Friday, February 28, 2014

MESIR - 7 Pengguna Facebook Ditahan

Polisi Mesir juga menahan tujuh orang yang dituduh menggunakan Facebook dengan tuduhan menghasut orang untuk melawan pasukan keamanan , Kementerian Dalam Negeri mengatakan pada hari Khamis , dalam rangka membasmi aktivisme internet  para pendukung Presiden terguling Mohammad Mursi .

Mereka yang ditahan  berusia antara 21 hingga  43 tahun . Pendukung Mursi ini telah menggunakan sarana Facebook sebagai sarana perjuangan medianya sejak Julai tahun lalu  , ketika para ahli polirik Ikhwan ditangkap oleh militer setelah protes massal menentang kekuasaan dan sebagai responnya negara melancarkan tindakan keras .

Dikatakan pasukan keamanan telah mengesan jejak elektronik FB  pengguna ” untuk menangkap mereka . Juru cakap Kementerian Dalam Negeri menolak untuk memberikan perincian lebih lanjut .

Pemerintah menuduh Ikhwanul Muslimin  melakukan kekerasan , dan mengatakan aktiviti Ikhwan  telah berubah menjadi terorisme – walaupun  kelompok Islam itu menyangkal tuduhan tersebut , tetap saja pihak keamanan Mesir menangkap ribuan pendukung Mursi setelah dia digulingkan . (Arby/Dz) sumber

No comments: