Friday, February 28, 2014

MESIR - Kuasa As-Sisi Bertambah Besar

Presiden sementara rampasan kuasa Mesir,  Adly Mansour pada hari Khamis mengeluarkan dekrit mengenai reshuffle dewan militer negara itu dan memilih  untuk pertama kalinya pihak militer sebagai pimpinan dewan militer sebagai pemimpinnya .

Keputusan Mansour menempatkan Abdel – Fattah el – Sisi bertanggung jawab atas dewan militer .
Langkah ini dianggap yang pertama dalam sejarah Mesir bahawa dewan militer tidak lagi dipimpin oleh presiden yang dahulunya menurut konstitusi Mesir , presiden adalah  komandan kepala angkatan bersenjata.

Keputusan hari Kamis itu terlihat sebagai sebahagian dari authorized reorder siries  pihak keamanan negara itu yang semakin meluas  sebelum pemilihan presiden terpilih nantinya.

Sebuah analisa  akhbar tempatan  pada hari Khamis bahawa memperkirakan Sisi akan segera mengundurkan diri dari jawatannya sebagai menteri pertahanan dan segera  mencalonkan diri sebagai presiden .

Berita Harian milik negara al- Ahram mengutip mantan Ketua Liga Arab Amr Moussa pada hari Khamis mengatakan bahawa Sisi akan membuat pengumuman pengunduran dirinya dari Menteri Pertahanan  dalam 10 hari akan datang .(Arby/Dz) sumber

No comments: