Sunday, January 12, 2014

GLOBAL - Sharon Mampus Selepas 8 Tahun Koma



APTOPIX Mideast Israel Palestinians Sharon
Setelah 8 tahun mengalami koma, akhirnya Hospital Tel Hashomer, berhampiran Tel Aviv, pada hari Sabtu petang, mengumumkan secara rasmi kematian mantan Perdana Menteri Isrel, Ariel Sharon pada usia 86 tahun.
Sharon adalah pemimpin yang paling kejam yang telah membunuh banyak rakyat Palestin, dia berperanan dalam invasi Zionis dari Lebanon Selatan pada tahun 1982, dan melakukan pembantaian Sabra dan Shatila yang meragut ribuan nyawa dari para pelarian Palestin di Lebanon.
Dia juga berperan dalam pembantaian Qibya pada musim gugur tahun 1953 dengan unit militernya yang membunuh 170 warga Jordan, dan juga berperanan dalam pembantaian mengerikan di Lod tahun 1948 yang mengorbankan 426 warga Palestin setelah mereka ditangkap dari dalam masjid.
Tidak hanya itu, Sharon juga berperanan dalam pembunuhann dan penyeksaan tawanan perang Mesir pada tahun  1967, dan juga melakukan pembantaian Jenin pada tahun 2002 dalam operasi Defenive Shield. Dia juga menyetujui pelaksanaan puluhan operasi pembunuhan terhadap warga Palestin, yang dipimpin oleh Syeih Ahmad Yassin (Rahimahullah), selain ia juga pernah melakukan pengepungan terhadap presiden Yasir Arafat. (hr/im sumber

No comments: