara hasil penelitian juga menunjukan bahawa sepertiga dari orang-orang Saudi menderita obesiti dan sebanyak 18 % warga Saudi menderita penyakit diabetes sumber.

No comments: