Planet KOI-314x dikatakan mempunyai banyak persamaan dengan Bumi.
Jarak 200 tahun cahaya, saiz 60 peratus lebih besar

Sebuah dunia asing yang hampir sama dengan Bumi, disifatkan sebagai kembar planet kita ditemui di dalam sistem suria lain dengan jarak kira-kira 200 tahun cahaya. 
Planet yang sama beratnya dengan Bumi ini dikenali sebagai KOI-314x tetapi dikatakan 60 peratus lebih besar selain mengandungi gas. Ia juga mengorbit bintang dengan lebih dekat dan panas sepanjang tahun selain mempunyai atmosfera yang lebih tebal dengan kandungan utama helium. 

Apabila kami menyedari planet ini menunjukkan variasi transit masa, petanda itu jelas berlaku disebabkan planet lain dalam sistem dan bukan bulan” Dr David Kipping, Ketua pakar astronomi, Pusat Astrofizik Harvard-Smithsonian, Amerika Syarikat

KOI-314C juga mempunyai hanya 30 peratus lebih kepadatan berbanding air. Ini menunjukkan bahawa dunia berkenaan diselubungi hidrogen dan helium dengan ketebalan beratus-ratus kilometer.

Saintis percaya planet ini bermula sebagai sebuah Neptune mini sebelum beberapa gas atmosferanya meletup akibat radiasi bintang induknya.

Ketua pakar astronomi, Dr David Kipping dari Pusat Astrofizik Harvard-Smithsonian di Amerika Syarikat berkata: “Planet ini mungkin mempunyai jisim yang sama dengan Bumi tetapi yang pastinya tidak seperti Bumi.

“Ia membuktikan bahawa tidak ada garisan pemisah jelas antara dunia berbatu seperti Bumi dan planet lebih lembut seperti dunia air atau gergasi gas.” 
Keputusan itu dibentangkan pada mesyuarat tahunan Persatuan Astronomi Amerika Syarikat di Washington DC.

Bagi mengira berat KOI-314c, saintis menggunakan teknik baru dipanggil variasi transit masa (TTV), yang hanya berhasil apabila lebih satu planet mengelilingi sebutir bintang.

Kedua-dua planet berkenaan menunda antara satu sama lain, hampir mengubah masa yang diambil mereka untuk merentasi atau memindahkan permukaan bintang.

Menganalisis cara planet terbabit memberi kesan terhadap cahaya yang datangnya dari bintang menjadikan ia dapat mengira berat planet terbabit.

Gandingan dunia KOI-341c adalah sama dalam bentuk saiz tetapi beratnya adalah empat kali lebih berbanding Bumi.

Penemuan terbaru itu dibuat secara tidak sengaja oleh saintis yang meneliti data dari teleskop angkasa lepas Kepler melihat bukti bulan berbanding planet.

“Apabila kami menyedari planet ini menunjukkan variasi transit masa, petanda itu jelas kerana planet lain dalam sistem dan bukan sebuah bulan,” kata Dr. Kipping.

“Pada mulanya kita kecewa ia bukan sebuah bulan tetapi akhirnya kami sedar ia adalah satu ukuran yang luar biasa.” – AGENSI sumber