Friday, February 14, 2014

SYRIA - 230 Orang Maut Setiap Hari


suriah 2
Observatorium Syria untuk hak asasi Manusia pada hari Rabu menegaskan bahawa angka kematian  rakyat Suriah sangat meningkat sejak awal pembicaraan damai tiga minggu lalu, dibandingkan pada hari-hari sebelumnya sepanjang perang saudara.

Menurut data statistik bahawa lebih dari 230 orang meninggal dunia setiap harinya sejak 22 Januari, hari di mana dimulainya pembicaraan damai di Geneva. Tingkat kematian ini meningkat dalam tiga minggu sejak perang dimulai pada tahun 2011.

Angka kematian selama tiga minggu ini – menurut statistik dari obsevatorium Syria untuk hak asasi manusia – mencapai 4,959 orang meninggal dunia, termasuk  515 wanita dan kanak-kanak. Menurut observatorium bahawa sepertiga dari seluruh mangsa adalah orang awam.

Romy Abdurrahman, pengarah Obsevatorium, mengatakan bahawa ini adalah angka yang paling tinggi yang pernah tercatat oleh observatorium Syria untuk hak Asasi Manusia, yang menyerukan untuk menangguhkan negosiasisi jika tidak dapat melakukan gencatan senjata segera.

Tentera Suriah dan pasukan “Hizbullah” menyerang kota Yabrod yang merupakan kota strategik di perbatasan Lebanon pada hari Rabu, sementara pejuang pembangkang menyatakan siap untuk menghadapi serangan darat ini.

Perlu dicatat bahwa PBB mengumumkan dalam statistik sebelumnya bahwa 130 ribu warga meninggal dunia selama tiga tahun perang.(hr/im) sumber

No comments: