Saturday, March 8, 2014

PALESTIN - Duta MESIR Hasut Rakyat Benci Hamas

Hamas mengecam usaha yang dilakukan oleh duta besar Mesir di Ramallah  bersama faksi-faksi di Palestin untuk mengambil sikap menentang Hamas, hal ini setelah keputusan yang dikeluarkan oleh pengadilan Mesir yang melarang aktiviti Hamas di negara Mesir.

Jurucakap Hamas, Sami Abu Zuhri mengatakan,”gerakan Hamas Menuntut Duta Besar Mesir untuk menghentikan usaha tersebut, dan menghormati posisinya secara diplomasi dan untuk tidak ikut campur dalam urusan internal Palestin,” seperti yang disebutkan di al-Jazeera.

Abu Zuhri juga menyatakan apresiasinya atas sikap faksi-faksi yang menolak menanggapi tekanan ini.
Perlu diketahui bahwa Mahkamah Kaherah pada hari selasa telah mengeluarkan keputusan  untuk melarang kegiatan Hamas  dan pejabatnya di Mesir, sebagai tanggapan atas permohonan yang diajukan oleh seorang pengacara yang pro dengan Presiden Sementara Adli Mansur untuk segera mengeluarkan keputusan bahwa Hamas adalah organisasi teroris.

Dan Hamas menganggap keputusan Mesir tersebut merupakan deklarasi hilangnya peranan Kaherah dan memelihara rekonsiliasi Palestin, sebagaimana yang disebutkan oleh seorang tokoh terkemuka Hamas, Mahmud al-Zahar bahawa keputusan politik ini tidak adil kerana dikeluarkan tanpa adanya pembelaan dari Hamas dan tanpa adanya bukti untuk membenarkan kebohongan pengacara tersebut.  (hr/im) sumber

No comments: