Wednesday, February 5, 2014

Rahsia Hubungan Israel dengan Negara2 Arab

Untuk pertama kalinya dalam sejarah berdirinya negara Yahudi di tanah Palestin, pihak militer Israel mengungkapkan hubungan rahsia dan kerjasama mereka dengan sejumlah negara di Timur Tengah kepada umum.

Dalam laporan yang diterbitkan oleh laman rasmi tentera Israel dengan nama ‘Bism’ menyatakan bahawa adanya kerjasama intensif antara pihak inteljen Israel ‘Mossad’ dengan pihak berkuasa Bahrain yang menyediakan informasi tentang Iran dan sejumlah organisasi Palestin.

Selain dengan Bahrain, Mossad juga menjalin kerjasama dengan pihak berkuasa Arab Saudi mengenai program nuklear Iran. Tercatat mantan ketua Mossad, Meir Dagan, telah beberapa kali mengunjungi Arab Saudi untuk membicarakan mengenai Iran.

Laporan ini juga mengungkapkan adanya izin dari pemerintah Saudi atas permintaan langsung dari pemerintah AS untuk membolehkan angkatan laut Israel beroperasi di perairan Arab Saudi.

Di sisi lain Israel tercatat pernah memasukkan sekitar 200 tank Leopard 2 kepada Saudi sebagai bentuk kerjasama antara kedua belah pihak, seperti disiarkan New York Times.

Tercatat Israel juga turut menjalin kerjasama militer dengan pemerintah Uni Emirat Arab dan pemerintah Morocco. Sejumlah drone tipe Haron pernah dijual pemerintah Israel kepada Maroko melalui perantara perusahaan Perancis.

Selain dalam hal perdagangan, pemerintah Maroko juga turut menjalin kerjasama intelejen dengan pihak berkuasa Israel.

Di Afganistan militer Israel berperan menjual senjata kepada kelompok dan militan bersenjata, biasanya senjata ini masuk ke Afganistan melalui jalur Pakistan. (Rassd/Ram) sumber

1 comment:

Cik Salju said...

Salam incek Admin.

Kita sering menyalahkan mereka tentang itu dan ini, tetapi kita sendiri sering menelan apa sahaja najis yang mereka bawa. Buka link ini baca dan fikirkan: Melayu Adik Beradik Yahudi

Seringkali kita berkata tentang kemenangan yang di janjikan untuk kita, tapi majoriti umat islam kita hari ini sudah terlalu jauh meninggalkan jati diri melayu dan sudah amat terpesong dari kehidupan islam yang asal. Lihat di sini bagaimana cara dan kaedahnya hamba Allah ini keluar dari penghambaan dunia moden: Cinta Lanang Gabrul The Final Conclusion.