Tuesday, February 11, 2014

Olimpiade Musim Sejuk Anak Tirikan Muslim

Biasanya setiap acara olimpiade dipuji kerana menciptakan kebersamaan walaupun berbeza agama dan etnik , tetapi Olimpiade Musim Sejuk yang diadakan di Sochi Rusia , telah menempatkan komuniti Muslim Rusia dalam sorotan tuduhan , menghubungkan minoriti Islam di sana dengan  pengeboman dan terorisme ataupun bom bunuh diri , Huffington Post melaporkan pada hari Sabtu, 8 Februari.

” Saya terkejut kadang-kadang dengan pernyataan  ahli politik kita , mereka sering menggunakan istilah salah satu  bangsa dan agama ketika mengacu pada terorisme , ” kata Mufti Farid Salman dari Majlis Ulama Asosiasi Rusia.

Menurut survei yang dilakukan Pew baru-baru ini , sekitar 86 % dari Muslim Rusia mengutuk terorisme , mengatakan bahawa ” tindakan kekerasan yang menargetkan warga awam tak berdosa tidak pernah dibenarkan sebagai jalan untuk membela Islam melawan musuh-musuhnya . “

Olimpiade musim dingin yang dibuka di kota resort Sochi dimulai pada hari Jumaat, tanggal 7 Februari, wilayah itu dekat dengan wilayah Kaukasus Utara yang bergolak , di mana pemberontakan  Chechnya dan republik Dagestan dan Ingushetia telah menyebabkan pemberontakan melawan pemerintahan Rusia .

Kota Sochi  , rumah bagi 20.000 warga Muslim , tidak memiliki masjid walau sebuah , walaupun para pemimpin Muslim di kota itu telah mendesak  tempat untuk beribadah sejak tahun 1996 .

Dan ironinya Olimpiade Musim Dingin di Sochi tersebut dimulai  bertepatan dengan peringatan  ke 150 tahun terjadinya pembantaian dan pengusiran komuniti Muslim Circassians dari pantai Laut Hitam yang mengakibatkan kematian diperkirakan dari 1,5 juta Muslim saat itu. (OI.Net/KH) sumber

No comments: