Saturday, February 1, 2014

CHINA - Syurga Muslim di Xian


 
XIAN, SYURGANYA  UMAT MUSLIM DI NEGERI TIRAI BAMBU

Majoriti agama penduduk negeri tirai bambu memang Confucious, namun bukan bererti Islam tidak wujud di sana. Penduduk muslim di negeri tirai bambu tersebut semakin meningkat. Terdapat sebuah kota yang menjadi syurganya umat muslim di sana, iaitu Xian.



Kota Xian merupakan  kota tua yang  eksotik dan kaya akan sejarah. Bagi para pelancong muslim yang berkunjung ke Cina memang tidak lengkap jika tidak datang  ke kota Xian. Pasalnya, di kota ini lah sejarah muslim tertua tercatat. Konon ceritanya, Kota Xian adalah kota pertama Islam dimulai setelah Arab. Ketika berkunjung ke kota Xian para wisatawan biasanya langsung melihat 2000 patung tembikar perajurit beserta kuda perangnya.

Untuk melancong ke kota ini, para pengunjung akan lebih santai bila berjalan kaki, selain dapat melihat-lihat bangunan lama yang masih berdiri, para pelancong juga dapat membeli cenderahati di sana. Ada banyak kedai di Xian, kerana banyaknya pengunjung yang datang setiap harinya. Barang yang dijual di toko-toko souvenir itu meliputi: barang antik, kaligrafi, lukisan, hingga aneka busana.

Bila sudah lelah berjalan, para pelancong muslim dapat beristirahat di restoran2 di kota Xian. Bila di negara lain pelancong muslim khuwatir untuk menyantap makanan karena ketidakjelasan kehalalan dan haramnya, di kota ini para pelancong dapat memilih menu makanan sesuka hati mereka kerana makanan  yang dijajakkan di sana terjamin halal, itulah mengapa kota Xian juga  boleh disebut sebagai ‘Syurganya  Muslim Cina’. Salah satu jenis makanan halal yang paling terkenal di kota ini adalah Roupaomo sejenis bakmi daging kambing yang berisi bihun, daging kambing, dan adonan bakmi yang dipotong kotak-kotak.

Selain Roupaomo, di kota ini juga tersedia makanan ala timur tengah seperti Roti Cane ataupun Kare. Soal minuman, sepertinya para peminat kopi terpaksa berpuasa dulu, kerana di kota ini hanya menyediakan minuman khas seperti  teh hijau panas, atau air sirup berwarna coklat yang rasanya seperti larutan gula merah.

 

Masjid  Raya Xian merupakan masjid pertama di daratan China, sehinga menjadikannya yang tertua di negeri tirai bambu ini. Dari berbagai sumber terpercaya, sebagian menceritakan Masjid ini sudah berusia lebih dari 650 tahun, dan sebahagian lagi menyatakan masjid ini sudah berusia lebih dari 1250 tahun. Masjid ini juga termasuk dalam salah satu masjid terindah di Dunia. Pasalnya bangunan dari masjid ini masih mengadopsi bangunan terdahulunya iaitu tempat sembahyang umat Budha atau kuil.

No comments: