Wednesday, March 5, 2014

PALESTIN - Raid Salah Dipenjara 16 Bulan


sheikh raid salahHakim mahkamah Israel di kota Jerusalem memutuskan menjatuhkan hukuman 16 bulan penjara kepada pemimpin gerakan Islam di wilayah Palestin, Sheikh Raid Salah, pada Selasa (04/03) petang atas tuduhan hasutan kekerasan pada peristiwa Wadi Joz tahun 2007 lalu.

Melalui lamannya, Gerakan Islam menyatakan bahawa Sheikh Raid Salah akan dihukum 8 bulan penjara dan 8 bulan masa percubaan. Sebelumnya mahkamah Israel telah menjatuhkan hukuman pada awal November tahun lalu kepada Sheikh Salah atas tuduhan hasutan kekerasan dalam kes yang dikenal sebagai ucapan Wadi Joz, Wadi Joz adalah salah satu lingkungan yang penting di Jerusalem timur.

Peristiwa tersebut sebenarnya telah berlangsung pada hari Jumaat 16-2-2007 lalu, di mana entiti Zionis Israel melakukan pembongkaran bahagian dari Masjid Al – Aqsa, pengadilan Israel sendiri telah menunda sidang hukuman tersebut hingga 4 Mac 2014.

Sheikh Raid Salah adalah tokoh Islam terkemuka di Palestin yang paling anti tindakan pemukiman Yahudisasi dan agresi Zionis Israel terhadap Masjid Al Aqsa. Selain itu ia juga aktif di bidang perlindungan Wakaf dan kesucian agama Islam dan kota Kristen dari Jerusalem dan kota-kota Arab di wilayah Palestin. (Rassd/Ram) sumber

No comments: