Tuesday, February 18, 2014

PALESTIN - Abbas Tidak Mahu Berperang Lagi dengan Israel

Presiden Palestin, Mahmud Abbas memberikan sambutan yang ditujuakan pada delegasi Israel di Ramallah, pada hari Ahad lalu.

Dia dalam pertemuan tersebut menekankan bahawa dia percaya dengan solusi politik untuk menyelesaikan masalah ini, . Delegasi Zionis yang terdiri dari 270 mahasiswa dan ahli politik Zionis bertemu Mahmud Abbas pada hari Ahad beserta tokoh Palestin yang lain di kediaman Presiden.

Di akhir sambutannya, Abbas mengatakan,”kami bernegosiasi selama Sembilan bulan, yang berakhir pada bulan April, jika perdamaian tidak tercapai, dan saya kan menaruh garis merah pada apa yang saya katakan,kami tidak akan kembali pada kekerasan, beritahu kami apa yang mestidilakukan ?”

Gerakan Pejuang Islam (Hamas) mengecam pertemuan Abbas dengan delegasi Zionis, dan menegaskan bahawa itu suatu bentuk nomalisasi.

Jurucakap gerakan,Sami Abu Zuhri, mengatakan. “Pertemuan tersebut mencerminkan citra Zionis di depan umum, dan ia menyerukan untuk menghentikan pertemuan ini, yang merupakan “gangguan serius terhadap posisi politik  di Ramallah.” (hr/im) sumber

No comments: